صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۹:۴۵  ، 
کد خبر : ۳۵۸۸۵۸

نشریه اخبار و تحلیل‌ها یک‌شنبه ۹ اردیبهشت‌ ۱۴۰۳

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی): هیچ عبادتی بالاتر از خدمت به مردم نیست؛ چه در شهر، چه در بخش و چه در روستا. وظایفی که برای شوراها در قانون ذکر شده، همان وظایفی است که اگر شوراهای ما ان‌شاءالله بتوانند این وظایف را به طور کامل به انجام برسانند، بسیاری از مشکلات جاری مردم برطرف خواهد شد و این موارد را قانون‌گذاران با دقت در قانون اساسی و در قانون عرفی معین کرده‌اند.(۱۳۷۸/۳/۴)
 
 
▼ حرف روز
آزادی یا نسل‌کشی
نزدیک به هفت ماه از جنگ غزه می‌گذرد و در این مدت رژیم صهیونیستی با حمایت تمام‌عیار دولت آمریکا، در حال ارتکاب نسل‌کشی در این منطقه است. با مروری بر رفتار کاخ سفید پرواضح است که پشتیبانی افراطی آمریکا، سبب شد که رژیم صهیونیستی تا این اندازه جنایت علیه بشریت را مرتکب شود. این موضوع باعث شده است دانشجویان آمریکایی خیزش گسترده‌ای را علیه جنایات رژیم اشغالگر قدس در نوار غزه آغاز کنند.
اعتراضات دانشجویی که در سطح آمریکا فراگیر شده است و علیه آپارتاید صهیونیستی قیام کردند، با خشونت پلیس و با وارونه‌نمایی رسانه‌های آمریکایی‌ـ صهیونیستی روبه‌رو شده است. 
مطالبات جنبش اصیل دانشجویی شکل گرفته در آمریکا مشخص است: برقراری آتش‌بس دائمی در نوار غزه، پایان محاصره غزه، قطع روابط علمی و دانشگاهی آمریکا با رژیم اشغالگر قدس و مجازات مقامات رژیم اشغالگر قدس و دیگر کشور‌ها و بازیگران دخیل در کشتار دهشتناک35 هزار انسان بیگناه در فلسطین. 
از این رو جنبش دانشجویی ایجاد شده در آمریکا، فراگیر است و در تسریع روند آگاه‌سازی افکار عمومی دنیا نسبت به ماهیت نظام لیبرال دموکراسی غربی و ماهیت اشغال‌گرایانه و وقیحانه صهیونیسم بسیار تأثیرگذار بوده است. امروز دانشگاه‌های کالیفرنیا و تگزاس به نقاطی تبدیل شده‌اند که مورد توجه افکار عمومی دنیا قرار گرفته و رسانه‌های غربی نیز قدرت سانسور آنچه را که در آنها می‌گذرد، ندارند. گستردگی، آگاهی و عمق جنبش دانشجویی ایجاد شده در آمریکا در حمایت از مردم مظلوم فلسطین، بیان‌کننده اصالت این جنبش و باور آن به هدفی است که به خاطر آن به اعتراض دست زده است.
برخورد خشن پلیس با دانشجویان معترض به کشتار مردم غزه نشان می‌دهد، حاکمیت آمریکا در دوراهی بین آزادی و نسل‌کشی، از آپارتاید صهیونیستی حمایت کرده است. این روند به خوبی رویکرد دولت آمریکا را نشان می‌دهد که آزادی در آمریکا و برای دانشجویان دانشگاه‌های کالیفرنیا، نیویورک، آستین تگزاس، هاروارد، سیاتل، برکلی، اموری جورجیا و... بد است و دموکراسی در این کشور معنا و مفهومی ندارد و همه آنها در اختیار صهیونیسم است. فراموش نکردیم که در طول دهه‌های اخیر محور غربی با محوریت آمریکا، کشورهای مختلفی را به بهانه آزادی مورد تهاجم و دخالت خود قرار دادند. حمله به عراق و...، دخالت در امور کشورهایی همچون ایران، روسیه، چین، سوریه، لبنان، ونزوئلا و... تنها به بهانه آزادی بوده است، حال آنکه برخورد خشن و غیر اخلاقی با مطالبات مردمی به وضوح نشان‌دهنده دوگانگی سیاست‌گذاری ایالات متحده و غرب در برخورد با مسائل است.   
اکبر معصومی
 
 
▼ گزارش روز
آزادی‌بیان به سبک غربی‌ها!
این روزها شاهد شکل‌گیری جنبش‌های دانشجویی در راستای حمایت از مردم غزه آن هم در دانشگاه‌های آمریکا هستیم. رسانه‌های آمریکایی گزارش داده‌اند که بیش از 600 نفر در جریان اعتراض‌های حمایت از فلسطین در دست کم 15 دانشگاه سراسر آمریکا دستگیر شدند. تجمعات با تحصن در دانشگاه کلمبیا آغاز شد و حالا به 40 دانشگاه بزرگ و مهم دیگر آمریکا و کانادایی کشیده شده است. از جمله هاروارد، ییل، تافتس، نورث وسترن، تگزاس، مینه‌سوتا و میشیگان. آنها برای همبستگی با غزه چادر تحصن برپا کرده‌اند و این تحصن‌ها با وجود هشدار و دخالت پلیس همچنان ادامه دارد. خیزش ضدصهیونیستی دانشجویان در آمریکا و گسترش دامنه آن به سایر دانشگاه‌ها و اروپا وحشت شدیدی را در دولت‌های آمریکایی و اروپایی ایجاد کرده است. این اعتراض‌ها به دو دلیل انجام می‌شود؛ یکی بحث نسل‌کُشی در غزه است و دیگری مربوط به نسبت میان این دانشگاه‌ها با دولت آمریکا و رژیم صهیونیستی بر سر تأمین تسلیحات نظامی است. این دانشجویان که در معرض سرکوبگری و بازداشت دولت آمریکا قرار گرفته‌اند، از قشر عادی جامعه نیستند، بلکه آنها فرزندان نمایندگان کنگره و سنا، بازرگانان و طبقه سیاسی حاکم در آمریکا هستند و در واقع این دانشجویان رهبران جدید آمریکا خواهند بود و بنابراین آینده آمریکا مخالف رژیم صهیونیستی و موافق فلسطین خواهد بود.
معمولا در تاریخ آمریکا تغییرات بزرگ در افکار عمومی یا همزمان با جنبش‌های بزرگ دانشجویی رخ داده یا از سوی آنها آغاز شده است و از سویی دیگر تصمیم به تعلیق و بازداشت دانشجویان نتیجه معکوس داشته است. صدها نفر از اعضای هیئت‌علمی تعدادی از دانشگاه‌های آمریکا با در دست داشتن بنرهایی که روی آن نوشته شده بود «دانشجویان را تعلیق نمی‌کنیم» از کار دست کشیدند. هفته گذشته انجمن اساتید دانشگاه آمریکا بیانیه‌ای صادر و تعلیق دانشجویان و دستگیری آنها را محکوم کردند. در این بیانیه آمده است، ما اعتماد خود را به رئیس‌جمهور و دولت خود از دست داده‌ایم و متعهد می‌شویم که دانشگاه را پس بگیریم. نکته پایانی اینکه آیا این جنبش اعتراضی دانشگاه‌ها می‌تواند به ایجاد تغییر در سیاست ایالات متحده کمک کند؟«جانتسون» مورخ بیان می‌کند: «تغییر درازمدت امکان‌پذیر است، اما یک‌شبه به وجود نمی‌آید. ما بارها و بارها دیده‌ایم که سازمان‌دهی دانشجویی سیاست‌ها را تغییر می‌دهد، نه همیشه به‌سرعت، و نه همیشه به‌روشی که دانشجویان امیدوار بودند، اما ما می‌بینیم که وقتی سازماندهی دانش‌آموزی به‌شدت بالا می‌رود، می‌تواند تأثیر قابل‌توجهی داشته باشد.» بدیهی است نازیسم صهیونیستی امروز رسوا شده است و نقاب از چهره زشت آن به‌دست دانشجویان آمریکایی و اروپایی افتاده است. همین آگاهی جمعی ایجاد شده، نقطه آشکارساز ایستادگی آنها در برابر الگو‌ها و مؤلفه‌های نظم سلطه‌طلبانه ادعایی غرب و تمایل آنها مبنی بر گذار به نظمی جدید است. قطعا این مسئله کابوسی سخت برای غرب و مدافعان نظم غربی خواهد بود.           
حسين عباسيان
 
 
▼ خبر ویژه
کنترل گلوگاه تجارت جهانی در دست ایران
«شورای سیاست خارجی آمریکایی(AFPC) «در تحلیلی به قلم «امیلی میلیکن» نوشت، به تازگی نشانه‌هایی از تلاش تهران برای افزایش نفوذ و حتی ایجاد پایگاه دریایی در سودان موجب شده است تا آمریکا نسبت به اهداف تهران در دریای سرخ نگران شود. این اتاق فکر آمریکایی با استناد به گزارش ماه گذشته «وال استریت ژورنال» آورده است، یک افسر اطلاعاتی سودانی مدعی شده تهران در ازای ارائه یک ناو هلیکوپتربر به نیروهای مسلح سودان(SAF) درخواست کرده است یک پایگاه دریایی دائمی در سواحل دریای سرخ این کشور ایجاد کند. نویسنده با ابراز نگرانی عمیق نسبت به این موضوع می‌افزاید: «ایران از چنین پایگاهی، برای استقرار کشتی‌های جنگی و جمع‌آوری اطلاعات استفاده خواهد کرد و به تهران این امکان را می‌دهد تا کنترل خود را در یکی از پر رفت و آمدترین خطوط کشتیرانی جهان تقویت کند. ضمن آنکه آشکارا منافع راهبردی مهمی را برای جمهوری اسلامی به همراه خواهد داشت.»
 
 
▼ اخبار 
انقلاب در دژ لابی صهیونیستی
«عبدالباری عطوان» تحلیلگر شناخته شده جهان عرب در مقاله جدید خود به موضوع اعتراضات گسترده ضد صهیونیستی در دانشگاه‌های آمریکا اشاره کرد و نوشت: «آنچه جنبش صهیونیسم به سرکردگی نتانیاهو و امثال او را نگران می‌کند، انفجار این انقلاب دانشجویی در آمریکا و گسترش دامنه آن به سایر دانشگاه‌هاست و ممکن است به اروپا و خاورمیانه هم کشیده شود.» سردبیر «رأی‌الیوم» افزود: «نباید فراموش کنیم این انقلاب در دانشگاه‌های ویژه آمریکا، مانند کلمبیا در نیویورک که دژ لابی صهیونیسم است و همچنین دانشگاه هاروارد در بوستون آغاز شده و این بدان معناست که نسل آینده آمریکا هرگز مانند پدران و اجداد خود تحت تاثیر دروغ‌های صهیونیسم قرار نخواهند گرفت. باید توجه کنیم که این دانشجویان که در معرض سرکوبگری و بازداشت دولت آمریکا قرار گرفته‌اند، از قشر عادی جامعه نیستند؛ بلکه آنها فرزندان نمایندگان کنگره و سنا، بازرگانان و طبقه سیاسی حاکم در آمریکا هستند و در واقع این دانشجویان رهبران جدید آمریکا خواهند بود.»
 
حماس در کمین است
یک رسانه عبری‌زبان به نقل از یکی از ژنرال‌های صهیونیست خبر داد، حمله زمینی به رفح یک اشتباه بزرگ است. روزنامه «معاریو» در گزارشی در این زمینه نوشت: «ژنرال یسرائیل زیف که سابقه ریاست بخش عملیات ارتش اسرائیل را هم در کارنامه دارد، در گفت‌و‌گویی با شبکه اینترنتی «کان نت» اعلام کرد آنچه باید به دنبال آن در جنگ رفح باشیم، برنامه روز بعد از پایان جنگ است.» او تأکید کرد: «بدون آنکه مشخص شود بعد از حمله ما قرار است این منطقه را تسلیم چه طرفی بکنیم، من مخالف آغاز عملیات هستم، اینکه فقط به خاطر آنکه یک عملیات انجام داده باشیم این کار را انجام دهیم، امر اشتباهی است. این در حالی است که ما باید وارد یک عملیات پر ریسک شویم، رفح یک مکان بسیار دشوار و پر ازدحام برای جنگ است، من شک ندارم که حماس کمین راهبردی برای ما در آنجا تدارک دیده است تا فاجعه‌ای را برای اسرائیل به بار آورد.»
 
نگران همکاری تهران و مسکو
«بلومبرگ» گزارش داد، بعد از نشست مقامات دفاعی ایران و روسیه، رژیم صهیونیستی از تبعات گسترش روابط دفاعی میان مسکو و تهران در هراس است. در این گزارش به نقل از«شای هار تزیوی» مسئول سابق وزارت امور راهبردی رژیم صهیونیستی آمده است: «به نظر می‌رسد روسیه قصد دارد جنگنده‌های سوخو35 و سیستم دفاع هوایی اس400 به ایران تحویل دهد. مسکو در زمینه‌های جنگ الکترونیک و تبادل اطلاعات نیز با تهران همکاری دارد.» وی اضافه کرد: «روسیه دشمن تل‌آویو است؛ چرا که از محوری که علیه ما می‌جنگد، حمایت می‌کند. اهمیت نقش روسیه با افزایش این درگیری‌ها بیش از گذشته مشخص می‌شود.» «عاموس گلعاد» یکی از مسئولان سابق وزارت جنگ رژیم صهیونیستی نیز گفت: «روس‌ها می‌توانند به ایرانی‌ها تکنولوژی‌های مهمی ارائه دهند که توان آنها را افزایش می‌دهد.»
 
هیچ وقت نمی‌توانند بازگردند
معاون سیدحسن نصرالله، دبیر کل حزب‌الله لبنان در پاسخ به «یوآو گالانت» وزیر جنگ رژیم صهیونیستی گفت: «صهیونیست‌هایی که [پیش از عملیات طوفان‌الاقصی] در شمال [فلسطین اشغالی] ساکن بوده‌اند، شاید هیچ گاه نتوانند به منازل خود بازگردند.گالانت ادعا کرده بود که هدف اصلی صهیونیست‌ها ازحمله به جنوب لبنان و مواضع حزب‌الله، بازگرداندن شهرک‌نشینان به شمال فلسطین است.» «شیخ نعیم قاسم» همچنین افزود: «برخی ما را تهدید می‌کنند که شاید اسرائیل به شما حمله کند و با شما وارد جنگ شود. ما به آنان می‌گوییم که تهدیدهای شما درباره اسرائیل، ما را مطمئن‌تر می‌کند که مبارزه‌ با اسرائیل درست است و خواهیم دید که این تهدیدها به سود چه کسی است: ما یا آنان؟»
 
 
▼ اخبار کوتاه
«حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی‌اژه‌ای» رئیس دستگاه قضا با بیان اینکه «امروز یکی از مسائل مهم کشور و مردم ما، مقوله عفاف و حجاب است» تصریح کرد: «باید توجه داشت که برخی مسائل نیازمند کار فرهنگی و اقناعی و تبیینی است و صرفاً نمی‌توان با رویکرد سلبی و امنیتی، در قبال آنها عمل کرد؛ در عین حال باید توجه داشت که رویکرد سلبی هم در محل خودش باید به کار گرفته شود و در مواردی اتخاذ چنین رویکردی نیز لازم است، اما چنانچه از مقولات فرهنگی و تبیینی در قبال برخی مسائل غفلت شود، کار ناقص می‌ماند و این نکته‌ای است که ما کارگزاران نظام همواره باید مدنظر قرار دهیم.»
 
پس از تعطیلی چهار بانک آمریکا در سال 2023، مقامات نظارتی آمریکا بانک «ریپابلیک فِرست» را تعطیل کردند که نخستین ورشکستگی بانکی در سال 2024 برای این کشور به شمار می‌رود. «ریپابلیک فرِست» که به «ریپابلیک» معروف است، تا 31 ژانویه 2024 در مجموع حدود 6 میلیارد دلار دارایی و 4 میلیارد دلار سپرده داشت. شرکت بیمه سپرده فدرال هزینه این ورشکستگی را برای صندوق خود 667 میلیون دلار برآورد کرده است. «ریپابلیک» به جز سپرده‌ها، دیون و سایر بدهی‌هایی به ارزش حدود 3/1 میلیارد دلار هم داشته است.
 
روزنامه اسرائیلی «گلوبز» نوشت: «به دنبال افزایش نوسانات و معاملات ارزش «شکل» (واحد پولی اسرائیل) در برابر ارزهای اصلی جهانی به شدت در حال کاهش است.» «مودی شفریر» استراتژیست ارشد بانک هاپوعلیم گفت: «از عوامل کاهش ارزش «شکل» تنش‌های ژئوپلیتیک جاری از جمله حمله موشکی اخیر ایران به سرزمین‌های اشغالی و احتمال عملیات نظامی رژیم صهیونیستی در منطقه رفح است.»
 
یک نظامی ارشد رژیم صهیونیستی، خواستار پایان دادن به جنگ غزه شد. ژنرال «اسحاق بریک» گفت: «اظهارات مقامات کابینه بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی درباره پیروزی بر حماس، دور از واقعیت است.» وی افزود: «تأکید بر نابودی حماس به عنوان هدف نهایی جنگ (علیه غزه)، فاجعه دیگری مشابه طوفان‌الاقصی را برای اسرائیل رقم خواهد زد.»
 
«جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا در مصاحبه با یک برنامه رادیویی فاش کرد، در گذشته به سبب مرگ همسر اولش، «نیلیا» و دختر 13 ماهه او، «نائومی» دچار افسردگی و افکار روان‌پریشانه همچون خودکشی و معتاد شدن به مشروبات الکلی شده بود. بایدن گفت: «برای اینکه خودکشی کنید، لازم نیست دیوانه باشید.»
 
بنا به گزارش‌های رسانه‌ای حدود 600 دانشجو ظرف یک هفته گذشته در تحصن‌های ضد جنایت‌های رژیم صهیونیستی در غزه در سراسر آمریکا بازداشت شده‌اند. اعتراضات حامیان فلسطین دست کم در 15 دانشگاه در سراسر آمریکا برگزار شده است.
نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات