تاریخ انتشار : ۲۵ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۶:۳۶  ، 
کد خبر : ۳۴۴۴۴۲

سفر رئیس‌جمهور ایران به چین؛ اشتراک منافع با همگرایی 2 تمدن بزرگ

«حسین اسوبعلی اف» کارشناس مسائل منطقه در یادداشتی که در اختیار خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه قرار داد، به بررسی اهمیت سفر رئیس جمهور اسلامی ایران به چین پرداخت.

سفر رئیس‌جمهور ایران به چین؛ اشتراک منافع با همگرایی 2 تمدن بزرگ

در این یادداشت آمده است: توجه جامعه جهانی در این روزها به سفر رئیس جمهور ایران به چین که در شرایط بسیار پیچیده ژئوپلیتیکی جهانی برگزار می‌شود، مبذول شده است. عملیات نظامی در اوکراین، تشدید رویارویی‌های غرب با روسیه، رفع پیامدهای تاسف بار  زلزله ویرانگر در ترکیه و سوریه، بیش از پیش جدی شدن اختلاف میان چین و آمریکا همه اینها فقط بخشی از فهرست عواملی است که بر وضعیت کلی جهان تأثیر می‌گذارد.

در شرایط پیچیده استراتژیکی و امنیتی جهانی، روابط ایران و چین در مرحله پویایی بالایی قرار گرفته است. طی چند سال اخیر بین دو کشور رایزنی‌های بسیار موثر و مهمی صورت گرفته، همکاری‌های متقابل سیاسی، اقتصادی، تجاری و فرهنگی رشد کرده است. در این میان امضای برنامه مشارکت جامع راهبردی 25 ساله ایران و چین از اهمیت بسیار بالایی برخوردار بوده و سفر فعلی آیت‌الله رئیسی توافقات مهمی برای اجرایی کردن آن حاصل خواهد شد.

به هم نزدیک بودن رویکردهای ایران و چین نسبت به موضوع شکل‌گیری نظم عادلانه جهانی، عاملی موثری در جهت هماهنگی اقدامات دو کشور در عرصه سیاست خارجی به شمار می‌رود. البته این به معنای تشکیل یک بلوک واحد با پایبندی به تعهدات خاصی نبوده، بلکه به معنای اشتراک مواضع، دیدگاه‌ها و اقدامات در رابطه با مهم‌ترین موضوعات توسعه جهانی است.

افزایش اهمیت و نقش ایران در سیاست جهانی، این واقعیت غیر قابل انکار را برجسته کرده است که بدون مشارکت فعال جمهوری اسلامی شکل گرفتن نظم عادلانه جهانی غیرممکن است. در این راستا همکاری‌های ایران و چین و همچنین سایر کشورهای علاقه مند به تامین و تضمین عدالت در روابط بین المللی از اهمیت و ارزش خاصی برخوردار است.

این بدان معناست که نظم جهانی آینده را می‌توان با اقدامات هماهنگ کشورهای نظیر ایران، چین، روسیه و تعدادی دیگر از کشورها شکل داد.

چین از دیرباز یکی از کانون‌های اقتصادی جهانی و مرکز فعالیت‌های تجاری منطقه‌ای است. از این نظر همکاری‌های ایران با چین می‌تواند منجر به تقویت جایگاه جمهوری اسلامی به عنوان یکی از مراکز مهم تجارت در سطح کلان کمک کند. البته ایران در حال حاضر نیز برای خاورمیانه، خلیج فارس، آسیای مرکزی و قفقاز جنوبی مرکز مهم فعالیت‌های اقتصادی، علمی، فناوری و آموزشی منطقه‌ای به شمار می‌رود.

تعامل ایران و چین در حوزه‌های سیاسی بر همکاری‌های دو کشور در چارچوب سازمان‌های بین‌المللی تاثیر مثبتی به جای گذاشته و به خصوص پس از پیوستن ایران به سازمان همکاری‌های شانگهای اثر این همکاری‌ها روی اوراسیا بیشتر شده است.

ایران و چین صاحبان دو تمدن بزرگ، کهن و خودکفا بوده و از مسیر خاص توسعه، پایگاه قوی علمی، فنی، اقتصادی، فرهنگی، آموزشی برخوردارند که همکاری و تعامل آنها در جهت قرار دادن روند تحولات منطقه‌ای و بین المللی در مسیر درست و عادلانه از اهمیت زیادی برخوردار هستند.

از این نظر تعمیق مناسبات میان تهران و پکن در زمینه‌های مختلف کمک مهمی برای رشد و توسعه اقتصادی و اجتماعی و همچنین ثبات و امنیت منطقه‌ای و جهانی خواهد بود.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات