صفحه نخست >>  عمومی >> یادداشت کوتاه
تاریخ انتشار : ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۳۱  ، 
کد خبر : ۳۵۹۶۳۷

گرجستان در مدار کرملین

پارلمان گرجستان روز سه‌شنبه لایحه بحث‌برانگیزی را تصویب کرد که منجر به مجموعه‌ای از اعتراضات تنش‌آمیز در پایتخت، تفلیس شده است.
پایگاه بصیرت / گروه بین‌الملل

پارلمان گرجستان روز سه‌شنبه لایحه بحث‌برانگیزی را تصویب کرد که منجر به مجموعه‌ای از اعتراضات تنش‌آمیز در پایتخت، تفلیس شده است.

 این ترس وجود دارد که این قانون می‌تواند کشور را به مدار کرملین بازگرداند. رئیس‌جمهوری گرجستان وعده داده که این لایحه را وتو خواهد کرد. اما رویای گرجستان، حزب حاکم در گرجستان از سال۲۰۱۲، آرای کافی برای لغو وتوی خود دارد.

پیش‌نویس قانون، گروه‌های غیردولتی و رسانه‌هایی را که بیش از ۲۰درصد بودجه خود را از منابع خارجی دریافت می‌کنند، ملزم می‌کند تا به‌عنوان «سازمان‌های حامی منافع قدرت خارجی» ثبت‌نام کنند و صورت‌های مالی سالانه فعالیت‌های خود را ارائه کنند.

به وزارت دادگستری گرجستان اختیارات گسترده‌ای برای نظارت بر رعایت قوانین داده می‌شود.  تخلفات جریمه‌ای معادل بیش از ۹۳۰۰دلار را در پی خواهد داشت.

مقام‌های دولتی و نمایندگان حزب حاکم گفتند که این پیش‌نویس با ایجاد سازمان‌های غیردولتی، حاکمیت کشور را تقویت می‌کند؛ اما اپوزیسیون پر سر و صدای طرفدار غرب، این قانون را به‌عنوان تلاشی پنهانی برای تبدیل گرجستان به یک کشور طرفدار روسیه محکوم کرده است.

در این راستا مقامات آمریکایی پنهان نکرده‌اند که این لایحه می‌تواند روابط گرجستان با غرب را مختل کند. طی ماه گذشته هزاران نفر در تفلیس و دیگر شهر‌های گرجستان به این لایحه اعتراض کرده‌اند. با افزایش جمعیت، پلیس شروع به استفاده از تاکتیک‌های سنگین برای متفرق کردن آن‌ها کرد.

ماموران پلیس ضد شورش هنگامی که تعدادی از آن‌ها ساختمان پارلمان را محاصره کردند، از گاز اشک‌آور، اسپری فلفل و باتون علیه معترضان استفاده کردند. برخی از معترضان، از جمله تد جوناس، وکیل گرجستانی آمریکایی که از اوایل دهه۱۹۹۰ در این کشور زندگی می‌کند، در درگیری‌های پرتنش مورد ضرب و شتم قرار گرفته‌اند.

برچسب ها: گرجستان ، کرملین ، بصیرت
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات