صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۳ مهر ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۰  ، 
کد خبر : ۳۵۱۸۹۳

نشریه اخبار و تحلیل‌های یک‌شنبه 23 مهرماه ۱۴۰۲

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی): قضایای روزهای اخیر فلسطین به‌ویژه بمباران‌ها و شهادت زنان و کودکان و مردان، دل انسان را مجروح می‌کند اما بخش دیگری از این قضایا نشان‌دهنده قدرت باور نکردنی اسلام در فلسطین است و با لطف و عنایت خداوند متعال این حرکتی که در فلسطین آغاز شده است، به پیش خواهد رفت و منجر به پیروزی کامل فلسطینی‌ها خواهد شد.(1402/7/22)

نشریه اخبار و تحلیل‌ها WORD

نشریه اخبار و تحلیل‌ها PDF

 

 

▼ حرف روز

خط قرمز جهان اسلام

واکاوی عملیات طوفان‌الاقصی نشان می‌دهد، رژیم صهیونیستی سنگین‌ترین شکست تاریخ ۷۵ ساله خود را تجربه کرده است. اقدام حماس که حاصل 75 سال رفتار صهیونیست‌ها در سرزمین‌های اشغالی است، این رژیم را دچار سردرگمی کرده و تحت فشار قرار داده است. این موضوع سبب طرح کوچ اجباری مردم شمال غزه از سوی ارتش رژیم صهیونیستی با هدف آغاز جنگ زمینی شده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد، غزه در ۷۵ سال گذشته تنها ۱۷ سال تحت سیطره مردم مظلوم فلسطین بوده است. این باریکه ۳۶5 کیلومتر مربعی از ۱۹۴۸ تا ۱۹۶۷ تحت کنترل مصر و از ۱۹۶۷ تا ۲۰۰۵ نیز برای مدت ۳۸ سال تحت اشغال رژیم صهیونیستی بوده است. از سال ۲۰۰۵ نظامیان صهیونیستی مجبور شدند از باریکه غزه خارج شوند و کنترل آن، در اختیار جنبش حماس قرار گرفت. این وضعیت نشان می‌دهد، رژیم صهیونیستی توان اداره جنگ زمینی و در نتیجه تسلط بر نوار غزه را ندارد و اقدام صهیونیست‌ها در طرح کوچ مردم شمال غزه یک رفتار تاکتیکی به شمار می‌آید و آنها به دنبال سرپوش نهادن به شکست سنگین خود در عملیات طوفان‌الاقصی هستند.
جدا از اینکه خود رژیم صهیونیستی توان مدیریت جنگ زمینی را در غزه ندارد، موانع گوناگونی نیز بر سر راه صهیونیست‌ها قرار دارد که ناتوانی آنها را چند برابر می‌کند: الف‌ـ آمادگی رزمندگان فلسطینی: در وضعیت کنونی گروه‌های مقاومت در فلسطین در اوج آمادگی قرار دارند و عملیات طوفان‌الاقصی تأکیدی بر این موضوع است. بنابراین، ورود زمینی نیروهای اشغالگر صهیونیست به نوار غزه به معنای شکست سنگین برای آنها خواهد بود. از سوی دیگر، استقامت که فرهنگ مردم محصور غزه در طول 75 سال گذشته بوده است، دلیلی دیگری بر شکست صهیونیست‌ها در غزه خواهد بود.
ب‌ـ مخالفت قاطع کشورهای اسلامی: نگاهی بر مواضع کشورهای اسلامی در مقابل رفتار جنون‌آمیز صهیونیست‌ها در بمباران مردم بی‌گناه مردم غزه نشان می‌دهد، تاکنون همه کشورهای اسلامی با طرح رژیم صهیونیستی مبنی بر ترک مردم ساکنان شمال غزه مخالفت کرده‌اند. کوچاندن اجباری مردم شمال غزه که هویت عربی و اسلامی نه‌تنها فلسطینی‌ها، بلکه کشورهای عربی را نیز تهدید می‌کند، موجب اتحاد جهان اسلام در مقابل رژیم صهیونیستی شده است. ورود زمینی رژیم صهیونیستی به نوار غزه به معنای گسترده شدن ابعاد جنگ غزه خواهد شد و این رژیم باید در محورهای دیگر پاسخگوی رفتار خود در غزه باشد. بنابراین، ورود زمینی رژیم به نوار غزه خط قرمز جهان اسلام به شمار می‌آید که در صورت رعایت نکردن آن، واکنش کل آحاد مسلمانان را در پی خواهد داشت.

اکبر معصومی

 

▼ گزارش روز

از سناریوهای کاملاً آماده تا صدور مجوز خروج!

تظاهرات میلیونی مردم کشورهای گوناگون در حمایت از مردم غزه، این پیام را به رژیم صهیونیستی و آمریکا مخابره کرد که نسل‌کشی و اجرای سیاستِ سرزمین سوخته در غزه بدون واکنش و هزینه نخواهد بود و می‌تواند پیامدهای سنگینی برای آنان به همراه داشته باشد. کمیسر عالی سازمان ملل در امور حقوق بشر خواستار توقف دستور انتقال ساکنان غزه شده و تأکید کرده است، این اقدام به فاجعه‌ای انسانی منجر خواهد شد. سازمان پزشکان بدون مرز نیز در بیانیه‌ای خواستار توقف فوری کشتار انسان‌های بی‌گناه در نوار غزه شده و اعلام کرده است، دستور اسرائیل برای تخلیه غزه قابل قبول نیست و باید محکوم شود. در نهایت، رسانه‌های رژیم صهیونیستی اعلام کرده‌اند، آمریکا از این رژیم خواسته که حمله زمینی به نوار غزه را به تأخیر بیندازد. کار به اینجا ختم نشد؛ به گونه‌ای که وزارت خارجه آمریکا بعدازظهر شنبه (دیروز) اجازه خروج کارکنان غیر ضروری و اعضای واجد شرایط و خانواده دیپلمات‌های خود از فلسطین اشغالی را صادر کرد. از شهروندان خودکه در فلسطین اشغالی ساکن هستند، خواسته است آنهایی که مایل به ترک فلسطین اشغالی‌اند،حتماً با سفارتخانه آمریکا در قدس اشغالی تماس بگیرند.
واکاوی دقیق عملیات طوفان الاقصی نشان می‌دهد، رژیم صهیونیستی ضربات جبران‌ناپذیری را متحمل شده است؛ ازاین‌رو نه تنها رژیم صهیونیستی در حوزه نظامی‌ـ امنیتی و حیثیتی در وضعیت بدی قرار دارد، بلکه در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی نیز به مشکل خورده است و حل این وضعیت نیز امکانپذیر نخواهد بود. اصرار نتانیاهو بر مواجهه همه‌جانبه با حماس در نوار غزه، هزینه‌های شکست رژیم صهیونیستی و حامی اصلی آن، یعنی آمریکا را در تقابل با جبهه مقاومت به صورت تصاعدی افزایش خواهد داد و در صورت گستردگی عملیات صهیونیست‌ها در نوار غزه، احتمال ورود دیگر گروه‌های مقاومت به صحنه منازعه نیز افزایش می‌یابد.
نکته پایانی: رژیم صهیونیستی تا قبل از طوفان‌الاقصی به این باور رسیده بود کهاشغال فلسطین را کامل و قدس را تخریب کند، جبهه‌های جنوبی و شمالی را برای همیشه خاموش نگهدارد، عادی‌سازی را به بقیه کشورهای اسلامی تحمیل کند وکل انرژی خود را صرف گسترش نظامی به شرق و تمرکز بر ایران کند.این توهمات با نبرد طوفان‌الاقصی نابود شد.ضربه‌ای که رژیم صهیونیستی از این نبرد خورد، چیزی نیست که امکان بازسازی داشته باشد. آنچه برای رژیم صهیونیستی رقم خورد، تاریخ منطقه را به قبل و بعد از خودش تقسیم کرد.راهبردنویسانی، مانند هنری کیسینجر و فوکویاما معتقدند، زمانی که بحراناز کنترل خارج می‌شود، پیامدهای آن گریبان‌گیر طراحان آن خواهد شد. به عبارتی طراحان گزینه‌های روی میز، الان خود در معرض همین گزینه‌ها قرارگرفته‌اند و خطاهای محاسباتی آنها عیان شده است.

حسین عباسیان

 


▼ خبر ویژه

نامه سرّی‌ای که صهیونیست‌ها را نگران می‌کند!

پس از عملیات طوفان‌الاقصی، بسیاری از مقامات آمریکایی از جمله «لوید آستین» وزیر دفاع اعلام کردند، تمام قد از رژیم صهیونیستی حمایت خواهند کرد؛ اما یک گروه سایبری وابسته به جبهه مقاومت به مکاتبه بسیار مهمی میان فرمانده گارد ملی آمریکا با یکی از فرماندهان ارشد این سازمان، دست یافته است که واقعیت مهمی از داخل ارگان‌های نظامی آمریکا افشا می‌کند. در مکاتبه از یکی از سیستم‌های ارسال پیام داخلی گارد ملی به دست آمده است، فرمانده گارد ملی آمریکا به تاریخ 13 اکتبر (21 مهر)، می‌نویسد: «یهودی‌ستیزی میان سربازان {آمریکایی} رو به افزایش است و {بسیاری از آنها} آشکارا اعلام می‌کنند که علیه اسرائیل هستند و تمایلی ندارند جان‌شان را فدای آنها {اسرائیلی‌ها} کنند. این موضوع، به همراه این واقعیت که الان فرمانده تأییدشده‌ای برای سنتکام نداریم، به این معناست که در صورت تبدیل این جنگ به یک نبرد چند جبهه‌ای با ورود حزب‌الله لبنان، سنتکام قادر به حمایت از اسرائیل نخواهد بود.»



▼ اخبار

1ـ نقشه خیالی نتانیاهو بر سرش آوار شد

شبکه «الجزیره» طوفان‌الاقصی را شکستی فاجعه‌بار برای نتانیاهوخواند و نوشت: «چند روز پس از سخنرانی نتانیاهو در سازمان ملل‌ـ که از ایجاد خاورمیانه جدید با محوریت اسرائیل و شرکای عرب جدید سخن گفت‌ـ فلسطینی‌ها با او برخورد کردند و اسرائیل، ضربه مهلک سیاسی و استراتژیک را متحمل شد. نتانیاهو خیال می‌کرد فلسطینی‌ها را از نقشه خیالی منطقه‌ای خود حذف کرده است.آوارها سرانجام به اسرائیل و رهبران متکبر آن رسید. کسانی که مدت‌هاست خود را شکست‌‌ناپذیر می‌پندارند و مکرراً دشمنان خود را دست‌کم گرفته بودند. روشن است که رهبری نظامی و غیرنظامی اسرائیل، انتظار عملیات گسترده حماس را نداشتند و موفقیت این حمله نشان‌دهنده یک شکست بزرگ اطلاعاتی و نظامی برای اسرائیل است؛اما خسارت وارد شده به اسرائیل فراتر از شکست اطلاعاتی و نظامی است. این خسارت به یک فاجعه سیاسی و روانی تبدیل شده است. دولت شکست‌ناپذیر اسرائیل خود را آسیب‌پذیر، ضعیف و به‌طرز وحشتناکی ناتوان نشان داده و برنامه‌هایش برای رهبری منطقه‌ای خاورمیانه جدید به نتیجه نمی‌رسد.»

2ـ ممکن است رأی ندهیم، ولی قهر نیستیم!

روزنامه اصلاح‌طلب «آرمان» درباره رویکرد اصلاح‌طلبان به انتخابات پیش روی کشور نوشت: «ممکن است در برخی موارد کاندیدا ندهند و از کاندیدا حمایت نکنند؛ اما این به معنای تحریم نیست. اصلاح‌طلبان با تردید با انتخابات پیش‌رو برخورد کردند و هیچگاه تحریم نکردند. آنها هیچ‌وقت نگفتند ما شرکت نمی‌کنیم و نباید شرکت کرد. هر کسی می‌تواند خودش تصمیم بگیرد، لذا برخی از اصلاح‌طلب‌های سراسر کشور بررسی کردند و تصمیم گرفتند شرکت کنند. اصلاح‌طلب‌ها وقتی با تردید برخورد کردند، توصیه‌ای به دوستان خود نکردند و به مردم هم چیزی نگفتند که شرکت کنید یا نکنید. باید ببینند برای ثبت‌نام اصلی چه کسانی باقی می‌مانند یا اصلاً آیا اصلاح‌طلبی از فیلتر شورای نگهبان عبور می‌کندیا نمی‌کند. باز هم تکرار می‌کنم جریان اصلاحات، انتخابات را تحریم نکرده و با صندوق رأی قهر نمی‌کند و نکرده است.»

3ـ همه گزینه‌ها روی میز است

دبیرکل حزب‌الله لبنان در دیدار با وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران ضمن محکوم کردن حمایت یک‌جانبه آمریکا و برخی کشورهای غربی از تهاجم رژیم صهیونیستی به غزه و کشتار مردم بی‌گناه فلسطین، گفت: «وضعیت مقاومت عالی و همه سناریوها آماده است.»در این دیدار«حسین امیرعبداللهیان» وزیر خارجه کشورمان با «سیدحسن نصرالله» دبیرکل لبنان، تحولات جاری منطقه، به ویژه تحولات فلسطین پس از عملیات طوفان‌الاقصی و تهاجم مستمر رژیم صهیونیستی به غزه و جنایات جنگی و ضدبشری رژیم غاصب صهیونیستی علیه غیرنظامیان و همچنین اقدامات تجاوزکارانه این رژیم علیه مسجدالاقصی و کرانه باختری و آمادگی کامل گروه‌های مقاومت فلسطینی برای مقابله با تهاجم رژیم صهیونیستی بحث و بررسی شد.

4ـ بهبود شاخص‌های اقتصاد از پیش‌بینی‌ها جلوتر است

رئیس‌کل بانک مرکزی با اشاره به اقدامات بانک مرکزی در مهار تورم و افزایش ارزش پول ملی ایران در مقایسه با کشورهای همسایه در سال‌های اخیر، گفت: «با اتخاذ سیاست‌های پولی مناسب از جمله محدود کردن همزمان ترازنامه بانک‌ها و استقراض دولت از بانک مرکزی و افزایش درآمدهای حاصل از فروش نفت، شاخص رشد نقدینگی و تورم، مهار و کاهشی شده است.» «فرزین» با اشاره به افزایش رشد اقتصادی ایران در فصل بهار امسال به 2/6 درصد، کاهش ۱۵ درصدی شاخص بهای مصرف‌کننده (CPI) و همچنین کاهش شاخص بهای تولیدکننده (PPI) به حدود ۳۴ درصد گفت: «وضعیت رشد اقتصادی و کنترل تورم با توجه به شاخص‌های موجود، امیدآفرین و مناسب‌تر از پیش‌بینی‌هاست.»

 

▼ اخبار کوتاه

پس از آغاز عملیات پیروزمندانه طوفان‌الاقصی از سوی نیروهای مردمی فلسطین علیه صهیونیست‌های اشغالگر، شبکه اینترنشنال که تا پیش از این برای ایجاد آشوب خیابانی جدید در ایران تلاش می‌کرد، از رژیم صهیونیستی حمایت همه‌جانبه کرد. در این روزها، به منظور مدیریت بهتر موساد بر شبکه صهیونیستی اینترنشنال و ادامه جنگ رسانه‌ای علیه ایران و محور مقاومت، عوامل این شبکه تحت شدیدترین تدابیر امنیتی و با پرواز ویژه نیروهای صهیونیستی، از واشنگتن به سرزمین‌های اشغالی منتقل شدند.

صفحه «اینتل تایمز» که خود را نزدیک به محافل امنیتی رژیم صهیونیستی معرفی می‌کند، در خبری کوتاه اعلام کرد، تحقیقات اولیه‌اش نشان می‌دهد، حماس موفق شد یکی از سیستم‌های فوق پیشرفته حسگر تحرکات افراد را که به طور شبانه روزی می‌تواند حضور افراد را در چند کیلومتری دیوار تشخیص دهد و اعلام کند و به سیستم ER SPEED معروف است، در عملیات خود به طور کامل از کار بیندازند.

یک مقام مطلع در فدراسیون فوتبال اعلام کرد، فدراسیون فوتبال ایران و عربستان توافق کرده‌اند و تمایل دارند دیدار سپاهان ایران و الاتحاد عربستان تکرار شود. درخواست دو فدراسیون به اطلاع AFC رسیده و حالا باید منتظر بود و دید که با توجه به تمایل دو فدراسیون، کمیته انضباطی کنفدراسیون فوتبال آسیا درباره دیدار سپاهان و الاتحاد چه تصمیمی خواهد گرفت.

آخرین نتایج نظرسنجی‌های انجام شده در سرزمین‌های اشغالی از کاهش چشمگیر مقبولیت نتانیاهو و متحدانش در میان ساکنین سرزمین‌های اشغالی حکایت دارد. بر همین اساس، 86 درصد شرکت‌کنندگان در نظرسنجی جدید در سرزمین‌های اشغالی رهبران حاکم در سرزمین‌های اشغالی را عامل شکست در جنگ می‌دانند و 56 درصد آنها خواستار استعفای نتانیاهو شده‌اند.

پایگاه خبری «آکسیوس» مدعی شد: «ایران با ارسال پیام غیرمستقیم به اسرائیل تأکید کرد که خواهان تشدید بیشتر تنش در جنگ حماس و اسرائیل نیست، اما در صورت ادامه عملیات اسرائیل در غزه، ناچار به مداخله خواهد بود.» رسانه آمریکایی در ادامه نوشت: «پیام ایران از طریق سازمان ملل به اسرائیل فرستاده شده است.»

رئیس دفتر سیاسی حماس در دیدار با امیرعبداللهیان در دوحه ضمن قدردانی از حمایت‌های جمهوری اسلامی ایران از فلسطین، برگزاری نشست مقامات عالی سازمان همکاری اسلامی را بسیار مهم خواند و گفت: «انتظار داریم که شاهد حمایت قوی جهان اسلام از ملت فلسطین باشیم.»

سخنگوی صندوق کودکان ملل متحد «یونیسف» اعلام کرد: «از زمان شروع بمباران اسرائیل، بیش از ۷۰۰ کودک در نوار غزه جان خود را از دست داده‌اند.» وی تأکید کرد: «دیگر جای امنی برای کودکان در غزه وجود ندارد؛ آب و غذا و دارویی هم نیست.»

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات