صفحه نخست >>  عمومی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۱۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۰:۱۴  ، 
کد خبر : ۳۵۷۸۵۹
در گفتگو با بصیرت مطرح شد

فرزانفر: رشد و توسعه اقتصاد مشروط به مشارکت مردم در امر تولید است

تحلیلگر اقتصادی:‌ تأکید بر مشارکت مردم در امر تولید از سوی رهبر معظم انقلاب بدین جهت بیان شد چرا که غیر از حاکمیت یا دولت، مردم و بخش خصوصی باید وارد میدان رشد و جهش تولید شوند، پس مردم در بحث خصوصی‌سازی و واگذاری شرکت‌های دولتی فعالانه برخورد کنند
پایگاه بصیرت / گروه اقتصاد/ گفتگو با حجت الله فرزانفر

به گزارش بصیرت، رشد و جهش تولید از جمله موضوعات بسیار مهمی است که نقش بنیانی و اساسی در رشد و توسعه اقتصاد ایفا می‌کند به این خاطر رهبر معظم انقلاب اسلامی سال هاست از جمله در سال جدید بر موضوع جهش تولید آن هم با مشارکت مردم تأکید فرمودند، کارشناس و تحلیلگر اقتصادی عوامل مهمی که به تحقق شعار سال کمک می‌کند را بیان کرده است.

حجت اله فرزانفر کارشناس و تحلیلگر اقتصادی در گفتگو با بصیرت در خصوص محور‌ها و موضوعات اثرگذار در تحقق شعار سال ۱۴۰۳ و آنچه در این زمینه باید انجام شود، گفت: یکی از موضوعاتی که همواره در سخنرانی‌های آغاز سال نو مقام معظم رهبری برجسته است و خطاب به دولت، حاکمیت و صد البته مردم، موضوعات مرتبط و موثر در رشد تولید است چرا که رشد و جهش تولید به مثابه راه افتادن و حرکت کردن چرخ‌های اقتصاد به سمت رشد و توسعه است.

وی درباره شعار سال نو و الزاماتی که در تحقق این شعار باید جدی گرفته شود تا این بار و امسال حرکت جدی و هدفمند به سمت جهش تولید آغاز شود، گفت: شعار سال ۱۴۰۳ با عنوان جهش تولید با مشارکت مردم در واقع همان مردمی شدن اقتصاد است که سال هاست رهبر معظم انقلاب اسلامی بر این موضوع تأکید دارد. این موضوع یعنی مردمی شدن اقتصاد بدین جهت حائز اهمیت است چراکه مشارکت مردم در بخش تولید همان تقویت خصوصی سازی است، خصوصی سازی که در تمام دنیا ثابت شده توسعه زاست و بخش قابل توجهی از رشد و توسعه اقتصاد کشور‌های پیشرفته مرهون تقویت بخش خصوصی است.

حجت اله فرزانفر کارشناس و تحلیلگر اقتصادی یادآور شد: تأکید بر مشارکت مردم در امر تولید از سوی رهبر معظم انقلاب بدین جهت بیان شد چرا که غیر از حاکمیت یا دولت، مردم و بخش خصوصی باید وارد میدان رشد و جهش تولید شوند، بنابراین لازم است مردم در بحث خصوصی سازی و واگذاری واحد‌ها و شرکت‌های دولتی مقداری فعالانه برخورد کنند تا شاهد مشارکت مردم در این امر باشیم.

وی در ادامه بحث خاطر نشان کرد: در صورتی که مردم سرمایه‌های خود را وارد بخش تولید کنند مشروط به اینکه دولت نیز زمینه‌ها و زیر ساخت‌های حضور مردم در امر تولید را فراهم کند قطعاً اثرگذاری که حرکت دولت در جهت تامین زیر ساخت‌ها و حضور مردم در بخش تولید به دنبال دارد اقتصاد ایران را در مسیر تحولاتی اساسی قرار می‌دهد.

حجت اله فرزانفر کارشناس و تحلیلگر اقتصادی در این باره بیان داشت: اگر مایل به رشد و جهش تولید ان هم با حضور مردم هستیم در این راستا انجام برخی کار‌ها آن‌هم به صورت فوری بسیار مهم و لازم است، موضوعاتی مثل رفع موانع بخش تولید، در صورتی که موانع و سنگ اندازی‌هایی که در بخش تولید وجود داشته، همچنان وجود داشته باشد چونان سال‌های گذشته تولید به شکل دلخواه رشد نمی‌کند و فعالیت‌هایی که در این حوزه انجام می‌شود بیشتر به فعالیت‌هایی مثل برگزاری چند سمینار یا سربرگ ادارات و ... محدود می‌شود بنابراین موانع تولید باید برطرف شود تا زمینه‌های لازم برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی فراهم شود.

کارشناس و تحلیلگر اقتصادی تصریح نمود: آنچه در موضوع جهش تولید با مشارکت مردم بسیار حائز اهمیت است و در حوزه حمایت‌های دولت و نظام بانکی و بازار سرمایه کشور است تامین مالی بخش خصوصی و بخش مردمی است چرا که متاسفانه بخش خصوصی و مردمی به شدت نیازمند تامین مالی هستند و بسیاری از تولید کنندگان و فعالیت‌های مولد در سال‌های اخیر با چالش‌های متعددی مواجه بوده اند که بخش مهمی از آن مرتبط با کمبود سرمایه و عدم تامین مالی است.

وی در این باره معتقد است: زمانی که یک بنگاه تولیدی سرمایه در گردش نداشته باشد تعطیل می‌شود یا در خوشبختانه‌ترین حالت ممکن با کمترین ظرفیت خود کار می‌کند، لذا تامین مالی یکی از چالش‌های مهم بخش تولید به شمار می‌رود که برای تحقق شعار سال حتماً باید به این موضوع توجه شود تا امر جهش تولید به منصه ظهور برسد.

حجت اله فرزانفر کارشناس و تحلیلگر اقتصادی یادآور شد: اگر همه موارد ذکر شده در کنار همدیگر رعایت شوند به این معنا که دولت و ملت در کنار هم خواستار جهش تولید باشند و ملزومات این موضوع مهم را فراهم کنند به سرعت شاهد اثرات مثبتی در اقتصاد خواهیم بود پس اگر ما واقعاً به دنبال جهش تولید هستیم باید به مسائل مهمی از جمله جذب سرمایه‌گذاری خارجی بسیار بها دهیم و زمینه‌های لازم را برای جذب سرمایه‌ها فراهم کنیم.

وی در این باره یادآور شد: اگر بتوانیم سرمایه‌گذاری خارجی را محقق کنیم قاعدتاً می‌توانیم به جهش تولید بیش از پیش امیدوار باشیم چرا که در پس جذب سرمایه خارجی ، منابع مالی مورد نیاز تولید فراهم می شود ضمن اینکه می توانیم امیدوار باشیم  واحدهای تولیدی راه اندازی می‌شوند.

حجت اله فرزانفر در ادامه بحث یادآور شد: در راستای جهش تولید بحث واردات ماشین آلات نیز بسیار حائز اهمیت است، چرا که یکی از پیش نیازهای رشد و جهش توليد در دسترس بودن تکنولوژی لازم برای بخش تولید است. با توجه به اینکه تکنولوژی‌های امروز ما فرسوده و بسیار قدیمی شده اند و کارآمدی مورد نظر برای افزایش حجم تولید را از دست داده‌اند لذا سیاست‌های ارزی باید به گونه‌ای اعمال شود که برای کالای سرمایه‌ای مخصوصاً واردات ماشین آلات خط تولید و راه‌اندازی بخش‌های مولد در سال جاری گشایش ویژه ای اتفاق بیفتد تا شعار سال عملیاتی شود.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات