بین الملل >>  بین الملل >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۵:۲۴  ، 
کد خبر : ۳۵۸۷۶۰

بیانیه مشترک ایران و پاکستان در پایان سفر رسمی آیت‌الله رئیسی

وزارت امور خارجه پاکستان امروز و پس از پایان سفر رسمی آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری اسلامی ایران به آن کشور، بیانیه مشترک تهران و اسلام‌آباد را در ۲۸ بند منتشر کرد.

از روابط عمومی دفتر سخنگوی وزارت امور خارجه پاکستان، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی از فرصت سفر به پاکستان برای دعوت رسمی از رئیس جمهور و نخست وزیر این کشور برای سفر به جمهوری اسلامی ایران استفاده کرد. وی همچنین از نخست وزیر پاکستان برای میزبانی از هیات ایرانی قدردانی کرد.

در این بیانیه مشترک، بر اهمیت صلح و امنیت مرزهای مشترک، پروژه‌های انرژی از جمله خط لوله گاز ایران، اجرای طرح‌های مشترک اقتصادی توسعه محور برای کمک به تجاری شدن مرزها، تسریع روند امضای قرارداد تجارت آزاد و افزایش حجم تجارت دوجانبه به ۱۰ میلیارد دلار تاکید شده و دو طرف در مورد روابط پایدار و سازنده میان بنادر چابهار ایران و گوادر پاکستان به توافق رسیدند. در این بیانیه آمده است:

ایران و پاکستان همچنین توافق کردند که بیست‌ودومین کمیسیون مشترک اقتصادی هرچه زودتر برگزار شود و همزمان نشست‌های رایزنی سیاسی سالانه دو کشور در قالب کمیته مشترک تجاری، تبادل منظم هیات‌های فنی و کارشناسان اقتصادی نیز صورت گیرد. 

هر دو کشور با اعلام «نقطه مرزی ریمدان» به عنوان گذرگاه مرزی بین‌المللی تحت پوشش حمل‌ونقل جاده‌ای بین‌المللی (TIR) و افتتاح دو بازارچه مرزی باقی مانده در نقطه مشترک مرزی ایران و پاکستان موافقت شد.

جمهوری اسلامی ایران و پاکستان بر اهمیت استفاده از موقعیت های جغرافیایی مربوطه خود برای ارتقای تعاملات فی مابین و همچنین همکاری‌های وسیع تر در منطقه تأکید کردند. 

دو طرف با ابراز خرسندی از پیشرفت‌های حاصله در حوزه حمل و نقل منظم کالا تحت کنوانسیون حمل‌ونقل جاده‌ای بین‌المللی توافق کردند که این کنوانسیون را به طور کامل عملیاتی کنند تا تجارت کارآمد، سریع و بدون موانع بین دو کشور را ارتقا دهند. همچنین در این بیانیه عنوان شد که عملیاتی شدن کامل این کنوانسیون، یکپارچگی و اتصال منطقه ای را در حوزه‌های کشورهای عضو سازمان اکو افزایش می‌دهد.

بر اساس این بیانیه، تهران و اسلام‌آباد به عنوان اعضای ابتکار کمربند و جاده و سازمان همکاری اقتصادی (اکو)، عزم قاطع خود را برای افزایش همکاری‌های حمل و نقلی، توسعه زیرساخت ها و انرژی ابراز کردند. دو کشور همچنین توافق کردند که روابط سودمند و پایدار بین دو بندر گوادر و چابهار را گسترش دهند.

هر دو طرف ضمن محکوم کردن تروریسم در همه اشکال و ظواهر آن، اذعان داشتند که تروریسم تهدید مشترکی برای صلح و ثبات و مانع بزرگی برای توسعه منطقه است. لذا با اتخاذ رویکرد مشارکتی برای مقابله با این تهدید و استفاده از سازوکارهای نهادی دوجانبه موجود برای مبارزه مؤثر و مقابله با تهدید تروریسم ضمن رعایت کامل اصول منشور ملل متحد، به‌ ویژه اصول حاکمیت و تمامیت ارضی کشورهای عضو، موافقت شد. 

هر دو طرف همچنین نقش کلیدی افزایش فرصت‌های اقتصادی و تجاری در بهبود محیط امنیتی در مناطق مرزی را تایید کردند. آنان با توجه به تحولات در سطوح منطقه‌ای و جهانی، بر اهمیت حل و فصل مسالمت آمیز اختلافات از طریق گفت‌وگو و دیپلماسی برای یافتن راه حل های قابل قبول متقابل تاکید کردند. 
هر دو طرف بر لزوم حل و فصل موضوع کشمیر از طریق گفت و گو و روش های مسالمت آمیز بر اساس خواست مردم آن منطقه و مطابق با قوانین بین المللی تاکید کردند. 

ایران و پاکستان تجاوزات و جنایات مستمر رژیم اسرائیل علیه مردم فلسطین و محاصره غیرانسانی غزه که منجر به مرگ و ویرانی گسترده و همچنین آواره شدن میلیون ها فلسطینی شده است، را شدیدا محکوم کردند. آنان خواستار آتش بس فوری و بی قید و شرط، دسترسی بلامانع به کمک های بشردوستانه برای مردم تحت محاصره غزه، بازگشت آوارگان فلسطینی و همچنین اطمینان از پاسخگویی در مورد جنایات انجام شده توسط رژیم اسرائیل شدند. 

جمهوری اسلامی ایران و پاکستان بر حمایت خود از راه حلی عادلانه، جامع و بادوام بر اساس آرمان های مردم فلسطین تاکید کردند. 

دو طرف از روابط نزدیک و همکاری متقابل در تمامی سازوکارهای مرتبط با سازمان همکاری شانگهای ابراز خرسندی کردند. آنان همچنین بر اهمیت از سرگیری فوری فعالیت های گروه تماس افغانستان-سازمان همکاری شانگهای برای هماهنگی تلاش ها در جهت حفظ ثبات و توسعه روابط اقتصادی در منطقه تاکید کردند. 

دو طرف ضمن تاکید بر اهمیت همکاری های منطقه ای برای توسعه اقتصادی، اذعان داشتند که منطقه اکو دارای پتانسیل بسیار زیادی برای توسعه اقتصاد کشورهای عضو آن است لذا خواستار همکاری فعال میان کشورهای منطقه در چارچوب اکو شدند. 

آنها بر این عقیده بودند که همکاری بین سازمان همکاری شانگهای و سازمان اکو می تواند نقش ارزشمندی در تسریع پیشرفت و توسعه در کل منطقه ایفا کند. 

هر دو طرف تعهد خود را به توسعه افغانستان به عنوان یک کشور صلح آمیز، متحد، مستقل، عاری از تهدیدات تروریسم و قاچاق مواد مخدر تایید کردند. همچنین با اشاره به اینکه وجود سازمان های تروریستی در افغانستان تهدیدی جدی برای امنیت منطقه و جهان است، دو طرف بر تمایل خود برای تقویت همکاری ها در زمینه مبارزه با تروریسم و امنیت و ایجاد جبهه متحد علیه تروریسم تاکید کردند. 

آنان همچنین بر اهمیت هماهنگی تلاش‌های منطقه‌ای و بین‌المللی برای تضمین امنیت و ثبات در منطقه تاکید کردند و بر مشارکت مثبت مجامع منطقه‌ای موجود در این راستا تاکید کردند. دو طرف ضمن احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی افغانستان اذعان داشتند که مشارکت بیشتر همه اقشار افغانستان در تصمیم گیری های اساسی، به تقویت صلح و ثبات در این کشور منجر خواهد شد.

به گزارش ایرنا، رئیس جمهور اسلامی ایران در اولین سفر خارجی خود در سال جدید صبح روز دوشنبه وارد اسلام‌آباد شد.

آیت الله رئیسی در اسلام‌آباد روز پرکار و فشرده‌ای داشت. محمد اسحاق دار وزیر خارجه پاکستان با حضور در هتل محل اقامت رئیس جمهور، با وی دیدار و سپس آیت‌الله رئیسی راهی کاخ نخست وزیری شد جایی که محمد شهباز شریف نخست وزیر پاکستان رسما از رئیس جمهور اسلامی ایران استقبال کرد. پس از آن دیدارهای دوجانبه و سپس رایزنی میان هیات‌های بلندپایه به ریاست سران دو کشور برگزار شد.

مقامات ایران و پاکستان همچنین در حضور آیت الله رئیسی و شهباز شریف ۸ تفاهمنامه همکاری نیز امضا کردند.

آیت الله رئیسی سپس با آصف علی زرداری همتای پاکستانی خود دیدار کرد و طرفین طیف گسترده‌ای از موضوعات مهم دوجانبه، تحولات منطقه و بین المللی به ویژه جنایات رژیم غاصب اسرائیل علیه غزه و فلسطین را مورد بحث و بررسی قرار دادند.

دیدار روسای مجالس سنا و ملی پاکستان، فرمانده ارتش این کشور با رئیس جمهور و برگزاری نشست صمیمانه با نخبگان و اندیشمندان پاکستانی از دیگر برنامه‌های اولین روز از سفر آیت الله رئیسی بود.

رئیس جمهور ایران همچنین از شهرهای لاهور و کراچی نیز بازدید کرد.

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات