صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۰:۵۵  ، 
کد خبر : ۳۵۸۴۳۰

نشریه اخبار و تحلیل‌ها سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی): در میان مجموعه‌ مسلمانان و امت اسلامی کسانی پیدا شوند که با افکار پلید و متحجر و عقب‌مانده و خرافی خود، تجلیل از بزرگان و برجستگان و چهره‌های نورانی صدر اسلام را شرک بدانند، کفر بدانند؛ واقعاً این مصیبتی است. اینها همان کسانی هستند که گذشتگانشان قبور ائمه(علیهم‌السلام) را در بقیع ویران کردند. آن روز که در دنیای اسلام، از شبه‌قاره‌ هند گرفته تا آفریقا، علیه اینها قیام کردند، اگر اینها جرئت می‌کردند، قبر مطهر پیغمبر را هم ویران می‌کردند، با خاک یکسان می‌کردند.(۱۳۹۵/۴/۲۳)

نشریه اخبار و تحلیل‌ها WORD

نشریه اخبار و تحلیل‌ها PDF

▼ حرف روز   

 کار نیمه‌تمام

این روزها مهم‌ترین خبری که اذهان عمومی جامعه را به خود مشغول کرده، موضوع عملیات «وعده صادق» است که در تاریخ مبارزات ملت‌های مسلمان با رژیم صهیونیستی بی‌سابقه بوده و هیبت پوشالی این رژیم را فرو ریخته است. در این معرکه روزهای فروردین نیز رو به پایان است و کاری نیمه‌تمام در عرصه سیاست داخلی کشور باقی مانده که مردم باید در اردیبهشت آن را به پایان برسانند.

دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در حالی 11 اسفندماه برگزار شد که طی آن 245 نفر از 290 نماینده‌‌ای که باید وارد مجلس می‌شدند، انتخاب شدند؛ اما تعیین تکلیف برای ۲۲ حوزه همچنان باقی است و 45 کرسی بدون نماینده مانده است. طبق آنچه وزارت کشور اعلام کرده، روز جمعه ۲۱ اردیبهشت ماه قرار است که دور دوم انتخابات برگزار شود و 90 نامزد راه یافته به این مرحله با هم رقابت کنند.

بدون شک، 45 صندلی میزان کمی نیست که از آن بتوان غافل شد و به سادگی از کنار آن گذشت. 45 صندلی حتی می‌تواند یک اقلیت مؤثر در مجلس را شکل دهد که در شکل دادن به بخشی از تصمیمات مجلس موثر باشند. می‌تواند ترکیب هیئت رئیسه مجلس را تغییر دهد و در شکل گیری ترکیب کمیسیون‌های مجلس نیز مؤثر باشد. جالب آن است که بخش عمده از رقابت‌های باقی‌مانده در شهرهای بزرگی، چون تهران، اصفهان، تبریز و ... است که از میزان رأی بالایی نیز برخوردارند. برای نمونه، در پایتخت تنها تکلیف 14 نماینده مشخص شده و تعیین تکلیف بیش از نیمی از نمایندگان (16 نفر) به مرحله دوم رفته است. در این مرحله نیز انتخاب شایستگان در کنار میزان مشارکت رأی‌دهندگان، همچنان مهم‌ترین مسئله انتخابات است؛ چرا که می‌تواند به کیفیت‌بخشی مجلس کمک شایانی کند.

لذا انتظار آن است که باز هم تلاش شود تا با حضور پرشور مردم در آن 22 حوزه کار تشکیل مجلس دوازدهم تمام شود. در این مسیر همه دستگاه‌های اثرگذار بر افکار عمومی و همه آنهایی که اعتباری نزد ملت دارند، باید برای رونق بخشیدن به مرحله دوم نیز تلاش کنند. رسانه ملی نیز باید برنامه‌های خود برای رونق بخشیدن به انتخابات را آغاز کند تا به تدریج از حال و هوای تعطیلات عیدانه که افکار عمومی را مشغول به خود کرده است، فاصله بگیریم و به مرحله دوم انتخابات و تحقق انتخابی درست و شایسته بیندیشیم.

این روزها که به واسطه عملیات باشکوه وعده صادق، وحدت و انسجام ملی به اوج خود رسیده است، چه خوب که این وحدت تکمیل‌کننده مرحله دوم انتخابات یازدهم شود که قدما گفته‌اند «کار را که کرد، آنکه تمام کرد!»

مهدی سعیدی

 

▼ گزارش روز

شاهکار میدان و دیپلماسی

«واشنگتن‌پست» آمریکا: «ایران حمله‌ای گسترده انجام داد که حمله شگفت‌انگیزی است.» «خلدی» تحلیلگر بی‌بی‌سی و اینترنشنال: «ایران حملهٔ برق‌آسایی را به اسرائیل انجام داد! آنها برای چهار ساعت، کل منطقه را تعطیل کردند. جمهوری اسلامی  با این عملیات، فصل نوینی را در جنگ روانی باز کرد.»  با وجود این، برخی از مقامات رژیم صهیونیستی می‌خواهند این عملیات را کوچک جلوه دهند. سخنگوی ارتش این رژیم مدعی است ۹۹ درصد از پرتاب‌های ایران رهگیری شده است؛ در حالی که کارشناسان داخلی و خارجی این ادعا را غیر ممکن می‌دانند. نتانیاهو نیز اعلام کرد ما حمله ایران را دفع کردیم. چنین اظهاراتی دور از ذهن نبود. شاید از نظر نتانیاهو باید ایران بیمارستان، مدرسه و ساختمان‌های مسکونی را هدف قرار می‌داد تا شاید آن وقت اظهار شکست می‌کرد.

البته اقدام تنبیهی ایران، با وجود اینکه رکوردهایی، همچون «بزرگ‌ترین حمله پهپادی جهان» را ثبت کرد؛ اما یک حمله تمام‌عیار و همه‌جانبه‌ نبود؛ چرا که هدف تنبیه رژیم بود و ایران این مطلب را از قبل هم اعلام کرده بود. با این حال، دستاوردهای این عملیات شگرف در کارنامه موفقیت‌های جمهوری اسلامی ثبت شد.

یک دستاورد مهم، تثبیت موقعیت و قدرت دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران بود. از زمانی که ایران تصمیم به حمله گرفت، آمریکا چند مرتبه پیام‌هایی را ارسال کرد و فرستاده مخصوص خود در منطقه «رابرت مک گرک» را مأمور کرد تا پیام‌های جداگانه‌ای از طریق چهار کشور منطقه، یعنی عربستان، ترکیه، قطر و امارات به ایران ارسال شود.

افزون بر آن، پیام‌هایی از طریق کشورهای غربی و آسیایی نیز به ایران ارسال شد. از این رو این حمله، تأثیر اتحاد میدان و دیپلماسی را نیز به نمایش گذاشت.

موفقیت ایران در قدرت نظامی نیز دستاوردی ستودنی است. بیش از ۳۰۰ پهپاد و موشک از ایران به سمت رژیم صهیونیستی روانه شدند. مسیر پهپادها نیز مشخص بود و رسماً حرکت پهپادها اعلام شد؛ به گونه‌ای که مردم معمولی در کشورهای گوناگون هم آنها را مشاهده کردند؛ اما با وجود این، کوچک‌ترین خللی در  نتیجه عملیات و نیز حرکت پهپادها ایجاد نشد. با اینکه انگلیس، آمریکا، فرانسه و اردن در تکاپوی پشتیبانی از رژیم صهیونیستی بودند، اما تمام اهداف از پیش تعیین شده ایران با دقت و موفقیت مورد اصابت قرار گرفت. ۱۵موشک به پایگاه هوایی نوادیم، آشیانه اصلی جنگنده‌های F-35 و هفت موشک به پایگاه هوایی رامون اصابت کرد.

جالب آنکه ‌در رزمایش بهمن ماه سال گذشته پایگاه هوایی نوادیم شبیه‌سازی شد و به صورت تمرینی هدف قرار گرفت. اکنون با عملیات وعده صادق، آنچه در گفته‌ها و رزمایش‌های تمرینی مطرح می‌شد، محقق شد و این به معنای آن است که رژیم صهیونیستی از این پس به مثابه یک هدف در دسترس همیشه در تیررس سامانه‌های آفندی ایران است و مقابله با این رژیم دیگر تنها یک تهدید نخواهد بود.

محمد حکیمی

 

▼ خبر ویژه

پیامی که مصر به رژیم صهیونیستی منتقل کرد

یک منبع آگاه خبر داد، در خلال تماس تلفنی وزرای خارجه ایران و مصر پیام هشداری به منظور ارسال به رژیم صهیونیستی داده شده است. وی افزود: «پس از تماس تلفنی وزرای خارجه ایران و مصر، «سامح شکری» با وزیر خارجه رژیم صهیونیستی تماس برقرار کرده است.» پیشتر اخباری منتشر شده بود که تهران از طریق قاهره پیام هشدار مهم به رژیم اسرائیل ارسال کرده است. ایران بارها به رژیم صهیونیستی و حامیان او هشدار داده است که در صورت خطای مجدد رژیم صهیونیستی در هدف قرار دادن منافع ایران، پاسخی فوری و سخت در انتظار اوست. ایران همچنین هشداری را به مقامات آمریکایی داده است مبنی بر اینکه در صورت حمایت از رژیم صهیونیستی منافع این کشور در منطقه هدف ایران قرار خواهد گرفت.

 

▼ اخبار

پاسخ  فوری و گسترده خواهد بود

«حسین امیرعبداللهیان» وزیر خارجه کشورمان در گفت‌وگوی تلفنی با همتای آلمانی خود، در تشریح عملیات مقتدرانه نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران علیه رژیم صهیونیستی اظهار داشت: «جمهوری اسلامی ایران عملیات حداقلی و دقیقی را علیه مراکز نظامی رژیم صهیونیستی که از آنجا به سفارت کشورمان در دمشق حمله شده بود، انجام داد.» وزیر امور خارجه کشورمان با تقبیح مواضع حمایتی آلمان از رژیم صهیونیستی، افزود: «اگر رژیم اسرائیل بخواهد به ماجراجویی‌های خود ادامه دهد، پاسخ متقابل، فوری و گسترده‌ خواهد بود.» دکتر امیرعبداللهیان تصریح کرد: «هدف جمهوری اسلامی ایران هشدار به رژیم اسرائیل برای تفهیم پیامدهای ناشی از عبور از خطوط قرمز است.» وزیر خارجه کشورمان خاطرنشان کرد: «امیدواریم تلاش‌ آلمان به جای محکومیت اقدام مشروع ایران، متمرکز بر توقف جنگ در غزه و برقراری صلح و امنیت پایدار از مدیترانه تا دریای سرخ باشد.»

 

کابینه متوهم، باز هم تصمیمات مهلک می‌گیرد

«اران اتزیون» جانشین سابق رئیس شورای امنیت داخلی رژیم صهیونیستی در صفحه خود در ایکس نوشت: «باید این واقعیت را بگویم که کابینه جنگ، یک ساختار خیالی است، ساختاری است که هیچ بنا و چارچوب حقوقی و قانونی هم ندارد؛ در حالی که در مورد راهبردی‌‌ترین و سرنوشت‌ساز‌‌ترین مسئله، یعنی حمله به ایران تصمیم‌گیری می‌کند.» اتزیون در ادامه نوشت: «این واقعاً یک رسوایی آزاردهنده است. کابینه شکست‌خورده‌ای که برای ما خطرناک‌ترین فاجعه تاریخ اسرائیل را در 7 اکتبر به ارمغان آورد، در مدیریت جنگ از آن زمان تاکنون شکست سختی خورده است و از آزادی ربوده‌شدگان هم عاجز ماند، در از بین بردن حماس ناکام ماند و در محقق کردن اهداف جنگ و شرایط پایان آن ناکام و سرخورده شده است. در کنار آن اعتماد جامعه اسرائیل را به خود از دست داده است؛ به نحوی که برخلاف موضع ایالات متحده و تمامی متحدانش در جهان، به فکر ورود به درگیری با ایران است.»

 

طرف بالغ ماجرا

«گیلعاد آتزمون» گفت: «ایران دوباره ثابت کرد که تنها طرف بالغ حاضر در صحنه است. حمله بالستیک این کشور به رژیم صهیونیستی دقیق‌ترین و سنجیده‌ترین راهبرد را به کار گرفت، اما پیامی غیرقابل انکار را به اسرائیل و اسرائیلی‌ها رساند: «ما می‌توانیم به شدت و دردناک به شما ضربه بزنیم.» فقط نکن!» هنرمند و نویسنده‌ صهیونیستی تبعه‌ انگلستان در یادداشتی، راهبرد دقیق و عقلانی ایران را در حمله چندلایه به رژیم صهیونیستی، موجب آچمز شدن تل‌آویو و متحدانش دانست. «گیلعاد آتزمون» نوشت: «ایران دکترین بسیار هوشمندانه و پیش‌بینی شده‌ای را به کار گرفت که کل سیستم دفاعی غرب را منسوخ می‌کند. ایران حدود صد فروند هواپیمای بدون سرنشین نسبتاً بدوی و کُند فرستاد که به اسرائیل در مورد حمله‌ای در آینده هشدار می‌دادند. این پهپادها خلبانان انگلیسی و آمریکایی را در طول شب به شدت مشغول می‌کردند. سپس حدود پنج ساعت بعد، ایران ده‌ها موشک بالستیک را به سمت صحرای نقب اسرائیل - منطقه‌ای کم جمعیت - پرتاب کرد. اسرائیل اکثر این موشک‌ها را رهگیری کرد؛ اما پس از آن موشک‌های کمی پیچیده‌تر و دقیق‌تر آمدند که با موفقیت به پایگاه Nevatim IAF در Negev اصابت کردند. پایگاه هوایی نواتیم محل استقرار اسکادرانی است که دو هفته پیش به کنسولگری ایران در دمشق حمله کرد. در اسرائیل این رویداد توسط رسانه ها به عنوان یک پیروزی نظامی بزرگ معرفی می شود، اما این دور از واقعیت است. هر تصمیم‌گیرنده در مدار امنیتی اسرائیل امروز صبح می‌داند که ایران نشان داد می‌داند چگونه سیستم دفاع ضد موشکی اسرائیل و غرب را شکست دهد و اسرائیل، آمریکا، بریتانیا یا هر کس دیگری نمی‌توانند در مورد آن کاری انجام دهند.»

 

▼ اخبار کوتاه

شبکه «الجزیره» به نقل از یک مقام ایرانی اعلام کرد: «آماده سطح دوم از واکنش هستیم که با تسلیحاتی که قبلاً در تقابل با رژیم صهیونیستی مورد استفاده قرار نگرفته، انجام خواهد شد.» وی افزود: «اراده کاملی برای پاسخ نظامی به رژیم اسرائیل این بار به شکلی قوی‌تر داریم.» این مقام ایرانی ادامه داد: «رژیم صهیونیستی باید بفهمد که رفتارهای دیوانه‌وار و عربده‌کشی با کشوری، همچون ایران راهگشا نیست.»

«سردار ابوالفضل شکارچی» سخنگوی ارشد نیروهای مسلح در واکنش به حمایت برخی از سران کشورهای غربی از رژیم صهیونیستی اظهار داشت: «به سران کشورهای آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان یادآوری می‌کنیم از حمایت رژیم رو به زوال اسرائیل شرور، قانون‌شکن، تروریست و کودک‌کش دست بردارید، شما خوب می‌دانید جمهوری اسلامی ایران ثابت کرده است جنگ‎طلب نبوده و به دنبال گسترش جنگ نیز نیست.» وی افزود: «اما اگر هرکس از جمله شما و آن رژیم مستأصل و درمانده، پایش را از گلیمش درازتر کند، پاهایش را قدرتمندتر از پاسخ قبلی به اسرائیل متجاوز و شرور، قطع خواهیم کرد.»

«رافائل گروسی» که به نیویورک سفر کرده، ابراز امیدواری کرد که ظرف چند هفته آینده راهی تهران شود. وی با تأکید بر اینکه تنش‌های اخیر تأثیری بر فعالیت‌های آژانس نداشته است، گفت:‌ «ما در ایران هستیم و به کارمان ادامه می‌دهیم.»

رئیس بانک مرکزی رژیم صهیونیستی اذعان داشت: «هر چقدر تنش با ایران بیشتر و به تبع آن نیاز به تأمین بودجه نظامی بیشتری باشد، بدهی‌های اسرائیل سنگین‌تر شده و اقتصاد این رژیم را تحت فشار بیشتر قرار می‌دهد.» «امیر یارون» افزود: «از وقتی تنش با ایران پیش آمد، بازده اوراق قرضه و معاوضه‌های نکول اعتباری در حال افزایش است و نرخ ارز نیز تحت تأثیر قرار گرفته، از همین رو تصمیم به تثبیت نرخ بهره گرفتیم.»

وزارت دارایی رژیم صهیونیستی اعلام کرد: «بدهی اسرائیل در سال گذشته میلادی 160 میلیارد شیکل (43 میلیارد دلار) افزایش یافته که نیمی از آن، یعنی 81 میلیارد شیکل از زمان آغاز جنگ غزه بوده است؛ در حالی ‌که بدهی‌های اسرائیل در سال 2022 حدود 63 میلیارد شیکل افزایش یافته بود.»

روزنامه «‌هاآرتص» نوشت: «اهداف جنگ در غزه محقق نخواهد شد، گروگان‌ها با فشار نظامی بازگردانده نخواهند شد، امنیت برقرار نخواهد شد و طرد بین‌المللی اسرائیل پایان نخواهد یافت. ما باخته‌ایم. حقیقت را باید گفت... بامزه نیست که اعتراف کنیم باخته‌ایم، پس به خودمان دروغ می‌گوییم. بعد از شش ماه، می‌شد ما جایی متفاوت از امروز باشیم، اما در دست بدترین رهبری تاریخ اسرائیل ـ نامزد شایسته برای بدترین رهبر هر جا و هر زمان ـ گروگان مانده‌ایم.»

برچسب ها: خبر ، اخبار ، تحلیل
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات