صبح صادق >>  دیدگاه >> گزارش
تاریخ انتشار : ۲۹ آبان ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۵  ، 
کد خبر : ۳۵۳۲۷۸

اتمام پروژه‌های نیمه تمام

دور دوم سفرهای استانی رئیس دولت سیزدهم از تاریخ ۲۲ آذر سال گذشته آغاز شد؛ خراسان جنوبی، یزد، بوشهر، خوزستان، آذربایجان شرقی، کهگیلویه و‌ بویراحمد، فارس، کردستان و چهارمحال و بختیاری، ۹ استانی هستند که تا کنون رئیس‌جمهور و هیئت همراه دو سفر استانی رسمی را به این مناطق داشته‌اند[...]
پایگاه بصیرت / حسین چخماقی/ گروه سیاسی

دور دوم سفرهای استانی رئیس دولت سیزدهم از تاریخ ۲۲ آذر سال گذشته آغاز شد؛ خراسان جنوبی، یزد، بوشهر، خوزستان، آذربایجان شرقی، کهگیلویه و‌ بویراحمد، فارس، کردستان و چهارمحال و بختیاری، ۹ استانی هستند که تا کنون رئیس‌جمهور و هیئت همراه دو سفر استانی رسمی را به این مناطق داشته‌اند.
استقبال‌های پُرشور و تاریخی از رئیس‌جمهور در سه سفر استانی اخیر از سوی مردم شیراز، سنندج و شهرکرد، قاب‌های ماندگاری را برای دولت سیزدهم رقم زد. قاب‌هایی که نشان می‌داد مردم عملکرد دولت در اجرای مصوبات سفر نخست را به خوبی دیده و درک کرده‌اند و‌ قدردان تلاش‌ها و اقدامات دولت هستند. در این گزارش، نگاهی خواهیم انداخت به نتایج و دستاوردهای سه سفر استانی اخیر رئیس‌جمهور در استان‌های فارس، کردستان و چهارمحال و بختیاری.
حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی و تعدادی از اعضای هیئت دولت در دومین سفر رسمی خود به استان فارس، ۱۹ و ۲۰ مهرماه سال جاری میهمان این استان پهناور شدند؛ این سفر در حالی انجام شد که بیش از ۸۵ درصد از مصوبات سفر نخست دولت به استان فارس اجرایی شده و ۱۵ درصد باقی‌مانده هم در دست اقدام است. در این سفر استانی، ۷۰۰ هزار میلیارد ریال پروژه بزرگ عمرانی، زیربنایی و خدماتی در بخش‌های گوناگون بهره‌برداری شد. هشت طرح بزرگ آب و فاضلاب با اعتباری بالغ بر ۱۳ هزار و ۶۴۰ میلیارد ریال به بهره‌برداری رسید و افتتاح پروژه خط دوم انتقال آب شرب از سد درودزن به شهر شیراز از جمله این طرح‌ها بود؛ پروژه آب‌رسانی استان فارس ۴۰ درصد آب شرب مصرفی کلانشهر شیراز و حومه آن را تأمین می‌کند. همچنین در این سفر ده‌‍‌ هزار و ۲۰۰ واحد به اتمام رسیده مسکن در قالب طرح مسکن روستایی،‌ مسکن شهری تحویل داده شد و عملیات اجرایی شدن ۵۵ هزار واحد مسکن ملی نیز آغاز شد.

افتتاح بیمارستان ۶۴ تختخوابی

راه‌اندازی بیمارستان ۱۸۴ تختخوابی فسا با زیر بنای ۱۵ هزار و ۲۰۰ متر مربع و افتتاح ساختمان دیالیز مرکزی فسا با مشارکت خیرین سلامت و بنیاد علوی با ۲۰ تخت و اعتبار ۲۱۰ میلیارد ریال، از دیگر اقدامات صورت گرفته در جریان این سفر استانی بود. اختصاص پنج هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای اجرای طرح‌های هادی روستایی فارس، ۲۵۰ میلیارد ریال برای تکمیل سوله‌های ورزشی مرودشت، سرچهان، قادرآباد، فسا،لارستان، بیرم، فیروزآباد، صدرا و سپیدان، ۲۱۰ میلیارد ریال برای گازکشی منزل ۲ هزار و ۱۰۰ خانوار مددجوی نهادهای حمایتی، ۵۰۰ میلیارد ریال برای تکمیل بیمارستان ۵۰ تختخوابی قادرآباد خرمبید، هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال برای آب‌رسانی به عشایر استان فارس، اختصاص ۳۵۰ میلیارد ریال برای اجرای عملیات آبخیزداری، هزار میلیارد ریال برای ایجاد، تکمیل و مرمت طرح‌های کوچک تأمین آب کشاورزی (تغذیه مصنوعی، ایستگاه پمپاژ و بندهای انحرافی)، دو هزار میلیارد ریال اعتبار برای توسعه زیرساخت‌های آب و خاک کشاورزی از محل اعتبارات استانی، ۵۰۰ میلیارد ریال برای تکمیل زیرساخت‌های شهرک‌های گلخانه‌ای و مجتمع‌های دامپروری و ۲۰۰ میلیارد ریال برای تجهیز نهالستان‌های فارس، از جمله مصوبات دومین سفر رئیس‌جمهور و هیئت دولت به استان فارس بود. رئیس‌جمهور همچنین در جمع مردم شیراز در حرم مطهر حضرت شاهچراغ(ع) گفت: «تلاشی که برای ایجاد اشتغال در استان فارس صورت گرفته به ایجاد ۷۷ هزار شغل منجر شده است.»
حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی در ادامه دور دوم سفرهای استانی خود، روز ۱۱ آبان وارد استان کردستان شد. رئیس‌جمهور در این سفر افزون بر پیگیری مصوبات دور اول سفر به استان و دیدارهای مردمی، چندین طرح بزرگ از جمله کلان پروژه خط‌آهن سنندج‌ـ همدان، فرودگاه سقز و طرح‌های آب‌رسانی استان کردستان را افتتاح کرد. پروژه راه‌آهن همدان‌ـ سنندج در طول ۱۸ سال گذشته حدود ۶۰ درصد پیشرفت داشت که به دلیل مشکلات اعتباری تعطیل شده بود؛ عملیات تکمیل این طرح سال گذشته پس از سفر رئیس‌جمهور به کردستان و تأمین اعتبار ۱۴ هزار میلیارد ریالی از سر گرفته شد که امروز با افتتاح این طرح، ضمن اتصال بیست و چهارمین مرکز استان به شبکه ریلی کشور، مُهر پایانی بر این طرح قدیمی زده شد. 
افتتاح فرودگاه سقز از دیگر برنامه‌های خاص و مهم رئیس‌جمهور در سفر به استان کردستان بود؛ تیرماه سال ۱۴۰۰ و در واپسین روزهای دولت دوازدهم این پروژه با حدود ۶۳ درصد پیشرفت به صورت ناقص افتتاح شد؛ اما از آن زمان تاکنون حتی یک پرواز هم در آن انجام نشده بود و به دلیل اینکه به صورت ناقص افتتاح شد، هیچگونه کارایی نداشت. شبکه‌های بزرگ آبیاری و پایاب سدها و بازگشایی گذرگاه‌ها، از دیگر مصوبات مهم نخستین سفر استانی رئیس‌جمهور به کردستان بودند که در آبان‌ماه سال جاری به بهره‌برداری رسیدند. افزون بر مصوبات دور نخست سفر، با تأیید رئیس‌جمهور بیش از ۱۲۲ مصوبه جدید با اعتبار ۱۳ هزار و ۸۰۴ میلیارد تومان برای توسعه استان کردستان به تصویب رسید. پروژه پتروشیمی بیجار از جمله مهم‌ترین طرح‌های مصوب در دومین سفر استانی رئیس‌‌جمهور و هیئت دولت به استان کردستان بود که بیش از ۷۰۰ میلیون دلار ارزش سرمایه‌گذاری این پروژه است. همچنین پروژه سد سنگ سیاه، طرح توسعه لاستیک بارز، طرح‌های پیشران در حوزه آهن و طلا، پروژه‌های کشاورزی و کشت و صنعت، از جمله مهم‌ترین مصوبات اقتصادی سفر اخیر دولتمردان به کردستان به شمار می‌آیند. دیدار جمعی از خانواده‌های شهدای کردستان، حضور در جمع علمای اهل سنت و شیعه استان کردستان، نشست با جوانان برگزیده و نخبه این استان، دیدار با اهالی فرهنگ و هنر کردستان و همچنین حضور در اجتماع باشکوه مردم سنندج، دیگر برنامه‌های سفر دو‌ روزه حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی در سفر به استان کردستان بودند.
حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی روز پنج‌شنبه هفته گذشته نیز در نهمین مقصد دور دوم سفرهای استانی خود، به استان چهارمحال و بختیاری رفت. در مراسم استقبال ا‌ز رئیس‌جمهور، یک مهمان ویژه حضور داشت؛ «بی‌بی‌گل»، همان پیرزن ساده‌دل روستایی که در سفر استانی سال گذشته رئیس‌جمهور به این استان، در جاده‌ای خاکی جلوی خودروی حامل رئیس‌جمهور را گرفت تا به او نامه بدهد؛ رنج‌نامه‌ای که نه‌تنها پاسخ سریع رئیس‌جمهور و حل مشکل سرپناه او و ۴۳ خانوار دیگر را به‌دنبال داشت، که منشأ تحولات بسیاری در عرصه آبادانی این منطقه شد و «بی‌بی‌گل»، این بار در فرودگاه شهرکرد به استقبال رئیس‌جمهور رفت تا از او به‌صورت ویژه قدردانی کند.
در جریان دومین سفر رئیس‌جمهور به استان چهارمحال و بختیاری، ۱۵ طرح آب و برق به ارزش بالغ بر ۲۷ هزار میلیارد تومان شامل ۶ طرح در حوزه آب‌رسانی و ۹ طرح در حوزه توسعه و تقویت شبکه برق استان چهارمحال و بختیاری به بهره‌برداری رسید. افتتاح ۵۰ کیلومتر بزرگراه، افتتاح ۴ هزار واحد مسکن شهری و روستایی، آغاز عملیات اجرایی ساخت ۱۲ هزار واحد مسکونی و واگذاری ۴۰۰ قطعه زمین و آماده‌سازی ۲۰۰ هکتار زمین در قالب طرح جوانی جمعیت، از جمله برنامه‌های وی در این سفر بود. همچنین افتتاح ساختمان پارک علم و فناوری و بهره‌برداری از ۱۱۰ کیلومتر شبکه فیبرنوری شهری و ۴۳۰ کیلومتر فیبرنوری روستایی، سخنرانی در مُصلای امام خمینی(ره) شهرکرد، دیدار با سران طوایف، دیدار با اقشار مردمی و نشست با مسئولان آب و فاضلاب و بنیاد نُخبگان، از دیگر برنامه‌های سفر دو روزه رئیس‌جمهور به این استان است.
رئیس‌جمهور در پایان سفر استانی خود به استان چهارمحال و بختیاری بار دیگر بر این نکته تأکید کرد که اتمام پروژه‌های نیمه‌تمام سالیان گذشته و پیگیری اجرای مصوبات سفرهای استانی پیشین هیئت دولت، مهم‌ترین دستور کار دولت سیزدهم به شمار می‌آید.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات