صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۵  ، 
کد خبر : ۳۴۶۱۴۴

نشریه اخبار و تحلیل‌ها دوشنبه 4 اردیبهشت‌ماه

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی): امروز قدرت بازدارندگی رژیم صهیونیستی به پایان رسیده همان چیزی که سال‌ها پیش ده‌ها سال پیش بن گورین هشدار داد شاید حدود شصت سال قبل از این یکی از مؤسسین اصلی رژیم صهیونیستی و نخست‌وزیر این رژیم بود. او گفت که هر وقتی قدرت بازدارندگی ما به پایان برسد رژیم ما مضمحل خواهد شد؛ قدرت بازدارندگی الان به پایان رسیده یا نزدیک به پایان است. خودشان هم می‌دانند خودشان هم می‌فهمند. اضمحلال و انحلال‌شان نزدیک است. این به برکت مقاومت است.(1402/2/2)

نشریه اخبار و تحلیل‌ها WORD 

نشریه اخبار و تحلیل‌ها PDF

▼ حرف روز
رمضان، تداوم معنویت و اتحاد
هر چند ماه رمضان تمام شد ولی مطابق با آموزه‌های اسلامی برای کسی که این ماه را با تمام خوبی‌ها و ارمغان‌های معنوی‌اش درک کرده، مهم حفظ و تقویت و تداوم این دستاوردهای معنوی و فضایل روحی است تا همانند بنه و ذخیره‌ای باشد که او را به رمضان دیگر برساند. رهبر معظم انقلاب در دیدار عیدانه با مسئولان نظام و سفرای کشورهای اسلامی به مناسبت عید سعید فطر ضمن بیاناتی فرمودند: «ماه رمضان، زمینه نزدیک شدن دل‌ها به یکدیگر است؛ همه‌ عوامل در ماه رمضان کمک می‌کنند که دل‌های آحاد مردم به هم نزدیک بشود؛ چه در داخل یک کشور، چه در مجموع امت اسلامی. اولا این رقّتی که روزه ایجاد می‌کند یا دعا و توسل ایجاد می‌کند یا تلاوت قرآن ایجاد می‌کند، خودش مایه‌ نزدیکی دل‌ها است. یا تقوا دل‌ها را به هم نزدیک می‌کند. به نظر ما مسئولان کشورهای اسلامی باید از این فرصت استفاده کنند برای ایجاد اتحاد و نزدیکی آحاد امت اسلامی. امروز مشکل ما تفرق است». چقدر این پیوند معنویت حاصل از فیوضات کسب شده در ماه مبارک رمضان با مسائل و راهبردهای روزآمد مورد نیاز برای مدیریت مسائل سیاسی داخلی، منطقه‌ای و بین‌المللی که رهبر معظم انقلاب بیان و تأکید کردند مناسب و نیاز روز دنیای اسلام است. آری در اسلام شما نمی‌توانید تنها موقعیت خودتان را ببینید و نسبت به سرنوشت اجتماعی دیگر هم‌وطنان، مسلمانان جهان و حتی انسان‌های تحت ستم جهان بی‌تفاوت باشید. مطابق با بیان نورانی رهبر حکیم انقلاب الان که دنیای اسلام دچار مشکلات فراوان، اختلاف، درگیری، خونریزی، وابستگی، فقر و کم‌دانشی است، حل این مشکلات در پرتو نزدیکی دل‌های مسلمانان جهان اسلام ممکن و آسان خواهد شد. مسئله فلسطین، از اساسی‌ترین مسائل امروز دنیای اسلام که امروز با افول تدریجی رژیم غاصب صهیونیستی توأم شده است، تنها در صورتی که اتحاد جهانی اسلامی و البته انسانی صورت بگیرد و راهبرد مقاومت تقویت و استمرار یابد و همه دنیا وظیفه خود بدانند این مقاومت را تقویت کنند، مسئله فلسطین حل خواهد شد. بنابراین «راهبرد امروز دنیای اسلام درباره‌ فلسطین باید کمک به آن نیروی داخلی فلسطین باشد. جبهه‌ مقاومت هر جا هستند، تلاش‌های‌شان البته ارزشمند است؛ مثل خود ما که ایستاده‌ایم پای مسئله‌ فلسطین. جبهه‌ مقاومت تلاش‌شان ارزشمند است؛ این تلاش‌ها باید متمرکز بشود در تقویت عناصر مبارزی که در داخل فلسطین دارند مبارزه می‌کنند و جان خودشان را به خطر می‌اندازند و خطرپذیری می‌کنند».   
فتح‌الله پریشان
 
▼ گزارش روز
تحولات سودان و نقش بازیگران خارجی
یک هفته‌ای است که درگیری‌های خیابانی بین ارتش سودان به رهبری ژنرال برهان و نیروهای واکنش سریع به رهبری حمیدتی در جریان است که تاکنون با اعلام آتش‌بس‌های اعلامی همچنان درگیری‌ها ادامه دارد. روزنامه صهیونیستی یدیعوت آحارانوت به نقل از مقامات رژیم صهیونیستی گزارش داد که وزارت خارجه این رژیم و موساد در تلاش برای حل بحران بین دو طرف درگیری در سودان هستند.
گزاره‌های تحلیلی: ۱ـ درباره علت درگیری بین نیروهای واکنش سریع با ارتش سودان نظرات مختلفی مطرح شده که به دو علت که گزاره‌های قوی‌تری نسبت به سایر گزاره‌ها است می‌توان استنباط کرد. برخی دلیل درگیری‌ها را در تصمیم ژنرال برهان در ادغام نیروهای واکنش سریع در ارتش را علت اصلی درگیری‌ها می‌دانند که معتقدند این اقدام منجر به این شده است که حمیدتی، فرمانده نیروهای واکنش سریع به آن واکنش نشان دهد. برخی دیگر علت درگیری‌ها را در به توافق نرسیدن برهان با حمیدتی به خاطر مسئله توافق سیاسی درباره آینده سیاسی سودان می‌دانند و این مسئله را پررنگ کرده‌اند که حمیدتی نیز به دنبال ریاست دوره انتقالی است که البته فعلاً این دوره انتقالی به یک روند ثابت تبدیل شده است و شاید به همین دلیل بوده باشد که حمدیتی به علت عدم امید به روند سیاسی مترصد رسیدن به قدرت است. 2ـ رژیم صهیونیستی یکی از بازیگرانی است که مهم‌ترین نقش را در تجزیه سودان و تبدیل شدن آن به سودان جنوبی و شمالی دارد و با بحث عادی‌سازی روابط، سعی داشته که حضور و نفوذ خود را در سودان افزایش دهد. یکی از دلایلی که رژیم صهیونیستی تمرکز ویژه‌ای بر روی سودان کرده، بحث کنترل بنادر سودان در دریای سرخ برای جلوگیری از ورود تسلیحات مقاومت به غزه است که این امر اهمیت بیشتری نسبت به سایر موضوعات برای صهیونیست‌ها دارد. همچنین این رژیم در سایه تحولات فوق، ترس از دست دادن پایگاه دوم خود پس از خلیج‌فارس و نزديكي به بحرين و امارات در همجواری باب المندب و دریای سرخ دارد. 3ـ کشورهای عربی به ویژه عربستان و امارات نیز در تحولات سودان نقش‌آفرینی می‌کنند که هر کدام از آنها نیز منافعی در این کشور دارند. اما با این وجود حفظ آبراه‌های بین‌المللی نقش مهمی در بازیگری بازیگران دارد.
نکته مهم در تحولات سودان این است که مقامات فعلی این کشور و حتی حمیدتی فرمانده نیروهای واکنش سریع طرفدار عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی بودند و با این رژیم درجهت بهبود اوضاع داخلی خود رابطه برقرارکردند. اما اکنون نه تنها وضعیت داخلی کشور سودان تغییری نکرده، بلکه این کشور با جنگ ‌داخلی نیز مواجه شده است و این نشان می‌دهد که اعتماد به آمریکا و رژیم صهیونیستی مساوی است با جنگ داخلی و تجزیه.    
محمدرضا فرهادی
 
▼ خبر ویژه
آگاهی آمریکا از اقدامات داعش در افغانستان
اسناد محرمانه پنتاگون که به تازگی منتشر شده نشان می‌دهند که سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا از نقشه‌های داعش برای حمله به سفارت‌خانه‌ها، کلیساها، مراکز تجاری و جام جهانی فوتبال در قطر آگاه بوده‌اند. واشنگتن پست گزارش داد که «مقامات پنتاگون در دسامبر سال گذشته از ۹ حمله این چنینی رهبران داعش در افغانستان آگاه بودند و در ماه فوریه سال جاری این آمار به ۱۵ پرونده رسید». در این سند آمده است: «داعش برای عملیات‌های خارجی که به منابعی خارج از خاک افغانستان، عامل‌هایی در کشور هدف و شبکه‌های گسترده نیاز دارند، یک مدل با هزینه بهینه تدوین کرده است. این مدل به داعش کمک می‌کند تا از موانعی مانند سرویس‌های امنیتی توانمند گذر کرده و زمانبندی عملیات‌ها را کاهش دهد که موجب کاهش احتمال بروز اختلال در عملیات‌ها خواهد شد. تروریست‌های داعش در دیگر نقاط جهان به دنبال دستیابی به تخصص ساخت تسلیحات شیمیایی و استفاده از پهپادها هستند. آنها همچنین ممکن است دیپلمات‌های عراقی را در فرانسه یا بلژیک گروگان بگیرند تا ۴۰۰۰ زندانی داعشی را آزاد کنند.»
 
▼ اخبار 
1ـ پیشروی اژدها در اقتصاد جهانی
طبق پیش‌بینی صندوق بين‌المللی پول، چین سال آینده میلادی از آمریکا سبقت می‌گیرد و بالاترین رشد اقتصادى را خواهد شد. در رتبه‌بندی صندوق بین‌المللی پول، از پنج قدرت اول اقتصادی جهان، چهار مورد در آسیا خواهد بود جایگاه ششم هم روسیه خواهد بود و سپس آلمان، برزیل، انگلستان و فرانسه. ایتالیا از ۱۰ قدرت اقتصادی برتر جهان حذف می‌شود و پرجمعیت‌ترین کشور مسلمان یعنی اندونزی در جایگاه پنجم خواهد ایستاد. هند هم ژاپن را پشت سر می‌‌گذارد. بنگلادش، کانادا، مکزیک و ویتنام هم به رقابت با ایتالیا خواهند پرداخت برای کسب جایگاه یازدهم تا چهاردهم و احتمالاً کانادا، ترکیه، اسپانیا، استرالیا و پاکستان هم برای جایگاه پانزدهم تا نوزدهم خواهند جنگید. نیجریه، فیلیپین، آفریقای جنوبی، عربستان، مصر، لهستان و به احتمال زیاد، ایران، آرژانتین و مالزی نیز برای حفظ یا کسب رتبه‌های زیر و نزدیک بیست در تکاپو خواهند بود.
 
2ـ واردات نفت ایران توسط 3 عضو اتحادیه اروپا
اطلاعات منتشر شده از سوی مرکز آمار اروپا (یورو استات) نشان می‌دهد اتحادیه اروپا در سال میلادی گذشته 4181 تن نفت خام یا فرآورده نفتی از ایران وارد کرده است. میزان واردات نفت اتحادیه اروپا از ایران هر چند رقم قابل توجهی نیست اما حاکی از تمایل پالایشگاه‌های اروپایی برای نادیده گرفتن تحریم‌های آمریکا علیه ایران است و درج این ارقام در آمار رسمی واردات نفت اروپا نشان‌دهنده تمایل مراجع رسمی اروپا برای فاصله گرفتن از تحریم‌ها و یا حداقل نشان دادن اعتراض خود به سیاست تحریم آمریکا علیه ایران است. سه عضو اتحادیه اروپا در سال گذشته میلادی از ایران نفت خام یا فرآورده نفتی وارد کرده‌اند. این کشورها عبارتند از رومانی، لهستان و بلغارستان. بلغارستان در ژانویه 2023 نیز برای دومین ماه متوالی 83 تن نفت یا فرآورده نفتی از ایران وارد کرده است.
 
3ـ روند ۱۰ ساله تولید خودرو در کشور
تولید پایین، زیان انباشته خودروسازان، بدهی به قطعه‌سازان و انباشت خودروهای ناقص که در آذرماه ۱۴۰۰ به حدود ۱۷۳ هزار دستگاه رسیده بود، نشانه‌های تشدید بحران در این صنعت بودند. در سال ۱۴۰۱ تولید به یک میلیون و ۳۴۸ هزار دستگاه رسید و تعداد خودروهای ناقص دو خودروساز بزرگ در انتهای سال ۱۴۰۱ به کمتر از ۱۰۰۰ دستگاه کاهش یافت. سال 1401 تنها سالی است که با وجود شدیدترین تحریم‌ها، تولید خودرو به بیش از یک میلیون دستگاه افزایش یافته که دستاورد بزرگی در جهت خنثی‌‌سازی تحریم‌ها تلقی می‌شود. در سال‌های ۱۳۹۱ و ۱۳۹۲ تحریم‌های شدیدی اعمال شد، از سال ۱۳۹۳ تا ۱۳۹۶ دوره اجرای برجام بود و تحریم‌ها کاهش یافت و از سال ۱۳۹۷ تا کنون دور جدید تحریم‌ها اعمال‌ شده است.
 
4ـ پیش‌بینی از آینده بازار سرمایه
نوید خاندوزی، کارشناس بازار بورس و سرمایه معتقد است: «پیش‌بینی می‌شود در روزهای آینده سرعت رشد بازار نسبت به ابتدای سال کمتر باشد، اما رشد بازار سرمایه ادامه خواهد داشت چون اتفاق منفی عجیبی برای بازار رخ نداده است. ارائه گزارش دوازده ماهه شرکت‌ها که در اردیبهشت‌ماه اتفاق خواهد افتاد، می‌تواند در دو هفته اول و دوم اردیبهشت، بازار را تحت تأثیر قرار دهد. شاید در ابتدای اردیبهشت شاهد اصلاح زمانی و اصلاح قیمتی در بازار باشیم و سرعت رشد کمتر شود ولی برآیند کلی بازار همچنان مثبت و رو به بهبود و جلو خواهد بود.»
 
5ـ کلید ثبات در دست تهران
کارشناس صهیونیست معتقد است: «پیش از بهار عربی، عربستان سعودی به سوریه پیشنهاد داد تا در صورت کاهش روابط و قطع اتحاد با ایران در بازسازی سوریه کمک کند. سوری‌ها این پیشنهاد را رد کردند و با شروع بهار عربی، عربستان، امارات و دیگر کشورها وارد نبرد علیه نظام سوریه شدند. سعودی‌ها نتوانستند در هیچ کشوری سلطه خود را اعمال کنند به همین خاطر آتش‌بس اعلام کردند. آنها فهمیدند کلید ثبات خاورمیانه در دست تهران است.»
 
▼ اخبار کوتاه
جامعه آمریکا در سلطه افراط‌گرایان/ طبق آمارها منتشر شده از قتل‌های انجام شده داخلی آمریکا از ٢٠١٣ تا ٢٠٢٢ نشان می‌دهد که جناح راست افراطی (همه جنبش‌ها) ٧۵ درصد، آنارشیست‌ها(گروهی که معتقدن حکومت و دین جهت پیشرفت جامعه انسانی مضر بوده) و ملی‌گرایان سیاه‌پوست 4 درصد، افراط‌گرایان اسلامی داخلی 20 درصد و سایرین 1 درصد قتل‌ها را انجام می‌دهند.
 
مشکل با جمهوری اسلامی نیست/ عبدالحمید شبیانی سرپرست پروژه ذوب آهن آریامهر گفت: «دول غربی کمک نمی‌کردند، آمریکا صراحتا می‌نوشت احداث ذوب آهن بر خلاف منافع کشور شماست نکنید. کسانی که در داخل با حمایت آمریکا بر سر کار آمده بودند مخالفت می‌کردند. مشکل قدرت‌های زورگو و ایران با جمهوری اسلامی شروع نشد! بعد از جمهوری اسلامی هم تمام نخواهند شد!
 
تقطیع به سبک رسانه ملکه/ فیلم کامل پاسخ رهبر معظم انقلاب به یکی از دانشجویان که بی‌بی‌سی با تقطیع آن به دروغ مدعی «تنش در بیت رهبری» شد منتشر شد. بی‌بی‌سی پاسخ رهبر انقلاب به این سؤال دانشجو را حذف و سؤال را به آخر مراسم که دانشجویان درخواست چفیه می‌کردند وصل کرده بود و طبق آن مدعی شده بود که رهبر انقلاب به سؤال این دانشجو پاسخ نداده است.
 
لغو سخنرانی بی‌بی/ بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم‌ صهیونیستی سخنرانی خود را در کنفرانس «فدراسیون یهودیان» که قرار بود در تل‌آویو انجام شود به دلیل ترس از قصد و نیت معترضان برای حمله به محل برگزاری این سخنرانی لغو کرد. معترضان صهیونیست در جریان اعتراضات خود با یکدیگر هماهنگ کرده‌اند که حلقه محاصره نتانیاهو را در تمام مسیرها تنگ‌تر کنند.
 
صهیونیست‌ها در انتظار پاسخ کوبنده/ جنبش حماس هشدار داد که اگر رژیم صهیونیستی مجددا قصد داشته باشد سران گروه‌های فلسطینی را ترور کند، مقاومت پاسخ کوبنده‌تری به این مسئله خواهد داد.
 
دلارزدایی از نگاه آقای سناتور/ مارکو روبیو، سناتور آمریکایی گفت: «تا ۵ سال دیگر کشورهای زیادی به غیر از دلار با ارزهای دیگر معامله می‌کنند که ما دیگر قادر نخواهیم بود آنها را تحریم کنیم.»
 
صبح صادق این هفته را مجازی بخوانید
هزار و هشتاد‌ونهمین شماره صبح صادق در روز دوشنبه 4 اردیبهشت‌ 1401 به صورت مجازی منتشر شد.
علاقمندان می‌توانند این نشریه را از طریق سایت بصیرت، شبکه اینترنتی پاسدار، کانال‌های بصیرت و صبح صادق در تلگرام، ایتا و سروش مطالعه کنند.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات