صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۰ تير ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۹  ، 
کد خبر : ۳۴۸۶۹۰

نشریه اخبار و تحلیل‌های سه‌شنبه 20 تیرماه ۱۴۰۲

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی): امروز، در کشور جمهوری اسلامی که کشور معنویت است و جمهوری اسلامی است، مهم‌ترین کارهای علمی دارد انجام می‌گیرد، در رقابت با کسانی که سال‌های متمادی است که در این رشته‌های علمی دارند کار می‌کنند. چه کسانی‌ دارند این کار را پیش می‌برند؟ جوانان مؤمن، فخری‌زاده و شهریاری نماز‌شب‌خوان.(1402/3/21)

نشریه اخبار و تحلیل‌ها WORD

نشریه اخبار و تحلیل‌ها PDF

 
▼ حرف روز
من یک کلاهبردارم
یک سال از حوادث پس از فوت مهسا امینی می‌گذرد. حرکتی که پس از فوت او شروع شده بود پس از مدتی توسط بازیگرانی که باید آنها را بچه زرنگ براندازی دانست تصاحب شد. بچه زرنگ‌هایی که به قول خودشان دکان دو نبش زده‌اند. در یک نبش دکان‌شان هر اقدام اعتراضی در جامعه را به اسم خودشان رنگ‌زده و به غربی‌ها می‌فروشند و کرور کرور سرمایه کسب می‌کنند و وظیفه نبش دیگر تیغ زدن مردم بی‌گناهی است که پرستیژ آزادی‌خواهانه اینها را باور کرده‌اند.
نمونه‌اش همین مصی علی‌نژاد است که به دادگاهی در ایالات متحده آمریکا شکایت کرده که جمهوری اسلامی ایران به روحیه او آسیب رسانده است و در ادامه دادگاه فدرال به نفع او رأی داده و به موجب این رأی مبلغ 3 میلیون و 325 هزار دلار معادل 170 میلیارد تومان از اموال بلوکه شده ایران‌ـ که حق مسلم مردم ایران است‌ـ باید به عنوان غرامت به وی پرداخت شود. همین مدت پیش بود که اسنادی از او منتشر شد که نشان می‌داد 700 هزار دلار از دولت فدرال آمریکا پول گرفته است. اینها پول‌ها و دریافتی‌های عیان و آشکار است و بماند دریافتی‌هایی که به اسم دموکراسی و آزادی از سرویس‌ها و نهادها تیغ زده است. نمونه دیگرش همین علی کریمی است؛ کسی که خودش را لیدر «زن، زندگی و آزادی» می‌دانست آزادی را از نزدیک‌ترین زن زندگی خودش سلب کرده و راهی زندانش نموده است.
آنچه گفته شد وصف طماعی و یا کلاهبرداری یک فرد نیست. بلکه وصف حال و روز جماعت برانداز و تجزیه‌طلب است که یکی تریبونی که نظام برایش تسهیل کرده است را محلی برای عقده‌گشایی و دعوای مردم با مردم قرار داده است. تریبونی که باید هدایتگر باشد امروز تولید‌کننده خشم و خصومت و ترور در شرق و غرب می‌شود. و دیگری که دیروز پشت سر صدام راه افتاده و زنان و مردان کردی مانند شهیده ناهید فاتحی‌کرجو یا همان سمیه کردستان را به فجیع‌ترین شرایط قتل عام می‌کرد امروز منادی زن، زندگی، آزادی شود و پشت این شعار فریبنده، تجزیه‌طلبی‌اش را قالب کند.
دنیا محل عبرت است. عبرت برای کسانی که با طناب پوسیده امثال مصی علی‌نژادها به چاه ویل براندازی رفته‌اند و طلب دموکراسی می‌کنند. سال‌ها قبل این جماعت هشتگ می‌زدند که #من‌ـ یک‌ـ براندازم؛ حال که نقاب افتاده و آن سبو آبرویی که بود نیز شکسته است شاید بهترین کار بازگشت به هشتگ اصیل و واقعی یعنی #من‌ـ یک‌ـ کلاهبردارم است. 
یعقوب ربیعی
 
 
▼ گزارش روز
به خلیج خوک‌ها بازگردید
فرمانده منطقه دوم نیروی دریایی سپاه پاسداران از توقیف نفتکش خارجی حامل یک‌ میلیون لیتر سوخت قاچاق در خلیج‌فارس توسط نیروی دریایی سپاه خبر داد.
گزاره خبری: 1ـ دریادار رمضان زیراهی فرمانده منطقه دوم نیروی دریایی سپاه اظهار داشت: «15 تیرماه رزمندگان منطقه دوم نیروی دریایی سپاه در حال بازرسی یک فروند شناور که به صورت سازمان‌یافته مبادرت به قاچاق نفت و گاز جمهوری اسلامی در خلیج‌فارس‌ می‌کرد، بودند که آمریکایی‌ها برای ممانعت از این اقدام قانونی، تحرکات غیرحرفه‌ای و مخاطره‌آمیز انجام دادند.» وی افزود: «‌در مکالمه‌های ضبط شده مأمور مرکز کنترل و فرماندهی آمریکایی به کاپیتان کشتی می‌گوید: «موتور شناور را خاموش کنید تا نیرو‌های نظامی آمریکایی برای کمک برسند.» 2ـ تیم هاوکینز «سخنگوی ناوگان پنجم نیروی دریای آمریکا در بحرین» در ایمیلی به المانیتور در این باره گفت: «نیروهای دریایی آمریکا تجهیزات دریانوردی را اعزام کرد تا به دقت وضعیت را رصد کنند. در نهایت، ارزیابی نیروهای دریایی فرماندهی مرکزی این بوده که شرایط این رخداد متضمن پاسخ فراتر نیست.»
گزاره تحلیلی: 1ـ رهبر معظم انقلاب در حالی سال 1402 را «مهار تورم و رشد تولید» نام‌گذاری کردند که دشمنان انقلاب، جنگ اقتصادی علیه انقلاب اسلامی را در دستور کار داشته‌اند. در این میان، یکی از ضمانت‌های لازم برای رشد تولید، تأمین امنیت چرخه تولید و مبادلات تجاری و اقتصادی است. تأمین امنیت خطوط مواصلاتی کشتی‌های تجاری و نفتکش‌ها، حفاظت از سکوهای نفت و گاز در خلیج‌فارس، صیانت از تأسیسات نفتی و گاز در سواحل، فراهم کردن تسهیلات لازم برای توسعه اسکله‌ها و لایروبی حوضچه‌های برخی اسکله‌ها در نقاط کم برخوردار و مبارزه جدی و فراگیر با پدیده شوم قاچاق سازمان یافته در خلیج‌فارس و دریای عمان که پایه‌های اقتصاد کشور و چرخه تولید داخلی را متزلزل می‌کند، از جمله اقداماتی است که نیروی دریایی سپاه برای تحقق لوازم «رشد تولید» و تسهیل آن انجام می‌دهد. 2ـ نیروی دریایی سپاه به درستی اثبات کرد علاوه بر آنکه بازدارندگی و امنیت برای کشور به وجود آورده است، در مبارزه با قاچاق کالا و تأمین امنیت شناورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای عملکرد خوبی داشته است. نیروی دریایی سپاه در سال 1401 بیش از 50 میلیون لیتر سوخت قاچاق را کشف و به منابع ملی کشورمان بازگرداند. 3ـ آمریکایی‌ها به منظور حمایت از قاچاقچیان دریایی 2 فروند جنگنده رزم سطح a10، یک فروند هواپیمای با سرنشین شناسایی p8، دو فروند بالگرد howk c، یک فروند هواپیمای بدون سرنشین mq9 و اعزام شناور‌های گشتی آمریکایی را به محل توقیف اعزام کردند، در این میان نکته اصلی آن است که ترس از واکنش های بعدی جمهوری اسلامی ایران اجازه هرگونه اقدام را به آمریکایی‌ها نمی‌دهد. اگر سران آمریکایی از فهم لازم برخوردار بودند، این مسئله برایشان روشن بود که ارتش بی‌عمل چه کارکردی در منطقه خلیج‌فارس دارد و بهتر است که به خلیج خوک‌ها برگردند.
نکته پایانی؛ جمهوری اسلامی در تقویت روزافزون نیروی دریایی اقدامات مناسبی انجاد داده است. یکی از آخرین موارد آن الحاق «شناور رزمی پیشرفته شهید سلیمانی به نیروی دریایی سپاه» است. این شناور دارای قابلیت حمل بالگرد و پهپاد و قایق تندرو و مجهز به موشک‌های کروز ضدکشتی و موشک‌های پدافند هوایی برد کوتاه نواب و برد متوسط به بالای صیاد 3 است. در ضمن دشمنان منتظر الحاق «شناور شهید حسن باقری» و «شناور شهید صیادشیرازی» باشند. خبر مهم‌تری که دریادار تنگسیری اعلام کردند این بود که به زودی نیروی دریایی سپاه به ناو هواپیمابر مجهز خواهد شد که می‌تواند اقتدار ایران در پهنه دریا را ارتقا خواهد داد.    
فرهاد کوچک‌زاده
 
 
▼ اخبار 
1ـ لبنان علیه اشغالگری
عبدالله بوحبیب وزیر خارجه دولت پیشبرد امور لبنان به موضع‌گیری درباره چادرهای برپا شده از سوی حزب‌الله پرداخت که رژیم صهیونیستی مدعی است آنها را جمع خواهد کرد. بوحبیب می‌گوید: «یونیفل، خواسته رژیم صهیونیستی برای برچیدن چادری که حزب‌الله در مزارع اشغالی شبعا برپا کرده، را منتقل کرده است.» وزیر خارجه لبنان در سخنانی پس از جلسه نخست‌وزیر موقت لبنان و فرمانده نیروهای بین‌المللی در جنوب لبنان گفت: «اوضاع امنیتی جنوب لبنان مورد بررسی قرار گرفت و آنها تقاضای طرف صهیونیستی مبنی بر برچیدن چادر حزب‌الله را به ما منتقل کرده است. پاسخ ما به چنین درخواستی این بود که ما از آنها می‌خواهم از شمال الغجر که خاک لبنان است، عقب‌نشینی کنند.» پیش از این هم نبیه بری رئیس پارلمان لبنان اعلام کرده بود: این دو چادر لبنانی در اراضی لبنان برپا شده است و جامعه جهانی باید رژیم صهیونیستی را به اجرای قطعنامه 1701 وادار کند. وی خواستار خروج اشغالگران صهیونیست از بخش شمالی روستای الغجر، مزارع شبعا و تپه‌های کفرشوبا شده بود.
 
2ـ آمار عجیب از مالیات گریزی‌های عجیب
700 هزار میلیارد تومان گردش مالی بدون یک پرونده مالیاتی و 800 کد ملی برای افراد زیر 5 سال با تراکنش میلیاردی آماری است که در صحبت‌های دیروز وزیر اقتصاد رونمایی شد. وزیر اقتصاد روز گذشته گفت: «176 هزار نفر شناسایی شدند که 700 هزار میلیارد تومان گردش مالی داشتند بدون اینکه یک‌بار به ‌اندازه یک کارگر یا کارمند مالیات و حقوق کشور را بپردازند و حتی اسمی از این افراد نبود. همچنین 800 کدملی پیدا کردیم برای افراد زیر 5 سال که تراکنش‌های بالای میلیارد داشتند. 1100 کدملی نیز برای اشخاص 5 تا 10 سال داشتیم که تراکنش‌های بالای میلیارد در طول سال داشتند. در استان همدان یک نفر 6 هزار و 800 میلیارد تومان فاکتور غیرواقعی برای جاهای مختلف صادر می‌کرد. در خراسان شمالی دامادی بدون اینکه اسمی از خودش باشد، به‌ نام مادر همسرش پرونده‌های مختلف مالیاتی ایجاد کرده بود.» اینها بخشی از واقعیات مالیات‌گریزی جامعه است که نیازمند بررسی منتقدانه و برخورد کارشناسانه است.
 
3ـ آمار غیر واقعی برای سیاه نمایی
مرتضی افقه استاد اقتصاد در گفت‌وگویی که با سایت اصلاح‌طلب انتخاب داشته، ادعا کرده تلاش‌های ضد تورمی دولت سیزدهم سبب رکود شده است. این ادعا درحالی مطرح می‌شود که آمار رسمی بانک مرکزی تولید ناخالص داخلی در سال 1401 را منتشر کرده که طبق این آمار رشد تولید ناخالص داخلی با نفت از ابتدای سال 1401 با رشد 3/4 درصدی، از 1/9 درصد به 5/3 و رشد تولید ناخالص داخلی بدون نفت با رشد 3 درصدی از 1/7 درصد به 4/7 درصد رسیده است. همچنین این استاد دانشگاه در بخش دیگری از اظهاراتش مدعی شده که دولت برای جبران کسری بودجه، هزینه‌هایش را تغییر نمی‌دهد و در عوض مالیات را افزایش داده است در حالی که آمارها نشان می‌دهد هزینه‌های دولت در سال 1401، پس از سال 1386 به کمترین میزان خود یعنی 5 درصد رسیده است!
 
4ـ شفافیت در ابهام
با وجود گذشت بیش از یک سال از تصویب کلیات طرح دوفوریتی «شفافیت قوای 3گانه» در صحن مجلس، سرانجام این طرح همچنان در وضعیت بلاتکلیفی قرار دارد. رئیس کمیسیون شوراهای مجلس می‌گوید با وجود اینکه اعضای مجمع تشخیص طی بررسی‌های خود تأیید مصوبه شفافیت را به مصلحت ندانستند اما هنوز نظر رسمی مجمع در رابطه با مصوبه شفافیت قوای 3گانه به مجلس اعلام نشده است. انتظار ما این است که مجمع تشخیص مصلحت نظام طبق آیین‌نامه قانونی نظر نهایی خود نسبت به مصوبه مجلس را هر چه سریع‌تر به شکل رسمی به مجلس و شورای نگهبان اعلام کند.
 
 
▼ اخبار کوتاه
کارشکنی آمریکایی و قطع برق عراق/ وزیر برق عراق پس از کاهش صادرات گاز ایران به عراق و افزایش خاموشی‌ها گفت: «ما بدهی‌ ایران را دادیم اما بانک تجارت عراق به ‌خاطر تحریم‌های آمریکا مانع از انتقال پول به ایران می‌شود و هزینه این مشکل را دارند شهروندان عراقی می‌پردازند. ایران 1000 مگاوات به ما برق صادر می‌کرد که آن را هم قطع کرده، ظرف چند روز آینده با ایرانی‌ها گفت‌وگوی مفصلی درمورد دریافت گاز انجام می‌دهیم و امیدواریم آنها وضعیت عراق و دمای بالای آن را درک کنند.»
 
افشای پشت پرده فرانسه/ رابرت اف‌کندی جونیور کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا به خلق داعش توسط سازمان CIA آمریکا اعتراف کرده و می‌گوید: «وضعیت فعلی فرانسه حاصل جنگ عراق، ایجاد داعش توسط سیا و تلاش برای برکناری بشار اسد است که موجب سرازیر شدن میلیون‌ها مهاجر به اروپا شده است.»
 
شبکه برق ایران تحت فشار کولرها/ کولرها در ایران بیش از حداکثر مصرف همه مشترکان در 7 کشور غرب آسیا برق مصرف می‌کنند و 47 درصد مصرف برق در اوج بار مرتبط با وسایل سرمایشی است. کارشناسان فناوری قدیمی وسایل سرمایشی و بی‌توجهی مصرف‌کنندگان به دمای آسایش را 2 عامل مصرف نجومی وسایل سرمایشی به حساب می‌آورند.
 
پایان دیکته آمریکایی/ جان مرشایمر استاد مشهور روابط بین‌الملل معتقد است: «زمان دیکته‌‌ گفتن آمریکا به دنیا گذشته است. جهان تک‌قطبی جای خود را به جهان چند قطبی داده است. از نظر قدرت نرم ما اصلاً خوب به‌ نظر نمی‌رسیم و شروع به از دست ‌دادن نفوذ خود در دنیا کرده‌ایم.»
 
تصاعد بحران به سبک روسی‌ـ آمریکایی/ پس از ادعای آمریکا مبنی بر ارسال بمب خوشه‌ای به اوکراین، مجله آمریکایی نیوزویک اعلام کرد که روسیه با موفقیت ابراژدر اتمی با قابلیت ایجاد سونامی و حمله به شهرهای ساحلی آمریکا را آزمایش کرده است.
 
مقدمات سفر عشق/ بانک مرکزی اعلام کرد که مقرر شده تا در اسرع‌وقت مسئله تأمین ارز اربعین زوار در دستور کار شبکه بانکی قرار بگیرد و از طریق نظام بانکی موضوع تخصیص ارز اربعین به سرعت در دستور کار قرار گیرد.
 
بازگشت به ریل مذاکره/ جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، به بخش فارسی صدای آمریکا گفت: دولت جو بایدن با هدف آزاد کردن آمریکایی‌های بازداشت ‌شده در ایران، با جمهوری اسلامی «مذاکرات غیرمستقیم» دارد.
 
دست دراز برای روابط با ایران/ دبیر کل شورای همکاری خلیج‌فارس با بیان اینکه کشورهای عضو این شورا روابط تاریخی با جمهوری اسلامی ایران دارند، گفت: همیشه دست صلح ما به سوی این کشور دراز است.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات