صفحه نخست >>  عمومی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۰۱ تير ۱۴۰۲ - ۱۷:۲۱  ، 
کد خبر : ۳۴۸۱۱۰
در گفتگو با بصیرت مطرح شد

حریری: رویکرد مثبت دولت در زمینه سیاست خارجی، آثار اقتصادی مطلوبی خواهد داشت

رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین گفت: راهی که دولت سیزدهم در سیاست خارجی در ارتباط با کشور‌های مختلف و عادی‌سازی روابط در پیش گرفته بسیار مثبت است و دورنمای خوبی دارد که دستاورد‌های بسیار عالی برای کشور می‌تواند به ارمغان بیاورد.
پایگاه بصیرت / گروه اقتصاد/ گفتگو با مجیدرضا حریری

https://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gifhttps://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gif به گزارش بصیرت، مجیدرضا حریری رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین در گفتگو با بصیرت در پاسخ به این سوال که به نظر شما مولفه‌های مورد نیاز ثبات اقتصادی کشور برای بهبود وضعیت اقتصادی و تجارت خارجی چیست، گفت: یکی از عوامل مهم و تعیین‌کننده در بهبود وضعیت اقتصادی کشور پایداری در سیاست‌گذاری‌های اقتصادی است که منجر به آرامش بیشتر در فضای اقتصادی، رضایت عمومی و به تبع آن حرکت به سمت بهبود وضعیت اقتصادی و توسعه بیشتر می‌شود.

* وی در این‌باره خاطرنشان کرد: آنچه در این موضوع حائز اهمیت است اینکه بخش زیادی از مسائل منتهی به ارز که روی سایر بخش‌های اقتصاد کشور تاثیر می‌گذارد مرتبط با مسائل سیاسی است به ویژه سیاست خارجی که خوشبختانه شاهد رویکرد‌ها واتفاقات خوبی در دولت سیزدهم هستیم که می‌تواند به نفع کشور تمام شود.

* رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین در این‌باره خاطر نشان کرد: رفت‌وآمد‌هایی که به کشور می‌شود و سفر رئیس‌جمهور و وزیر امور خارجه ایران به کشور‌های مختلف اعم از منطقه‌ای یا فرامنطقه همه نشانه‌های خوبی بر افزایش مراودات سیاسی و بین‌المللی است که می‌تواند به نفع اقتصاد کشور تمام شود.

* حریری افزود: برای اینکه دستاورد قابل توجهی از گسترش مناسبات سیاسی در حوزه اقتصاد داشته باشیم لازم است تا نقشه راه کلی پیش روی ما باشد تا در این زمینه بتوانیم گام‌های خوبی به نفع بهبود توسعه تجارت و به تبع آن اقتصاد کشور برداریم، یعنی هرچه قدر گام‌های خوبی برای تثبیت موقعیت سیاسی خود را در دنیا برداریم منجر به تثبیت موقعیت اقتصادی کشور می‌شود.

* رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین در پاسخ به این سوال که برخی معتقدند برخی از سفر‌های سیاسی دستاورد اقتصادی برای ما ندارد چرا که کشور‌های هدف فقیر هستند گفت: اینکه کشوری فقیر است آیا به این معناست که آن کشور بازاری ندارد که ما نتوانیم به آن کشور کالایی صادر کنیم؟ قطعا اینگونه نیست ضمن اینکه کشور‌های آمریکای لاتین می‌توانند تامین‌کننده مواد اولیه بسیاری از رشته‌های صنعتی ما باشند.

* وی در این‌باره خاطر نشان کرد: بنده بر این باورم راهی که دولت سیزدهم در سیاست خارجی در ارتباط با کشور‌های مختلف و عادی‌سازی روابط در پیش گرفته بسیار مثبت است و دورنمای خوبی دارد که دستاورد‌های بسیار عالی برای کشور می‌تواند به ارمغان بیاورد.

* حریری در این‌باره افزود: دولت و مسئولان امر باید از دل دیپلماسی گسترش ارتباط با سایر کشور‌ها فرصت‌ها و آورده‌های بیشتری برای اقتصاد بیرون بیاورند. خوشبختانه در یک سال و نیم اخیر فرصت‌های جدیدی در حوزه همسایه‌ها در حوزه اوراسیا و سازمان کنفرانس شانگهای برای توسعه تجارت و گسترش فعالیت‌های اقتصادی داشته‌ایم، بنابراین با سیاست‌گذاری درست و پیگیری مداوم باید به تامین منافع ملی بیاندیشیم.

* رئیس اتاق بازرگانی معتقد است: امروز برای حل مسائل و مشکلاتی که در عرصه اقتصادی داریم دو راه حل پیش پای ماست. اولین راهکار حل مسائل سیاست خارجی با آمریکاست که البته ما اختیار حل ۵۰ درصد این مشکل را داریم چرا که آمریکا نشان داد بعد از توافق برجام خواستار حل ۵۰ درصد خود نبود، خروج آمریکا از برجام نشان داد آن‌ها حاضر به مذاکره نیستند در حالی که ایران توافق را امضاء کرده بود.

* رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین در پایان گفتگو خاطر نشان کرد: راهکار دومی که برای حل چالش‌های اقتصادی باید از آن بهره‌مند شویم این است که همه انرژی خود را صرف رفع تحریم‌ها نکنیم، بلکه ۵۰ درصد انرژی خود را صرف تعمیم و گسترش رابطه اقتصادی با سایر کشور‌های دنیا کنیم. قطع به یقین اگر این دو راهکار را مورد استفاده قرار دهیم جوابگو خواهند بود.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات