فرهنگی >>  فرهنگی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۰:۰۵  ، 
کد خبر : ۳۵۹۳۴۱

سی و پنجمین نمایشگاه کتاب تا ساعتی دیگر در تهران گشایش می‌یابد

نمایشگاه کتاب تهران که ۳۵ سالگی‌اش را جشن می‌گیرد در این دوره با بیش از ۲۶۰۰ ناشر از ساعت ۱۰ تا ۲۰ پذیرای عاشقان کتاب است و تا ۲۹ اردیبهشت در مصلای امام خمینی (ره) تهران دایر خواهد بود.
سی و پنجمین دوره از نمایشگاه کتاب تهران با شعار «بخوانیم و بسازیم» از امروز 19 اردیبهشت ماه به مدت 10 روز آغاز به کار خواهد کرد. این دوره نیز در مصلای امام خمینی(ره) برگزار خواهد شد و ازساعت 10 تا 20 پذیرای کتاب‌دوستان است. علی رمضانی مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران درخصوص افزایش متراژ مورد استفاده برای ناشران گفت:« فضای نمایشگاهی این دوره با افزایش بیست هزار متر مربع، به ۱۴۰ هزار متر مربع رسیده و تعداد ناشران متقاضی نیز پنجاه درصد رشد داشته است.» با توجه به گفته رمضانی تعداد ناشران این دوره 2 هزار و 619 ناشر است و از 60 کشور هم ناشرانی در نمایشگاه حضور خواهند داشت. البته تعدادی از ناشرانی که در سال گذشته به دلایلی چون شرایط کشور بعد از اغتشاشات 1401 شرکت نکرده بودند امسال نام‌شان در میان ناشران به چشم می‌زند. تنها 2نشر از ناشرانی که سال گذشته تخلف داشتند نیز امسال محروم هستند.در این دوره نیز همانند دوره پیش کتابفروشان در بخش مجازی همراه با ناشران به عرضه محصولات خود می‌پردازند که در روزهای گذشته اعتراض ناشران را به همراه داشت این درصورتی است که ناشران در سال گذشته تنها 8 درصد از 400 میلیارد تومان فروش نمایشگاه سهم داشتند.البته درخصوص بن‌های دانشجویی نیز باید گفت که امسال نیز 700 هزار تومان است و از این عدد 280 هزارتومان یارانه و 420 هزارتومان مابقی نیز سهم دانشجو و طلبه است که باید بپردازند درصورتی که این عدد فقط برای تهیه حداکثر 3کتاب کفایت می‌کند.
از سال گذشته در مرکز شبستان که سالن ناشران عمومی است فضای ایجاد شد به نام کوشک کتاب. در این سازه برنامه‌های متنوعی از جمله استندآپ کمدی با موضوع کتاب و کتابخوانی، نقد کتاب، بزرگداشت‌ها و ... برگزار شد که از سوی مخاطبان هم مورد توجه قرار گرفت. سعید مجیدی مدیر کمیته فعالیت‌های فرهنگی سی ‌و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با بیان اینکه در سرای «کوشک کتاب» با یک تغییر و شکل جدید رو به رو خواهیم بود، ادامه داد: در این سرا بعضی از برنامه‌ها در قالب‌های جدیدی اجرا می‌شوند. نقد فیلم کوتاه برای اولین بار در این بخش انجام می‌شود و نسبت به دوره گذشته تکریم و گرامیداشت‌ها تقویت شده و برنامه‌های میدانی به سرای «کوشک کتاب» اضافه شده است. دیوار آزاد که در سال گذشته مهمان جنجالی نمایشگاه بود طوری که قرار بر جمع آوری شان بود، امسال نیز قرار است به فعالیت خود ادامه دهد اما با قالبی نو.اما در خصوص مهمان ویژه نیز باید گفت که پس اجرای عملیات وعده صادق علیه رژیم صهیونیستی کشور هند با صدور بیانیه‌ای شهروندانش را از سفر به ایران و اسرائیل منع کرد. علی رمضانی مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران، با انتشار پیامی اطلاع در فضای مجازی از انصراف هند برای حضور در نمایشگاه کتاب تهران که ۲ سال رایزنی برای حضورش به‌عنوان مهمان ویژه صورت گرفته بود، خبر داد. در نهایت به سرعت کشور یمن مهمان ویژه این دوره معرفی شد.
امسال با توجه به اینکه تلاش های صورت گرفته است تا پارکینگ های بیشتری برای مخاطبان نمایشگاه تهیه شود اما باز می توان گفت که بهترین راه ها برای رسیدن به نمایشگاه مسیر مترو و ایستگاه های شهید بهشتی و مصلای امام خمینی(ره) است و برای سهولت دسترسی معلولین و افراد کم توان نیز وسایل نقلیه ای در ورودی های مصلا و شهید بهشتی قرار داده شده است تا مخاطبان را به بخش های مختلف برساند.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات