صفحه نخست >>  عمومی >> یادداشت کوتاه
تاریخ انتشار : ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۸:۳۰  ، 
کد خبر : ۳۵۹۳۳۳

مشکلات مالی همچنان گریبانگیر آل خلیفه/ بحرین در پی فروش سهام مهمترین خط لوله نفتی

پایگاه بصیرت / گروه بین‌الملل

🔻مشکلات مالی فزاینده، کوچک‌ترین شیخ‌نشین حاشیه خلیج‌فارس را به فروش دارایی‌های نفت و گازی خود واداشته است.

🔻بنابه گزارش‌ها دولت بحرین درحال بررسی فروش سهام خود از یک خط لوله انتقال نفت از عربستان سعودی، به ازای صد‌ها میلیون دلار است.

🔻این خط لوله با توانایی انتقال روزانه ۳۵۰ هزار بشکه، تأسیسات فرآوری نفتی «بقیق» در عربستان سعودی را به پالایشگاه «باپکو» در بحرین پیوند می‌دهد؛ و مهم‌ترین خط لوله این شیخ‌نشین به شمار می‌رود.

🔻این رویداد درحالیست که بحرین، به عنوان کوچک‌ترین اقتصاد منطقه خلیج‌فارس، با بدهی سنگین دولتی (فراتر از ۱۳۱٪) و اوضاع آشفته اقتصادی دست‌وپنجه نرم می‌کند.

🔻پیش از این بلومبرگ در گزارشی از تلاش منامه برای فروش سهام برخی دارایی‌های نفت و گاز خود خبر داده بود؛ صنعتی که برای چندین دهه به روی سرمایه‌گذاران خارجی بسته بوده است.

🔻اگرچه صنعت انرژی بحرین قابل مقایسه با دیگر کشور‌های خلیج‌فارس نیست، اما این کشور نیز به‌دنبال راهبردی مشابه سعودی و امارات است؛ که طی سال‌های اخیر بخشی از سهام خطوط لوله و تأسیسات نفتی‌شان را فروخته‌اند.

🔻رژیم آل‌خلیفه سال‌ها تلاش کرده با مالیات، افزایش بهای نفت، و ورود نیروی کار خارجی، این کسری بودجه سنگین را جبران کند؛ اما این اقدامات در عمل، به افزایش شمار شهروندان بیکار و افزایش هزینه‌ها و وخامت بیشتر اوضاع انجامیده است.

🔻این درحالیست که هزینه‌ها و بودجه نظامی، ازجمله خرید تسلیحات از آمریکا و انگلیس، آن‌هم همراه با تخلفات مالی فزاینده، روندی افزایشی داشته است.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات