صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۲ تير ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۷  ، 
کد خبر : ۳۴۸۴۶۶

نشریه اخبار و تحلیل‌های دوشنبه 12 تیرماه ۱۴۰۲

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی): یکی از وظایف قوه قضائیه تأمین آزادی‌های مشروع است. خیلی دقیق نوشته‌اند؛ آزادی مطلق نیست، آزادی مشروع. آزادی مشروع همان است که شرع اجازه می‌دهد. قانون اساسی این است. در ذیل حکم شرع، آزادی‌های مردم باید تأمین بشود. خب، دستگاه‌های قدرت به طور طبیعی در یک مواردی دچار معارضه می‌شوند؛ چه کسی باید در این زمینه به داد مردم برسد؟ قوه قضائیه؛ یعنی یکی از کارهای مهم قوه قضائیه همین است.(1402/4/6)

نشریه اخبار و تحلیل‌ها WORD

نشریه اخبار و تحلیل‌ها PDF

 
▼ حرف روز
رمزگشایی از سناریوی ربایش!
کافی است با یک نگاه کلان ترتیبات سیاسی و امنیتی منطقه و موقعیت جمهوری اسلامی ایران در آن، در نظر گرفته شود تا از یک‌سو روند اقتدار جمهوری اسلامی ایران در نظر آید و از دیگر سو رمز و راز برخی دست و پا زدن‌های رژیم صهیونیستی برای قوی نشان دادن خود در برابر قدرت جمهوری اسلامی ایران مشخص گردد. تنظیم روابط و سیاست خارجی دولت آقای رئیسی با همسایگان و خاصه از سرگیری روابط با عربستان سعودی، به جریان افتادن مذاکره با مصر با هدف برقراری روابط، تثبیت حضور و همکاری ایران در پیمان‌های مهم منطقه‌ای و جهانی، تحکیم روابط راهبردی با کشورهای مهم حوزه شرق، اقدامات مهم و تأثیرگذار اطلاعاتی دولت در اروپا و به استیصال کشاندن سازمان تروریستی منافقین، مذاکرات مهم و رو به جلو در زمینه خنثی‌سازی تحریم‌ها و به طور کلی چیدمان نظم جدید حاکم بر منطقه همگی گویای روند مثبت اقتدار و موقعیت ایران اسلامی است.
در این شرایط ادعای رژیم صهیونیستی مبنی بر ربایش یکی از عناصر سپاه پاسداران، مصداق واقعی «دستاوردتراشی» برای رژیمی است که بیش از پیش خطر سقوط را در یک قدمی خود می‌بیند. سران این رژیم و رسانه‌های وابسته به آنها در حالی از ربایش فردی وابسته به سپاه به نام یوسف شهبازی خبر می‌دهند، اول اینکه وی اردیبهشت 1402 به طور عادی از فرودگاه حضرت امام خمینی(ره) ایران را به مقصد کشور همسایه شمالی ترک کرده و یقینا سیستم فرودگاهی کشور این خروج طبیعی را ثبت و ضبط کرده است؛ او پس از وارد شدن به کشور همسایه وارد مسیر همکاری با سیستم اطلاعاتی رژیم صهیونیستی می‌شود. دوم اینکه این فرد هیچ نسبتی از حیث سازمانی با سپاه ندارد؛ ثابت کردن اینکه شهبازی یک روز در سپاه نبوده و حتی یک روز نیز با سپاه همکاری نداشته کار دشواری نیست و با اندکی بررسی، دروغ آشکار صهیونیست‌ها و واقعیت قصه ساختگی آنان برملا می‌شود؛ اما آنها به اتکا قدرت عملیات روانی خود، در نظر دارند مانند همیشه منافع طرح این سوژه را در شبکه‌های اجتماعی با هدف قوی نمایاندن خود دریافت کنند!
طراحی سرویس امنیتی رژیم صهیونیستی و به بازی گرفتن فردی که دارای شخصیت متوهم و رفتارهای ماجراجویانه است و طرح سناریوی مضحک عملیات نظامی در قبرس جنوبی از زبان شهبازی، نشانه عمق استیصال آنان است، تا اینکه رهاوردی برای رژیم رو به سقوط صهیونیستی به حساب آید. نکته مهم پایانی اینکه معنا و پیامد اقتدار و موقعیت ممتاز ایران در منطقه آن است که از این به بعد باز باید منتظر سناریوهای عملیات روانی رژیمی باشیم که در عرصه عمل و میدان شکست‌های پی در پی را تجربه می‌کند، اما به تولید فیلم‌های کمدی در فضای مجازی دلخوش کرده است!  
عزیز غضنفری
 
 
▼ گزارش روز
حزب‌الله و ترس دائمی رژیم صهیونیستی
لبنان و سرزمین‌های اشغالی 79 کیلومتر مرز مشترک دارند که با توجه به سیاست‌های رژیم صهیونیستی همواره پرتنش بوده است. شبکه صهیونیستی کان چندی قبل، تصاویری از چادرهای متعلق به جنبش حزب‌الله لبنان در مرز فلسطین اشغالی منتشر کرد. رسانه‌های صهیونیستی مدعی شدند که نیروهای حزب‌الله در عمق 30 متری فلسطین اشغالی دو چادر برپا کرده‌اند تا تکاوران «رضوان» در این چادرها مستقر باشند.
موشه داویدوویچ رئیس انجمن رؤسا و مسئولان شهرک‌های صهیونیست‌نشین شمال فلسطین اشغالی عنوان کرد: شهرک‌نشینان این رژیم غاصب به خاطر نصب این چادرها، به شدت دچار نگرانی شده‌اند و وحشت زیادی در میان آنان به وجود آمده است. او همچنین اذعان کرد که ارتش رژیم صهیونیستی این چادرها را جمع‌آوری نکرده و این مسئله نشانگر این است که جبهه داخلی این رژیم، برای جنگ آماده نیست؛ کما اینکه ارتش صهیونیستی، از نصب این چادرها توسط حزب‌الله جلوگیری نکرده است.
داویدوویچ از بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و فرمانده ارتش این رژیم خواست که هر چه سریع‌تر از این منطقه بازدید کرده و سیاست خویشتن‌داری کابینه صهیونیست در برابر حزب‌الله را برای شهرک‌نشینان صهیونیستی تبیین کند. 
پایگاه صهیونیستی «واللا» هم مدعی شد: مسئولان بلندپایه رژیم صهیونیستی و آمریکا می‌گویند که واشنگتن در حال اعمال فشار به یونیفل، دولت و ارتش لبنان است تا بتواند مقری را که حزب‌الله در نزدیک مرزهای فلسطین اشغالی احداث کرده است را جمع کند؛ زیرا به گفته واللا، این مقر می‌تواند باعث تنش خطرناکی شود. وضعیت بسیار شکننده است و ظاهراً حزب‌الله به خطر پاسخ اهمیتی نمی‌دهد.
نکته تحلیلی؛ بررسی روند سه دهه اخیر نشان می‌دهد که رژیم صهیونیستی قدرت بازدارندگی خود را در منطقه به میزان قابل توجهی از دست داده است. به طوری که در گذشته اگر از سمت لبنان و گروه‌های مقاومت در فلسطین احساس خطر می‌کرد، بلافاصله واکنش نشان می‌داد و حتی به مذاکره با دولت‌ها نیز هیچ توجهی نمی‌کرد. در همین راستا رژیم صهیونیستی با تصور قدرت و ضعف طرف مقابل سعی در طراحی و اجرای راهبردهای مختلف در منطقه می‌کند. حال در شرایط کنونی وضعیت تغییر کرده است و رژیم صهیونیستی در برابر تحولات و رفتار بازیگران منطقه از جمله حزب‌الله لبنان عاجز مانده است. 
تأمل در وضعیت ایجاد شده کنونی نشان می‌دهد که جنگ جولای 2006 معادله جدیدی را در منطقه به وجود آورد و مقاومت اسلامی توانست قدرت بازدارندگی در برابر رژیم صهیونیستی ایجاد کند که هر روز بر میزان آن افزوده می‌شود. ارزیابی‌ها نشان می‌دهد که مقامات رژیم صهیونیستی قبل از اینکه بخواهند علیه حزب‌الله لبنان اقدامی را انجام دهند، تلاش می‌کنند غرب و بعضا متعهدان منطقه‌ای خود را نیز همراه خود سازند و دیگر به تنهایی قادر به مقابله با حزب‌الله لبنان نیستند. در شرایط کنونی توان موشکی و توان پهپادی حزب‌الله لبنان به عنوان بخشی از قدرت بازدارندگی مقاومت محسوب می‌شود.
در واقع مهم‌ترین عامل ترس صهیونیست‌ها توان موشکی و توان پهپادی حزب‌الله به دلیل موقعیت ژئواستراتژیکی و جغرافیایی فلسطین اشغالی و فقدان عمق راهبردی این رژیم می‌باشد. بررسی‌ها نشان می‌دهد که تأسیسات حیاتی و مراکز جمعیتی این رژیم همگی در یک منطقه جغرافیایی واقع شده است که در صورت درگیری رژیم صهیونیستی با حزب‌الله لبنان، میزان خسارت در جبهه داخلی فلسطین اشغالی چند برابر می‌شود. حدود 80 درصد تأسیسات اصلی نظامی و غیرنظامی این رژیم در یک نوار جغرافیایی باریک واقع شده است.   
اکبر معصومی
 
 
▼ اخبار 
1ـ حمله وحشیانه صهیونیست‌ها به جنین
منابع فلسطینی از حمله گسترده و کم‌سابقه ارتش رژیم صهیونیستی به اردوگاه فلسطینیان در جنین خبر می‌دهند. نیروهای زمینی و زرهی ارتش با پشتیبانی جنگنده‌ها و موشک‌ها در این عملیات شرکت کرده‌اند. تاکنون چند نفر مجروح و شهید شده‌اند. گردان‌های قدس در جنین نیز اعلام کردند که در حال مقابله با خودروهای زرهی دشمن صهیونیستی هستند و با تیراندازی سنگین و بمب‌های دست‌ساز خودروها و نظامیان صهیونیستی را هدف قرار می‌دهند. ارتش رژیم صهیونیستی در بیانیه‌ای مدعی شد با حملات هوایی، مقر فرماندهی عملیات گروه‌های مسلح در اردوگاه جنین را هدف قرار داده است. منابع ابن رژیم اعلام کردند که حدود 1000 نظامی صهیونیستی در عملیات نظامی علیه جنین مشارکت دارند. وزارت بهداشت فلسطین اعلام کرد که از ابتدای حمله گسترده به جنین تا صبح امروز، چهار فلسطینی به شهادت رسیده و 13 نفر دیگر مجروح شدند که حال برخی از آنها وخیم است. رئیس دفتر سیاسی حماس گفت: «خونی که در جنین ریخته می‌شود، ماهیت مرحله بعدی را در تمامی زمینه‌ها و عرصه‌ها مشخص خواهد کرد. می‌دانیم که این جنایت وحشیانه را چگونه پاسخ دهیم.» ارتش رژیم صهیونیستی اعلام کرد که از بیم واکنش موشکی مقاومت فلسطین، سامانه‌های گنبد آهنین خود را مستقر کرده و آنها را به حالت آماده‌باش درآورده است.
 
2ـ نفوذ سایبری ایران در دل صهیونیست‌ها
روزنامه یدیعوت آخارنوت در ضمیمه آخر هفته خود از عملیات نفوذ سایبری ایران در بین صهیونیست‌ها خبر داده و نوشت: «ایران با الهام از روسیه و چین توانایی‌های جنگ سایبری خود را به کمال رسانده است و هر کاری برای افزایش شکاف در جامعه این رژیم انجام می‌دهد. صدها پروفایل جعلی با عکس‌های دزدیده شده، یک شبکه رباتی که صبورانه ساخته شد و منتظر روز موعود بودـ و همچنین لحظه‌ای که حرکت عجولانه بن گویر هر آنچه را که تهران می‌توانست آرزوی آن را داشت برآورده کرد. به گزارش این نشریه صهیونیستی شاباک اعلام کرد: ایرانی‌ها از اختلافات داخلی این رژیم برای تعمیق دوقطبی شدن و تشدید خشونت استفاده می‌کنند. شاباک برای اولین بار تأیید می‌کند که دو عملیات نفوذ ایران اخیرا در رژیم صهیونیستی انجام شده است. یکی از آنها پیام‌هایی را منعکس می‌کند که به معترضان علیه اصلاحات قانونی حمله می‌کند و دیگری مخالف این قانون و نتانیاهو است. یک منبع امنیتی: آنها راست یا چپ نیستند، آنها می‌خواهند اینجا اختلاف ایجاد کنند.»
 
3ـ بدعهدی دوباره غربی‌ها
روزنامه گاردین در گزارشی نسبت به رفتار غربی‌ها در مذاکرات هسته‌ای و برجام نوشت: «انگلیس و دیگر کشورهای اروپایی عضو برجام (آلمان و فرانسه) در نظر دارند تا با نقض تعهدات خود در این توافق هسته‌ای، از برداشتن تحریم‌های موشکی ایران سرباز زنند. بهانه دیپلمات‌های تروئیکای اروپایی در توجیه عهدشکنی دولت‌های خود را این ادعا اعلام کرد که ایران با فروش پهپاد به روسیه برای استفاده در جنگ علیه اوکراین و احتمال ارسال موشک‌های بالستیک به این کشور، تعهدات برجامی را نقض کرده است. بر اساس قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل که سال 2015 و در تأیید برجام صادر شد، تحریم‌های موشکی اتحادیه اروپا 18 اکتبر (۲۶ مهر) منقضی خواهند شد.»
 
4ـ بزرگ‌ترین زندان زنان در جهان
آمار منتشر شده درباره زندان زن در آمریکا تکان‌دهنده است. بیش از ۵۸ درصد زنان زندانی در زندان‌های ایالتی دارای فرزند زیر 18/1 سال هستند. بین سال‌های 1980 تا 2021، تعداد زنان زندانی بیش از 525 درصد افزایش یافته و از مجموع 26326 نفر در سال 1980 به 168449 نفر در سال 2021 رسیده است. 
 
▼ اخبار کوتاه
فرسایش خاک ایران 4 برابر میانگین جهانی/ براساس آمارهای منتشر شده محیط زیستی متوسط فرسایش خاک در ایران 15/4 و حدود 3 تا 4 برابر میانگین جهانی است که می‌توان با طرح‌های جامع مدیریت آبخیزداری، این رقم را به 9 هم رساند. هر واحد ریالی که در آبخیزداری هزینه شود، 4/7 برابر در اقتصاد کشور منفعت خواهد داشت ولی در این زمینه به دلایل مختلف از جمله اعتبار لازم، دچار عقب‌ماندگی هستیم. 
 
جهانگیری سرلیست احتمالی اصلاح‌طلبان/ وکیلی مدیرمسئول روزنامه ابتکار گفت: مردم در این 7 ماه گذشته فهمیدند که جمهوری اسلامی هیچ جایگزینی ندارد و هویت اپوزیسیون منفعت‌طلب خارج‌نشین برایشان روشن شد. فهرستی احتمالا به سرلیستی جهانگیری شکل خواهد گرفت و بعضی از وزرای دولت سابق و بعضی از جوانان مثل آذری‌جهرمی و تعدادی از بانوان در این فهرست قرار خواهند گرفت.
 
کدام استان پیرتر است؟/ طبق آمارها، در سال 1395 بالاترین نرخ افراد بالای 65 سال مربوط به استان گیلان بوده که همزمانی مهاجر فرستی جوانان در سن کار را با جذب افراد بازنشسته و سالمند به این استان نشان می‌دهد. طبق این آمارها، پس از گیلان، استان‌های مرکزی، مازندران، همدان، آذربایجان ‌شرقی، اصفهان، خراسان‌ جنوبی، زنجان، سمنان، تهران، کرمانشاه و اردبیل قرار دارند.
 
17 سال میانگین سنی دستگیرشدگان فرانسوی/ در 5 شب ناآرام فرانسه علی‌رغم جو امنیتی به وسیله 45 هزار پلیس و گارد ویژه، 577 خودرو و 74 ساختمان در آتش سوختند و بالای هزار نفر نیز دستگیر شده‌اند. میانگین سنی دستگیرشدگان 17 سال برآورد شده است و در بین آنها کودکان 9 تا 12 سال هم وجود دارند.
 
به روزترین تجهیزات در ناوشکن دماوند 2/ دریادار ایرانی فرمانده نیروی دریایی ارتش گفت: «تجهیزات دفاعی نصب شده در ناوشکن دماوند 2، بروزترین تجهیزات در حوزه‌های کشف، شناسایی و درگیری است که با برنامه‌ریزی انجام شده این تجهیزات بروز، در همه ناوشکن‌ها نصب می‌شود.»
 
افزایش اختیارات استانداران/ ‏با تصویب شورای‌ عالی اداری وظایف و اختیارات استانداران افزایش یافت. تسهیل بیش‌ از ‌پیش مشارکت مردمی در شهرهای مختلف و بیشتر شدن اختیارات مدیران منطقه‌ای در حل مسائل محلی از نتایج این مصوبه است.
 
پیش‌روی روسیه از 4 جهت/ معاون وزارت دفاع اوکراین اعلام کرد: «نیروهای روسیه در حال پیشروی از 4 جهت در چهار منطقه «آودیئیفکا»، «مارئینکا»، «لیمان» و «اسواتوفه» از سمت شرق اوکراین هستند. درگیری شدید در همه جا در جریان است.»
 
ایست یا برزخ؟/ شبکه خبری فرانس 24 در گزارشی اعلام کرد که در سال 2022، 13 نفر در فرانسه به دلیل امتناع از توقف برای بررسی مسائل ترافیکی از سوی پلیس کشته شده‌اند.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات