صفحه نخست >>  عمومی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۳:۰۰  ، 
کد خبر : ۳۵۸۹۲۳
در گفتگو با بصیرت مطرح شد

قادری: دستاورد سفر رئیس بانک مرکزی به عربستان کاهش نوسانات ارزی و انتظارات تورمی است

بی‌تردید این سفر‌ها کمک می‌کند فضای تردید و شبهه و شکل‌گیری انتظارت تورمی از کشور دور شود لذا نیازمند سفر‌های اینچنینی برای توسعه روابط خود با کشور‌های منطقه هستیم تا در این فضا تلاطمات ارزی و ناشی از شوک‌های انتظاری و تورمی به خودی خود تخلیه شود.
پایگاه بصیرت / گروه سیاسی/ گفتگو با جعفر قادری

به گزارش بصیرت، در راستای توسعه و تقویت دستاورد‌های اقتصادی که قطع به یقین با نرخ ارز در ارتباط است رئیس بانک مرکزی سفری به عربستان سعودی داشته تا پیرامون مسائل بانکی و ارزی با کشور‌های منطقه رایزنی داشته باشد. عضو کمیسیون برنامه، بودجه ومحاسبات مجلس شورای اسلامی دستاورد‌های سفر رئیس بانک مرکزی به عربستان را در این گفتگو بیان کرده است.

جعفر قادری عضو کمیسیون برنامه؛ بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی در گفتگو با بصیرت در خصوص موضوع اهمیت سفر رئیس بانک مرکزی به عربستان سعودی به منظور شرکت در نشست بانک توسعه اسلامی و رایزنی در خصوص تقویت توسعه مناسبات پولی و بانکی گفت: یکی از موضوعات مهمی که قطعا جزیی از دستور کار سفر رئیس کل بانک مرکزی به عربستان سعودی است رایزنی در خصوص گشایش‌های ارزی جدید برای کشور است که اثرات آن را در کاهش تدریجی نرخ ارز طی روز‌های گذشته شاهد بودیم.

وی در این باره افزود: خوشبختانه رئیس بانک مرکزی تلاش‌های قابل توجهی در راستای توسعه و افزایش تعاملات اقتصادی و ارزی با کشور‌های مختلف در دستور کار داشته اند به این خاطر امیدواریم با سفر اخیر آقای فرزین در نشست بانک توسعه اسلامی در عربستان سعودی زمینه برای افزایش تعاملات اقتصادی و تسهیل ارزی کشور فراهم شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه شیراز در این باره توضیح داد و گفت: سفر‌های رئیس بانک مرکزی در طی بیش از یک سال گذشته منجر به افزایس تعاملات و ارتباطات با کشور‌های همسایه و منطقه شده است موضوعی که قطع به یقین کمک کننده است و مانع شکل گیری انتظارات تورمی می‌شود که متاسفانه تورم و معیشت مردم را از این منظر تحت تاثیر قرار می‌دهد.

وی در این باره بیان داشت: توسعه روابط ارزی و اقتصادی با کشور‌های مختلف منطقه منجر به ایجاد اطمینان در مردم می‌شود چرا که این ذهنیت را در جامعه ایجاد می‌کند که تنشی در میان نیست لذا نوسانات مختلف اقتصاد را تحت تاثیر قرار نمی‌دهد به این خاطر متعاقب این وضعیت انتظارات تورمی شکل نمی‌گیرد.

جعفر قادری در این باره بیان داشت: بخشی از انتظارات تورمی که در جامعه شکل گرفته ناشی از وجود تردید‌ها نسبت به آینده تعاملات و ارتباطات اقتصادی کشور است. تبادلات بیشتر و توسعه تعاملات اقتصادی و تجاری و تسهیل شرایط بازگشت منابع ارزی به کشور زمینه ساز رفع این شبهات در اقتصاد می‌شود و نگرانی مردم را نسبت به ایجاد تنش در بازار‌ها از بین می‌برد به این خاطر سفر‌هایی از این دست مثل سفر‌های رئیس بانک مرکزی به کشور‌های مختلف بسیار مهم است.

جعفر قادری نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی بیان داشت: در حوزه‌های اقتصادی تحت هر شرایطی باید ارتباط خود را با کشور‌های همسایه و کشور‌هایی که با آن‌ها مناسبات مالی داریم گسترش دهیم یعنی این مدل سفر‌ها و رایزنی‌ها واجب است چرا که منجر به عدم قطع ارتباطات ما با کشور‌های مختلف در مناسبات اقتصادی می‌شود.

وی در این باره توضیح داد: علی رغم اینکه جمهوری اسلامی ایران در سطح منطقه باید اهداف صلح آمیز سیاسی و توسعه نظامی خود را برای بازدارندگی و امنیت کشور پیش ببرد، اما در کنار توجه به این مهم باید به ارتقای تعاملات اقتصادی و تجاری با کشور‌های مختلف بسیار توجه شود.

کارشناس و تحلیلگر اقتصادی و نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: از سوی دیگر لازم است مسوولین ما از ظرفیت نهاد‌های اسلامی، منطقه‌ای ونهاد‌هایی که دور و بر ما شکل گرفته برای توسعه تبادلات اقتصادی به نفع اقتصاد کشور نهایت استفاده را ببرند.

وی در این باره معتقد است: با توجه به اینکه جمهوری اسلامی ایران سهامدار بانک توسعه اسلامی است ضمن اینکه ایران مناسبات قابل توجهی در موضوع مهم حج عمره و تمتع با عربستان سعودی دارد و فعالیت‌های مشترک اعم از امنیتی تا حوزه انرژی و سیاسی با عربستان و سایر کشور‌های منطقه دارد قطع به یقین این مناسبات زمینه ساز توسعه بیشتر روابط در شکل‌های منسجم تری است.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: جمهوری اسلامی ایران با کشور‌های حوزه خلیج فارس در موضوعات محلی و منطقه‌ای منافع مشترکی دارد که بخشی از آن حوزه‌های نفتی و گازی است لذا باید به طور متوازن از ظرفیت خلیج فارس استفاده شود این سفر‌ها می‌تواند به تقویت و دورنمای بهتری از این روابط کمک کند.

عضو هیئت علمی دانشگاه شیراز در پایان گفتگو تصریح نمود: بی تردید این سفر‌ها کمک می‌کند فضای تردید و شبهه و شکل گیری انتظارت تورمی از کشور دور شود لذا نیازمند سفر‌های اینچنینی برای توسعه روابط خود با کشور‌های منطقه هستیم تا در این فضا تلاطمات ارزی و ناشی از شوک‌های انتظاری و تورمی به خودی خود تخلیه شود و بازار‌ها در آرامش قرار بگیرند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات