صفحه نخست >>  عمومی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۲۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۳:۱۸  ، 
کد خبر : ۳۵۸۳۳۰

کابینه نتانیاهو در هم شکسته است / حماسه‌ای که صهیونیست‌ها را تسلیم کرد

پاسخ قاطعانه سپاه پاسداران در یکی از حساس‌ترین برهه‌های زمانی حیات منطقه، صهیونیست‌ها را به بدترین نحو ممکن زمینگر ساخت. جمهوری اسلامی ایران در یک پیج تاریخی مهم و سرنوشت‌ساز، اقتدار و درایت خود را در مواجهه با تحولات پیچیده بین‌المللی به اثبات رساند
پایگاه بصیرت / گروه بین‌الملل/ حنیف غفاری

آینده پژوهی، علمی است که بازیگران و دولت‌ها در نظام بین الملل، بر اساس آن دست به پیش بینی و احتمال سنجی تحولات پش رو زده و بر اساس هزینه-فایده، اقدام خود را در قبال یک پدیده تنظیم می‌کنند. رژیم اشغالگر قدس همواره مدعی بوده که قدرت پیش بینی تحولات آتی در جهان و خصوصاً منطقه غرب آسیا را دارد و حمایت‌های مطلق و البته وقیحانه آمریکا و اتحادیه اروپا را در این خصوص سرمایه‌ای راهبردی برای خود تلقی می‌کند. اقدام اخیر رژیم اشغالگر قدس در بمباران ساختمان کنسولگری کشورمان در دمشق، ناظر بر همین اعتماد به نفس کاذب صهیونیست‌ها صورت گرفت، اما پاسخ قاطعانه، غیرتمندانه و موفقیت آمیز سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در یکی از حساس‌ترین برهه‌های زمانی حیات منطقه، صهیونیست‌ها را به بدترین نحو ممکن زمینگر ساخت. به عبارت بهتر، جمهوری اسلامی ایران در یک پیج تاریخی مهم و سرنوشت ساز، اقتدار، عزت و درایت خود را در مواجهه با تحولات پیچیده منطقه‌ای و بین المللی به اثبات رساند.

پیام‌های یک حماسه بزرگ
عملیات غرور آفرین سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در واکنش به حمله وقیحانه صهیونیست‌ها به ساختمان کنسولی سفارت کشورمان در دمشق، مصداق حمیت و غیرت دلاورمردانی است که انفعال و ضعف در برابر دشمن قسم خورده انسانیت یعنی رژیم اشغالگر و نامشروع اسرائیل را بر نمی‌تابند.

این حماسه بزرگ در بطن خود دارای سه پیام مهم برای نظام بین الملل و افکار عمومی جهان است:
نخست اینکه نه تنها دوران بزن در روی صهیونیستها، بلکه دوران سلطه پوشالی و ادعایی واشنگتن و متحدان تل آویو بر منطقه نیز رسما پایان یافته است. قواعد و مؤلفه‌های قدرت در منطقه را هم اکنون نه دموکرات‌ها و‌چمهوریخواهان آمریکا، نه احزاب سنتی و مداخله گر اروپایی و نه مهره‌های بازی غرب در منطقه، بلکه جبهه مقاومت تعیین می‌کند.

نکته دوم اینکه در جریان عملیات موفقیت آمیز صورت گرفته، شاهد انسجام فوق العاده راهبردی--تاکتیکی اضلاع جبهه مقاومت در عراق، یمن و لبنان و فلسطین بودیم. تاکنون بار‌ها مدعی شکل گیری منظومه گفتمانی و عملیاتی مقاومت در سطحی وسیع و کاربردی بوده ایم. آنچه در ساعات اولیه بامداد امروز رخ داد شاهدی محکم دال بر این ادعای مبرهن است. از این پس منظومه مقاومت بیش از پیش در اذهان و افکار عمومی دنیا مصداق خواهد داشت.

نکته سوم، به وعده صادق جمهوری اسلامی ایران در مواجهه با رژیم متجاوز صهیونیستی باز می‌گردد. رهبر معظم انقلاب اسلامی در خطبه‌های نماز عید فطر امسال بر تنبیه قطعی و قاطعانه رژیم اشغالگر قدس تاکید فرمودند و این هشدار سریعا و در سطحی که موساد و ارتش رژیم صهیونیستی تصور آن را نمی‌کردند تعبیر شد. منظومه مقاومت بایسته‌های مقاومت ترکیبی، بازدارندگی و اقدام در برابر دشمن را به گونه‌ای آموخته و هضم کرده که جایی برای قمار منطقه‌ای و ریسک پذیری ژئو پلی تیکی شیاطین باقی نمی‌گذارد.

شرایط بحرانی برای نتانیاهو
نظرسنجی‌های دو خبرگزاری نشان می‌دهد که نیمی از ساکنان اراضی اشغالی خواهان برگزاری انتخابات زودهنگام هستند، اکثر آن‌ها فکر می‌کنند که کابینه نتانیاهو برای بازگرداندن گروگان‌ها از غزه به اندازه کافی تلاش نمی‌کند. فراتر از آن، ۷۱ درصد از صهیونیست‌ها معتقدند که نخست وزیر این رژیم باید در برهه کنونی استعفا دهد و قدرت را به فرد دیگری بسپارد. متعاقبا نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که در صورت برگزاری انتخابات زودهنگام، شکست ائتلاف نتانیاهو قطعی خواهد بود و در مقابل، افرادی مانند بنی گانتز و لاپید به سادگی قادر به تشکیل کابینه ائتلافی هستند. موفقیت جمهوری اسلامی ایران در عملیات اخیر، این روند را تشدید و تسریع کرده است. صهیونیست‌ها متعاقب عملیات نظامی مقتدرانه جمهوری اسلامی ایران دریافته اند که اولا نتانیاهو بیش از هر زمان دیگری آن‌ها را به جنگ و بحران منطقه‌ای نزدیک ساخته و مهم‌تر آنکه تل آویو قدرت مواجهه با ایران و دیگر اضلاع جبهه مقاومت را ندارد.

شکست در متن و فرامتن میدان
رژیم اشغالگر قدس بازی را هم در متن و هم در فرامتن ماجرا باخته است. اخبار منتشر شده از منابع موثق نشان می‌دهد که جو بایدن رئیس جمهور آمریکا نیز به تل آویو در خصوص تحمیل هزینه‌های مالی و راهبردی بیشتر بر واشنگتن در منطقه هشدار داده است. هزینه یک میلیارد دلاری رهگیری پهپاد‌های ایرانی، شوک سنگینی به کاخ سفید وار ساخته است. ضمن آنکه ایران تاکید کرده است که هرگونه حماقت دوباره صهیونیستها، پاسخی به مراتب گسترده‌تر را علیه تل آویو به همراه خواهد داشت. عملیات ترکیبی ایران (پهپهادی -موشکی) نشان داد که این در زمان بندی و مدیریت تاکتیکی میدان، به مراتب نسبت به صهیونیست‌ها و مهره‌های منطقه‌ای قوی‌تر و چابک‌تر عمل می‌کند. از سوی دیگر، تحلیلگران غربی و منطقه‌ای معتقدند که رژیم اشغالگر برای دوره‌ای نامحدود نمی‌تواند جنگ را ادامه دهد، زیرا حتی در جنگ غزه نیز به اهداف اعلامی خود نرسیده است:حماس همچنان در غزه حضور دارد و اسرای صهیونست نیز آزاد نشده اند! در مذاکرات قاهره نیز زیاده خواهی تل آویو با شکست مواجه شده است. جریان اپوزیسیون اسرائیل به رهبری یائیر لاپید به صراحت اخیرا از ضرورت برگزاری انتخابات زودرس در اراضی اشغالی و کنار رفتن نتانیاهو و متحدانش از قدرت صحبت کرده اند. این درخواست لاپید، تبدیل به یک مطالبه عمومی در اراضی اشغالی شده است. صورت مسئله در اراضی اشغالی مشخص است: نتانیاهو و همراهانش نه تنها به اهداف اعلامی خود در جنگ غزه نرسیده بلکه اکنون با سیلی از بحران‌های امنیتی، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی در عمق اراضی اشغالی نیز رو به رو هستند. در این میان، حتی اگر جا به جایی قدرت میان حزب لیکود و احزاب مخالف صورت گیرد، تاثیری در روند رو به سقوط رژیم اشغالگر و کودک کش صهیونیستی نخواهد داشت. با این حال قطعی است که سرنوشت نتانیاهو درجنگ غزه، چیزی جز سقوط و زوال همیشگی نخواهد بود. بدون شک عملیات غرور آفرین فرزندان غیور مرز و بوم کشورمان در پاسخ به جنایت صهیونیست‌ها در دمشق، نقطه عطفی در روند زوال صهیونیسم خواهد بود. از این رو تحولات روز‌های اخیر را باید فراتر از یک عملیات نظامی تلقی کرد، زیرا آثار آن معطوف به زمان عملیات نبوده و بخش مهمی از آینده تاریک و شوم صهیونیسم را نیز هدف خود قرار می‌دهد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات