صفحه نخست >>  عمومی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۶:۰۷  ، 
کد خبر : ۳۵۹۱۶۷
در گفتگو با بصیرت مطرح شد

حسن‌خانی: توسعه روابط اقتصادی با بسیاری از کشور‌ها بخشی از دیپلماسی موفق تجاری دولت سیزدهم است

کارشناس و تحلیلگر اقتصادی گفت: مشابه کشور سریلانکا در حوزه اوراسیا و در شرق جهان، ایران می‌تواند مراودات بسیار زیاد تجاری و اقتصادی با بسیاری از کشور‌های جهان داشته باشد.
پایگاه بصیرت / گروه اقتصاد/ گفتگو با حسن حسن‌خانی

به گزارش بصیرت، یکی از موضوعاتی که طی دو سال گذشته بعد از روی کار آمدن دولت سیزدهم شاهد آن بودیم سفر‌های رئیس جمهور و مسئولان اقتصادی به کشور‌های همسایه در راستای رایزنی هر چه بیشتر درخصوص مراودات اقتصادی و تجاری است. کارشناس و تحلیلگر اقتصادی در گفتگو با بصیرت دستاورد‌های دیپلماسی تجاری و ارزی موفق دولت و بانک مرکزی را در این گفتگو بیان کرده است.

حسن حسن‌خانی کارشناس و تحلیلگر اقتصادی در گفتگو با بصیرت در خصوص موضوع دستاورد‌های دیپلماسی ارزی و اقتصادی دولت و بانک مرکزی و آثاری که بعد از این در اقتصاد به جا خواهد گذاشت، گفت: یکی از موضوعاتی که سال هاست بر آن تاکید می‌شود مساله در پیش گرفتن دیپلماسی ارزی و اقتصادی در راستای افزایش همکاری‌های تجاری و اقتصادی با کشور‌های همسایه است که خوشبختانه این امر بسیار مهم در دولت سیزدهم محقق شده است.

وی در این باره افزود: در بررسی کارنامه بانک مرکزی و دولت شاهد نقاط مثبتی ناشی از دیپلماسی ارزی واقتصادی دولت هستیم، لذا نباید موضوع را فقط به عملکرد بانک مرکزی نسبت داد، بلکه دولت در این موضوع و پیشرفت مهم دخیل بوده است؛ چرا که دولت سیزدهم از ابتدای روی کار آمدن تا کنون مقصد و هدفی جز افزایش مراودات خارجی و تقویت همکاری با کشور‌های مختلف از جمله کشور‌های همسایه و منطقه نداشته است.

حسن حسن‌خانی کارشناس و تحلیلگر اقتصادی یادآور شد: سفر‌های اخیررئیس جمهور به کشور‌های پاکستان و سریلانکا وسفر رئیس بانک مرکزی به عربستان سعودی نمونه‌هایی از تلاش دولت و بانک مرکزی برای تقویت دیپلماسی اقتصادی، تجاری و ارزی است.

وی در این باره خاطر نشان کرد: کشور سریلانکا چند سال پیش یعنی در سال ۲۰۲۰۲ دچار بحران اقتصادی شد بخصوص در زمینه انرژی، خوشبختانه مهندسان ایرانی با حمایت دولت توانستند به این کشور در ساخت و تاسیس نیروگاه برقابی و سد سازی کمک کنند تا بخشی از انرژی سریلانکا به دست مهندسان ونخبگان توانای ایرانی تامین شود ضمن اینکه این حرکت غرور آفرین دولت منجر به صدورخدمات فنی -مهندسی ایران شد که قطعا دستاورد ارزی برای کشور به همراه دارد.

حسن حسن‌خانی کارشناس و تحلیلگر اقتصادی معتقد است: مشابه کشور سریلانکا در حوزه اوراسیا و در شرق جهان برای توسعه همکاری با ما بسیار زیاد است بنابراین ایران می‌تواند مراودات بسیار زیاد تجاری و اقتصادی با بسیاری از کشور‌های جهان داشته باشد. با راه ورسمی که دولت در تقویت مراودات تجاری از خود نشان داده می‌توان امیدوار بود در توسعه رابطه با کشور‌های مختلف بخش قابل توجهی ازوابستگی اقتصاد ایران به بلوک غرب را کاهش دهیم که قطعا برای کشور امنیت زاست.

وی در این باره تصریح نمود: در این موضوع تردیدی نیست که رگه‌هایی از این سیاست درست در عملکرد بانک مرکزی مشهود است. نقطه مثبت عملکرد بانک مرکزی را می‌توان به بخش مهم فعال سازی ظرفیت دیپلماتیک و به کارگیری این ظرفیت در حوزه اقتصادی نسبت داد چرا که موارد یاد شده به ایران کمک می‌کند تعامل اقتصادی و تجاری خوبی بخصوص در آمریکای لاتین و منطقه استراتژیک اوراسیا داشته باشد.

وی در ادامه بحث در خصوص دستاورد‌های بانک مرکزی نیز گفت: یکی از نقاط مثبت بانک مرکزی در پیش گرفتن سیاست تثبیت اقتصادی بود چرا که تثبیت اقتصاد به رشد اقتصاد و خروج دلالان و سفته بازان از بخش‌های مختلف اقتصاد بسیار کمک می‌کند به این دلیل که خیال فعالین اقتصادی را نسب به وجود ثبات اقتصادی مطمئن می‌کند.

وی در این باره افزود: به هر حال دنبال کردن سیاست ثبات ارزی و اقتصادی بسیار خوب است چرا که وجود امنیت در اقتصاد یک مولفه بسیار مهم تلقی می‌شود. نبود امنیت منجر به خروج فعالان اقتصادی از چرخه اقتصاد می‌شود در حالی که وجود امنیت زمینه ساز هجوم سرمایه‌ها به اقتصاد و بخش‌های مولد می‌شود، بنابراین با وجود سیاست تثبیت اقتصادی جایی برای حضور دلالان باقی نمی‌ماند به این خاطر انتظار داریم بانک مرکزی در موضوع تثبیت اقتصادی همچنان ثابت قدم باشد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات