صفحه نخست >>  عمومی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۲۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۱  ، 
کد خبر : ۳۴۷۷۲۷
در گفتگو با بصیرت مطرح شد

کنعانی‌مقدم: دست رد عربستان بر سینه آمریکا/سعودی‌ها خواستار گسترش روابط با ایران، چین و روسیه هستند

کارشناس و تحلیلگر سیاست خارجی گفت: کشور‌های منطقه بخصوص کشور‌های حوزه خلیج‌فارس به این نتیجه رسیده‌اند که برای ثبات و افزایش امنیت منطقه‌ای باید با ایران همکاری کنند و با کشور‌های توسعه یافته منطقه به مراتب بیشتر از کشور‌های غربی در مراوده باشند.
پایگاه بصیرت / گروه سياسي/ گفتگو با حسين كنعاني‌مقدم

https://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gifhttps://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gifبه گزارش پایگاه خبری تحلیلی بصیرت، حسین کنعانی‌مقدم کارشناس و تحلیلگر سیاست خارجی در گفتگو با بصیرت در خصوص اظهار نگرانی آمریکا و درخواست و پیشنهاد این کشور به عربستان سعودی برای کاهش همکاری با ایران، چین و روسیه گفت: بعد از توافق و عادی‌سازی ارتباط بین دو کشور ایران و عربستان به عنوان دو کشور مسلمان و قدرتمند منطقه شاهد موج سنگینی از اعتراض آمریکا، کشور‌های غربی و رژیم صهیونیستی به این مساله بودیم، چرا که ارتباط ایران و عربستان می‌تواند به زیان غرب تمام شود و آن‌ها منافع و پایگاه‌های خود در منطقه را به تدریج از دست بدهند.

* کارشناس و تحلیلگر سیاست خارجی در این‌باره خاطرنشان کرد: کاهش همکاری عربستان با چین، روسیه و ایران جدیدترین خواسته دولتمردان آمریکایی از عربستان است که خوشبختانه سعودی‌ها دست رد بر سینه آمریکا زده و بر افزایش همکاری‌های فی‌مابین با کشور‌های یاد شده و از جمله ایران تاکید کرده‌اند.

* حسین کنعانی‌مقدم یادآور شد: آنچه در این موضوع مهم است و باید مورد توجه مسئولین کشور باشد قدرتمند شدن ایران اسلامی است، همانگونه که مقام معظم رهبری به درستی چنین توصیه‌ای دارند و از مسولین خواستار قدرتمند‌تر کردن ایران هستند.

* وی در این‌باره تاکید کرد: رهبر انقلاب به این دلیل بر قدرتمند‌تر شدن بیش از پیش ایران تاکید دارند چرا که با افزایش قدرت ایران، تهدیدات دشمن کمتر و کمتر می‌شود و دیگر کشور‌ها مایل به گسترش ارتباطات و افزایش همکاری با ایران در بخش‌های مختلف می‌شوند.

* کارشناس و تحلیلگر سیاست خارجی معتقد است: ایران اسلامی در مدتی که از پایان جنگ تحمیلی تاکنون گذشته و ظهور و بروز قدرتمندی در عرصه‌های دفاعی ایران در منطقه اعم از دریایی، زمینی، موشکی و هوایی داشته است.

* حسین کنعانی‌مقدم در این‌باره تصریح کرد: ایران اسلامی به کشور‌های منطقه و به تمام دنیا نشان داده که همه مولفه‌های قدرت را با تلاش شبانه‌روزی دانشمندان و نخبگان متعهد و متخصص دارد، موضوعی که اینک کشور‌های منطقه به خوبی واقف به آن هستند.

* وی در این‌باره توضیح بیشتری داد و گفت: کشور‌های منطقه بخصوص کشور‌های حوزه خلیج‌فارس به این نتیجه رسیده‌اند که برای ثبات و افزایش امنیت منطقه‌ای باید با ایران همکاری کنند و با کشور‌های توسعه‌یافته منطقه به مراتب بیشتر از کشور‌های غربی در مراوده باشند.

* حسین کنعانی‌مقدم معتقد است: عربستان هم مانند تمامی کشور‌های منطقه مایل به توسعه همکاری خود با کشور‌های بزرگ و با ثباتی مثل چین، روسیه و ایران است چرا که می‌داند نهادینه شدن صلح و امنیت منطقه وابسته به دوستی هر چه بیشتر با کشور‌های همسایه و منطقه‌ای است.

* وی تصریح کرد: با توجه به اینکه عربستان نیز تاکنون تمام تخم‌مرغ هایش را در سبد آمریکا گذاشته بود، اما اینک به این نتیجه رسیده که با ظهور قدرت‌های بزرگ مثل چین، روسیه و ایران در منطقه باید با این کشور‌ها شریک تجاری باشد تا در مسیر توسعه‌یافتگی گام بگذارد به این خاطر سیاست خود را در خصوص همکاری با کشور‌های منطقه تغییر داده و برخلاف تهدیدات آمریکا به همکاری بیشتر با کشور‌های منطقه‌ای روی آورده است.

* حسین کنعانی‌مقدم کارشناس و تحلیلگر سیاست خارجی در پایان گفتگو توضیح داد: خوشبختانه اخیراً شاهد بودیم که امارت از ائتلاف دریایی آمریکا خارج شد. قاعدتا مجوز حضور دریای آمریکا در خلیح فارس منوط به اخذ مجوز کشور‌های ساحلی است اگر این مجوز‌ها داده نشود آمریکا باید پایگاه‌های خود را خالی و از منطقه خارج شود، موضوعی که صد درصد به نفع ارتقای امنیت منطقه و توسعه کشور‌های منطقه‌ای تمام می‌شود.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات