صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۹:۵۵  ، 
کد خبر : ۳۵۹۰۰۱

نشریه اخبار و تحلیل‌ها سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت‌ ۱۴۰۳

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی): ستون فقرات اقتصاد کشور «تولید» است؛ ستون فقرات تولید هم کارگر است. ما نباید بگذاریم کارگر، [یعنی] این ستون فقرات، تضعیف بشود. [اگر] با دل گرم، با علاقه‌مندی دنبال کار باشند، این‌جور می‌شود. خب این نکته را بنابراین توجه کنند؛ هم مسئولین محترم، هم کسانی که اهل سرمایه‌گذاری و ایجاد کار و ایجاد کارگاه و مانند اینها هستند، توجه بکنند که برای رشد تولید، برای بهبود وضع، باید ارتقاء زندگی کارگر را یک اصل مهم به حساب بیاورند.(۱۴۰۲/۲/۹)
 
 
▼ حرف روز
یک ششم کار همچنان باقی است!
مجلس شورای اسلامی ۲۹۰ کرسی دارد. از این تعداد ۲۴۵ نماینده با رأی مستقیم مردم در اسفندماه سال گذشته راهی مجلس شدند و ۴۵ نفر هم باید در دور دوم انتخاب شوند؛ یعنی همچنان حدود یک ششم کار بر زمین مانده و نیاز است تا ترکیب مجلس شورای اسلامی برای قانون‌گذاری و نظارت بر اجرای صحیح قوانین و در نهایت تحصیل مطالبات و خواسته‌های مردمی با رأی مردم تکمیل شود.
در حالی که تب و تاب و التهاب دور اول انتخابات در دور دوم انتخابات فروکش کرده است، اما رقم ۴۵ نفر منتخب مجلس نیز عدد کمی نیست و به نظر می‌رسد مردم بار دیگر باید تلاش کنند تا با هوشیاری کامل این بار نیز با انتخاب اصلح میان نامزدهای مجلس، کاندیداهای قوی و شایسته‌ای را راهی مجلس کنند. به همین منظور دور دوم مناظرات نامزدهای حوزه‌های انتخابیه باقی مانده قرار است از صدا و سیما پخش شود تا مردم با آشنایی و آگاهی کامل از برنامه‌ها، سابقه افراد، میزان درایت و شخصیت ایشان و... به انتخاب آگاهانه دست بزنند.
اگر چه از سویی گمانه‌زنی‌ها برای انتخاب ریاست مجلس و افرادی که می‌توانند سکاندار اداره مجلس شوند، در گوشه و کنار شنیده می‌شود، اما ترکیب نهایی مجلس هنوز مشخص نشده است و پس از انتخاب ۴۵ نماینده باقی مانده تازه نوبت به انتخاب رئیس و هیئت رئیسه مجلس می‌رسد. بنابراین، نباید اسیر این گفت‌وگوها و سیاسی‌کاری‌های برخی احزاب و جناح‌ها شد. لذا عمده‌ترین و مهم‌ترین موضوع در این مقطع تقریباً ده روز مانده به انتخابات دور دوم باید معطوف به انتخاب آگاهانه و اصلح نامزدها باشد.
همچنین تلاش برای تحقق چهار اصل اساسی «مشارکت»، «رقابت»، «سلامت» و «امنیت» انتخابات بار دیگر باید با قوت تمام انجام شود؛ چرا که ممکن است پس از تحولات اخیر و به ویژه عملیات وعده صادق و تنبیه مزدوران و خبیثان و جنایتکاران منطقه، دشمنان درصدد برخی خرابکاری‌ها یا اختلال در روند برگزاری مناسب انتخابات باشند.
همچنین مطالبه چندین ساله مردم برای اجرای اینترنتی انتخابات که در دور اول انتخابات سال پیش در چهار حوزه انتخابیه به صورت آزمایشی اجرا شد، تجربه بسیار خوبی است که می‌تواند ضمن سهل‌الوصولی و همچنین پایین آوردن هزینه و زمان برگزاری انتخابات، به افزایش مشارکت و استقبال عمومی مردم از انتخابات هم منجر شود؛ به همین دلیل در دور دوم انتخابات نیز قرار است تا این بار در هشت حوزه انتخابیه، انتخابات به صورت برخط و اینترنتی برگزار شود.     
رامین نصیری
 
 
▼ گزارش روز
نقطه عطف تاریخ منطقه غرب آسیا
«تاریخ منطقه غرب آسیا را باید به دو بخش قبل و بعد از عملیات وعده صادق تقسیم کرد.» رهبر معظم انقلاب به تازگی در جریان یک دیدار، با اشاره به اعترافات اندیشمندان غربی درباره اهمیت تاریخی و راهبردی عملیات تنبیهی ایران علیه رژیم صهیونیستی، تأکید کرد: «از جهت‌های مختلفی می‌توان به این برهه تاریخی پرداخت. یک وجهه، تحولات جهانی به خصوص جامعه آمریکایی در همگرایی علیه رژیم صهیونیستی است. هرچند جنبش دانشجویی در آمریکا سابقه دارد، اما شاید بتوان اقدام اخیر دانشجویان آمریکایی را اقدامی بی‌نظیر توصیف کرد که اولاً علیه آپارتاید، نسل‌کشی و اشغال نظامی فلسطین توسط اسرائیل برگزار شده و در ثانی جنبش‌های دانشجویی سایر کشورهای غربی را نیز با خود همراه کرده است.»
نگارنده از آنان که آمریکا را مهد آزادی می‌دانند، پرسشی را مطرح می‌کند: «آیا جنبش‌های دانشجویی در آمریکا، به لطف نظام لیبرالی ایجاد شده یا طی یک تلاش مدنی و هزینه‌زا، دانشجویان حق‌طلب تلاش می‌کنند سخن خود را مطرح کنند؟»
در سال ۱۹۵۸، دانشجوهای دانشگاه برکلی در کالیفرنیا تصمیم می‌گیرند احزاب سیاسی را در دانشگاه فعال کنند تا از این طریق حقوق دانشجوها در احزاب سیاسی آمریکا ترویج داده شود. این روند در سپتامبر سال ۱۹۶۴ سبب می‌شود با دستور رئیس دانشگاه هر نوع دفاع از موضوعات سیاسی در دانشگاه‌ها ممنوع شده و اجازه حضور و سخنرانی افراد سیاسی از بیرون دانشگاه در محیط داخلی دانشگاه داده نشود.
پس از این دستور، اعتراضات دانشجویی در این دانشگاه آغاز می‌شود. دنباله‌دار شدن این اعتراضات سبب شد که در ۴ دسامبر ۱۹۶۴ حدود ۸۰۰ نفر از دانشجوها بازداشت شوند. یک ماه پس از آن، دانشگاه برکلی علیه دانشجوهایی که تحصن‌ها را سازماندهی کردند، اعلام جرم کرده و اتهاماتی را به آنها وارد می‌کند؛ روندی که منجر به اعتراضات دانشجویی در سراسر آمریکا شده و دانشگاه‌ها تعطیل می‌شوند. این روند ادامه پیدا می‌کند تا اینکه رئیس جدید دانشگاه مجبور می‌شود اجازه فعالیت سیاسی در دانشگاه را در مناطقی خاص بدهد. با وجود سختی‌ها و هزینه‌ها این روند در مناسبت‌های گوناگون پیگیری شد که نتیجه این جنبش‌های حق‌طلبانه را در اقدام اخیر دانشجویان آمریکایی می‌توان مشاهده کرد.
دانشجو در هر جامعه‌ای از دو جهت می‌تواند مؤذن جامعه باشد.
اول، چنانکه بانگ مؤذن مردم خفته را برای انجام فریضه بیدار می‌کند، فریاد دانشجو، مردم خفته را هوشیار می‌کند، همانطور که جنبش دانشجویی آمریکا به سایر جوامع غربی سرایت کرده است.
دیگر آنکه تا در جامعه‌ای باور به ماهیت توحیدی نباشد، بانگ الله‌اکبر بلند نمی‌شود. تا جامعه آمریکایی باور به ظلم‌ستیزی نداشته باشد، بانگ فریاد دانشجویان نیز بلند نمی‌شود. در واقع این فریادهای دانشجویی برخاسته از فضای ضد صهیونیستی جامعه آمریکایی است. بنابراین، مقبولیت رژیم صهیونیستی در جوامع غربی هم از دست رفته و این پرده‌ای دیگر از سناریوی محو رژیم صهیونیستی است.    
محمد حکیمی
 
 
▼ خبر ویژه
ریاض روابطش با تل‌آویو را عادی می‌کند؟
«آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا در ریاض گفت: «آمریکا به مراحل پایانی توافق امنیتی با عربستان سعودی نزدیک است و اگر عربستان روابط خود با اسرائیل را عادی کند، این توافق امنیتی به عربستان پیشنهاد می‌شود.» بلینکن فاش کرد: «قرار بود در ۱۰ اکتبر سال گذشته میلادی در عربستان سعودی و اسرائیل حضور داشته باشد تا به طور خاص بر بخش فلسطینی توافق عادی‌سازی روابط عربستان و اسرائیل تمرکز کند؛ چرا که این بخش یک جزء اساسی آن است؛ اما این اتفاق به دلیل حملات ۷ اکتبر (۱۵ مهر) حماس به اسرائیل رخ نداد.» «جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی کاخ سفید نیز پیشتر گفته بود قصد دارد به زودی به عربستان سعودی برود. دستور کار سفر او شامل گفت‌وگو با مقامات سعودی بر سر این است که آیا می‌توان به توافقی برای عادی‌سازی روابط بین اسرائیل و عربستان سعودی دست یافت یا خیر! 
 
 
▼ اخبار 
چیزی از رژیم صهیونیستی باقی نمی‌ماند
ضربه کاری بی‌سابقه‌ای که ایران با وجود اعلام قبلی به پایگاه نظامی نواتیم وارد کرد، به نتانیاهو فهماند که اگر جنگ واقعی آغاز شود، چیزی از امکانات نظامی رژیم صهیونیستی نخواهد ماند. در این باره روزنامه «دنیای اقتصاد» در تحلیلی می‌نویسد: «پس از آنکه سخنگوی ارتش اسرائیل، حمله ایران به این پایگاه را کم‌اهمیت و جزئی اعلام کرد، این رسانه‌های آمریکایی بودند که از قول منابع آگاه اعلام کردند، ضربات موشکی ایران، «چیزی بیش از ضربات جزئی اعلام‌شده از سوی اسرائیل بوده است». ما اکنون می‌دانیم که یکی از باندها با صدمه جدی مواجه شده، یکی از هواپیماهای پهن‌پیکر اسرائیلی از نوع سی۱۳۰، یک آشیانه اف۳۵ و یک انبار قطعات یدکی نیز منهدم شده‌اند. رسانه‌های غربی احتمالا با توافق مقامات پنتاگون با انتشار قطره‌ای اطلاعات قصد دارند یک نکته را به مقامات صهیونیستی گوشزد کنند: «اگر آمریکا کمک نمی‌کرد چیزی از پایگاه نواتیم باقی نمی‌ماند.»»
 
تندروها در مسیر خیابان
تأملی بر کنش‌های سیاسی‌ـ رسانه‌ای اصلاح‌طلبان درباره طرح «نور» نشان می‌دهد، آنان این طرح را به منزله یکی از فرصت‌های کنشگری خود در فضای سیاسی‌ـ اجتماعی تفسیر کرده و بر این باورند که قطبی‌سازی در این حوزه سیاست‌ورزی از دریچه اجتماعی است و برای حضور در خیابان تدارک می‌بینند. در این راستا روزنامه «آرمان ملی» به نقل از «حسین انصاری‌راد» نماینده تندرو در مجلس ششم می‌نویسد: «در شرایط کنونی این هسته چهار خط قرمز برای خود ترسیم کرده است. مسئله اول مذاکره با آمریکاست. دوم موضوع حجاب است. سوم مسئله محبوسین و چهارم موضوع نظارت استصوابی است. در واقع اگر قرار است تغییر مثبتی در آینده صورت بگیرد، باید تغییری در نگرش‌های موجود صورت بگیرد. هسته مرکزی قدرت باید تلاش کند در این چهار موضوع تجدیدنظر کند. این تجدید نظر نیز می‌بایست در راستای منافع ملی و خواسته‌های مردم صورت بگیرد.»
 
نام خلیج‌فارس را با کسی تقسیم نمی‌کنیم
«سردار علیرضا تنگسیری» گفت: «امروز خلیج‌فارس اهمیت زیادی دارد. خلیج فارس متعلق به ایران و کشورهای همسایه است، اما اسمش را با کسی تقسیم نخواهیم کرد. ما با ۱۳۵۵ کیلومتر مرز دریایی، طولانی‌ترین ساحل را داریم و اگر جزایر را نیز محاسبه کنیم، به ۵۸۰۰ کیلومتر ساحل می‌رسد.» وی تأکید کرد: «ما عمیق‌ترین مسیر دریانوردی خلیج فارس را در آب‌های ایران داریم، آبراه بین‌المللی از بین جزایر ما عبور می‌کند، اهمیت خلیج‌فارس به سهم آن در صادرات نفت و گاز بر نمی‌گردد؛ بلکه اهمیت آن بسیار بیشتر است. خلیج‌فارس در اختیار ماست و باید از آن برای نسل‌های آینده حراست کنیم.» فرمانده نیروی دریایی سپاه گفت: «ما از همین مرزها دفاع می‌کنیم و محکم پایش ایستاده‌ایم. گذشت زمانی که کشتی نفتکش ما را در زمان طاغوت از ما ‌می‌گرفتند. امروزه می‌دانند اگر نفتکشی از ما ببرند، جبران خواهیم کرد.»
 
قدرت‌نمایی انصارالله ادامه دارد
«سرتیپ یحیی سریع» سخنگوی نیروهای مسلح یمن گفت: «علیه کشتی‌های جنگی دشمن در دریای سرخ از جمله دو ناوشکن آمریکایی، با تعدادی پهپاد عملیات نظامی انجام دادیم.» سریع با بیان اینکه این عملیات با موفقیت به اهداف خود رسید، توضیح داد: «نیروی دریایی، موشکی و نیروی هوایی ما عملیات مشترکی را علیه ناو سیکلادیس (CYCLADES) در دریای سرخ انجام دادند و ضربه دقیق بود. کشتی سیکلادیس بر نقض این ممنوعیت پافشاری کرد و در لیست کشتی‌های هدف ممنوع شده در منطقه عملیاتی نیروهای ما قرار گرفت.» وی همچنین تصریح کرد: «ما با تعدادی پهپاد کشتی اسرائیلی ام‌اس‌سی اوریون (MSC ORION) را در اقیانوس هند هدف قرار دادیم.»
 
 
▼ اخبار کوتاه
سخنگوی وزارت خارجه درباره اقدام پارلمان اروپا در نشست اخیر و تلاش برای قرار دادن سپاه در فهرست تروریستی بیان کرد: «موضع روشنی داریم و در واکنش به مباحث بی‌اساس و غیر مسئولانه مطرح شده در نشست اخیر اتحادیه اروپا و قطعنامه‌ای که منتشر کردند، واکنش رسمی خود را اعلام کردیم.» وی تصریح کرد: «سپاه نیروی رسمی نظامی ایران و نیرویی است که مهم‌ترین نقش را در تأمین امنیت ملی و حفاظت از مرزهای سرزمینی و مقابله با تجاوز و تهدیدات خارجی و فراسرزمینی و ایجاد امنیت برای ملت بزرگ ایران و نقش‌آفرینی در توسعه و شکوفایی اقتصادی و خدمات عمومی برای ملت‌ ایران ایفا کرده است.»
 
روزنامه «یدیعوت آحارانوت» نوشت، در سایه تدارک برای عملیات زمینی در رفح «بر اساس برآوردهای ارتش اسرائیل طی ۴۸ تا ۷۲ ساعت آینده درباره عملیات نظامی در جنوبی‌ترین منطقه نوار غزه (رفح) یا توافق تبادل گروگان‌ها با حماس، تصمیم نهایی اتخاذ خواهد شد.» بر اساس، این گزارش طی این مدت تصمیمی نهایی درباره جنگ غزه گرفته خواهد شد. این در حالی است که وزیر خارجه رژیم صهیونیستی «یسرائیل کاتس» پیشتر گفته بود در صورت دستیابی به توافق تبادل اسرا با حماس، «می‌توان حمله به شهر رفح را به تأخیر انداخت.»
 
«محمد البخیتی» عضو دفتر سیاسی جنبش انصارالله یمن، تلاش عربستان سعودی برای «حمایت از امنیت اسرائیل» را به سخره گرفت. البخیتی با انتشار پیامی تأکید کرد: «در زمانی که یمن و شام (لبنان و سوریه) مشغول جنگ با دشمن صهیونیستی هستند، عربستان با حضور وزیر خارجه آمریکا، نشست سران [کشورهای حاشیه خلیج‌فارس] را برگزار کرد تا ائتلاف عربی برای حمایت از امنیت اسرائیل تشکیل دهد.»
 
رسانه‌های صهیونیستی گزارش داده‌اند دولت «جو بایدن» در تلاش است از صدور قرار بازداشت برای «بنیامین نتانیاهو» در دیوان بین‌المللی کیفری جلوگیری کند. وبگاه صهیونیستی «والانیوز» در گزارشی از «تماس‌های بی‌وقفه» نتانیاهو با بایدن برای جلوگیری از این اقدام خبر داده است.
 
«جواد اوجی» وزیر نفت گفت: «امسال تولید نفت ایران جهش خواهد کرد و در تولید گاز هم با افزایش مواجه خواهیم بود.» وی افزود: «۶ میلیون تن به ظرفیت تولید پتروشیمی اضافه می‌شود و ۵۰ هزار بشکه به ظرفیت پالایش نفت کشور افزوده خواهد شد.»
 
وزیر اقتصاد ایران با انتشار تصویری از گفت‌وگوی خود با همتای عربستانی خبر داد و نوشت: «فیصل ابراهیم با هر پنج پیشنهاد ایران موافقت کرد و بر تدوین نقشه ‌راه همکاری‌های اقتصادی بخش دولتی‌ـ خصوصی و سرعت در اجرای آن تأکید کرد.»
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات