صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۸ آذر ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۸  ، 
کد خبر : ۳۵۳۶۹۱

نشریه اخبار و تحلیل‌های چهارشنبه ۸ آذرماه ۱۴۰۲

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی): من به شما عزیزان توصیه می‌کنم که با صحیفه‌ سجادیه انس بگیرید، دعای پنجم صحیفه‌ سجادیه را مکرر در مکرر بخوانید. آنجایی که ما را به یاد مرگ می‌اندازد، آنجایی که ما را از لغزش‌ها برحذر می‌دارد، آنجایی که عظمت معنویت دستگاه الهی را، از پیغمبر و یاران و ملائکه‌ الهی را به رخ ما می‌کشد، اینها همه‌اش برای ما استحکام‌بخش است. در هر میدانی، استحکام درونی برای ما تعیین‌کننده است. اگر ساخت درونی‌ـ چه درون شخصىِ خود ما، درون روحی و فکری خود ما، چه درون کلیت جامعه‌ ما‌ـ ساخت مستحکمی بود، هیچ چیز نمی‌تواند در مقابلش بایستد. این، مهم‌ترین و اولین توصیه‌ من به شماست.(۱۳۹۰/۱۰/۷)
 
 
 
▼ حرف روز
دوگانه کارآمدی و رقابت در انتخابات
این یک واقعیت انکارناپذیر است که نفس برگزاری انتخابات در ایران از اهمیت بالایی برخوردار است. بسیاری از رخدادهای سیاسی و صورت‌بندی فکری و تشکیلاتی در ایران پس از انقلاب اسلامی، حول و حوش انتخابات‌ها سامان پیدا کرده است. با این مبنا، انتخابات پایان سال نیز در همین چارچوب قابل بررسی و ارزیابی است. سیاست نظام در این باره برگزاری انتخابات پرشور است. در دیدار اخیر رهبر معظم انقلاب با فقها و حقوقدانان شورای نگهبان‌ که برخی برگزاری آن را در چنین مقطعی کم‌سابقه ارزیابی کردند، ایشان تأکید کردند، همه وظیفه دارند زمینه برگزاری انتخاباتی پرشور را در اسفندماه امسال فراهم کنند؛ اما در اینکه چه باید کرد تا انتخابات پرشور به دست آید، بحث‌های فراوانی در جریان است. برخی کارآمدسازی سیستم‌های خدمات‌رسانی به مردم را سبب ایجاد رضایت‌مندی و امید و در نهایت ترغیب مردم به شرکت در انتخابات می‌دانند. عده‌ای دیگر نیز بر این باورند که مشارکت پرشور از مسیر انتخابات رقابتی می‌گذرد. البته نظرهای دیگر نیز در این میانه مطرح می‌شود. هر کدام از این دو نگاه و سایر نظرهای وارده در جای خود اهمیت دارد؛ اما هیچ یک از این زمینه‌های خلق مشارکت پرشور جای دیگری را تنگ نمی‌کند. نه تنها مانع یکدیگر نیستند، بلکه وجود این زمینه‌ها اصالتا دارای اهمیت و اعتبار است. وجود برخی اشکالات در بخش کارکردی نظام یک واقعیت است و باید به فکر رفع آن خطاها بود؛ اما دستگاه تبلیغاتی و مأیوس‌سازی دشمنان و استمرار جنگ ادراکی رسانه‌های منسوب به نظام سلطه، بخشی از مسئله «کارکرد» و مسئله «رضایت» در ایران را به یک امر ذهنی تبدیل کرده است. بنابراین، باید هم در میدان عمل نظام و سازوکارهای معطوف به حوزه خدمات رفاهی را کارآمد کرد و هم راه‌های طی شده و اقدامات موفق نظام را در عرصه ذهن و در منظر افکار عمومی تشریح کرد.
حتی با فرض اینکه نظام در مسئله کارآمدی و تولید رضایت‌مندی در مسیر مطلوبی قرار دارد، باز نباید راهبرد رقابت را از گردونه خارج کرد. نظام جمهوری اسلامی ایران مفتخر به برگزاری انتخابات به شکل واقعی، جدی و رقابتی است. این دقیقا همان چیزی بوده که در طی ادوار گوناگون سبب شده است مردم به انتخابات و صندوق‌های رأی به مثابه جایی برای اعمال دیدگاه‌های سیاسی خود بنگرند. رقابت‌های سیاسی در زمانه انتخابات سبب شده پرستیژ و شخصیت جهانی نظام ارتقا پیدا کند. بنابراین، راهبرد رقابت صرفا مستمسکی برای گرم کردن تنور انتخابات نیست؛ بلکه باعث شده سرمایه اجتماعی و نیز اعتبار و موقعیت جهانی نظام جمهوری اسلامی محفوظ باقی بماند.             
عزیز غضنفری
 
 
▼ گزارش روز
یک گام دیگر در مسیر حذف دلار
رئیس‌کل بانک مرکزی «ایران» در دیدار با رئیس بانک مرکزی «سوریه» اظهار کرد، به زودی نخستین بانک ایرانی در سوریه کار خود را آغاز خواهد کرد. این اقدام آثار و فواید بسیاری برای اقتصاد دو کشور دارد که به برخی از آنها اشاره می‌شود: ۱ـ مهم‌ترین راهکار برای کاهش اثرات تحریم‌های پولی و بانکی، حذف دلار از مبادلات کشور است که از طریق پیمان‌های دوجانبه و چندجانبه پولی و مالی یا احداث بانک‌های کشورها در کشورهای دوست صورت می‌گیرد و با احداث بانک ایرانی در سوریه، فعالان اقتصادی در سوریه می‌توانند با ریال ایران فعالیت و مبادله تجاری انجام دهند. سوریه در حال حاضر به شدت مستعد سرمایه‌گذاری است و در اثر ضعف فعالیت اقتصادی ایران، کشورهای رقیب و از جمله «ترکیه» سهم «ایران» را در بازار «سوریه» به دست خواهند آورد. ۲ـ با روان شدن فرآیند نقل و انتقال پول، حجم تجارت خارجی و همچنین سرمایه‌گذاری طرفین در دو کشور، بسیار بالاتر خواهد رفت. در حال حاضر، این میزان حدود یک میلیارد یورو است که به هیچ وجه متناسب با سیاست‌های اقتصادی دو کشور نیست. سرمایه‌گذاران ایرانی برای مشارکت در بازسازی سوریه از ظرفیت‌ بسیار خوبی برخوردارند. ۳ـ با ایجاد بانک ایرانی در سوریه، مسیر دور زدن تحریم‌ها تسهیل می‌شود و با توجه به اینکه سوریه در کنار مدیترانه و در نزدیکی اروپا قرار دارد، تجارت بین ایران و اروپا تسهیل می‌شود. اگرچه حجم تجارت ایران با اتحادیه اروپا بسیار زیاد نیست، اما بررسی آمارها نشان می‌دهد، آلمان و در مجموع اتحادیه اروپا جایگاه مهمی را در واردات به کشور ایفا می‌کنند. ۴ـ با ایجاد پیمان‌های دوجانبه پولی و مالی، حجم بازارهای غیر رسمی ارز هم کوچک می‌شود و هرچه حجم این بازار کوچک‌تر شود، قدرت بانک مرکزی در کنترل قیمت ارز افزایش می‌یابد. یعنی با ایجاد این بسترها، فعالان اقتصادی خرد نیازهای خود را با ارز ملی، یعنی ریال تأمین می‌کنند و وقتی حجم مراجعه به بازارهای غیر‌رسمی مانند سبزه میدان و... کاهش یافت، نوسانات این بازار نمی‌تواند تأثیر زیادی بر قیمت ارز بگذارد و بانک مرکزی می‌تواند با تزریق مقدار کمی ارز به این بازار، عرضه و تقاضا را مدیریت کند.
سخن پایانی؛ اینگونه اقدامات دولت و انعقاد پیمان‌های دوجانبه پولی و مالی و فعال شدن بانک کشورها اقدامی مثبت ارزیابی می‌شود، ولی باید به سرعت در سایر کشورهای دوست و با اولویت کشورهای محور مقاومت ساری و جاری شود. مجموع حجم و قدرت اقتصاد محور مقاومت به تنهایی هم از حیث بازار مصرف و هم از حیث تولید کالا و خدمات بومی و متناسب با فرهنگ محور مقاومت توانایی شکست هیمنه دلار آمریکایی و عبور از هرگونه تحریم اقتصادی را دارد.                 
علی کارگر
 
 
▼ خبر ویژه
حماس نظم آمریکایی برای آینده منطقه را برهم زد
هماهنگ‌کننده شورای امنیت ملی کاخ سفید در امور غرب آسیا و شمال آفریقا با بیان اینکه ایالات متحده از اولین ساعات ۷ اکتبر بر حمایت از شرکای خود در این منطقه و مهار درگیری متمرکز شده است، گفت: «پرزیدنت جو بایدن تقریباً هر روز ده‌ها تماس با بنیامین نتانیاهو داشته است. روزهای قبل از ۷ اکتبر، ما درگیر گفت‌وگوهای فشرده با عربستان سعودی و اسرائیل درباره چشم‌انداز عادی‌سازی بین این «دو کشور» بودیم، با فلسطینی‌ها هم در گفت‌وگو پیرامون یک بسته توافق کردیم که شرایط را هم برای فلسطین و هم برای منطقه متحول می‌کرد.» «برت مک گورک» مدعی شد: «هدف حماس در ۷ اکتبر این بود که آینده با ثبات و صلح منطقه‌ای را به هم بزند!» وی درباره سیاست آمریکا برای پس از جنگ گفت: «اول، نباید هیچ جابه‌جایی اجباری فلسطینی‌ها از غزه صورت گیرد.دوم غزه نباید دوباره اشغال شود. سوم نباید قلمرو غزه را کاهش داد.»
 
 
▼ اخبار
۱۰ هزار آمریکایی در ارتش صهیونیستی حضور دارند
روزنامه «واشنگتن‌پست» گزارش داد، پس از عملیات غافلگیرانه «طوفان‌الاقصی» علیه رژیم موقت صهیونیستی، هزاران نفر از آمریکایی‌های یهودی برای کمک به جنگ جنایتکارانه علیه نوار غزه به ارتش این رژیم ملحق شدند. این روزنامه با اشاره به ویرانی کامل محله‌ها و مناطق در نوار غزه، فلج‌شدن بیمارستان‌ها و نایاب شدن آب و غذا، به نقل از یک مقام صهیونیست نوشت: «حدود ۱۰ هزار آمریکایی بعد از فراخوان ارتش اسرائیل برای حضور در جنگ، به عنوان بخشی از فراخوان ۳۶۰ هزار نیروی ذخیره، به ارتش پیوستند.» به گفته وزارت خارجه آمریکا، حداقل هشت تبعه این کشور در جریان حضور در ارتش رژیم صهیونیستی و جنگ علیه نوار غزه، کشته شدند. گفتنی است، در جریان جنگ وحشیانه و محاصره همه‌جانبه علیه این باریکه، بیش از ۱۴ هزار و ۵۰۰ فلسطینی به شهادت رسیده و بیش از ۳۰ هزار نفر نیز مجروح شدند که به اذعان مقامات خارجی بیش از ۷۰ درصد این آمار را کودکان و زنان تشکیل می‌دهند.
 
جهش 7 پله‌ای ایران
«علی شمسی‌پور» سخنگوی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به رشد ۷ پله‌ای رتبه‌ نوآوری جمهوری اسلامی ایران در جهان طی دو سال گذشته اشاره کرد و گفت: «ما در زمینه نوآوری در سال ۱۴۰۰ رتبه ۶۰ بودیم و الان در رتبه ۵۳ هستیم که البته بعضی از شاخص‌ها پیشرفت داشته و برخی از شاخص‌ها کم شده و در مجموع در سال ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۱، ۷ رتبه صعود داشته‌ایم.» وی افزود: «فروش محصولات شرکت‌های مستقر در پارک‌ها و مراکز رشدمان ۷۸ درصد رشد داشته و از ۱۹۶ میلیارد ریال در سال ۱۴۰۰ به ۳۵۰ میلیارد ریال در ۱۴۰۱ رسیده است. همچنین تعداد واحدهای فناور افزایش ۱۴ درصدی داشته است که از ۱۰ هزار و ۷۰۰ به ۱۲ هزار و ۱۰۰ رسیده و تعداد فناوران شاغل در پارک‌های علم و فناوری نزدیک ۵۰ درصد رشد داشته که از ۷۶ هزار به ۱۱۴ هزار رسیده در یک سال ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۱ است.»
 
ما شکست خورده‌ایم
«ایهود باراک» نخست‌وزیر پیشین رژیم صهیونیستی ضمن حمله به بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر کنونی این رژیم، گفت: «نتانیاهو در جنگ [غزه] شکست خورده است و صلاحیت رهبری اسرائیل را ندارد.» باراک با اشاره به اینکه اعضای این ائتلاف در پی تسلط کامل بر غزه هستند، تأکید کرد: «کنترل مجدد غزه می‌تواند اسرائیل را وارد جنگ‌هایی کند که سال‌ها طول خواهد کشید. کما اینکه باعث بحران‌های متعددی با دولت آمریکا خواهد شد و مخاطرات زیادی برای روابط اسرائیل با مصر و اردن و توافق‌های ابراهیم و عادی‌سازی روابط با عربستان همراه خواهد داشت.» «رونین شیکلر» نویسنده و تحلیلگر صهیونیست در صفحه شخصی خود در شبکه اجتماعی ایکس، اقدام به تطبیق و مقایسه جنگ فعلی در غزه با جنگ ۱۹۸۲ در لبنان کرد و نوشت که نتیجه این جنگ نیز شکست خواهد بود.
 
ما در آستانه سقوط قرار داریم
«دکتر بخور» تحلیلگر صهیونیستی در نوشتاری که در صفحه‌اش در ایکس منتشر شد، اعلام کرد: «همانطور که پیش‌بینی می‌شود، اخبار بیشتری درباره آمادگی اسرائیل برای پایان دادن به جنگ در مقابل آزادی تمامی گروگان‌ها (اسرا) منتشر می‌شود، در حالی که اسرائیل باید در مقابل این گروگان‌ها هزاران نفر از فلسطینیان را آزاد کند که این امری خطرناک‌تر است.» به اعتراف بخور، «اگر این اطلاعات صحیح باشند، این به آن معناست که حماس به یک پیروزی کامل و قاطع دست پیدا کرده است. نه تنها حماس، بلکه تمامی اسلام‌گرایان در جهان به پیروزی رسیده‌اند.» بخور سپس نوشت: «آیا شک دارید که ما هم فریب (کابینه نتانیاهو) را خوردیم؟ ما در شرف سقوط قرار داریم.»
 
 
▼ اخبار کوتاه
«رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مصاحبه‌ای با فرانس۲۴ گفت: «خروج ایالات متحده آمریکا از برجام در سال ۲۰۱۸ باعث «بلاتکلیفی» این توافق شده است.» گروسی مدعی شد: «اقدامات ایران «تلافی‌جویانه» بوده‌ و ایران بعد از آن اقداماتی تلافی‌جویانه از جمله غنی‌سازی اورانیوم را آغاز کرد که موجب نگرانی است. نمی‌خواهم خیلی فنی صحبت کنم، اما وقتی شما به سطحی از غنی‌سازی برای یک ایزوتوپ اورانیوم می‌رسید، موادی به دست می‌آورید که قابل استفاده در بمب هستند.»
 
«محمد مهاجری» تحلیلگر مسائل سیاسی درباره فعالیت‌های انتخاباتی اخیر حسن روحانی نوشت: «یادمان نرود در همان سال ۱۳۹۲ هم در میان اصلاح‌طلبان تردیدهایی درباره حمایت از او وجود داشت، اما اصلاح‌طلبان که دیدند موجی به نفع آقای روحانی ایجاد شده، سعی کردند از این موج استفاده خود را داشته باشند و موافق هم بودند. حالا هم اگر ورود آقای روحانی جدی‌تر شود، شاید آقای روحانی بتواند نظر اصلاح‌طلبان را جلب کند.»
 
«سردار شیرازی» رئیس دفتر فرمانده معظم کل قوابا بیان اینکه «باور به توانمندی داخلی باعث شد با دست خالی در جنگ هشت‌ساله تحمیلی پیروز شویم»، عنوان کرد: «بعد از گذشت چهار دهه از عمر انقلاب اسلامی در این بخش به سطحی از توانمندی دست یافته‌ایم که بعضاً کشور‌های صادرکننده تسلیحات پیشرفته سراغ ما می‌آیند و از ما تقاضای خرید‌ تجهیزات نظامی دارند.»
 
روزنامه «واشنگتن‌پست» به نقل از منابع مطلع در دولت آمریکا گزارش داد، رئیس سیا در سفری محرمانه به قطر رفته تا در آنجا با رئیس موساد به‌صورت مخفیانه دیداری داشته باشد. «برنز» قرار است با «محمدبن عبدالرحمن آل‌ثانی» وزیر خارجه و نخست‌وزیر قطر نیز دیدار داشته باشد تا با دو طرف به جمع‌بندی برای توافق بزرگ‌تر بین رژیم صهیونیستی و جنبش حماس در غزه برسد.
 
«مصطفی کواکبیان» با اذعان به این موضوع که بخشی از کاهش مشارکت محصول عملکرد مجلس دهم و دولت اعتدال است؛ مدعی شد: «با این وضعیتی که وجود دارد مشارکت در کلان شهرها به ۳۵ درصد هم نمی‌رسد. در شهرهای کوچک‌تر تا ۵۰ درصد می‌رسد. در انتخابات یازدهم گفتند که ۶۰ درصد غایب بودند. این انتخابات پیش‌رو هم میزان مشارکت در همین محدوده است.»
 
«امیر سعید ایروانی» سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل با تأکید بر اینکه بیش از این نباید به رژیم اسرائیل اجازه داد در برابر جنایاتش از مصونیت برخوردار باشد، اعلام کرد: «وقت آن است که مجمع عمومی سازمان ملل قطعنامه ۳۳۷۹ (۱۹۷۵) خود را که صهیونیسم را شکلی از نژادپرستی و تبعیض نژادی برشمرده بود، احیا کند.»
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات