صفحه نخست >>  عمومی >> تیتر اول
تاریخ انتشار : ۲۴ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۰:۰۸  ، 
کد خبر : ۳۵۸۲۴۲

حجاب در کلام رهبری/ از ضرورت حجاب تا محلی برای جولان دشمن

باید اذعان داشت حجاب قانونی از قوانین جمهوری اسلامی بوده و رعایت قانون نیز واجب است همانطوری که هیچ کشوری بی قانونی را بر نمیتابد قطعا در کشور ما هم بی‌حجابی بی‌قانونی بوده و مستلزم جریمه و تنبیه خواهد بود.
پایگاه بصیرت / گروه فرهنگی/ ملیحه زرین‌پور

این روز‌ها ایران اسلامی روز‌های سختی را پشت سر می‌گذارد چرا که حربه‌های دشمن برای زمین زدن اسلام و انقلاب این بار از دریچه برهنگی و بی‌حجابی کامل و نه بد حجابی رخ نموده است. ایران اسلامی در میانه جنگی نرم و شناختی است که مسئولیت و وظایف همه اقشار را بسیار سنگین نموده است آن هم در شرایطی که آنچنان سیاه نمایی‌ها و رژه لشگر دشمن در میان جامعه زیاد شده تا کم کم بی حیایی و بی عفتی را عادی انگاری کرده و این شرایط را خواست و میل عموم مردم نشان دهند.

واقعیت‌های پشت پرده
اما واقعیت چیز دیگری است و آن اینکه دشمن سال‌های سال است با ترویج بد حجابی و بی‌حجابی به دنبال اهداف شومی است که بار‌ها و بار‌ها بر آن‌ها تاکید داشته و اعتراف کرده است.
رهبر معظم انقلاب هم بر مسئله حجاب در جامعه تاکید داشته و ترویج بی‌حجابی را نه میل و خواسته بانوان که جنگ و ترویج دشمن می‌دانند. ایشان فرموده‌اند: "پول‌های زیادی خرج می‌کنند، فعّالیّت زیادی میکنند، صد‌ها رسانه را -از انواع و اقسام رسانه‌ها- به کار میگیرند برای اینکه بتوانند روی این نقطه‌ی حسّاس، [یعنی] نقطه‌ی هویّت مستقلّ فرهنگیِ زنِ مسلمان، اثرگذاری کنند؛ دشمنان ما واقعاً خودشان را در خارج از کشور [برای این کار] میکشند؛ از طُرق مختلف؛ حالا چقدر پول خرج میشود برای اینکه بتوانند این تلویزیون‌ها و این رادیو‌ها و این فضای مجازی و این سایت‌های اینترنتی را به کار بیندازند -مدام تبلیغ بکن، بگو، بگو، صد بار- که چه بشود؟ که نتیجه‌اش بالاخره این بشود که مثلاً فرض کنید چهار دختر فریب بخورند و در خیابان حجابشان را بردارند. این‌همه خرج، این‌همه زحمت، این‌همه فکر، پشت سر این کار است، دارند تلاش میکنند، [امّا] تلاششان عقیم است؛ نتیجه‌اش این است که چهار نفر -حالا چهار دختر در گوشه کناری- فریب بخورند یا انگیزه‌های گوناگونی پیدا کنند؛ بعضی‌شان هم ممکن است پول بگیرند -حالا من نمیدانم، نمیتوانم قطعاً بگویم- و این روسری را از سرشان بردارند یعنی مثلاً ما چه شدیم! نتیجه‌ی همه‌ی آن تلاش، خلاصه میشود در این نتیجه‌ی کوچکِ حقیر."

قانونی که باید رعایت شود
باید اذعان داشت حجاب قانونی از قوانین جمهوری اسلامی بوده و رعایت قانون نیز واجب است همانطوری که هیچ کشوری بی قانونی را بر نمیتابد قطعا در کشور ما هم بی‌حجابی بی‌قانونی بوده و مستلزم جریمه و تنبیه خواهد بود.
اما همچنان که رهبری هم بر این مسئله تاکید دارند؛ اگر بانوان بی حجاب بدانند چه سیاست سیاهی پشت این ترویج بی‌حجابی نهفته است قطعا دست به لجبازی‌های اجتماعی نمیزنند.

سیاست‌های سیاه
رهبری در جای دیگری در خصوص حجاب و سیاست‌های دشمن و وظایفی که بر عهده نهاد‌ها و دستگاه‌های کشور است، میفرمایند:" هر کشوری یک اصولی دارد که این اصول باید مراقبت بشود و دستگاه‌های حاکمیتی باید این اصول را رعایت کنند؛ رودربایستی ندارد. اگرچنانچه می‌بینید فلان تئاتر، فلان فیلم، فلان کتاب، فلان نشریّه با مبانی انقلاب و مبانی اسلام مخالف است، جلویش را بگیرید و با آن برخورد بکنید. حالا چگونه برخورد بکنید، آن یک بحث دیگر است، آن مربوط به دستگاه‌ها است و نگاه کنید ببینید مقرّراتتان چه میگوید؛ لکن رودربایستی نکنید و این را صریح بگویید. پس بنابراین خوراک فرهنگی سالم و جلوگیری از خوراک فرهنگی ناسالم و مضر، اساس کار است."

چه باید کرد؟
اما در شرایط اضطرار و جنگ نرم دشمن که امروز سخت‌تر از هر زمان دیگری است چه باید کرد؟ کارشناسان و تحلیلگران فرهنگی نظرات مختلفی در این زمینه دارند.
برخی بر این باورند که باید حجاب قانونی برداشته شود و حجاب اختیاری شود! اما مگر میشود جامعه‌ای که بر پایه اسلام و دیانت بنا نهاده شده آن هم با تلاش دشمن برای برچیدن حجاب، حجاب را اختیاری کند؟ این همان خواست و هدف شوم دشمن برای شکست انقلابی است که از همان ابتدای پیروزیش از آن وحشت داشت؛ از طرفی این دیدگاه با مخالفت بیش‌تر مردم روبروست؛ زیرا می‌دانند در صورت رهاسازی پوشش و برداشتن حدود قانونی آن، هیچ حدی برای پوشش نمی‌توان تصور کرد و بدپوششی تا برهنگی و ارتباطات نامشروع علنی و ناهنجاری‌های پیرامون آن پیش خواهد رفت و به تبع آن حریم عفت و حیا در جامعه از بین خواهد رفت و جامعه شاهد پویش‌های غربی دیگری همچون همجنس گرایی و ازدواج‌های سفید و دیگر روابط خارج عرفی خواهد بود که خود غرب هم امروز نمیداند چگونه با عواقب آن مقابله کند.

از سکوت تا مسئولیت اجتماعی
عده دیگری "سکوت" را در این زمینه را بهتر و جایز می‌دانند؛ چون فکر می‌کنند مسأله حجاب و لزوم حد پوشش در حریم اجتماع، به دلایلی نظیر شرایط بحرانی کشور، وجود انبوه مشکلات اقتصادی از جمله معیشت جزو اولویت‌های نظام نیست و صد البته مطرح کردن مسأله عفاف و حجاب در چنین شرایطی به مصحلت کشور نیست و انجام کار‌های فرهنگی برای رسیدن به نتیجه مطلوب در درازمدت کافی است! این همان دیدگاه سویی است که امروز جامعه نتیجه آن است همان دیدگاهی که به دنبال آزادی روابط در مدارس بود.
قطعا استفاده از یک روند دقیق در بلند مدت و ارائه راهکار‌های عملی و مسئولیت اجتماعی به جای شعار‌های گوناگون و پاک کردن صورت مسئله دیدگاه و نظر کاملی است که خواهد توانست با ارایه طرح حجاب و عفاف کشور را از این برهه پر چالش عبور داده و به سلامت به دست صاحبش حضرت، ولی امر برساند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات