صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۱ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۱  ، 
کد خبر : ۳۵۷۴۵۱

نشریه اخبار و تحلیل‌های دوشنبه ۲۱ اسفندماه ۱۴۰۲

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی): از قبل از شروع ماه مبارک، پیامبر معظم اسلام مردم را آماده می‌فرمود برای ورود در این عرصه‌ خطیر و والا و پربرکت؛ «قد اقبل الیکم شهر اللَّه بالبرکة و الرّحمة». در خطبه‌ روز جمعه‌ آخر ماه شعبان، بنا به روایتی اینطور فرمود: خبر داد، توجه داد به مردم که ماه رمضان فرا رسید. اگر بخواهیم در یک جمله ماه رمضان را تعریف کنیم، باید عرض کنیم ماه فرصت‌ها... اگر از این فرصت‌ها بتوانیم درست استفاده کنیم، یک ذخیره‌ عظیم و بسیار ارزشمندی در اختیار ما خواهد بود.(۱۳۸۶/۶/۲۳)

نشریه اخبار و تحلیل‌ها WORD
نشریه اخبار و تحلیل‌ها PDF

 
 
▼ حرف روز
بداخلاقی ممنوع!
انتخابات و رقابت‌ها به پایان رسید. مجلس جدید می‌تواند یک مجرا و منفذ جدید به منظور ریل‌گذاری برای رفع مشکلات باشد. این نکته از آن رو اهمیت دارد که بدانیم در برخی نظرسنجی‌های ایام انتخابات با این مسئله مواجه بودیم که ۸۶ درصد مردم مسئله اول خود را مشکلات معیشتی برشمرده بودند. به عبارت دیگر، یکی از مقدمات تشکیل مجلس شورای اسلامی آینده با شاخص «رفع مشکلات معیشتی مردم» همراه شده و یکی از الزامات دستیابی به پیشرفت و حل مشکلات مردم پرهیز از دست به یقه شدن است.
با وجود کثرت چهره‌های مجرب، پیشینه برخی نمایندگان راه یافته به مجلس و رفتار برخی از آنها در این ایام موجب هشدارهایی از سوی کارشناسان شد که اگر در بر پاشنه این عده قلیل بچرخد، در آینده با مجلس چالشی و گفت‌وگوهای رفت و برگشتی یا به عبارتی دعواهای پینگ پنگی مواجه خواهیم شد. شاید بر همین اساس بود که روز چهارشنبه هفته گذشته و در دیدار با خبرگان، رهبر معظم انقلاب اسلامی مجلس جدید را از بد اخلاقی تحذیر داشته و فرمودند: «آن چیزی که می‌تواند شیرینی مجلس جدید را نابود کند، سخنان اختلاف‌‌انگیز و دعوا راه انداختن‌ها و ستیزه‌گری‌‌های دشمن‌‌پسند است؛ شیرینی مجلس جدید را این‌جور چیزها از بین می‌برد. باید خیلی مراقبت کرد؛ باید خیلی مراقبت کرد. برادران و خواهران در مجلس جدیدی که حالا اندکی بعد تشکیل خواهد شد و حضور دارند، بایستی مراقبت کنند که نگذارند شیرینی تشکیل مجلس جدید از بین برود و کام‌ها تلخ بشود. اگر چنانچه این مراعات را نکنند، اولین اثرش این است که کام ملّت تلخ می‌شود، فضای سیاسی کشور، فضای تلخی می‌شود؛ در حالی که فضای سیاسی با انتخابات و تشکیل مجلس جدید و آمدن افراد جدید و مانند اینها قهراً یک فضای باطراوتی است، این از بین می‌رود؛ اولین اثرش این است.»
در مجلس جدید به جای دعوا و دست به یقه شدن باید بر دو اصل عملی تأکید کرد؛ اصل اول تلاش برای حل مشکلات معیشتی مردم است. مجلس هر چند ساختار اجرایی نیست؛ اما به عنوان قانونگذار و به منزله ناظر می‌تواند پیش برنده این امر مهم باشد. نکته دوم سر لوحه قرار دادن موضوع تحول است؛ از یاد نبریم که سال هاست رهبری موضوع تحول در برخی ساختارها، مانند ساختار بودجه را مطالبه می‌کنند که تا حدودی بر زمین مانده است. بهترین دستورالعمل برای کمک به اجرای این دو وظیفه مهم، برنامه هفتم است. امیدواریم که این سند راهبردی مورد بی‌مهری نمایندگان این دوره از مجلس قرار نگیرد.    
یعقوب ربیعی
 
 
▼ گزارش روز
آیا آتش‌بس نزدیک است؟
ماه‌هاست که نبرد نابرابر رژیم جعلی صهیونیستی با گروه‌های مقاومت فلسطینی در جریان است؛ نبردی که با عملیات موفق طوفان‌الاقصی شروع شد و با جنون از سر استیصال دولت نتانیاهو و کشتار بی رحمانه غیر نظامیان فلسطینی و نسل‌کشی آشکار مردم مظلوم فلسطین ادامه پیدا کرده است. در این دوره البته شاهد یک آتش‌بس کوتاه‌مدت چند روزه در میانه نبرد نیز بودیم؛ اما چالش بزرگ رسیدن به یک آتش‌بس طولانی‌مدت و پایان یافتن جنگ است. به نظر می‌رسد، شاید مذاکرات آتش‌بس میان رژیم جعلی صهیونیستی و فلسطینیان که در حال حاضر در مرحله رایزنی و بررسی قرار دارد، از چند حیث قابلیت اجرایی نداشته باشد: الف‌ـ خواسته‌های مقاومت برآورده نمی‌شود: بدین معنا که مقاومت و حماس خواهان بازگشت ارتش اسرائیل از همه سرزمین‌های اشغال شده طی این جنگ بوده و همچنین آزادی بخشی از اسیران فلسطینی و پایان محاصره غزه و تضمین‌های لازم برای رسیدن کمک‌های بشر دوستانه و باز شدن مرز‌ها و بازسازی غزه است. درحالی که طرف صهیونیستی مایل به دادن چنین امتیازاتی نیست. ب‌ـ رژیم صهیونیستی افزون بر آزادی گروگان‌های صهیونیستی می‌خواهد تا قوای نظامی حماس از بین برود و ساختار سازمان حماس نیز کاملاً نابود شود؛ بدین معنا که اسرائیل به دنبال حذف کامل حماس است؛ در حالی که حماس نه یک سازمان، بلکه یک تفکر فلسطینی است که به هیچ عنوان قابلیت حذف شدن ندارد. ج‌ـ ایالات متحده در این میان خواهان بازیابی نقش خود به عنوان مصلح جهانی است و همچنین می‌خواهد تا با مجازات‌ها و پاداش‌هایی که می‌دهد، رفتار سیاسی و امنیتی بازیگران را کنترل کند؛ به این معنا که از یک سو حماس را تنبیه می‌کند و از سوی دیگر با دادن برخی کمک‌های امدادی به مردم فلسطین پاداش می‌دهد تا رفتار فلسطینیان را مدیریت کند. طرح ساخت بندر کمک‌رسانی و همچنین پرتاب کمک‌های امدادی به سوی فلسطینیان و در عین حال حمایت از محاصره غزه در این وادی قابل تحلیل است که سیاست ایالات متحده در این زمان یکی به نعل و یکی به میخ زدن است. البته ذکر این نکته نیز حائز اهمیت است که ممکن است ایالات متحده به دنبال توطئه و دسیسه‌ای برای کوچ اجباری فلسطینیان از جنوب نوار غزه به سمت شمال و ساحل باشد تا تسهیل‌گر انجام عملیات زمینی اسرائیل به سمت شهر رفح باشد.
بنابراین، برقراری هرگونه آتش‌بس بلندمدت در چندروز آتی کمی دور از انتظار است. مگر آنکه نتانیاهو و دولت جعلی صهیونیستی از خواسته‌های خود کوتاه آمده وبه شروط به حق و قانونی حماس و جبهه مقاومت تن بدهد. با ادامه جنگ و مقاومت غیورانه فلسطینیان نتانیاهو و دولت لیکود در نهایت مجبور به پذیرش کلیه شروط مقاومت می‌شود، اما این مهم مستلزم سپری شدن زمانی نسبتاً طولانی برای محقق شدن است.      
رامین نصیری
 
 
▼ خبر ویژه
استیصال آمریکا در خاورمیانه
«توماس فریدمن» که هفته قبل همراه فرمانده سنتکام از پایگاه‌های آمریکا در عراق و سوریه و اردن دیدن کرده، از جنگ سایه میان ایران و آمریکا خبر داده و در «نیویورک تایمز» نوشته است: «گفته می‌شود خطرناک‌ترین و تنش‌خیزترین نقطه جهان در حال حاضر تنگه بین تایوان و چین است، اما من در این باره تردید دارم. اکنون موازنه بازدارندگی در این منطقه برقرار است. تحولات تنگه تایوان در مقایسه با آنچه در بازدید از خاورمیانه دیدم، یک رقابت دوستانه است. جنگ در سایه، ۱۰ روز پس از حمله حماس به اسرائیل آغاز شد، زمانی که ایران تصمیم گرفت نیروهای نیابتی را تقویت کند. ایران احتمالا یک هدف دیگر نیز دارد؛ ترساندن متحدان عرب آمریکا با نشان دادن اینکه می‌تواند به نیروی محافظ، یعنی آمریکا ضربه بزند. جنگ سایه‌ای که در آنجا در حال گسترش است، هر لحظه ممکن است از زیر سایه بیرون بیاید.»
  
 
▼ اخبار 
توقف و بن بست معنا ندارد
«سردار سلامی» افزود: «خصوصیت پاسداران این است که در سیل، زلزله و کرونا اولین‌ نفر وارد صحنه کمک به مردم می‌شوند و آخرین نفر هستند که از میدان خارج خواهند شد.» فرمانده کل سپاه پاسداران یادآور شد: «سپاه در هیچ بعدی نقطه پایان ندارد و همواره در مسیر است. راه را که درست برویم به همه اهداف می‌رسیم. سپاه همیشه در حرکت است و سکون در منطق سپاه اصلا جایگاهی ندارد. اکنون ما در نزدیک‌ترین فاصله هم از لحاظ فیزیکی و هم روحی و روانی با دشمن قرار داریم‌.» وی افزود: «اما در عین حال، داشتن آرامش در قلب این آشفتگی برای سپاه یک خصوصیت دائمی است که این حالت به ملت هم منتقل شده تا آنان هم همواره چهره مدافعان خودشان را بگیرند. اگر ما نگران و آشفته و افسرده باشیم ملت هم همین حس را می‌گیرد، اما وقتی ما نگرانی نداریم و آرام هستیم مردم هم آرام می‌شوند. در عین حال دشمن از این حالت ما حسی متضاد می‌گیرد و درمانده و ناآرام می‌شود.»
 
مجلس عرصه تندوری نیست
«عباس سلیمی‌نمین» کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به تذکرات رهبر معظم انقلاب نوشته است: «تأکید ایشان بر جلوگیری منتخبان ملت از ایجاد دعوا، ستیزه و همچنین شکل‌گیری جبهه‌بندی‌های مختلف، نشان‌دهنده وظیفه سنگینی است که نمایندگان مردم در مجلس دوازدهم برعهده دارند. در کوران این رقابت‌ها برخی کاندیداها با اظهارات تخریب‌گرانه، تلاش کردند فضای سیاسی‌‌ـ انتخاباتی کشور را تحت‌تأثیر قرار دهند. اگرچه در آن مقطع برخی تلاش کردند این موضوع را با گزاره «رقابت» توجیه کنند، اما اکنون شاهد ادامه چنین راهبردهای مذمومی ازسوی برخی چهره‌ها هستیم. اینکه شیوه‌های تخریبی به مجلس آینده بکشد و شاهد رویکردهای تخریب‌گرانه ازسوی برخی باشیم، قطعاً واکنش‌های منفی بسیاری به‌دنبال خواهد داشت، چراکه نباید اجازه داد خانه ملت به عرصه‌ای برای یک‌سری تندروی‌ها و موضع‌گیری‌های به‌دور از منطق باشد.»
 
هلاکت سرکرده القاعده در یمن
گروهک تروریستی «القاعده یمن» یکشنبه شب طی بیانیه‌ای از کشته شدن سرکرده خود و تعیین جانشین برای آن خبر داد. خبرگزاری‌ها و رسانه‌های یمن به نقل از این گروهک گزارش دادند، «خالد‌بن‌عمر باطرفی»، سرکرده القاده یمن که از سال ۲۰۲۰ ریاست این گروه تروریستی را برعهده داشت، کشته شده و به جای او‌ «سعدبن‌عاطف العولقی» تعیین شده است. گروهک مذکور به علت هلاکت سرکرده خود اشاره‌ای نکرده است. با این حال، ناظران علت مرگ او را بیماری می‌دانند؛ اما برخی منابع شبه رسمی نزدیک به دولت مستعفی یمن، مدعی‌اند خالد در حملات نیروهای این دولت کشته شده است. باطرفی از سرکرده‌های مهم القاعده بود که در سال ۲۰۱۰ به این گروهک در یمن ملحق شد و فرماندهی عناصر القاعده برای سیطره بر استان ابین یمن را برعهده داشت.
 
رتبه توسعه دیجیتال ایران در جهان
بانک جهانی در گزارشی که به تازگی منتشر شده، وضعیت توسعه دیجیتال در جهان را بررسی کرده است. در بخشی از این گزارش ۲۱۷ کشور و منطقه خودمختار در جهان از نظر شاخص دولت الکترونیک رده‌بندی شده‌اند. ایران نمره ۰/۶۴، در شاخص دولت الکترونیک به دست آورده و از این نظر در رتبه ۷۳ جهان قرار گرفته است. نمره برخی کشورهای دیگر که در رتبه‌ای بالاتر از ایران قرار گرفته‌اند، عبارت است از: فرانسه ۰/۸۸، آلمان ۰/۸۸، ژاپن ۰/۹، کویت ۰/۷۵، چین ۰/۸۱، قطر ۰/۷۱، ترکیه ۰/۸ و آمریکا ۰/۹۲. بر اساس این گزارش، ۷۹ درصد مردم ایران از اینترنت استفاده می‌کنند که این رقم بسیار بالاتر از متوسط جهانی است. در سطح جهان به طور متوسط ۶۶ درصد مردم از اینترنت استفاده می‌کنند. میزان استفاده از اینترنت در ایران همچنین از متوسط خاورمیانه که ۷۶ درصد اعلام شده، بیشتر است.
 
 
▼ اخبار کوتاه
عملیات ساخت، شناورسازی و نصب «بزرگ‎‌ترین سازه آبگیر و آبگذر دریایی جهان» در چابهار به اتمام رسید که‌ گامی مثبت در جهت رفع تنش آبی در استان‌های شرقی کشور خواهد بود. با اتمام عملیات ساخت، شناورسازی و نصب بزرگ‌ترین سازه آبگیر و آبگذر دریایی جهان در چابهار و تکیه بر توانمندی‌های داخلی و باور به شعار «ما می‌توانیم»، گامی دیگر در راستای تحقق وعده دولت سیزدهم در جهت انتقال آب دریای عمان به استان‌های شرقی کشور محقق شد.
 
«بنیامین نتانیاهو»، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در گفت‌وگو با وبگاه آمریکایی «پولیتیکو» ادعا کرده است، وارد شهر رفح خواهیم شد و خط قرمز ما تکرار نشدن حمله ۷ اکتبر است. به ادعای نتانیاهو، نیروهای ارتش در آستانه پایان دادن به آخرین بخش جنگ هستند و جنگ بیش از دو ماه و شاید شش یا چهار هفته طول نخواهد کشید. نتانیاهو در این گفت‌وگو همچنین افزود: «هیچ پیشرفتی در مذاکرات نمی‌بینم و بدون آزادی گروگان‌ها آتش‌بسی برقرار نخواهد شد.»
 
«جواد اوجی» وزیر نفت با بیان اینکه تحریم‌های غرب تأثیری بر رشد و توسعه ما نداشته و رشد اقتصادی گروه نفت به ۲۰ درصد رسیده است، گفت: «می‌خواستند صادرات نفت ایران را متوقف کنند، امروز به هر جا بخواهیم می‌توانیم نفت صادر کنیم، آن هم با کمترین تخفیف‌ها؛ بالاترین میزان صادرات نفت را اکنون داریم و درآمد‌های ارزی کشور مبین تحقق صادرات حداکثری نفت ایران است.»
 
رهبر جنبش انصار الله با تأکید بر اینکه امت اسلامی به دلیل کوتاهی شدید درباره آنچه در نوار غزه روی می‌دهد، بازخواست خواهد شد، تأکید کرد: «آنچه در غزه روی می‌دهد، بخشی از نقشه گسترده برای هدف قرار دادن همه امت اسلامی است و این امت مورد حمله دشمنان قرار گرفته است.» «سیدعبدالملک الحوثی» تأکید کرد: «ما به عملیات خود ادامه خواهیم داد.»
 
عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی با بیان اینکه پارلمان ما در طول این تاریخ، فراز و فرودهایی داشته، گفت: «بنده شخصاً از نهاد شورای نگهبان دفاع می‌کنم، ولی بخشی از رفتارهای آن را رد می‌کنم.» «عطریانفر» اضافه می‌کند: «ما در یک گفت‌وگو باید بنشینیم و از نهاد انتخابات در ایران دفاع کنیم. بحث ما، بحث مناقشه گروهی و جناحی نیست.»
 
شورای وحدت اعلام کرد: «۹۰ نفر از نامزدهای مورد حمایت شورای وحدت با رأی مردم به مجلس راه یافته‌اند که ۶۰ نفر آنان از نامزدهای اختصاصی این شورا بوده‌اند.» این شورا تأکید کرده است: «شورای وحدت به عنوان نخستین گام، اقدام به تشکیل فراکسیون وحدت در مجلس دوازدهم می‌کند.»
 
ما را از نظرات، پیشنهادات و انتقادات خود با خبر کنید.
۵۰۰۰۲۴۵۲۴۲۴
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات