صفحه نخست >>  عمومی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۱۴ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۱۴  ، 
کد خبر : ۳۵۷۹۱۶

ترور سردار زاهدی؛ اهداف و انگیزه‌ها

هر چند شهادت مهره‌های کلیدی سپاه پاسداران و جبهه مقاومت خسارت سختی محسوب می‌شود؛ اما تجربه نشان داده اقدامات مذبوحانه تروریستی هیچ گاه موجب توقف روند مقاومت نشده و بلکه خون‌های پاک شهدا موجب تقویت و تداوم آن شده است.
پایگاه بصیرت / گروه سیاسی/ فرزان شهیدی

رژیم صهیونیستی در تدوام حملات تروریستی خود عصر دوشنبه ۱۳ فروردین ۱۴۰۳ کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در دمشق را هدف قرار داد که در اثر آن سردار محمدرضا زاهدی از فرماندهان ارشد نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و شش تن دیگر ازمستشاران سپاه به شهادت رسیدند.

البته اسرائیل هنوز رسما این جنایت را برعهده نگرفته است؛ اما شواهد و قرائن فراوان حاکی از آن است که حمله هوایی به کنسولگری کار این رژیم بوده است. محکومیت‌های گسترده علیه این جنایات حاکی از آن است که اسرائیل بار دیگر همه حقوق و قوانین بین المللی را زیر پا نهاده و ضمن تجاوز به خاک سوریه؛ مقر دیپماتیک جمهوری اسلامی را (که دارای مصونیت حقوقی می‌باشد) در این کشور هدف قرار داده و تعدادی از مستشاران سپاه پاسداران را که به طور رسمی و قانونی در سوریه حضور داشتند به شهادت رسانده است.

سردار زاهدی (معروف به حسن مهدوی) از فرماندهان سپاه در دوره دفاع مقدس بود و پس از آن مناصبی همچون معاونت عملیات سپاه پاسداران و فرماندهی نیروی زمینی سپاه را عهده دار شد و در سال ۱۳۷۷ وارد نیروی قدس شد و به عنوان فرمانده سپاه در سوریه و لبنان مشغول فعالیت شد.

درباره این جنایت وحشیانه و اهداف و انگیزه‌های رژیم متجاوز اسرائیل از ترور فرماندهان سپاه در مقطع کنونی چند نکته قابل ذکر است:
- پس از ضربه سختی که اسرائیل در عملیات توفان الاقصی در ۱۵ مهرماه ۱۴۰۲ متحمل شد و نیز به دنبال جنگ شش ماهه غزه و ناکامی اسرائیل در تحقق اهداف اولیه، اسرائیل دست به فرافکنی زده و سیاست اعلامی و اعمالی سران تل آویو علیه جمهوری اسلامی ایران و به طو رخاص سپاه پاسداران به عنوان حامی اصلی مقاومت وارد مرحله جدیدی شد و خط ترور در دستور کار این رژیم قرار گرفت.
شهادت سید رضی موسوی و صادق امیدزاده از فرماندهان سپاه در سوریه از جمله جنایات برجسته اسرائیل طی ماه‌های اخیر و در اوج جنگ غزه محسوب می‌شود. اینک اسرائیل به ترور فرمانده ارشد سپاه در سوریه سردار شهید زاهدی مبادرت نمود. گفته می‌شود حدود یک ماه قبل شبکه ۱۴ اسرائیل در گزارشی نام چهار فرمانده ارشد ایرانی را که در اولویت فهرست ترور این رژیم قرار دارند اعلام کرد که یکی از آن‌ها سردار شهید زاهدی بود.

- ادعای اسرائیل این است که سپاه پاسداران از سوریه به عنوان سرپل استفاده کرده و از طریق این کشور به مقاومت اعم از حزب الله لبنان و گروه‌های فلسطینی سلاح و تجهیزات می‌رساند. همچنین در باره سردار زاهدی ادعا شده که وی در طراحی و فرماندهی حملات علیه اسرائیل نقش عمده داشته و به همین دلیل ترور او تبدیل به یکی از اولویت‌های رژیم جنایتکار شد.

- اسرائیل از ترور دوشنبه، قصد ارسال این پیام به جمهوری اسلامی ایران را داشته که هر گونه حمایت از مقاومت تاوان سنگینی دارد؛ به عبارتی هدف اصلی ترور‌های زنجیره‌ای ایجاد بازدارندگی در برابر ایران و مقاومت و در نتیجه کاستن بار شکست رژیم صهیونیستی در جنگ غزه محسوب می‌شود.

- با آنکه آمریکا اعلام کرده در حمله دوشنبه نقشی نداشته، اما به عنوان متحد و حامی اصلی رژیم صهیونیستی در جنگ غزه، شریک جرم این جنایت محسوب می‌شود. در واقع واشنگتن در اهدافی، چون اعمال فشار بر ایران جهان توقف یا کاهش حمایت از مقاومت با اسرائیل اشتراک منافع دارد، خصوصا آنکه در جریان جنگ غزه ضربات سختی از سوی مقاومت دریافت کرده است که نمونه بارز آن حمله خونین به پایگاه تنف در ۱۳ بهمن ماه سال گذشته می‌باشد.

- هر چند شهادت مهره‌های کلیدی سپاه و مقاومت خسارت سختی محسوب می‌شود؛ اما تجربه نشان داده اقدامات مذبوحانه تروریستی هیچ گاه موجب توقف روند مقاومت نشده و بلکه خون‌های پاک شهدا شوک تازه‌ای به جریان مقاومت وارد کرده و آن را در ادامه راه خود راسختر نموده است. دلیل این امر این است که مقاومت متکی بر افراد نیست و به منزله یک سازمان گسترده و مستحکم و بلکه به عنوان یک فرهنگ در سطح منطقه جایگاه خود را یافته و ناکامی اسرائیل در غزه به رغم جنگ سخت و نابرابر شش ماهه، نمادی از توانمندی‌های شگرف مقاومت محسوب می‌شود.

- نکته پایانی این که لازم است تدابیر لازم برای عدم تکرار جنایات رژیم صهیونیستی در آینده اتخاذ شود؛ چه در سطح اقدامات امنیتی و حفاظت از مهره‌های کلیدی مقاومت و چه از جنبه پاسخ مناسب به رژیم جنایتکار به گونه‌ای که معادله بازدارندگی و عدم جرات نسبت به استمرار خط ترور برقرار شود و البته زمان و مکان و نوع واکنش به حمله اخیر اسرائیل، منوط به تصمیم جمهوری اسلامی در شرایط مقتضی می‌باشد.

۱۴ /۰۱ /۱۴۰۳

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات