صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۳۰ مهر ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۷  ، 
کد خبر : ۳۴۰۵۸۸

نشریه اخبار و تحلیل‌های شنبه 30 مهرماه

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی): دانشگاه یکی از بزرگ‌ترین موانع در مقابل سلطه‌ استکبار است؛ ما باید این را بدانیم. هدف قدرت‌های گردن‌کلفت جهانی سلطه است؛ به چه وسیله؟ یک روز با اسلحه، یک روز با فریب، یک روز با علم؛ با علم هم سلطه پیدا می‌کنند. دانشگاه جلوی سلطه را می‌گیرد؛ یعنی شما اگر چنانچه توانستید سطح علم کشور را بالا بیاورید، در مقابل سلطه‌ دشمن یک مانع ایجاد کرده‌اید.(1401/7/27)
 
▼ حرف روز
رزمایش امنیت و اقتدار
منطقه قفقاز جنوبی در سال‌های اخیر شاهد اتفاقاتی است که روند آن نشان‌دهنده ردپای رژیم صهیونیستی، آمریکا و برخی از کشورهای منطقه برای ایجاد تغییرات ژئوپلیتیکی در این حوزه است. به عقیده اکثر کارشناسان، جنگ دوم قره‌باغ در واقع قدم اول یک طراحی بزرگ‌تر در حوزه قفقاز جنوبی بوده و انحراف افکار عمومی از تغییرات شیطانی ژئوپلیتیکی است. در حقیقت تلاش رسانه‌ای دشمن آن است در افکار عمومی اینگونه القا شود که عامل اصلی درگیری‌ها و ادامه آن اختلافات مرزی آذربایجان و ارمنستان بخصوص با محوریت قره‌باغ است در صورتی که حملات اخیر آذربایجان در حوزه قره‌باغ نبوده! و گویا دیگر قره‌باغ برای دولت آذربایجان اولویت اول محسوب نمی‌شود. لذا تمرکز حملات خود را با وجود توافق فروردین ماه سال جاری در بروکسل برای تأیید سرحدات مرزی، در شهر جرموک ارمنستان گذاشته که اساسا در منطقه قره‌باغ نیست! اکنون پروژه‌ای که دنبال می‌شود ایجاد دالان جعلی زنگزور است؛ پروژه‌ای که دارای تهدیدات امنیتی، ترانزیتی، انرژوی و حتی در جغرافیای فرهنگی برای ایران اسلامی است. لذا جمهوری اسلامی ایران در دو محور اصلی یعنی تأکید بر خط قرمز نظامی و تلاش‌های دیپلماتیک در حال مواجهه با این طراحی است. رزمایش اقتدار نیروی زمینی سپاه هم در همین راستا باید دانست. با تأکید بر چند نکته: 1ـ برگزاری رزمایش، آن هم با سبک و روش‌هایی که مهم‌ترین آنها تمرین عبور از رودخانه ارس بود، به روشنی بیانگر این نکته مهم است که جمهوری اسلامی ایران در جلوگیری از ایجاد تغییرات ژئوپلیتیکی مصمم است و هر سطح آمادگی که لازم باشد را داراست. ۲ـ برای جمهوری اسلامی ایران، ارمنستان و آذربایجان تهدید به حساب نمی‌آیند اما اقدامات رژیم صهیونیستی و برخی از کشورهای منطقه برای ایجاد کانون بحران در منطقه قفقاز جنوبی است؛ بر همین اساس باید از ایجاد کانون بحران جلوگیری کرد. ۳ـ رزمایش اخیر نیروی زمینی سپاه پیام‌آور صلح است چرا که هم می‌تواند منافع مردم ایران در تحقق امنیت پایدار کشور را محقق سازد و هم عاملی در جلوگیری از جنگی باشد که در حال پدید آمدن بین دو همسایه است. در کنار برگزاری رزمایش، اقدامات دیپلماتیک و هماهنگی دیپلماسی و میدان باعث شده تا انسجام و هدفمندی در اقدامات جمهوری اسلامی ایران بیش از پیش در مسیر تأمین منافع ملی قرار گیرد. آنچه که در کنار این دو حوزه ضروری به شمار می‌آید، پیگیری مصرانه تببین و اقدامات رسانه‌ای است.                     
(مصطفی برزکار)
 
▼ گزارش روز
فتوشاپ های خطرناک!
آذرماه سال ۱۳۹۱ بود که رادیو فردا وابسته به سازمان سیا در گزارشی نوشت: تصویر هواپیمای بدون سرنشینی که ایران اواسط مهرماه اعلام کرده بود موفق به ساخت آن شده، با فتوشاپ ساخته شده است. این گزارش بعدها هم پروبال بیشتری داده شد تا اینکه مدتی بعد نیز برایان هوک رئیس گروه اقدام ایران در دولت ترامپ (سال ۱۳۹۸) در اظهارنظری عجیب و مضحک، دستاوردهای ایران در عرصه‌ موشکی را فتوشاپ دانسته و برای کم‌اهمیت جلوه دادن آن اظهار داشت: «بگذارید مثالی برای شما بیاورم. این مثال مربوط به اقدام پیشین آنها (ایران) در دستکاری تصاویر و محتوا است. ایران اقدام به فتوشاپ تصاویری از پرتاب موشک‌ها کرده است، تا بدین‌ترتیب تلاش کند نشان دهد توانایی موشکی این کشور افزایش یافته است!» اکنون که ده سال از این موضوع می‌گذرد، به دنبال اجماع جهانی علیه این تصاویر فتوشاپ هستند و به صرافت افتاده‌اند که به جهان بقبولانند که این تصاویر فتوشاپ نبوده‌اند بلکه وحشتناک هستند که باید برای جلوگیری از پرواز آنها باید شورای امنیت سازمان ملل هم به کمک بیایید!
گزاره‌های خبری: ۱ـ هر چه بیشتر بگویند که پهپادهای ایرانی خطرناک هستند باعث آبروریزی بیشتر خودشان است و نشان می‌دهد که سخنان آنها چقدر در مورد ایران بی‌اعتبار است. ۲ـ وقتی که سازمان سیا از ده سال پیش در مورد پهپادهای ایرانی اطلاعات غلط منتشر می‌کند صرفاً دو دلیل می‌تواند داشته باشد؛ یا اطلاعات آنها در مورد ایران بسیار ناقص است و یا برای اینکه می‌خواهند مردم را ناامید کنند. ۳ـ این جنجال‌ها یک رسوایی دیگر برای آنها به دنبال دارد؛ کشور آمریکا به همراه اذنابش در طول این سال‌ها با اعمال تحریم‌های به اصطلاح فلج‌کننده به دنبال جلوگیری از پیشرفت‌های ایران در زمینه‌های مختلف بوده‌اند و اکنون جهان مشاهده می‌کند که این تحریم‌ها نه تنها اثر نگذاشته است بلکه باعث جهش بیشتر صنایع دفاعی ایران شده است.
گزاره‌های تحلیلی: جنگ شناختی دشمن بر همین اساس بنا شده است که یک بار با اطلاعات فیک و جعلی توانمندی‌های نظام را به تمسخر بکشاند و بار دیگر با اغراق و بزرگنمایی دستاوردهای نظام را تهدیدی برای کشور معرفی کند. آمریکایی‌ها با بزرگ کردن موضوع پهپاد در اوکراین به دنبال جبران شکست‌های‌شان از پهپادهای ایرانی، ۱ـ هدف قرار دادن عوامل گروهک تروریستی کومله و دمکرات؛ ۲ـ رصد و کنترل تمام حرکات سنت‌کام در خلیج‌فارس؛ ۳ـ تغییر معادلات جنگ در سوریه عراق و لبنان و... است. پهپادهای ایران، آمریکا را در منطقه فلج کرده است و بغض آمریکا از پهپاد ایرانی به آخرین جملات ژنرال فرانک مکنزی فرمانده ستاد مرکزی تروریست‌های آمریکایی در غرب آسیا (سنتکام) در جلسه استماع کمیته خدمات نیروهای مسلح مجلس نمایندگان آمریکا(آوریل ۲۰۲۲) بر می‌گردد، او در آخرین سخنانش دلیل ضعیف شدن آمریکا در منطقه را اینگونه بیان کرد: «استفاده گسترده ایران از پهپادهای کوچک و متوسط برای عملیات‌های شناسایی و هجومی بدین معناست که برای اولین بار از زمان جنگ شبه‌جزیره کره [اوایل دهه 1950 میلادی] ما بدون برتری کامل هوایی، عملیات انجام می‌دهیم.
(فرهاد مهدوی)
 
▼ خبر ویژه
ایران‌هراسی در جهان دیجیتال
جدیدترین نسخه Call of duty که به تازگی منتشر شده در 5 دقیقه‌ اول بازی با ترور یک سردار ایرانی(با نام ژنرال قربانی) توسط موشکی که کنترلش در دست بازی‌کننده است آغاز می‌شود! پیش از این در سری بازی‌های کال‌آو‌ دیوتی همیشه روسیه نقش مقابل بازی‌ها بود اما اخیرا پای ایران به این سری بازی باز شده است. ظاهرا چالش‌های بزرگی که ایران در چند سال اخیر برای آمریکا ایجاد کرده باعث شده در فیلم‌ها و بازی‌های ویديوی به صورت آشکار ایران را تهدید کند.
 
 
▼ اخبار 
1ـ توپ در زمین آمریکاست
میخائیل اولیانوف نماینده دائم فدراسیون روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین، گفت: ایران و ایالات متحده ممکن است پس از انتخابات میان دوره‌ای کنگره آمریکا‌ـ تقریباً در نیمه دوم ماه نوامبرـ به توافق نهایی بر سر توافق هسته‌ای برسند و اگر این اتفاق بیفتد، احیای برنامه جامع اقدام مشترک(برجام) بسیار سریع امکان‌پذیر خواهد بود، برای اینکه فقط برخی مسائل فنی باید حل و فصل شود. وی تأکید کرد که اکنون توپ در اختیار طرف آمریکایی است. این دیپلمات روس گفت: «آنطور که من درک می‌کنم، امکان دستیابی به توافق بین ایران و آمریکا در زمینه توافق هسته‌ای با انتخابات میان‌دوره‌ای آتی کنگره ایالات متحده مرتبط است. دولت ایالات متحده در آستانه انتخابات تصمیم به تعلیق روند مذاکرات در این باره گرفت. ولی با وجود این اقدام، دلیلی وجود ندارد که بگوییم پس نتیجه منفی بوده و مذاکرات پایان یافته است.»
 
2ـ خبری که نباید دیده شود
نشریه معتبر ساینس در مقاله‌ای از آغاز به کار رصدخانه ملی ایران نوشت و آن را «تلسکوپی در کلاس جهانی» توصیف کرد. در مقاله ساینس آمده است: ادویسه ساخت رصدخانه ملی ایران از دو دهه پیش شروع شد. رصدخانه ایران و دو تلسکوپ دیگر در منطقه‌ـ یک تلسکوپ مادون قرمز ۴ متری در ترکیه که در حال تکمیل است و یک تلسکوپ نوری 3/6 متری در هندـ یک شکاف جغرافیایی را در یک شبکه جهانی پر می‌کنند. عطاءالله مهاجرانی وزیر فرهنگ و ارشاد دولت اصلاحات در واکنش به سانسور این خبر نوشت: «خبر بسيار خوب! تلسكوپ ساخت ايران، پروژه ساخت رصد خانه ملى ايران از بيست سال پيش آغاز شده است. تلسكوپ از دو كهكشان كه در فاصله ٣١٩ ميليون سال نورى از زمين هستند، عكس گرفته است! بديهى است كه اين خبر ديده نشود. در فضاى مجازى غايب باشد و در كلاب هاوس كسى سخنى درباره‌اش نگويد.»
 
3ـ ایتالیایی شدن انگلیسی‌ها
طرح جلد شماره جدید هفته‌نامه اکونومیست، لیز تراس را در قامت یک جنگجوی رومی به تصویر کشیده که کلاه‌خودی جارویی، سلاحی چنگالی و سپری پیتزایی در دست دارد. یعنی جنگجویی بی‌قدرت با ابزارهایی ناکارآمد که عملا کاری از دستش برنمی‌آید. تیتر این شماره اکونومیست (BRITALY ترکیبی از BR) دوحرف اول بریتانیا) و ITALY است که ترجمه‌اش می‌شود «به بریتالیا خوش آمدید» که اشاره به ایتالیایی شدن سیاست در بریتانیا دارد. ایتالیا کشوری است که نخست‌وزیرانش با سرعت زیاد تغییر می‌‌کنند و اکونومیست هم با اشاره به استعفای لیزتراس پیش‌بینی کرده که جایگاه نخست‌وزیری در بریتانیا به همین شکل متزلزل شده است. این تیتر و طرح صفحه اول هفته‌نامه اکونومیست باعث اعتراض شدید ایتالیایی‌ها شده که در صفحه رسمی این هفته‌نامه نسبت به آن واکنش داده‌اند.
 
4ـ بدون یک صفحه A4 برنامه
مجید شاکری پژوهشگر در زمينه مالي حكمرانى در مطلبی تحلیلی نوشت: «وقایع یک ماه اخیر نشان داد که جمهوری اسلامی ایران بسیار قویتر از آن است که «به زور» بتوان آن را اصلاح کرد. وقایع یک ماه اخیر نشان داد جمهوری اسلامی ایران مطلقا بدون آلترناتیو است. مخالفان ان یک صفحه A4 برنامه ندارند و از حد کلیات نمی‌گذرند. بخش بزرگی از آنها در جایی که احساس کنند دست بالا دارند، بسیار خشن هستند و از همه اینها مهم‌تر «هیچ» سازماندهی «مستقلی» ندارند. در عمل در نبود سازماندهی، انرژی آنها به راحتی توسط مخالفان سنتی جمهوری اسلامی ایران مثل سازمان مجاهدین خلق مصادره می‌شود، چنانکه نهایتا ایجابی‌ترین نتیجه این انرژی آزاد شده (خصوصا بین ایرانیان خارج از کشور)، از جنس خواسته‌های اعراب خلیج‌فارس است: تحریم بیشتر.»
 
▼ اخبار کوتاه
یک بام و دو هوای رسانه بن‌سلمان/ دادگاهی در عربستان، یک پزشک تونسی را پس از لایک کردن ویدئوی حمایت از حزب‌الله لبنان در تونس به اتهام توهین به حکومت سعودی و تعدی به نظام دولتی از طریق رسانه‌های اجتماعی، به ۱۵ سال زندان محکوم کرد! کاربری در واکنش به این موضوع نوشت: «دقت کردید فقط به خاطر یک لایک! همون عربستانی که با ایران اینترنشنال برامون آزادی می‌خواد بیاره»!
 
پرسش‌های بی‌پاسخ/ میک والاس نماینده ایرلند در پارلمان اروپا پیرامون رفتارهای متناقض اتحادیه اروپا گفت: «چرا با آمریکا و ناتو که مردم را در افغانستان، عراق، لیبی ترور می‌کنند، مشکل نداریم؟ یا اینکه کمک آمریکا و اتحادیه اروپا به سعودی‌ها و امارات برای ایجاد وحشت در یمن مشکلی ندارد؟ چرا ما با اسرائیل که فلسطینی‌ها را به وحشت می‌اندازد مشکلی نداریم؟
 
گوگل نقره‌داغ شد/ کمیسیون رقابت هند گوگل را به‌ دلیل اقدامات ضد رقابتی 161/95 میلیون دلار جریمه کرد. این کمیسیون اعلام کرده که گوگل از موتور جست‌وجو و پلی‌استور سوءاستفاده می‌کند تا موقعیت برنامه‌های خود مانند کروم و یوتیوب را در بازار مرورگرها و بازار میزبانی ویدیوها حفظ کند.
 
پشت پرده شعار زن زندگی آزادی/ کاربری در واکنش به دفاع مریم رجوی از شعار زن زندگی آزادی نوشت: هیچ‌ یک از زنان گروهک جلاد منافقین حتی در انتخاب رنگ روسری هم حق انتخاب ندارن، اون وقت رهبرشون به عدم آزادی زنان در ایران اعتراض می‌کنه همینقدر وقیح.
 
اقدام قاطع در برابر تجاوز/ سردار پورجمشیدیان معاون هماهنگ‌کننده نیروی زمینی سپاه گفت: در جنگ اخیر جمهوری آذربایجان، قره‌باغ آزاد شد و ما هم تبریک گفتیم اما امروز اگر بخواهد تجاوزی صورت گیرد و راه‌های اتصال ایران به اروپا خدشه‌دار شود، با این کار برخورد قاطعانه می‌کنیم.
 
افشاگری در نورد استریم/ دیمیتری پسکوف، سخنگوی كرملين گفت: افشاى واقعیت حادثه در خط لوله انتقال گاز «نورد استریم»، بسیاری از اروپایی‌ها را شگفت‌زده خواهد کرد. اگر نام عاملان حمله به نورد استریم علنی شوند، کشورهای اروپایی غافلگیر خواهند شد.
 
تحریم ایران را بردارید/ وزیر خارجه ترکیه خطاب به غربی‌ها گفت: شما نمی‌توانید با تهدید یک کشور (عربستان) مشکل نفت را حل کنید. اگر می‌خواهید قیمت نفت را کاهش دهید، تحریم‌های ایران و ونزوئلا را لغو کنید.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات