صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۵  ، 
کد خبر : ۳۵۶۹۶۵

هواشناسی ایران ۱۴۰۲/۱۲/۰۹؛ هشدار نارنجی فعالیت سامانه بارشی در ۲۰ استان

سازمان هواشناسی با صدور هشدار نارنجی فعالیت سامانه بارشی در ۲۰ استان از ماندگاری هوای سرد در نیمه شمالی کشور تا پایان هفته جاری خبر داد.

بر اساس پیش‌بینی کلی نقشه‌های همدیدی و آینده‌نگری سازمان هواشناسی امروز در اکثر مناطق کشور به‌جز شمال غرب ابرناکی، بارش برف، باران و در برخی مناطق وزش باد روی می‌دهد.

بارش‌ها در مناطق جنوب و جنوب شرقی واقع در استان‌های سیستان و بلوچستان، جنوب فارس و بوشهر به‌صورت رگبار باران همراه با رعدوبرق و وزش باد شدید است.

فردا پنجشنبه به‌تدریج در نوار غربی و جنوبی کشور آسمان صاف می‌شود و بارش‌ها در سواحل دریای خزر، مرکز و نیمه شرقی کشور ادامه دارد. در این روز در نیمه شرقی کشور وزش باد شدید روی می‌دهد و در نیمه جنوبی سیستان و بلوچستان رگبار باران،‌ رعدوبرق، وزش باد شدید و احتمال تگرگ وجود دارد.

روز جمعه در بخش‌هایی از شمال شرق و جنوب شرق بارش‌های پراکنده روی می‌دهد و شنبه هفته آینده آسمان اکثر مناطق کشور صاف و آفتابی خواهد بود. یکشنبه آینده در بخش‌هایی از شمال غرب، غرب و ارتفاعات البرز غربی بارش‌های پراکنده پیش‌بینی شده است.

توصیف سامانه: تشدید فعالیت سامانه بارشی

زمان شروع: چهارشنبه 1402/12/09

زمان پایان: پنج‌شنبه 1402/12/10

نوع مخاطره: بارش برف، باران، وزش باد شدید موقت، ماندگاری هوای سرد، کولاک برف، مه

منطقه اثر:

چهارشنبه 1402/12/09: شرق گیلان، مازندران، خراسان جنوبی، جنوب خراسان رضوی، یزد، نیمه شمالی و غرب اصفهان، چهارمحال و بختیاری، شمال شرق خوزستان، لرستان، مرکزی، قم، همدان، کرمانشاه، نیمه جنوبی کردستان، ارتفاعات استان‌های فارس، سمنان و کرمان و ارتفاعات و دامنه استان‌های البرز، قزوین و تهران.

پنجشنبه 1402/12/10: شرق مازندران، گلستان، خراسان رضوی، خراسان جنوبی و ارتفاعات استانهای سمنان، خراسان شمالی، کرمان و یزد.

اثر مخاطره: اختلال در ناوگان حمل و نقل جاده‌ای، ریلی و هوایی، یخزدگی و لغزندگی زمین در گردنه‌های کوهستانی به سبب بارش برف، انسداد گردنه‌های مسیرهای برف‌گیر، کاهش دید، بهمن، کولاک برف، احتمال قطعی برق به‌ویژه در نواحی روستایی و خسارت به سازه‌های موقت، ماشین‌آلات کشاورزی و نهال‌ها.

توصیه: پرهیز از سفر به‌ویژه در گردنه‌های برف‌گیر و در صورت ضرورت مجهز بودن خودروها به ادوات زمستانی، پرهیز از فعالیت‌های عمرانی، آمادگی دستگاه‌های اجرایی و امدادی، آمادگی راهداری جهت برف‌روبی در گردنه‌ها و نقاط سردسیر، صرفه‌جویی در مصرف نهاده های انرژی، انتقال ماشین‌آلات کشاورزی به مکان‌های مسقف، بکارگیری تمهیدات لازم برای درختان جوان در مقابل برف و سرما و اطمینان از استحکام سازه‌های موقت.

توصیف سامانه: تشدید فعالیت سامانه بارشی

زمان شروع: چهارشنبه 1402/12/09

زمان پایان: پنج‌شنبه 1402/12/10

نوع مخاطره: رگبار و رعد و برق، وزش باد شدید موقت و کاهش محسوس دما

منطقه اثر:

چهارشنبه 1402/12/09: سیستان و بلوچستان، کرمان، شرق هرمزگان، بوشهر و نیمه جنوبی فارس.

پنجشنبه 1402/12/10: سیستان و بلوچستان و شرق هرمزگان.

اثر مخاطره: اختلال در ناوگان حمل‌ونقل جاده‌ای، ریلی و هوایی، آب‌گرفتگی معابر، طغیان رودخانه‌ها، سیلابی شدن مسیل‌ها، سر ریز شدن سدها، صاعقه، کاهش دید در مناطق کوهستانی و خسارت به سازه‌های موقت، ماشین‌آلات کشاورزی و محصولات زراعی و باغی.

توصیه: عدم توقف در بستر و حاشیه رودخانه‌ها، احتیاط در عبور از حاشیه رودخانه‌‌ها و مسیل‌ها، عدم فعالیت کوهنوردی و جابجایی عشایر، آمادگی دستگاه‌های اجرایی و امدادی و پاک‌سازی دهانه پل‌ها، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها و تمهیدات لازم در مقابله با خسارات کشاورزی.

توصیف سامانه: وزش باد شدید و افزایش ارتفاع موج

زمان شروع: بعدازظهر چهارشنبه 1402/12/09

زمان پایان: بعدازظهر شنبه 1402/12/12

نوع مخاطره: وزش باد شدید بیش از 30 نات و افزایش ارتفاع امواج در ساحل تا 2متر و در مناطق دور از ساحل بیش از 2.5 متر

منطقه اثر: چهارشنبه 1402/12/09: مناطق ساحلی و دور از ساحل استان بوشهر در خلیج فارس.

پنج‌شنبه 1402/12/10: جمعه 1402/12/11: مناطق ساحلی و دور از ساحل استان‌های خوزستان و بوشهر و هرمزگان، در خلیج‌فارس و تنگه هرمز و مناطق ساحلی و دور از ساحل استان سیستان و بلوچستان در دریای عمان.

شنبه 1402/12/12: تنگه هرمز و مناطق ساحلی و دور از ساحل استان سیستان و بلوچستان در دریای عمان.

اثر مخاطره: اختلال در تردد دریایی شناورهای سبک و نیمه‌سنگین، احتمال اختلال در تردد کشتی‌های تجاری، پاره شدن تورهای صیادی و آسیب به قفس‌های پرورش ماهی.

توصیه: اجتناب از تردد شناورهای سبک، منع فعالیت‌های تفریحی و شیلاتی، اتخاذ تمهیدات لازم جهت فعالیت‌های ساحلی، فراساحل و سکوهای نفتی و آماده باش برای مواجهه با خسارت احتمالی.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات