صفحه نخست >>  عمومی >> یادداشت کوتاه
تاریخ انتشار : ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۸:۱۹  ، 
کد خبر : ۳۵۸۷۶۹

هدف از سفر سه روزه بلینکن به چین چیست؟

 آنتونی جی بلینکن، وزیر امور خارجه، روز چهارشنبه وارد چین شد تا تلاش کند تا ثبات اخیر و حساس روابط بین ایالات متحده و چین را حفظ کند
پایگاه بصیرت / گروه بین‌الملل

 آنتونی جی بلینکن، وزیر امور خارجه، روز چهارشنبه وارد چین شد تا تلاش کند تا ثبات اخیر و حساس روابط بین ایالات متحده و چین را حفظ کند، زیرا تنش‌ها بر سر تجارت، اختلافات ارضی و امنیت ملی تهدیدی برای از بین بردن مجدد این روابط از مو باریک‌تر هستند.

🔺به نوشته روزنامه نیویورک تایمز، انتظار می‌رود بایدن در هنگام سفر بلینکن به چین، هم ممنوعیت سراسری تیک تاک در آمریکا را امضا کند، هم بخشی از قانونی که شامل یک کمک ۸.۱ میلیارد دلاری به منطقه هندو-پاسیفیک است.

🔺فصل سیاسی در ایالات متحده نیز به عنوان یک عارضه مهم در روابط چین و ایالات متحده به نظر می-رسد. با نزدیک شدن به انتخابات ریاست¬جمهوری، دموکرات‌ها و جمهوری خواهان با هم رقابت می-کنند تا نسبت به چین سخت گیرتر به نظر برسند.

🔺در طول سفر سه روزه بلینکن که شامل بازدید از پکن نیز می‌شود، او قصد دارد مقامات چینی را در مورد طیف وسیعی از موضوعات از جمله حمایت این کشور از روسیه، صادرات ارزان چین که به گفته مقامات آمریکایی مشاغل آمریکا را تهدید می‌کند، چینی‌ها را تحت فشار قرار دهد.

🔺یک مقام ارشد وزارت امور خارجه در یک نشست تلفنی به خبرنگاران گفت: «مانور‌های تهاجمی کشتی‌ها در دریای چین جنوبی نیز جزو مواردی است که در این دیدار‌ها مطرح خواهد شد.»

🔺 انتظار میرود که بلینکن با وانگ یی، وزیر امور خارجه چین دیدار کند. مشخص نیست که آیا او مانند آخرین دیدار خود در ژوئن با شی جین پینگ، رهبر چین دیدار خواهد کرد یا خیر.

🔺این سفر، اولین دیدار یک وزیر خارجه آمریکا از چین از سال ۲۰۱۸، شاید در بدترین لحظه در روابط ایالات متحده و چین در سال‌های اخیر باشد: «ارتباطات نظامی در سطح بالا قطع شده و کشور‌های همسایه نگران هستند که این دو قدرت ممکن است وارد جنگ شوند.»

🔺از آن زمان، یخ روابط تا حدودی آب شده است. اقتصاد چین در حال کند شدن است و پکن لحن دیپلماتیک ملایم تری را برای جذب سرمایه گذاری خارجی بیشتر اتخاذ کرده است.

🔺واشنگتن، اگرچه همچنان هشدار می‌دهد که چین یک تهدید امنیتی جهانی است، اما گفته است که می‌خواهد ارتباطات را باز نگه دارد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات