صبح صادق >>  فرهنگ >> یادداشت
تاریخ انتشار : ۲۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۸:۲۰  ، 
کد خبر : ۳۴۹۷۳۷

انتخاب میان اسارت و آزادگی

پایگاه بصیرت / طاهره همیز
وقتی حضرت مریم(س) وارد شرق بیت‌المقدس شد تا اسکان دائمی پیدا کند، نزد علمای شهر رفت. با اینکه علما انسان‌های پاک روزگار بودند، اما او حجاب را انتخاب کرد؛ چراکه می‌خواست آزاد باشد تا در سایه آزادگی بتواند به رشد معنوی و تعالی روحی برسد. به همین دلیل، قرآن هم او را انتخاب می‌کند و می‌گوید: «یا مریمُ اقنُتی لِرَبِّکِ و اسجُدی وَ ارکَعی مَعَ الرّاکِعین» یعنی او رشد کرده و به این کمال روحی معنوی رسیده است. نتیجه این عفت و حیا مادر پیامبر اولو‌العزم شدن بود. پس او با انتخاب حجاب آزادگی را انتخاب کرد، نه اسارت را.
وقتی زنی خودش را از حجاب رها می‌کند، اسیر مردان هوس‌باز می‌شود. در پژوهش صورت‌گرفته در غرب مشخص شد، همه دختران و زنان بدون استثناء چشم هیز مردان را درک می‌کنند. حال زن با حجابش خود را از آن نگاه‌های پلید محافظت می‌کند، به همین دلیل قرآن می‌گوید: «يَا أَيُّهَا النَّبِيُّ قُل لِّأَزْوَاجِكَ وَبَنَاتِكَ وَنِسَاءِ الْمُؤْمِنِينَ يُدْنِينَ عَلَيْهِنَّ مِن جَلَابِيبِهِنَّ ذَٰلِكَ أَدْنَىٰ أَن يُعْرَفْنَ فَلَا يُؤْذَيْنَ وَكَانَ اللَّهُ غَفُورًا رَّحِيمًا»؛اى پيامبر، به زنان و دختران خود و زنان مؤمن بگو كه چادر خود را بر خود فرو پوشند. اين مناسب‌تر است، تا شناخته شوند و مورد آزار واقع نگردند. و خدا آمرزنده و مهربان است.» این آیه نشان می‌دهد، زن‌های بی‌حجاب مورد آزار هستند و آرامشی ندارند. 
پس از پیروزی انقلاب اسلامی، حضرت امام(ره) فرمودند: «وزارت‌خانه‌ها باز همان صورت زمان طاغوت را دارد. وزارت‌خانه اسلامی نباید در آن معصیت بشود. در وزارت‌خانه‌های اسلامی نباید زن‌های بی‌حجاب بیایند؛ زن‌ها بروند اما با حجاب باشند. مانعی ندارد بروند؛ اما کار بکنند، لکن با حجاب شرعی باشند، با حفظ جهات شرعی باشند.» بعد فرمودند: «زن باید شجاع باشد.»
 
امان در سایه حجاب 
با توجه به این فرمایش امام(ره) باید پرسید چطور یک زن وقتی اسیر نگاه‌های پلید یک مرد باشد، می‌تواند شجاع باشد؟! امام(ره) می‌فرمایند: «زن باید در مقدرات اساسی مملکت دخالت کند، زن آدم‌ساز است.» ایشان در مصاحبه‌ای با «اوریانا فالاچی» در پاسخ به این جمله که زن‌ها نباید حجاب داشته باشند، فرمودند: «ما جلوی زن‌های جوانی که آرایش می‌کنند و فوجی را دنبال خودشان می‌کشانند را می‌گیریم. شما هم دل‌تان نسوزد.» با توجه به این فرمایش حضرت امام(ره) وقتی زنی حجاب دارد و عفیف است، همه به او احترام می‌گذارند و مقابل او سکوت می‌کنند و هیچ وقت به سمت او دست درازی نمی‌شود؛ چراکه احساس می‌کنند او عفیفه نجیبی است که می‌خواهد به کارهای اجتماعی و نقش‌های خودش در اجتماع برسد. بنابراین، زن برای دخالت در مقدرات مملکت باید خودش را از هرزه‌های جامعه دور کند و این تنها در سایه حجاب به دست می‌آید. 
آزادی در غرب فقط یک شعار است
در غرب می‌بینیم آمار تجاوز به زنان ثانیه‌ای اعلام می‌شود، آیا این نشان‌دهنده آزادی است؟ جا دارد این سؤال هم پرسیده شود و اینکه تفکر فمینیسم از کجا آمد؟ مگر زن‌ها در غرب آزاد نیستند؟ در جواب باید گفت،تجاوز به زنان غربی و فشارهایی که به دلیل بی‌بند و باری از سوی مردان غربی بر روی آنها بود، سبب شکل گرفتن این تفکر غلط شد. پس آزادی در غرب تنها یک شعار است. آزادی مطلق تنها با داشتن حجاب به دست می‌آید و با بی‌بند و باری نه تنها آزادی در اختیار نیست؛ بلکه عین اسارت است.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات