صفحه نخست >>  عمومی >> یادداشت کوتاه
تاریخ انتشار : ۲۶ دی ۱۴۰۲ - ۰۸:۱۰  ، 
کد خبر : ۳۵۵۳۲۶

برنامه محرمانه آمریکا برای غزهٔ پساجنگ

روزنامه آمریکایی هاف‌پست HuffPost فاش کرد؛ پلن محرمانه و فوری واشنگتن برای غزهٔ پساجنگ؛ تحت نظارت مشاور ارشد بایدن، و با اولویت عادی‌سازی سعودی.
پایگاه بصیرت / گروه بین‌الملل

«منشور قدس-جده» یک سند فوق‌محرمانه است که در برخی محافل تشکیلات امنیت ملی در واشنگتن به اشتراک گذاشته شده است. این طرح پیش‌بینی می‌کند که بایدن ماه‌های آینده در یک "تور پیروزی" به منطقه سفر کند؛ و مدعی موفقیت معامله اسرائیل-سعودی در پساجنگ غزه می‌شود.

طرح «برت مک‌گورک» یک جدول زمانی تقریباً ۹۰ روزه را پیشنهاد می‌کند که به محض پایان جنگ، با تلاش‌های دیپلماتیک فوری آغاز می‌شود؛ و اولویت با عادی‌سازی سعودی است. برای فروکش نگرانی افکار عمومی در داخل پادشاهی، از روند بازسازی غزه استفاده می‌شود و بدین ترتیب درد عادی‌سازی کاهش می‌یابد.

طرح مک‌گورک از بسته تشویقی کمک‌های سعودی، قطر و امارات برای بازسازی نوار غزه، با هدف فشار بر فلسطینی‌ها و اسرائیلی‌ها استفاده می‌کند؛ به این صورت که رهبران فلسطینی با تشکیل دولت جدید اعم از غزه و کرانه باختری موافقت کنند و انتقاد از اسرائیل را کاهش دهند؛ اسرائیل نیز نفوذ محدود را در غزه را بپذیرد.

علیرغم تمایل سعودی‌ها به عادی‌سازی، اسرائیلی‌ها اکنون جدی به نظر نمی‌رسند، چنان‌که آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا به آن‌ها گفته است که برای دستیابی به توافق با سعودی بیشتر تلاش کنند. با توجه به وحشتی که جامعه فلسطینی درباره بحران غزه احساس می‌کند، برخی مقامات آمریکایی و خارجی، بسیار بدبین هستند که آمریکا بتواند حمایت واقعی فلسطینی‌ها را برای عادی‌سازی سعودی به دست آورد.

برخی مقامات دولت بایدن نگرانی جدی دارند که جدول زمانی این طرح، بذر بی‌ثباتی منطقه در آینده را بکارد، چرا که توافقات عادی‌سازی مشابه به رهبری آمریکا از اهمیت موضوع فلسطین کاست و به خشم و خشونت‌ها، از جمله حمله ۷ اکتبر، دامن زد. یکی از مقامات آمریکایی گفت: این طرح‌ها به طرز فریبنده‌ای خوش‌بینانه است؛ چرا که طرف‌های بسیاری، نه تنها حوثی‌ها، بلکه فلسطینی‌ها و اسرائیلی‌ها نیز مانع آن خواهند شد و با طرح‌های آمریکا همکاری نمی‌کنند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات