صبح صادق >>  پاسدار >> گزارش
تاریخ انتشار : ۲۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۸  ، 
کد خبر : ۳۴۹۷۱۲
فرمانده سپاه عاشورا

سپاه آذربایجان شرقی یاور مردم استان است

سپاه عاشورای استان آذربایجان شرقی یکی از چهار سپاه استان‌های آذری‌زبان کشور و  یکی از مهم‌ترین استان‌های شمال غرب در حوزه‌های اقتصادی، فرهنگی و سیاسی است. در گفت‌وگو با سرتیپ دوم پاسدار «اصغر عباسقلی‌زاده» فرمانده سپاه عاشورا به صورت اجمالی اقدامات بسیج و سپاه در عرصه‌های گوناگون در این استان را بررسی کردیم که در ادامه این گفت‌وگو را می‌خوانید.
 
نخست درباره مأموریت محرومیت‌زدایی و مردم‌یاری سپاه استان توضیح دهید.
سپاه عاشورا از طریق بسیج سازندگی و چهارهزار گروه جهادی در سطح استان در راستای مردم‌یاری و محرومیت‌زدایی نقش‌آفرینی می‌کند که آبرسانی به 121 روستا برای داشتن آب شرب پایدار، یکی از این اقدامات است؛ همچنین مشارکت بسیج سازندگی در ساخت بالغ بر 2 هزار و 500 واحد مسکن از طرح نهضت ملی مسکن را داریم که این تعداد مسکن را بسیج سازندگی در شهر جدید سهند، مرند و مراغه طبق تفاهم‌نامه‌ای با راه و شهرسازی آماده می‌کند. 
ساخت 400 واحد مسکن مددجویان تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی، ساخت مراکز سلامت و خانه‌های بهداشت در شهرستان‌های محروم، راه‌های روستایی و آسفالت راه بین مزارع و راه‌های منتهی به گلزار شهدا، واگذاری پنل‌های خورشیدی و خرید تضمینی برق از سوی شرکت برق در منزل مددجویان، تهیه و توزیع بسته‌های معیشتی در کمک‌های مؤمنانه از دیگر اقدامات بسیج سازندگی در راستای محرومیت‌زدایی است که با همت گروه‌های جهادی اجرا شده است. 
 
درباره بسیج در استان، به ویژه کم و کیف پایگاه‌های مقاومت توضیح دهید. 
پایگاه‌های مقاومت بسیج مساجد و محلات به منزله حلقه‌های راهبردی مورد توجه قرار دارند؛ بنابراین در راستای سند اعتلای بسیج که فرمان آن را فرمانده معظم کل قوا ابلاغ کرده‌اند، سپاه عاشورا نیز همه ظرفیت‌های درون‌سازمانی و برون‌سازمانی خود را به این امر معطوف کرده و پای کار آورده است. پایگاه‌های مقاومت بسیج مساجد و محلات به منزله حلقه‌های راهبردی به هم پیوسته نظام تلاش دارند تا بتوانند سهم و نقش خودشان را در راستای بیانیه گام دوم انقلاب و رسیدن به تمدن نوین اسلامی ایفا کنند. 
فعالیت 2 هزار و 805 حلقه تربیتی و معرفتی در سطح مساجد، برگزاری کلاس‌های معرفتی و بصیرتی در راستای جهاد تبیین و امیدآفرینی در پایگاه‌ها، برگزاری کلاس‌های تخصصی اخلاقی و قرآنی برای فرماندهان، مدیران بسیج و آحاد بسیجیان در سطح حوزه و پایگاه و برگزاری همایش‌های تربیتی و بصیرتی برای خانواده بسیجیان در سطح حوزه‌های مقاومت بسیج مساجد، از فعالیت‌های بسیج برای بسیجیان پایگاه‌ها و حوزه‌هاست.  همچنین برگزاری اردوهای فرهنگی، تربیتی، سیاحتی، زیارتی و راهیان نور(جنوب و شمال‌غرب) و مسابقات ورزشی در سطح محلات، پایگاه‌ها و حوزه‌ها از دیگر فعالیت‌های بسیج در راستای ایجاد شور و نشاط در کنار مباحث تخصصی و تربیتی است که در این پایگاه‌ها اجرا می‌شود. 
یک نکته مهم در این راستا، توجه به زیست‌بوم محلات و شاخصه‌های هر محله در اجرای برنامه‌ها و حل مشکلات است که در راستای احصای نظام مسائل محلات(برآورد وضعیت محله)، در 913 محله استان مسائل گوناگون، نقاط قوت و ضعف‌ احصا و معضلات و مشکلات آنها حل شده است. 
ظرفیت دانش‌آموزان و بسیج دانش‌آموزی نیز بسیار مهم است. اجرای طرح تربیتی و ارتباط بین مسجد، منزل و مدرسه با برگزاری طرح‌های شهید بهنام محمدی، شهید عزیز الهی و شهید فهمیده در سطح مساجد و مدارس از جمله برنامه‌های محوری در این راستاست.
 
به محلات اشاره کردید، آیا  از فعالیت‌های گذشته آسیب‌شناسی داشته‌اید تا در راستای اهداف تمدنی این اقدامات اصلاح شود؟
رفتارهای جزیره‌ای، آفت کار فرهنگی است و رویکرد سپاه در حوزه‌های اجتماعی و فرهنگی، هم‌افزایی و تعامل با دستگاه‌های استانی است. در حوزه فرهنگ و اجتماع اگر هم‌افزا عمل نشود، دستاوردها حداقلی خواهد بود. بر همین مبنا تأکید بنده به مجموعه‌های فرهنگی و اجتماعی سپاه، هم‌افزایی با دستگاه‌های دولتی و مردمی است. سپاه عاشورا در شورای فرهنگ عمومی حضور فعال و مؤثر داشته و در برنامه‌ریزی و اقدامات فرهنگی نقش مهمی ایفا می‌کند و در این بخش، هم اقشار و هم معاونت‌های متولی مأموریت دارند.
 
ظاهرا کنگره ملی شهدای استان امسال برگزار خواهد شد، کم و کیف آن چگونه است؟ 
باید بگویم در واقع بزرگ‌ترین رویداد فرهنگی استان در سال جاری «کنگره ملی 10هزار شهید آذربایجان شرقی» است، بنابراین سپاه عاشورا تمام توان خود را به کار گرفته تا همه ظرفیت‌های مردمی و دولتی در این زمینه نقش‌آفرین باشند که گزارش مبسوط آن ارائه خواهد شد.
 
در حوزه کارکنان، به ویژه در زمینه خدمات رفاهی و معیشتی و حوزه جمعیت چه فعالیت‌هایی داشته‌اید؟
در این حوزه خدماتی همچون خدمات بیمه‌ای، تدارک سفرهای زیارتی و سیاحتی و پرداخت تسهیلات بانکی برای کارکنان در دستور است؛ همچنین در این زمینه هشت سفر زیارتی برای تشویق فرزندآوری و 23 سفر زیارتی و سیاحتی برای تشویق ازدواج صورت گرفته است.  در حوزه بیمه نیز برای ارزیابی خسارات منازل مسکونی در شهرستان خوی اقدامات لازم انجام و 50 منزل مسکونی نیز بیمه شده و در رابطه با تسهیلات بانکی نیز 364 مورد وام فرزندآوری و 105 مورد وام ازدواج به کارکنان تعلق گرفته است. 
 
به خوی اشاره داشتید، وضعیت خدمات سپاه به مردم زلزله‌زده خوی چگونه است؟ 
از زمان وقوع زلزله، پنج قرارگاه جهادی در منطقه زلزله‌زده برای امدادرسانی مستقر و 120 نفر از بسیجیان جهادی در قالب ۱۶ گروه جهادی از ساعات اولیه زلزله به خوی اعزام شدند. امدادرسانی، توزیع مواد غذایی و بهداشتی، پوشاک، توزیع کانکس‌ها و چادرهای اسکان موقت، اسباب‌بازی و آواربرداری از اهم اقدامات گروه‌های جهادی بود.  روزانه 30 هزار قرص نان از طرف ناحیه تبریز و بسیج سازندگی به خوی ارسال و علاوه بر آن، روزانه 9هزار پرس غذای گرم پخته و در بین زلزله‌زدگان توزیع می‌شد. 
بسیج اصناف نیز علاوه بر ارسال سه کاروان حامل مواد غذایی، البسه و خوراک، 400 میلیون تومان کمک نقدی از بازار و اصناف به خوی ارسال کرده است. در بازسازی منازل هم بر اساس قراردادها با بنیاد مسکن و سایر نهادها عمل کردیم.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات