صبح صادق >>  فرهنگ >> یادداشت
تاریخ انتشار : ۲۹ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۵  ، 
کد خبر : ۳۵۱۰۷۸

موفقیت زنان در پرتو انقلاب

پایگاه بصیرت / گروه اجتماعی

پس از انقلاب، دروازه دانش و بسیاری از فنون برای دختران کشورمان گشوده شد؛ به گونه‌ای که طی این سال‌ها شاهد ارتقای جایگاه زنان جامعه در عرصه‌های گوناگون، به ویژه در زمینه علمی، دانشگاهی و ورزشی هستیم. اتفاقی که صدای غربی‌ها را درآورده و موجب شده است تا غرب چهره‌‌ای مخدوش و ناتوان از زن ایرانی به نمایش گذارد. در حالی که واقعیت این است که زنان حتی در برخی رشته‌های تحصیلی گوی سبقت را از مردان ربوده‌اند و کفه ترازوی علمی کشور به سمت بانوان سنگین‌تر است. تبیین نکردن جایگاه زن در نظام جمهوری اسلامی و جامعه ایران در دنیا موجب شد که استکبار با ابزار رسانه‌ای خود تصویر غیر صحیح و غلطی را به جامعه جهانی عرضه و از آن سوء استفاده کند؛ در حالی که با گذشت چهل و چهار سال از انقلاب اسلامی زنان کشور ما،‌به ویژه از نظر علمی و آموزشی در جایگاه‌های بسیار مترقی قرار دارند. برخی از موفقیت‌هایی که زنان پس از انقلاب به دست آورده‌اند، به شرح زیر است:
1‌ـ از ۲۷۰ هزار دانشجوی علوم پزشکی، ۶۰ درصد زنان هستند؛ همچنین ۹ هزار صندلی هیئت علمی دانشگاه‌های علوم پزشکی متعلق به زنان است.
2ـ به گفته «انسیه خزعلی» معاون امور زنان و خانواده ریاست‌جمهوری، کشور با تمرکز جدی بر آموزش یکپارچه و برابر ضمن کاستن از شکاف جنسیتی تا ۹۷ درصد در آموزش ابتدایی و متوسطه بی‌سوادی دختران را ریشه‌کن کرده است.
3ـ فعالیت ۹۴۰ شرکت دانش‌بنیان با مدیرعاملی بانوان و مشارکت زنان در هیئت مدیره بیش از ۲۷۰۰ شرکت دانش‌بنیان و همچنین فعالیت ۳۰۳ شرکت خلاق بانوان در کشور و حمایت از صدها طرح مرتبط با حوزه فناوری و فضای مجازی بیان‌کننده مشارکت حداکثری زنان در توسعه فناوری‌های نوین است.
4ـ رصد زنان مخترع در پرونده‌های ثبت اختراع حدود ۱۴ درصد است و در کشورهای پیشرو هم این رقم به ۱۸ درصد نمی‌رسد، این نسبت در ایران (جامعه آماری کانون پتنت) ۲۴ درصد است. نتایج این بررسی که روی بیش از ۲ هزار پرونده موجود انجام شد، نشان داد که نسبت زنان مخترع در ایران (جامعه آماری کانون پتنت) در مقایسه با متوسط جهانی، رقمی بالاتر است. نسبت زنان مخترع به مردان مخترع در ایران (جامعه آماری کانون پتنت) حدود ۲۴ درصد است. به عبارت دیگر، در برابر هر چهار مرد مخترع یک زن مخترع فعال است که در مقایسه با نسبت جهانی ۶ به ۱ رقمی قابل‌ملاحظه است.
5ـ در بخش توسعه قهرمانی بر اساس آمار دقیقی که در بخش معاونت قهرمانی قابل احصاء است، بخش بانوان فعال حدود ۱۵۰ رشته ورزشی و ۵۲ فدراسیون ورزشی فعال است. در حالی که در حوزه ورزش قهرمانی قبل از انقلاب تنها هفت رشته ورزشی فعال بودند. این نشان می‌دهد، بحث قهرمانی در حوزه بانوان مورد توجه جمهوری اسلامی بوده است.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات