صبح صادق >>  پرونده >> پرونده
تاریخ انتشار : ۲۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۶:۳۹  ، 
کد خبر : ۳۵۸۱۱۸

تکلیف همگانی

پایگاه بصیرت / احمد رجایی/ گروه پرونده
سال‌های سال است که رهبر معظم انقلاب برای نامگذاری سال‌ها، مسائل اقتصادی و به ویژه تولید را محور اصلی و سرچشمه تغییر و تحولی عظیم و شگفت قرار داده و آن را در سلسله‌ای از شعارهای پی‌درپی منشأ و راه حل مشکلات اقتصادی و رفع موانع رفاه اقتصادی دانسته‌اند؛ امری که کارشناسان و متخصصان اقتصادی هم آن را تأیید می‌کنند.
 
نقشه راه
شعارهای اقتصادی در اصل نقشه‌های راهی هستند که نشان می‌دهند کشور و مسئولان و دست‌اندرکاران و البته اقشار مردم کی و چگونه و چطور حرکت کنند تا با اقتصاد مقاومتی یا کمک به حذف موانع تولید و ایجاد رقابت سالم اقتصادی به سرمنزل مقصود برسند.
در این نامگذاری‌ها هر سال هم تکالیف به خصوصی بر گردن نهادها و سازمان‌ها نهاده شد تا دست در دست هم میهن خویش را کنیم آباد... . اما سال 1403 شعار سال تغییر و تحولی شگفت به خود دید و این بار مردم رکن اساسی و تأثیرگذار تحقق شعار اقتصادی در جهت حل مشکلات و موانع اقتصادی در وسعت سرزمینی ایران اسلامی در نظر گرفته شده است.
 
تکلیف این بار بر گردن مردم
امری که اما و اگر‌ها و تحلیل‌های بسیاری از همان ابتدای سال تاکنون در پی داشت، اما و اگر‌ها و تحلیل و تفسیرهایی که گاه بر مدار چرایی این نامگذاری چرخیده و گاه تکلیف مردم و مسئولان را در جهت تحقق شعار سال مشخص می‌کند.
 
دغدغه‌ای برای پاسخگویی
از همان ابتدای نامگذاری‌های سال‌های پی‌درپی به نام‌های اقتصادی خود گویای دغدغه مهم رهبری در رفع این مشکلات البته با حضور همگان بوده است.
باید تأکید داشت، رهبر معظم انقلاب از همان ابتدای نامگذاری‌ها بر اقتصاد مقاومتی به منزله رکن مهم پیشرفت و توسعه تأکید داشتند. اقتصاد مقاومتی بیش از همه بر مدار تولید ملی امکان تحقق خواهد داشت و تقویت و رشد زیرساخت‌های فرهنگی، سیاسی و اقتصادی تولید، از ضروریات مهم آن است.
 
مشارکت عمومی و حل مسائل اقتصادی
رهبری بر مشارکت عمومی مردم در جهت رفع موانع تولید و حل مشکلات اقتصادی تأکید دارند؛ چراکه جهش تولید بر مدار مردم، محور شکل‌گیری، پیروزی و بقای انقلاب خواهد بود و جهش تولید نیز وابسته به همین رکن اساسی است. 
ایشان در بیاناتی در شهریور سال ۱۴۰۱ فرموده‌اند: «مردم در همه‌ این دوران‌ها قهرمان اصلی ماجرا و سرگذشت انقلاب بوده‌اند.» 
ایشان همچنین در مرداد ماه ۱۴۰۰ فرموده‌اند: «حضور مردم در همه‌ مسائل، حل‌کننده‌ مشکلات است. آن چیزی که حضور مردم را تأمین بکند، مردم را تشویق به حضور در عرصه و در میدان بکند‌ـ میدان‌های مختلف مورد ابتلای کشور‌ـ مغتنم است. حضور مردم هیچ جایگزین دیگری ندارد؛ هنر اصلی انقلاب هم همین بود؛ هنر اصلی انقلاب این بود که جمهور مردم را از یک مجموعه و توده‌ منفعل و مصرفی و فاقد یک نگاه ملی و عمومی، تبدیل کرد به یک مجموعه‌ پُرانگیزه، علاقه‌مند، همت‌دار، هدف‌دار، آرمان‌خواه، و وارد میدان کرد؛ کار بزرگ انقلاب این بود.» 
 
حضوری قدرتمند برای کشور
«ما ابزارهای نظامی، ابزارهای سیاسی، ابزارهای اقتصادی را قدرت‌افزا و قدرت‌زا می‌دانیم برای کشور، اما هیچ کدام به اندازه‌ حضور مردم نیست؛ حضور مردم، نظام جمهوری اسلامی را به معنای واقعی کلمه قدرتمند می‌کند.» 
 
جایگاه مردم در اقتصاد
به گفته تحلیلگران و اقتصاددانان، نقش موانع خارجی و به‌ویژه تحریم‌های استکبار جهانی، یکی از جنبه‌های ضروری در موانع توسعه اقتصادی است؛ امری که باز هم توجه به نقش و جایگاه مردم را در حل آنها ضروری می‌کند.
رهبری هم فرموده‌اند: «اگر ما کاهش حضور مردم را داشته باشیم، از آن طرف افزایش فشارهای دشمن را خواهیم داشت؛ یعنی اینها با همدیگر به معنای واقعی کلمه یک نسبت معکوسی دارند. اگر چنانچه ما در کشور افزایش حضور مردم را کم داشته باشیم، از آن طرف افزایش فراوان فشار دشمنان را خواهیم داشت. اگر ما بخواهیم فشارهای دشمنان از قبیل فشارهای اقتصادی مثل تحریم و امثال اینها از بین برود یا کاهش پیدا کند، راهش این است که حضور مردم در کشور افزایش پیدا کند و پشتوانه‌ مردمی به رخ دشمنان کشیده بشود.» 
 
مرور الگوهای موفق و رسیدن به حضور
اما نکته مهم‌تر آن است که اگر الگوها و تجربه‌های موفق اقتصادی در چهل و پنج سال گذشته را مرور کنیم، به نقش و حضور پررنگ مردم می‌رسیم؛ پس با حضور و مشارکت مردم و اقتصاد و جهشی که بر مدار مردم باشد، قطعاً بار دیگر پیروزی از آن ماست.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات