صبح صادق >>  جبهه >> گزارش
تاریخ انتشار : ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۹:۴۵  ، 
کد خبر : ۳۵۸۶۱۸

شیطان بزرگ گرفتار خاک

پایگاه بصیرت / حسن نوروزی/ گروه جبهه
اگر اردیبهشت ماه در تمام ایران فصل سرسبزی و شکوفه است، نزد اهالی خراسان جنوبی در طبس ماه شکوفایی وعده الهی است. دو سال از تسمه‌کشی ایران از گرده آمریکایی‌ها به وسیله ظهور انقلاب اسلامی نگذشته بود که آمریکایی‌ها دوباره آستین بالا زده بودند تا ایران را طعمه خود کنند. آنها خبر نداشتند که کلید شکستی که در 22 بهمن 1357 خورده بود، قرار است دومینوار سراسر حرکات آنها را ببلعد؛ از تسخیر لانه جاسوسی در 13 آبان‌ 1358 تا شکست آمریکایی‌ها در 5 اردیبهشت 1359. این دو شکست از دو جنبه اهمیت بسیاری داشت؛ نخست، شکست «جیمی کارتر» رئیس‌جمهور وقت آمریکا در انتخابات و تک‌دوره‌ای شدن او و دوم، شکست ابهت آمریکا در منطقه غرب آسیا به منزله یک ابرقدرت و تعیین‌کننده معادلات. صورت دوم همان مسئله‌ای است که تا امروز یقه آمریکا و ایادی آن را گرفته است و به این سو و آن سو می‌کشد.  برای واقعه طبس قلم‌های زیادی تراش خورده‌اند و ورق‌های زیادی سیاه شده‌اند؛ از نوشته‌های حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای و حجت‌الاسلام والمسلمین هاشمی رفسنجانی تا سرلشکر شهیدحسن باقری نابغه، اطلاعات و بنیان‌گذار اطلاعات سپاه و... .
 
فروش جان ایرانیان به قیمت 1000 دلار 
نام عملیات را گذاشته بودند «پنجه عقاب»، اما فکرش را هم نمی‌کردند که از این عقاب نه پری می‌ماند و نه پنجه‌ای. پیروزی انقلاب اسلامی تازه رقم خورده بود، اما کشور آبستن تحولات بسیاری بود و مقامات دولت موقت به نخست‌وزیری مهدی بازرگان همچنان ارتباطات خود را با آمریکایی‌ها حفظ کرده و استمرار می‌دادند. روابطی که سنخیتی با فلسفه انقلاب نداشت؛ ولی آنها می‌خواستند روابط دولت ایران با آمریکا را دوباره احیا کنند. نتیجه این بی‌مبالاتی و خوش خیالی چیزی نبود جز استفاده جاسوسی آمریکایی‌ها از آنچه به منزله چند پایگاه شنود و اطلاعاتی، همچون سفارت تهران، سایت کبکان و... در ایران داشتند.
در کل آمریکایی‌ها به دنبال این بودند تا نفوذ اطلاعاتی خود را در مراکز حساس ایران حفظ کرده و دایره اطلاعات خود از حکومت نوپای ایران را از طریق افرادی، همچون SD LURE که بعدها مشخص شد آن شخص «ابوالحسن بنی‌صدر» رئیس‌جمهور مخلوع ایران است، تکمیل کنند. یکی از مأموران عالی‌رتبه سیا در تهران به نام «تامس آهرن» نیز به ارتباط بنی‌صدر با سازمان سیا اعتراف کرده بود. بنابر اسناد کشف شده، بنی‌صدر موافقت کرده بود تا در ازای دریافت دستمزد 1000 دلار در ماه در مقام مشاور به سیا خدمت کند.
این تلاش‌ها با تحرکات آمریکایی‌ها در ضربه‌زدن به جمهوری اسلامی ایران در ساماندهی گروهک‌های ضد انقلاب، همچون کومله و چریک‌های فدایی خلق در مناطق گوناگون کشور، همچون غرب و شمال شرق کشور همزمان بود.
 
خاک بر سر آمریکایی‌‌ها نشست
کشور مصر محل تربیت نیروهای کماندوی آمریکایی شده بود. آنها خود را برای روز موعود آماده می‌کردند. 4 اردیبهشت‌ ۱۳۵۹ همان روز بود. کماندوها با بازوهای ورزیده و سلاح‌های به روز، نشان‌های رنگارنگ را روی سینه‌شان تصور می‌کردند. سوار چند فروند بالگرد و هواپیما شده بودند که از خلیج‌فارس پرواز کرده و وارد خاک ایران شدند. عملیات با چهار فروند هواپیماى نظامی سی ـ۱۳۰ و هشت فروند بالگرد SH-3D برای آزادی ۵۳ گروگان، از ناو هواپیمابر نیمیتس جدا و از مرزهاى هوایى جنوب وارد فضای پروازی ایران شده بود.
برنامه آنها به این شکل بود که از جنوب شرقی کشور با تعدادی بالگرد و هواپیمای سوخت‌رسان و همچنین هواپیمای سی‌ـ۱۳۰ وارد ایران شوند و پس از سوخت‌گیری در صحرای طبس به سمت تهران حرکت کنند و در ابتدای صبح دست به اقدام بزنند.
طبق گفته کارشناسان، آمریکایی‌ها این عملیات را شش ماه در صحرای نوادا در آمریکا ـ که شرایطی مشابه صحرای طبس داردـ تمرین کرده بودند تا بتوانند آن را با موفقیت در ایران به پایان برسانند.
در یک هواپیمای  سی‌ـ ۱۳۰ حدود ۱۳۰ نفر کماندو و تجهیزات انفرادی و در یک هواپیمای سی ـ ۱۳۰ دیگر سلاح‌ها و تجهیزات مدرن و گوناگون، مانند کپسول‌های کوچک و بزرگ گاز‌های خواب‌آور، موتورسیکلت‌های تریل کم صدا و جیپ‌های کوچک حمل می‌شدند و یک فروند KC۱۳۰ سوخت‌رسان و یک هواپیما هم رزرو بود. هر بالگرد ظرفیت حمل ۳۵ نفر از کماندو‌ها را داشت.
نکته مهمی که در این عملیات باید به آن اشاره کرد، همکاری برخی عناصر خودفروخته در ارتش بود که طبق آنچه در فیلم طوفان شن هم نشان داده شده است، با خاموش کردن رادار موجبات پرواز امن برای آمریکایی‌ها را فراهم می‌کنند تا یانکی‌ها به طور پنهان‌ وارد کشور شوند.  بالگردها و هواپیماها پس از عبور از فراز ایران به صحرای طبس رسیده و در آنجا فرود می‌آیند؛ اما به علت ایجاد چند اتفاق بالگردها و هواپیماهای آمریکایی دچار سانحه شده و با وقوع طوفان شن سریال ناکامی‌های آنها در عملیات پنجه عقاب رقم می‌خورد. این موضوعات باعث می‌شود تا اقدام نظامی مستقیم علیه ایران نیز کمکی به یانکی‌ها نکند. عملیات پنجه عقاب با تمام تمهیداتی که برای آن پیش‌بینی شده بود، به شکست انجامید. بلافاصله پس از انتشار خبر شکست آمریکا در این عملیات، جیمی کارتر طی نطقی تلویزیونی با اشاره به کلیاتی از روند عملیات، تصریح کرد به دلیل اینکه اقدامات سیاسی و مذاکرات به جایی نرسیده است، همچنان از کوشش برای رهایی گروگان‌ها دست نخواهد کشید.
 
طوفان‌هایی که امداد الهی هستند
درباره‌ دلایل و چگونگی شکست عملیات، تحلیل‌های متفاوتی بیان شده است. دلایلی که مقامات آمریکایی در گزارش‌های اولیه‌ خود ارائه کرده‌اند، بیشتر به ابعاد فنی و حوادث طبیعی و از جمله طوفان شن اشاره دارد. همچنین برخی از منابع غیر موثق به نقش شوروی در این زمینه اشاره می‌کنند. این در حالی بود که از نگاه مقامات جمهوری اسلامی و به ویژه شخص امام خمینی(ره)، نقش امدادهای الهی در این زمینه بیش از همه مطرح بوده است. امام(ره) در این باره اعلام کردند طوفان شن مانند یکی از امدادهای الهی موجب شکست این عملیات شد؛ همانطور که این روزها «طوفان‌الاقصی» و «طوفان‌الاحرار» چشم دشمنان را کور کرد. 
 
کارنامه پر شکست یانکی‌ها
هنگامی که به تاریخ نگاه می‌کنیم، شکست عملیات آمریکایی‌ها در طبس موسوم به پنجه عقاب تنها شکست یانکی‌ها در مقابل ایران اسلامی نیست و سال‌های گذشته در تاریخ مملو از شکست‌های پی‌درپی یانکی‌ها از ایران است. یکی از این شکست‌ها در 30 خرداد ۱۳۹۸ رخ داد، وقتی که آمریکایی‌ها در حال جاسوسی از ایران بودند و پدافند هوایی کشورمان مجهزترین پهپادشان به نام «گلوبال هاوک» را منهدم کند. 
یا در مورد دیگری، هنگامی که پهپاد RQ170 آمریکایی‌ها مشهور به «جانور قندهار» از افغانستان برخاست و در حال جاسوسی از کشورمان بود، به وسیله سامانه‌های جنگالی پدافندی به تسخیر ایران درآمد و متخصصان نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران توانستند به فناوری آن دست پیدا کنند تا نمونه‌های متفاوت از آنها طراحی، ساخته و عملیاتی شود.
واقعه مهم تاریخی دیگر، موشک‌باران پایگاه «عین‌الاسد» آمریکا در عراق است که ایران به انتقام خون شهید حاج قاسم سلیمانی با شلیک ۱۳ موشک به این پایگاه درس خوبی به آمریکایی‌ها داد. این عملیات در حالی رخ داد که به گفته «سردار حاجی‌زاده» فرمانده هوافضای سپاه هدف این عملیات نه کشتن افراد، بلکه ضربه زدن به ماشین جنگی، مرکز کنترل و فرماندهی، یگان‌های پهپادی بالگردی و مجموعه امکانات خط پروازی آمریکا در این پایگاه بوده است. باید تأکید کرد که شمار شکست‌های آمریکا در مقابل ایران به حدی زیاد است که هر یک از آنها موجب تکه‌تکه شدن هیمنه یانکی‌ها در منطقه شده است.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات