صفحه نخست >>  عمومی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۱۱ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۲  ، 
کد خبر : ۳۵۷۰۶۶

صف‌های طولانی مردم در شعب تهران/ حضور مسئولان کشوری و لشکری پای صندوق‌های رای

انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری از ساعت 8 صبح در سراسر کشور و در حدود 60 هزار شعبه أخذ رأی آغاز شد.
پایگاه بصیرت / گروه سیاسی

انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری از ساعت 8 صبح در سراسر کشور و در حدود 60 هزار شعبه أخذ رأی آغاز شد.

در انتخابات امسال الزامی بر ممهور شدن شناسنامه‌ی فرد رأی‌دهنده وجود ندارد. رأی‌دهندگان می‌توانند با در دست داشتن یکی از مدارک پنج‌گانه‌ی گذرنامه، کارت ملی، شناسنامه، گواهینامه رانندگی و کارت پایان خدمت در انتخابات مشارکت داشته باشند.

در این‌دوره از انتخابات، 61 میلیون و 172 هزار و 298 نفر واجد شرایط برای حضور پای صندوق و رأی دادن هستند؛ از این تعداد 30 میلیون و 945 هزار مرد و 133 نفر و 30 میلیون و 227 هزار و 165 نفر زن هستند.

متولدین 11 اسفند 1384 به قبل امکان رأی‌دادن را دارا هستند و در مجموع، 3.5 میلیون رأی اولی در کشور داریم.

بر اساس این گزارش، از جمله نوآوری‌ها در این دوره، یکی‌شدن برگه‌های تعرفه رأی است؛ به‌این‌صورت که رأی‌دهندگان یک برگه تعرفه دریافت خواهند کرد که در بخشی از آن اسامی نامزدهای خبرگان و در بخش دیگر، نامزدهای مجلس شورای اسلامی را می‌نویسند و هر دو بخش را جدا می‌کنند و در دو صندوق مجزا می‌اندازند.

هم‌چنین با موافقت شورای نگهبان و اعلام ستاد انتخابات کشور، در این دوره از انتخابات مجلس شورا و خبرگان رهبری در حوزه‌های انتخابیه رشت و خمام، قم، ملایر و آبادان به‌صورت تمام الکترونیک برگزار خواهد شد.

* رهبر انقلاب: توصیه می‌کنم مردم در اولین ساعات ممکن رای خود را به صندوق‌ها بیندازند

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در اولین دقایق آغاز فرایند رای گیری، با حضور در حسینیه امام خمینی(ره) آرای خود را به صندوق انداختند.

انتخابات 1402 , مجلس شورای اسلامی ایران , مجلس خبرگان رهبری , شورای نگهبان , ستاد انتخابات وزارت کشور ,

رهبر معظم انقلاب همچنین با حضور در جمع خبرنگاران دو توصیه مهم را خطاب به ملت ایران مطرح فرمودند:

1) در اولین ساعات ممکن رأی بدهید
2) در هر حوزه‌ای به تعداد لازم آن حوزه رأی بدهید

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای تاکید کردند: من دو تا توصیه عرض میکنم. توصیه اول من به مردم عزیزمان این است که قرآن به ما فرمود فاستبقوا الخیرات، در کارهای نیک مسابقه بگذارید و پیشی بگیرید از دیگران. من در انتخابات‌های گذشته هم گفتم، امروز هم تأکید میکنم هر چه زودتر از این فرصت استفاده کنید، در اولین ساعات ممکن بروید رأیتان را در صندوقها بیندازید.

 توصیه دوم این است که در هر حوزه‌ای به تعداد لازم برای آن حوزه رأی بدهید، به کمتر رأی ندهید؛ مثلاً در تهران برای خبرگان 16 نفر را احتیاج هست که رأی بدهیم، به 16  نفر رأی بدهید نه کمتر. یا در تهران برای مجلس شورای اسلامی به 30 نفر بایستی رأی بدهیم به کمتر رأی ندهید، این توصیه‌ی مؤکد من است.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای تصریح کردند: ملت عزیزمان بدانند امروز چشم بسیاری از مردم دنیا، چه آحاد مردم و چه افراد سیاسی و صاحبان جایگاه‌های معتبر ملی و سیاسی چشم‌شان به ایران و شماست؛ می‌خواهند ببیند شما در این انتخابات چه می‌کنید و نتیجه انتخابات شما چه می‌شود. هم دوستان ما و افرادی که علاقمند به ملت ایران هستند و هم بدخواهان؛ از همه طرف چشم‌ها مترصد مسائل کشور ما و ملت عزیز ماست. به این توجه کنید؛ دوستان را خوشحال کنید و بدخواهان را ناامید کنید.

ایشان در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگار صدا و سیما خاطر نشان کردند: و اما پاسخ به سوال که آخرین حرف من خطاب به مرددین چه چیزی هست؛ آخرین حرف این است که در کار خیر حاجت هیچ استخاره نیست.

* رئیسی: مردم پیروز میدان انتخابات هستند

آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور نیز با حضور در محل ستاد انتخابات در وزارت کشور، آرای خود را به صندوق انداخت.

انتخابات 1402 , مجلس شورای اسلامی ایران , مجلس خبرگان رهبری , شورای نگهبان , ستاد انتخابات وزارت کشور ,

رئیسی سپس در جمع خبرنگاران گفت: انتخابات مولود انقلاب اسلامی است، پس رأی مردم تعیین‌کننده است. تمام بخش‌های کشور با رأی مردم رقم می‌خورد و این از افتخارات نظام اسلامی است. از روز اولی که امام(ره) فرمودند میزان رأی ملت است تا امروز نیز میزان رأی ملت بوده است.

وی اظهار داشت: این انتخابات جشن ملی و نماد انسجام و وحدت ملی است و همه گروه‌های سیاسی امروز با نامزدهایی که دارند آمده‌اند تا روز باشکوهی را برای ملت ایران رقم بزنند.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: تفاوت انتخابات در ایران با دیگر کشورها این است که هم نامزدها و هم رأی‌دهندگان هر دو بر اساس تکلیف عمل می‌کنند یعنی وظیفه خود می‌دانند که نامزد شوند و رای دهند لذا پیروز این میدان ملت ایران است و بازنده ندارد چه کسانی رای بیاورند چه رای نیاورند.

رئیس‌جمهوری با بیان اینکه همه گروه‌ها، دسته‌جات و سلائق سیاسی امروز با نیروهایی که دارند و افرادی که کاندیدا کرده‌اند به صحنه آمدند برای اینکه یک روز باشکوه برای ملت ایران رقم بزنند.

وی با بیان اینکه تفاوت انتخابات در کشور ما دیگر نظامات سیاسی این است که هم کسی که خود را عرضه می‌کند و هم کسی که رای می‌دهد، هردو براساس تکلیف عمل می‌کنند، ادامه داد: هردو وظیفه خود تشخیص می‌دهند که رای بدهند و وظیفه خود تشخیص می‌دهند که خود را عرضه کنند، بنابراین پیروز این میدان، ملت بزرگ ایران است. همه کسانی که به وظیفه خود عمل کردند چه رای بیاورند چه نیاورند، چه کاندیدای مورد حمایتشان رای بیاورد یا نیاورد، پیروز میدان هستند چون عمل به تکلیف کردند.

رئیس دولت سیزدهم با اظهار امیدواری نسبت به برگزاری انتخاباتی باشکوه، گفت: امیدوارم همچنان که رهبری فرزانه انقلاب اسلامی در ابتدای رای‌گیری فرمودند بنا بر توصیه قرآن در کارهای نیک مسابقه بگذارید و بر دیگران پیشی بگیرید، همه مردم به توصیه ایشان عمل کنند و رای خود را به صندوق بیندازند. رای مردم برای دولت حق الناس است و همه مجریان و ناظران دولت وظیفه دارند آنچه مردم به صندوق انداختند بررسی و اعلام کنند و در انجام این وظیفه اهتمام داشته باشند.

* اژه‌ای: مردم برای "حل مشکلات" پای صندوق‌های رای تصمیم‌گیری می‌کنند

حجت‌الاسلام غلامحسین محسنی اژه‌ای رئیس قوه قضائیه در حاشیه فرایند رای‌گیری در مسجد لویزان، با حضور در جمع خبرنگاران اظهار داشت: هر فردی از این کشور ایران اسلامی به فکر کشور باشد و به بهبود امور با دیدگاه دینی، اسلامی، ملی و نگاه پیشرفت به توسعه نگاه کند و به رفع مسائل اقتصادی، فرهنگی و سیاسی توجه داشته باشد، می تواند امروز با شرکت کردند در رای گیری و حاضر شدن پای صندوق‌های رای این مشکلات را رفع کند.

وی افزود: رای مردم از آن لحاظ مهم است که جامعه می‌توانند فردی را انتخاب کنند که شایستگی دارد 4 سال برای قانونگذاری کشور تصمیم‌گیری کند و همچنین بر قانونی که تصویب می‌کند از لحاظ اجرا نظارت کند.

رئیس قوه قضائیه بیان کرد: افرادی که امروز توسط مردم انتخاب می‌شوند برای تعیین کابینه دولت هم تصمیم‌گیری می‌کنند؛ پس انتخاب فرد اصلح می‌تواند دو قوه را اداره کند.
اژه ای تصریح کرد: حضور در پای صندوق رای موجب ناراحتی دشمن و شیطان و خوشحالی دوستان ایران اسلامی است.

رئیس عدلیه تصریح کرد: در آموزه های قرانی انسان دارای هدف نسبت به سرنوشت خود بی تفاوت نیست و در میدان حاضر می‌شود, همه مردم هنگامی که پای صندوق های رای می آیند در وهله اول اعلام کنند که نسبت به آینده کشور و سرنوشت کشور بی تفاوت نیستیم.

اژه ای بیان کرد: مردم انتظار دارند در جهت پیشرفت کشور اعم از مسائل سیاسی، اقتصادی و فرهنگی افرادی که انتخاب می کنند گام های موثری بردارند.

وی با بیان اینکه نظارت بر سلامت انتخابات در همه دستگاه‌ها انجام می‌شود، گفت: در همه دوره‌ها، وزارت کشور و قوه قضائیه برای آرامش مردم در راستای سلامت انتخابات تلاش کرده‌اند و امسال هم چنین است.

رئیس قوه قضائیه خاطرنشان کرد: در قوه قضائیه هم ستاد پیشگیری از وقوع جرم تشکیل شده است و تا روز گذشته این ستاد فعالیت می‌کرد تا انتخابات در صحت و سلامت برگزار شود و تا پایان فرآیند رای‌گیری و شمارش آرا تمامی قضات مربوطه کشیک هستند.

به گزارش تسنیم، برخی وزرای دولت نیز با حضور در شعب مختلف اخذ رای در ساعات ابتدایی رای گیری در انتخابات شرکت و رای خود را به صندوق انداختند.

ازدحام جمعیت در حسینیه ارشاد

شعب متعدد در تهران ازجمله حسینیه ارشاد، جماران، مسجد لرزاده، مسجد ابوذر، امامزاده صالح، مسجد النبی نارمک، مسجد لولاگر نیز شاهد صف‌های طولانی مردم بودند که در اولین ساعات اخذ رای در این شعب حاضر شدند.

همزمان با حضور پررنگ مردم در پای صندوق‌های رای در تهران، بسیاری از مسئولین نیز در شعب رای گیری حاضر شده و آرای خود را به صندوق انداختند.

محمدباقر قالیباف، سرلشکر محمد باقری، آیت‌الله احمد جنتی، حجت الاسلام حسن روحانی، علی لاریجانی، حجت الاسلام علی‌اکبر ناطق نوری، محسن رضایی، سردار امیرعلی حاجی زاده ، محمدرضا عارف، حسین دهقان، محسن منصوری، سید محمد حسینی، علی بهادری جهرمی، حجت الاسلام مجید انصاری، حجت الاسلام سید حسن خمینی، محمود واعظی، دریابان علی شمخانی، محمد اسلامی، احسان خاندوزی، غلامعلی حدادعادل، برها عین اللهی، عبدالرضا رحمانی فضلی، عیسی زارع‌پور، غلامحسین اسماعیلی، حجت الاسلام محمد موحدی آزاد، حجت‌الاسلام عبدالحسین خسروپناه، پیمان جبلی، حجت الاسلام سید یاسر خمینی، سردار احمدرضا رادان، عبدالناصر همتی ازجمله مسئولینی بودند که آرای خود را پیش از ظهر به صندوق ارا انداختند.

انتخابات 1402 , مجلس شورای اسلامی ایران , مجلس خبرگان رهبری , شورای نگهبان , ستاد انتخابات وزارت کشور ,

انتخابات 1402 , مجلس شورای اسلامی ایران , مجلس خبرگان رهبری , شورای نگهبان , ستاد انتخابات وزارت کشور ,انتخابات 1402 , مجلس شورای اسلامی ایران , مجلس خبرگان رهبری , شورای نگهبان , ستاد انتخابات وزارت کشور , 

انتخابات 1402 , مجلس شورای اسلامی ایران , مجلس خبرگان رهبری , شورای نگهبان , ستاد انتخابات وزارت کشور ,انتخابات 1402 , مجلس شورای اسلامی ایران , مجلس خبرگان رهبری , شورای نگهبان , ستاد انتخابات وزارت کشور ,انتخابات 1402 , مجلس شورای اسلامی ایران , مجلس خبرگان رهبری , شورای نگهبان , ستاد انتخابات وزارت کشور ,انتخابات 1402 , مجلس شورای اسلامی ایران , مجلس خبرگان رهبری , شورای نگهبان , ستاد انتخابات وزارت کشور ,انتخابات 1402 , مجلس شورای اسلامی ایران , مجلس خبرگان رهبری , شورای نگهبان , ستاد انتخابات وزارت کشور ,انتخابات 1402 , مجلس شورای اسلامی ایران , مجلس خبرگان رهبری , شورای نگهبان , ستاد انتخابات وزارت کشور ,انتخابات 1402 , مجلس شورای اسلامی ایران , مجلس خبرگان رهبری , شورای نگهبان , ستاد انتخابات وزارت کشور ,انتخابات 1402 , مجلس شورای اسلامی ایران , مجلس خبرگان رهبری , شورای نگهبان , ستاد انتخابات وزارت کشور ,انتخابات 1402 , مجلس شورای اسلامی ایران , مجلس خبرگان رهبری , شورای نگهبان , ستاد انتخابات وزارت کشور ,انتخابات 1402 , مجلس شورای اسلامی ایران , مجلس خبرگان رهبری , شورای نگهبان , ستاد انتخابات وزارت کشور ,انتخابات 1402 , مجلس شورای اسلامی ایران , مجلس خبرگان رهبری , شورای نگهبان , ستاد انتخابات وزارت کشور ,

انتخابات 1402 , مجلس شورای اسلامی ایران , مجلس خبرگان رهبری , شورای نگهبان , ستاد انتخابات وزارت کشور ,

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات