صفحه نخست >>  عمومی >> تیتر اول
تاریخ انتشار : ۱۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۵  ، 
کد خبر : ۳۵۸۰۲۷
در گفتگو با بصیرت مطرح شد

کریمی: رشد تجارت خارجی در اوراسیا مرهون توسعه حمل و نقل و لجستیک است

نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران و روسیه گفت: به همت دولت و حمایت‌های به عمل آمده از بخش خصوصی شاهد رفع برخی مشکلات و موانع فعالیت‌های تجاری با کشور‌های اوراسیا هستیم ضمن اینکه بخشی از چالش‌های تجاری و همکاری ایران با ترکمنستان نیز حل شده است.
پایگاه بصیرت / گروه اقتصاد/ گفتگو با کامبیز میرکریمی

به گزارش بصیرت؛ یکی از موضوعاتی که قطعا در رشد اقتصادی و کمک به جهش تولید با مشارکت مردم کمک می‌کند باز کردن مسیر‌های لازم برای تجارت با کشور‌های مختلف از جمله کشور‌های همسایه و دوست است. خوشبختانه در طی سال‌های گذشته دولت سیزدهم در تحقق این امرمهم فعالیت‌های در خوری انجام داده که بخشی از آن مرتبط با انعقاد قرارداد‌هایی با کشور‌های اوراسیا در قالب توافق نامه‌های تجاری است که به نفع تجارت خارجی و واردات مورد نیاز کشور تمام می‌شود. کارشناس و تحلیلگر تجارت خارجی و عضو اتاق بازرگانی ایران و روسیه در زمینه موفقیت‌های به وجود آمده ناظر بر راه‌هایی که دست ما را برای رشد تجارت خارجی باز می‌کند با بصیرت به گفتگو پرداخته و در زمینه آنچه تا کنون در این موضوع انجام شده اطلاعاتی به ما داد که در ادامه بحث پیش رو آمده است.

کامبیز میرکریمی نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران و روسیه در گفتگو با بصیرت در خصوص جهش‌های صورت گرفته در تجارت خارجی ایران با کشور‌های اوراسیا به اهمیت ابعاد توافقنامه‌های بین المللی منعقد شده بین ایران و کشور‌های عضو اتحادیه اوراسیا پرداخت و در این باره گفت: با بررسی آمار‌های تجارت خارجی و روابطی که از سال ۱۳۹۸ تا کنون با کشور‌های اوراسیا داشته‌ایم، می‌توان به این واقعیت مهم رسید که جهش‌های قابل توجهی حتی بیش از ۵۰ درصدی در روابط و تجارت خارجی با برخی کشور‌های مورد نظر منطقه‌ای داشته‌ایم که خوشایند اقتصاد است.

وی در این باره یادآور شد: جهش‌های اتفاق افتاده در تجارت خارجی ناشی از افزایش روابط با کشور‌های مختلفی است چرا که بخشی از سیاست دولت و بانک مرکزی در یکی دو سال گذشته کلید زدن ارتباطات و گسترش ارتباطات تجاری و اقتصادی با سایر کشور‌ها بوده است.

کامبیز میرکریمی کارشناس و تحلیلگر تجارت خارجی و فعال در اوراسیا گفت: با توجه به اینکه رشد تجارت خارجی وابسته به در دسترس بودن بسیاری از زمینه هاست و این رشد محقق نمی‌شود مگر اینکه زیر ساخت‌های مورد نیاز تجارت خارجی فراهم شود.

وی در این باره یادآور شد: بی تردید رشد تجارت خارجی بدون فراهم سازی زیر ساخت‌های لازم مقدور نیست، به همین دلیل می‌توان گفت بخش قابل توجهی از افزایش مراودات بین ایران با روسیه و کشور‌های اوراسیا ناشی از در دسترس قرار گرفتن زیر ساخت هاست.

نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران و روسیه خاطر نشان کرد: بخش قابل توجهی از توسعه تجارت خارجی ناشی از توسعه نرم افزاری و سخت افزاری است که خوشبختانه محقق شده است. در صورتی که لجستیک نیز تامین شود هر چند در این موضوع دولت بستر‌هایی برای سرمایه گذاری بخش خصوصی ایجاد کرده است، اما نیازمند مساعدت هر چه بیشتر دولت در امر تخصیص منابع و تسهیل صدور مجوز برای واردات کشتی هستیم.

وی در این باره یادآور شد: خوشبختانه شاهد رویکرد قابل توجه بخش خصوصی در حوزه توسعه حمل و نقل و لجستیک مورد نیاز صادرات کشور هستیم. با توجه به اینکه بخش خصوصی و شرکت‌های کشتیرانی در خرید کشتی و در بنادر سرمایه گذاری کرده اند امیدواریم در این حوزه شاهد افزایش میزان صادرات کشور باشیم.

وی در ادامه بحث به اهمیت خرید کامیون و توسعه حمل و نقل ریلی پرداخت و گفت: خوشبختانه زمینه‌های مناسبی برای خرید کامیون ایجاد شده، اما نیازمند توسعه حمل و نقل ریلی هستیم. در حال حاضر در مسیر راه آهن رشت_ آستارا شاهد پیشرفت‌های قابل توجهی هستیم لذا تکمیل این مسیر به منزله توفیقات بیشتری در زمینه حمل و نقل و لجستیک در بخش واردات و صادرات است.

کامبیز میرکریمی در ادامه بحث خاطر نشان کرد: خوشبختانه شاهد تردد کامیون‌ها در مسیر شرق دریای خزر به کشور‌های آسیای میانه هستیم. به همت دولت و حمایت‌های به عمل آمده از بخش خصوصی شاهد رفع برخی مشکلات و موانع فعالیت‌های تجاری با کشور‌های اوراسیا هستیم ضمن اینکه بخشی از چالش‌های تجاری و همکاری ایران با ترکمنستان نیز حل شده است.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات