صبح صادق >>  نگاه >> خبر ویژه
تاریخ انتشار : ۲۷ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۰۸  ، 
کد خبر : ۳۵۸۳۶۴

آمریکا و پاسخ ایران

پس از حمله رژیم صهیونیستی به کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در سوریه، واشنگتن و تل‌آویو با نگرانی تحولات منطقه را دنبال می‌کنند و از انتقام جمهوری اسلامی ایران وحشت دارند. صهیونیست‌ها خود را برای پاسخ‌های پشیمان‌کننده ایران آماده کردند[...]
پایگاه بصیرت / اکبر معصومی/ گروه سیاسی
پس از حمله رژیم صهیونیستی به کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در سوریه، واشنگتن و تل‌آویو با نگرانی تحولات منطقه را دنبال می‌کنند و از انتقام جمهوری اسلامی ایران وحشت دارند. صهیونیست‌ها خود را برای پاسخ‌های پشیمان‌کننده ایران آماده کردند تا حداقل بتوانند افکار عمومی خود را نسبت به شکست مقابل ایران قانع کنند. بررسی‌ها نشان می‌دهد هراس صهیونیست‌ها پس از مواضع رهبر معظم انقلاب در خطبه‌های نماز عید فطر بیشتر شده است و آنها به این نتیجه رسیده‌اند که تهران در حال فراهم کردن مقدمات پاسخ به اقدام بی‌پروای رژیم منحوس صهیونیستی هستند که از تمام خطوط قرمز عبور کرد.
در همین زمینه «سی‌بی‌اس» نوشت: «در بدترین سناریوی ممکن برای اسرائیل پیش‌بینی می‌شود ایران تا ساعاتی دیگر حمله‌ای بزرگ را به تلافی حمله به کنسولگری آن در دمشق انجام داده و بیش از ۱۰۰ پهپاد و ده‌ها موشک را به اهداف نظامی سرزمین‌های اشغالی پرتاب کند.» به گفته این مقام‌ها، «دفاع در برابر چنین حمله بزرگی برای اسرائیل چالش‌برانگیز خواهد بود.»
روزنامه «وال‌استریت ژورنال» نیز در گزارشی اختصاصی مدعی شده بود، ایران ظرف ۲۴ تا ۴۸ ساعت آینده پاسخ حمله به کنسولگری خود در دمشق را خواهد داد و تل‌آویو برای حمله مستقیم به شمال یا جنوب سرزمین‌های اشغالی آماده می‌شود. وال‌استریت ژورنال به نقل از فردی که نامش عنوان نشده و ادعا شده گزارش مقامات عالی‌رتبه حکومت ایران را دریافت کرده، نوشت: «طرح‌های حملات به اسرائیل مورد بحث قرار گرفته، ولی هیچ تصمیم نهایی اتخاذ نشده است.» وال‌استریت ژورنال به نقل از یک منبع نوشت: «این حمله ممکن است «در داخل مرزهای اسرائیل» انجام شود.»
این در حالی است که جمهوری اسلامی ایران بارها به طرق گوناگون رسمی و غیر رسمی نسبت رفتار رژیم صهیونیستی در منطقه هشدارهای لازم را داده بود، ولی این رژیم با تصور پشتیبانی آمریکا از خود، بدون رعایت قوانین و حقوق بین‌الملل و بر پایه ایجاد بحران و تضعیف جایگاه کشورها رفتار کرد. تصور تل آویو و دولت افراطی نتانیاهو این بود که با حمله به کنسولگری ایران در سوریه و با پشتیبانی حملات غیر قانونی گذشته خود، ایران سوریه را ترک کرده یا در ضعیف‌ترین حالت ممکن در این کشور حضور خواهد داشت.  تحقق این موضوع رژیم صهیونیستی را در موقعیت برتر قرار داده و محور مقاومت را در موضع ضعف قرار می‌داد. تصمیم ایران به انتقام پشیمان‌کننده سناریوی «منطقه بدون ایران» را با شکست روبه‌رو کرد و ایران با فرصت‌سازی از اتفاق پیش آمده جایگاه محور اسرائیلی ـ آمریکایی را در منطقه تنزل داد. در واقع،  عبور رژیم صهیونیستی از خط قرمزها، دست جمهوری اسلامی ایران را در منطقه نسبت به برخورد با این رژیم باز گذاشت. بررسی‌ها نشان می‌دهد، پاسخ ایران به شرارت‌های رژیم صهیونیستی نیز مبنی بر «افزایش بازدارندگی» ایران در منطقه خواهد بود که این نیز به نظر می‌رسد مبتنی بر سناریوهای متعددی باشد. البته نباید فراموش کرد که دست جمهوری اسلامی ایران برای پاسخ به رژیم کودک‌کش به اندازه‌ای پر است که هر سناریویی را بخواهد می تواند انجام دهد. 
حال این سؤال مطرح است که آمریکا در مقابل انتقام ایران از رژیم صهیونیستی چه واکنشی نشان می‌دهد؟ 
در وضعیت کنونی جامعه بین‌المللی بر مبنای مدل رفتاری رژیم در عبور از خط قرمزها، نسبت به پاسخ ایران اجماع دارند. به بیان ساده، جامعه بین‌المللی پذیرش پاسخ ایران به رژیم صهیونیستی را دارند و حمایت آمریکا از رژیم صهیونیستی به معنای انزوای بیشتر این کشور در جهان است و در مرحله دوم حمله به کنسولگری ایران، در واقع تضعیف ساختار نظم بین‌الملل است که آمریکا خود را متعهد به اجرا و ادامه نظم کنونی می‌داند و حمایت آن از حمله به کنسولگری، تضعیف حاکمیت خود است. نکته سوم و مهم این است که ایران در سایه دیپلماسی «بک چنل» از ایالات‌متحده خواسته در مرحله تلافی ایران خود را کنار بکشد. هشدار صریح تهران به کاخ سفید درباره هرگونه مداخله این کشور در پاسخ ایران به اهداف صهیونیستی نشان می‌دهد، در صورت دخالت واشنگتن، دیگر ایالات متحده در منطقه جایگاهی نخواهد داشت. نباید فراموش کرد که وضعیت منطقه به نحوی است که در صورت تحرک گروه تروریستی سنتکام، بیشترین آسیب را خواهند داشت و این موضوعی است که جامعه داخلی آمریکا پذیرش چنین وضعیتی را از دولت بایدن ندارد. 
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات