صفحه نخست >>  عمومی >> یادداشت کوتاه
تاریخ انتشار : ۱۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۵:۰۴  ، 
کد خبر : ۳۵۸۰۲۸

مرشایمر درباره حمله رژیم صهیونسیتی به سفارت ایران چه گفت؟

جان‌مرشایمر، نظریه‌پرداز روابط بین‌الملل و ایده‌پرداز نظریه رئالیسم تهاجمی، طی گفتگویی با «برنامه سیستم‌آپدیت» مورخ ۱۵ فروردین ۱۴۰۳ به ارزیابی هدف اسرائیل از تشدید حملات به نیرو‌های ایرانی پرداخته است.
پایگاه بصیرت / گروه سیاسی

جان‌مرشایمر، نظریه‌پرداز روابط بین‌الملل و ایده‌پرداز نظریه رئالیسم تهاجمی، طی گفتگویی با «برنامه سیستم‌آپدیت» مورخ ۱۵ فروردین ۱۴۰۳ به ارزیابی هدف اسرائیل از تشدید حملات به نیرو‌های ایرانی پرداخته است.

حمله اسرائیل به سفارت ایران در دمشق و کاروان ارسال کمک‌های غذایی نشان می‌دهد اسرائیل از کنترل خارج شده است. اقدام اسرائیل ضربه‌ای جدی به نظام حقوق بین‌الملل است که آمریکا سال‌ها برای تثبیت آن تلاش کرده بود.

هدف اسرائیل از این حمله، این است که آمریکا را به جنگ با ایران یا حزب‌الله بکشاند و این اصلاً برای ایالات متحده خوب نیست. آمریکا نه‌تن‌ها خواستار نبرد با ایران و حزب‌الله نیست، بلکه تمایلی به نبرد با انصارالله نیز ندارد. حضور نظامی آمریکا در خلیج فارس و مدیترانه صرفاً برای افزایش بازدارندگی بوده، نه برای آمادگی جهت نبرد. آمریکا خواستار ورود به هیچ نبردی در خاورمیانه نیست.

هدف اسرائیل از ادامه نبرد این است که از فرصت این جنگ برای نابودی حزب‌الله و هم‌چنین پاک‌سازی کرانه باختری استفاده کند. این جنگ ماه‌ها به طول خواهد انجامید.

اسرائیل تا قبل از ۷ اکتبر با تقویت حماس و تضعیف تشکیلات خودگردان درصدد مدیریت موضوع فلسطین، بدون پیشبرد راه‌حل دوکشوری بود، ولی رخداد ۷ اکتبر این شیوه مدیریت را به چالش کشید.

نتانیاهو هیچ طرحی برای فردای غزه و هیچ تشکیلات یا معماری جایگزینی برای حکومت حماس در غزه ندارد. به همین دلیل حاضر به پذیرش آتش‌بس نیست. آتش بس، فشار داخلی و خارجی بر اسرائیل برای مدیریت امور غزه را افزایش خواهد داد.

یک فرضیه غلط در غرب شکل گرفته مبنی بر اینکه مشکل نتانیاهوست و با حضور فردی مانند بنی‌گانتز یا نفتالی‌بنت در قدرت، وضعیت بهتر خواهد شد. در حالی که تفاوت جدی بین نگرش این افراد در قبال بحران فلسطین وجود ندارد. هر سه نفر به هدف جلب آرای بیشتر، به گروه‌های اولتراارتدکس یهودی در اسرائیل که حدود یک‌سوم یهودیان ساکن را تشکیل می‌دهند، نزدیک بوده و از ایده آن‌ها مبنی بر اینکه کل فلسطین به یهودیان تعلق دارد، پشتیبانی می‌کنند. به همین دلیل هیچ‌یک حاضر به پیشبرد راه‌حل دو کشوری نیستند.

اسرائیل به ایده «دیوار آهنین» عمل می‌کند که طبق آن با تثبیت و تعمیق تبعیض سیستماتیک بین فلسطینیان و یهودیان، قصد اخراج تدریجی آنان از فلسطین را دارد. رفتار اسرائیل با غزه به مثابه یک زندان روباز، همین معنا را می‌دهد. البته من تمام دارایی‌ام را شرط می‌بندم که اسرائیل در تحقق این ایده شکست خواهد خورد.

اذعان مرشایمر به اینکه هدف اصلی اسرائیل از تشدید حملات به ایران، تحریک مقاومت به یک نبرد جدی با اسرائیل جهت مداخله آمریکاست، نشان می‌دهد که تل‌آویو آمادگی یک نبرد تمام‌عیار بدون همراهی آمریکا را نخواهد داشت؛ بنابراین ایران و جبهه مقاومت با یک پاسخ حساب‌شده می‌توانند ضربه‌ای وارد کنند که هدف تل‌آویو مبنی بر مداخله آمریکا نیز محقق نگردد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات