صفحه نخست >>  عمومی >> تیتر اول
تاریخ انتشار : ۱۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۴:۳۱  ، 
کد خبر : ۳۵۸۰۶۱
در گفتگو با بصیرت مطرح شد

سعادت: بالا بردن انتظارات تورمی با افزایش نرخ ارز راهکار کسب سود دلالان است

کارشناس و تحلیلگر اقتصادی گفت: دولت و بانک مرکزی باید وضعیت را به گونه‌ای مدیریت کنند که مردم نگران نوسانات اقتصادی نباشند چرا که تداوم سیاست‌هایی که به ثبات اقتصادی کمک می‌کند بسیار حائز اهمیت است و مانع از تحقق خواسته دلالان می‌شود.
پایگاه بصیرت / گروه اقتصادی/ گفتگو با رحمان سعادت

به گزارش بصیرت، تنش‌های سیاسی امروز منطقه و حمله رژیم صهیونیستی به ساختمان کنسولگری ایران منجر به نوساناتی در نرخ ارز شده است. نوساناتی که مردم را از بالا ماندن قیمت‌ها نگران کرده است. کارشناس و تحلیلگر اقتصادی دراین زمینه به ما پاسخ داده که بهترین راهکار برای تن ندادن به بازی سوداگران چیست؟

رحمان سعادت اقتصاددان و عضو هیئت علمی دانشگاه سمنان در گفتگو با بصیرت در خصوص مولفه‌های تاثیرگذار بر نرخ ارز و آنچه موجب نوسان در قیمت ارز طی روز‌های گذشته شده گفت: موضوع افزایش نرخ ارز با توجه به آنکه تابع یک مولفه نیست بلکه افزایش قیمت ارز همواره ناشی از مسائلی چند جانبه است پس با بررسی یکایک این عوامل دلایل افزایش نرخ ارز باید مشخص و روشن شود.

وی در ادامه بحث خاطر نشان شد: به هر حال هرسال بعد از پایان تعطیلات و آغاز سال نو که کسب و کار‌ها از سر گرفته می‌شود و حقوق و دستمزد افزایش می‌یابد و به تبع نسبت به سال قبل شاهد افزایش‌هایی در نرخ‌ها هستیم با افزایش نرخ ارز رو به رو می‌شویم؛ هر چند که این افزایش بخش بسیار کوچکی از دلایل اصلی بالا رفتن نرخ دلار در سال جدید است.

وی در این باره یادآور شد: اصلاح قیمت‌ها در سال جدید خواسته یا ناخواسته به انتظارات تورمی در سال جدید منجر می‌شود بنابراین کم و بیش این موضوع در اقتصاد ایران اتفاق افتاده و غیر عادی نیست، اما بخش قابل توجهی از افزایش نرخ ارز طی روز‌های گذشته به دلیل مسائل و تنش‌های سیاسی است که در منطقه ایجاد شده است.

کارشناس اقتصادی در ادامه بحث خاطر نشان شد: جدای از اثرگذاری تنش‌های سیاسی روی نرخ ارز براساس نظریه برابری قیمت، خرید‌ها و بالا رفتن قیمت‌ها نیز روی نرخ ارز تاثیرگذار است لذا باید از دامن زدن به انتظارات تورمی برای بازگشت به وضعیت عادی خودداری کرد.

رحمان سعادت کارشناس و تحلیلگر اقتصادی یادآور شد: با توجه به اینکه نرخ ارز یک متغیر سیاسی و بین‌المللی است با توجه به تنش‌هایی که که در منطقه و حتی در دنیا رخ می‌دهد افزایش نرخ دلار و ارز‌های خارجی تا حدودی عادی است، اما تلاش دلالان و سوداگران برای گرم کردن این تنور به نفع خود و افزایش قیمت‌ها موضوعی است که هم از سوی مردم و بانک مرکزی و دولت باید مدیریت و مراقبت شود.

وی در این باره توضیح بیشتری داد و گفت: مردم و دولت یا بانک مرکزی به این دلیل باید در برابر دلالان سد ایجاد کنند چرا که آن‌ها به دنبال کاهش ارزش پول ملی برای افزایش نرخ دارایی‌های خود و کسب سود‌های هنگفت از بازار ارز و طلا هستند، لذا باید توصیه شود که سرمایه‌های خرد به این سمت نرود به این دلیل که با کاهش نوسانات قیمتی آن‌ها متضرر می‌شوند.

رحمان سعادت عضو هیئت علمی دانشگاه سمنان و استاد اقتصاد تصریح نمود: مساله حائز اهمیت که از طرف دولت و بانک مرکزی و کارشناسان و نخبگان اقتصادی باید برای مردم تبیین شود این است که دامن زدن به انتظارات تورمی به نفع کلیت جامعه نیست چرا که فشار افزایش قیمت مردم عادی و دهک‌های با کمترین درآمد مالی را تحت فشار قرار می‌دهد.

کارشناس و تحلیلگر اقتصادی افزود: متاسفانه دلالان با فضاسازی‌هایی که در راستای افزایش نرخ دلار انجام می‌دهند تلاش می‌کنند با افزایش فشار تقاضا وضعیت بازار را به گونه‌ای نشان دهند که سرمایه‌ها برای حفظ ارزش قدرت خود باید به این سمت بیایند؛ هر چند متاسفانه در اقتصاد ایران این موضوع رفته رفته می‌رود به امری معمول تبدیل شود، اما در مواقعی که نرخ دلار به دلیل نوسانات سیاسی افزایش می‌یابد باید مراقب خطراتی بود که از این ناحیه پول و سرمایه مردم را تهدید می‌کند.

عضو هیئت علمی دانشگاه سمنان و استاد اقتصاد گفت: دولت و بانک مرکزی باید وضعیت را به گونه‌ای مدیریت کنند که مردم نگران نوسانات اقتصادی نباشند چرا که تداوم سیاست‌هایی که به ثبات اقتصادی کمک می‌کند بسیار حائز اهمیت است و مانع از تحقق خواسته دلالانی می‌شود که به منظور سودآوری خود و فشار تورمی و بالا بردن انتظارات تورمی در این بازار اقداماتی صورت می‌دهند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات