صبح صادق >>  مجازستان >> گزارش
تاریخ انتشار : ۲۳ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۲  ، 
کد خبر : ۳۴۹۸۵۵

مقابله هوشمند با هنجارشکنان

پایگاه بصیرت / نوید کمالی
طی هفته گذشته اخبار مربوط به مقابله با بدحجابی ساختارشکنان خصوصاً شایعه مربوط به بازگشت گشت ارشاد در صدر اخبار رسانه‌های رسمی و غیر رسمی کشورمان قرار داشت، این موضوع و همچنین با انتشار برخی کلیپ‌های بعضاً تکذیب شده در فضای مجازی، خبر از شروع طرح‌‎های جدیدی در حوزه صیانت از عفاف و حجاب داشت.
با توجه به ابعاد و عوارض اغتشاشات سال گذشته، این دست خبرها موجب بروز واکنش‌های مختلفی از سوی افکار عمومی کشور شد.
همانگونه که مشخص است در سطح افکار عمومی جامعه و خاصه جامعه نخبگان فرهنگی و اجتماعی دیدگاه‌های مختلفی در رابطه با نحوه مواجهه با این پدیده بی‌حجابی و بدحجابی مطرح است. به طور مثال بخشی از جامعه معتقدند که به دلیل زمان‌بر بودن اثربخشی راهکار‌های زیربنایی فرهنگی و اجتماعی باید با استفاده از قوه قاهره، به شکل جدی با معضل بدحجابی و ساختارشکنی افراد مغرض برخورد کرد، این بخش از جامعه به خصوص بدنه نخبگانی آن بر این باورند که نابسامانی فعلی در حوزه حجاب و عفاف معلول بی‌مبالاتی و بی‌مسئولیتی برخی مسئولان پیشین این حوزه در کشور بوده و در صورت عدم اقدام قاطع و سریع در حوزه صیانت از عفاف و حجاب بازگشت به شرایط مطلوب سخت و پر هزینه خواهد شد..
در مقابل این بخش از افکار عمومی، طیفی دیگری از جامعه خصوصاً بخش‌های نخبگانی آن بر این باورند که اقدامات قهری در حوزه عفاف و حجاب نه تنها در طول دهه‌های گذشته اثر بخش نبوده بلکه به مرور هزینه‌های ایجاد شده توسط این طرح‌‌ها بیش از فواید آنها بوده و امنیت و اتحاد ملی را خدشه‌دار می‌کند. 
همانگونه که مشخص است در طول دهه‌های گذشته همواره دو دیدگاه مورد اشاره در رقابت با یکدیگر بوده و وحدت نظری جمعی در این رابطه شکل نگرفته است به همین دلیل در ادوار مختلف رویکردها و سیاست‌های مختلفی در رابطه با حجاب  و عفاف در دستور کار نهادهای مسئول بوده است. 
پر واضح است که در عصر جدید به واسطه افزایش پیچیدگی‌های فرهنگی و اجتماعی نشئت گرفته از جهانی شدن سلایق و ذائقه‌های فکری و فرهنگی دیگر نمی‌توان و نباید با نسخه‌‌های تک‌بعدی سخت و نرم در پی حل و فصل معضلات فرهنگی و اجتماعی بود. به عبارت بهتر در عصر اطلاعات همانگونه که رهبر معظم انقلاب(حفظه‌الله) در بیانات خود در مرقد امام راحل(ره) فرمودند، دیگر نمی‌توان با ابزارها و تدابیر گذشته در پی حل چالش‌ها و مسائل روز بود، به همین دلیل نیز ایشان در این سخنرانی مفهوم «ابزارهای زمان» را مطرح کردند که ضرورت به کارگیری تدابیر و سیاست‌های روزآمد برای پاسخ به مسائل روز اشاره دارد. با تأسی به کلام ولایت می‌توان دریافت که برای مواجهه با معضل بدحجابی اتخاذ تدبیر و طرحی هوشمندانه که منافع و اثربخشی آن بیش از عوارض و تبعات آن باشد ضروری است!
طبیعتاً در حوزه حجاب و عفاف طرحی اثربخش و البته کم‌عارضه خواهد بود که مبتنی بر اطلاعات شناختی دقیقی از جامعه هدف طراحی شده باشد و با حداکثر بهره‌برداری از ظرفیت‌های نرم و بهره‌گیری از قدرت قاهر  به اندازه ضرور و نیاز موجبات صیانت از ارزش‌های اعتقادی‌مان را فراهم کند. به همین دلیل طراحی چنین اقداماتی نیازمند هم‌افزایی و هم‌اندیشی متخصصان فرهنگی، اجتماعی و البته امنیتی دلسوز انقلاب اسلامی و منافع ملی است.
با توجه به اهمیت موضوع بایستی به این نکته نیز اشاره کرده که دشمنان کشورمان پس از وقوع ناآرامی‌های منتج به اغتشاشات پاییز 1401 در قالب شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد دست به تشکیل کمیته حقیقت‌یاب علیه کشورمان زدند. این کمیته ضد ایرانی مدعی است که درباره آنچه نقض حقوق بشر توسط جمهوری اسلامی ایران در جریان اغتشاشات خوانده می‌شود تحقیق می‌کند. این کمیته وظیفه دارد که با محوریت مسائل حقوق بشری مستندات ادعایی مختلفی را از داخل کشورمان جمع‌آوری کرده و آنها را جهت بهره‌برداری در محاکم بین‌المللی علیه کشورمان تدوین و تنظیم کند. 
پرواضح است که این پروژه در چارچوب طراحی فصل جدیدی از جنگ ترکیبی با محوریت معرفی کشورمان به عنوان یک عنصر نامطلوب و ناقض حقوق بشر در سطح بین‌الملل انجام می‌گیرد چرا که امروزه دشمنان کشورمان به خوبی بر این واقعیت آگاهند که دیگر نمی‌توان با تمسک به ادعاهای صهیونیستی مرتبط با پرونده هسته‌ای کشورمان، اجماعی جهانی علیه انقلاب اسلامی شکل داد، از همین‌رو آنها از سال گذشته سیاست برجسته‌سازی ادعاهای مرتبط با نقض حقوق بشر را در دستور کار خود قرار داده‌اند تا به واسطه آن زمینه‌های شروع موج جدیدی از فشارهای جهانی علیه کشورمان را فراهم کنند.
بدون شک هر دلسوز و دلداده انقلاب اسلامی با فهم این توطئه به این واقعیت پی‌ می‌برد که اقدامات نسنجیده و خودسرانه  از سوی برخی افراد برای مقابله با بی حجابی می‌تواند پاس گلی به توطئه‌پردازان معاند خصوصاً کمیته‌هایی مانند کمیته موسوم به حقیقت‌یاب سازمان ملل متحده در رابطه با کشورمان باشد.
فرای این مسئله بایستی به این نکته نیز توجه داشت که دشمن به شکل ویژه برای بحران‌آفرینی در سالگرد اغتشاشات سال گذشته برنامه‌ریزی کرده و از هم اکنون دام‌هایی را برای تنش‌آفرینی در کشور مهیا کرده است. به طور مثال در ماجرای م.ص شاهد بودیم که نامبرده پس از تهدید و ارعاب پلیس در حساب اینستاگرامی خود و با اطلاع از برخورد قضایی، در منزل خود به کمین نشسته و از طریق ضبط و پخش آنلاین فرایند بازداشت خود تلاش کرد تا در فضای رسانه‌ای چالشی جدید علیه نظام اسلامی ایجاد کند!
آرایش دشمنان انقلاب اسلامی حکایت از این نکته دارد که در طی هفته‌ها و ماه‌های پیش رو شاهد اجرای سناریوهای متعددی در راستای پرونده‌سازی علیه کشورمان خواهیم بود، از این رو همه دلسوزان انقلاب بایستی هر اقدام و طرحی‌ معطوف به  منافع ملی و مصالح عمومی کشورمان را  اجرا کنند.
نظرات بینندگان
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات