بین الملل >>  آمریکاواروپا >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۶ آبان ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۰  ، 
کد خبر : ۳۵۲۷۸۷

دیپلمات‌های غربی: بحران غزه آمریکا و متحدانش را به شدت منزوی کرده است

دیپلمات‌های غربی اعتراف کرده‌اند که بحران فعلی غزه ایالات متحده و متحدان غربی این کشور را به شدت منزوی کرده است.

شبکه آمریکایی «ان بی سی نیوز» به نقل از دیپلمات‌های غربی گزارش کرد که بحران غزه، ایالات متحده و متحدان غربی این کشور را به شدت منزوی کرده است به گونه‌ای درست شبیه جنگ ۲۰۰۳ غرب در عراق شده است که در عین حال که به ائتلاف کشورهای غربی آسیب زده است، به افراط‌گرایی در داخل این کشورهای غربی دامن زده است.

دیپلمات‌های غربی: بحران غزه آمریکا و متحدانش را به شدت منزوی کرده است

در این گزارش همچنین آمده است که دولت بایدن تاکنون نتوانسته رژیم صهیونیستی را متقاعد کند تا خشونت‌های تهاجمی علیه حماس را متوقف کند تا اجازه ارسال کمک‌های بیشتر به نوار غزه را بدهد.

این گزارش درباره ناکامی دولت بایدن در متقاعد کردن رژیم صهیونیستی برای متوقف کردن خشونت‌ها علیه مردم غزه گفت که دولت بایدن در تلاش برای مهار بحران روبه رشد در منطقه غرب آسیا است اما بایدن و دیپلمات‌های ارشد آمریکا تاکنون نتوانسته‌اند تل‌آویو را متقاعد کنند که به طور موقت تجاوزات علیه فلسطینیان در نوار غزه را برای ارسال کمک‌های بشردوستانه بیشتر به این منطقه متوقف کنند.

این شبکه آمریکایی با اشاره به این موارد ادامه داد که عملیات هفتم اکتبر (۱۵ مهر) حماس علیه مواضع رژیم صهیونیستی و پاسخ گسترده رژیم صهیونیستی، در حقیقت، نفوذ ایالات متحده در منطقه را محک می‌زند و واشنگتن در حالی تلاش می کند حمایت دیرینه خود از رژیم صهیونیستی را حفظ کند که متحدان عربی آمریکا از مصیبت‌هایی که غیرنظامیان فلسطینی در غزه دچار شده‌اند، خشمگین هستند.

طبق این گزارش، یک روز پس از آن‌که «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی درخواست‌های ایالات متحده برای وقفه انساندوستانه جنگ هوایی و زمینی رژیم صهیونیستی را رد کرد، «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا روز شنبه (۴ نوامبر، ۱۳ آبان) در «امان» پایتخت اردن با وزرای خارجه کشورهای عربی که تا حد زیادی از عدم توانایی واشنگتن برای اعمال نفوذ در تل‌آویو ناامید شده‌اند، دیدار کرد.

یک دیپلمات غرب آسیا که از مذاکرات اردن اطلاع دارد، گفت: «نشست اردن یک زنگ بیداری برای همه بود. همه انتظار داشتند که ایالات متحده بتواند یک وقفه انساندوستانه ایجاد کند اما ظاهراً سخت‌تر از انتظار بوده است».

یک مقام آمریکایی و دو دیپلمات اروپایی و یک دیپلمات غرب آسیا به شبکه ان بی سی نیوز گفتند، درست پس از حمله حماس، اسرائیل ایده انتقال صدها هزار فلسطینی به مصر درجریان نبرد رژیم صهیونیستی با حماس را مطرح کرد اما دولت بایدن این ایده را رد کرد.

روزنامه آمریکایی «نیویورک تایمز» اولین بار طرح رژیم صهیونیستی برای کوچاندن فلسطینیان به مصر را گزارش کرد که این ظن و گمان را در بین فلسطینیان و دولت‌های عرب تقویت کرد که تل‌آویو به دنبال اخراج دائمی فلسطینیان از خانه‌ها و سرزمینشان است.

در جریان یک کنفرانس خبری پس از نشست امان، بلیکن و وزرای خارجه اردن  و مصری آشکارا با راه پیش‌رو در غزه مخالفت کردند اما در عین حال بلینکن با درخواست کشورهای عربی برای آتش‌بس فوری مخالفت کرد وگفت که چنین چیزی تنها به حماس کمک می‌کند مجدداً خود را بازسازی کند.

«جان کربی» سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید، روز دوشنبه (6 نوامبر 15 آبان)، جو بایدن با نتانیاهو درباره وقفه تاکتیکی احتمالی در عملیات نظامی رژیم صهیونیستی گفت‌وگو کرد.

کربی به خبرنگاران گفت: «این چیزی است که ما فعالانه با همتایان اسرائیلی خود درباره آن گفت‌وگو می‌کنیم....شما می‌توانید انتظار داشته باشید که ما همچنان به حمایت از وقفه موقت و محلی در نبرد‌ها ادامه می‌دهیم».

با این‌حال رژیم صهیونیستی تاکنون به توافق برای وقفه در جنایات خود در غزه تمایلی نشان نداده است.

نتانیاهو روز یکشنبه (پنجم نوامبر ۱۴ آبان) تصریح کرد: «بدون بازگشت گروگان‌ها، هیچ آتش‌بسی صورت نخواهد گرفت. این باید کاملاً از فرهنگ لغت حذف شود. این خطاب به دوستان و دشمنان ما است».

با این‌حال، یکی از مقام‌های ارشد دولت بایدن روز جمعه (سوم نوامبر ۱۲ آبان) تصریح کرد که «یک وقفه کاملاً منصفانه» برای آزادی گروگان‌ها نیاز است. مقام‌های آمریکایی می گویند که مذاکرات برای آزادی اسرای حماس ادامه دارد و قطر بعنوان واسطه با حماس عمل می‌کند.

دولت بایدن با توجه به درس‌های جدی که ارتش آمریکا از جنگ‌های عراق و افغانستان آموخته است، تلاش کرده است این نکته را به تل‌آویو انتقال دهد که یک کارزار نظامی محدود و دقیق بسیار مؤثرتر است و به کاهش فشار بین المللی در خصوص اوضاع انساندوستانه در غزه کمک می‌کند.

با این‌حال، «آرون دیوید میلر» عضو ارشد اندیشکده «کارنگی» و یکی از مقام‌های ارشد سابق وزارت خارجه آمریکا تصریح کرد که اسرائیل یک «ساعت عملیاتی» را بر اساس ملاحظات نظامی دنبال می‌کند اما بایدن به دنبال یک «ساعت سیاسی» است که بر اساس تأثیرات ژئوپولتیکی جنگ در غزه وواکنش‌های بین‌المللی به مصیبت غیرنظامیان فلسطینی باشد که «این دو ساعت با هماهنگی ندارند».

یک دیپلمات ارشد غربی که نامی از وی آورده نشده است می‌‌گوید گرچه رژیم صهیونیستی تمایل دارد از دولت‌های عربی برای شکل‌دهی و تأمین مالی یک یک دولت احتمالی در غزه بهره بگیرد اما دولت‌های عربی، «تمایلی ندارند که جای خالی آن‌چه که در نتیجه اقدامات اسرائیل به وجود می‌آید را پر کنند».

این دیپلمات آگاه گفته است که قدرت‌های غربی از هدف رژیم صهیونیستی برای حذف حماس از قدرت حمایت می‌کنند و تمایل دارند که کشورهای عربی نقشی در ترتیبات آتی برای غزه مشارکت کنند اما این مسئله را درک می‌کنند که کشورهای عربی تمایلی به این کار ندارند.

این دیپلمات توضیح داد:‌«ما اعتقادی نداریم که قانونی یا مطلوب باشد که اسرائیل خود را از مسئولیت‌های بلندمدت مبرا کند.در بحث‌های خصوصی با رهبران اسرائیل، درباره این مسئله شفاف‌سازی کردیم».

«ایمن الصفدی» وزیر خارجه اردن گفته است وقتی بمب‌ها بر روی قلمرو فلسطینیان ریخته می شود، نمی‌توان درباره راه‌حل‌های سیاسی برای غزه بحث و گفت‌وگو کرد.

وی ادامه داد: «بعد چه خواهد شد؟ چطور می‌توانیم حتی درباره آن‌چه بعداً رخ می‌دهد، لذت ببریم و سرگرم شویم؟ باید اولیت‌هایمان را مشخص کنیم».

یک مقام ارشد در آنکارا با تأکید بر سطح خشم در منطقه پس از آنکه بلینکن روز دوشنبه (6 نوامبر 15 آبان)، ترکیه را ترک کرد، واشنگتن را متهم کرد که «مصونیت کامل» به رژیم صهیونیستی داده است.

بلینکن در پایان دور فشرده دیگری از «دیپلماسی میانجیگری» در منطقه، روز گذشته تصدیق کرد که تلاش آمریکا برای اطمینان حاصل کردن از وقفه در کارزار نظامی رژیم صهیونیستی همچنان در جریان است.

با این‌حال بلینکن تصریح کرد که دیپلماسی آمریکا بر روی جبهه‌های دیگری نیز کار می‌کند و تصریح کرد که هدف بحث و مذاکرات در پایتخت‌های غرب آسیا، اطمینان حاصل کردن از این مسئله بوده است که جنگ غزه به کشورهای دیگر نیز گسترش نمی‌یابد.

این شبکه آمریکایی گزارش خود را با جمله‌ای از بلینکن به پایان رساند که گفته بود: «برخی اوقات، فقدان یک رخداد بد، شاید آشکارترین شواهد برای پیشرفت نباشد اما در حقیقت چنین چیزی صحت دارد».

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات