تاریخ انتشار : ۱۳ مهر ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۱  ، 
کد خبر : ۳۰۴۹۸۹
داود زارعيان در گفت‌وگو با آرمان:

جای فیلتر مدیریت کنید

اشاره: در سال‌های اخیر فیلتر کردن شبکه‌های اجتماعی بحث چالش برانگیز بود که همچنان هم خبرساز است، آن‌چنان که برخی صاحب‌نظران موافق و برخی دیگر مخالف این اتفاق هستند. حال با توجه به تغییر وزیر ارتباطات باید ببینیم که سرانجام این مساله به کجا می‌رسد. داود زارعیان، معاون شرکت مخابرات ایران و کارشناس ارتباطات درباره فیلترینگ فضای مجازی در گفت‌و‌گو با «آرمان» می‌گوید: رویکردی که وزیر ارتباطات جدید باید به فضای مجازی داشته باشد، رویکرد مدیریتی است. تجربه نشان داده که فیلتر کردن، مقاومت کردن و بستن سایت‌ها پاسخگو نیست، بلکه فضای مجازی باید مدیریت شود، آن‌چنان که به تدریج محتوای خوب و مورد نیاز جامعه در فضای مجازی گردش پیدا کند و در کنار آن پیام رسان‌های داخلی نیز تقویت شوند؛پیام رسان‌هایی که ساده باشند و به راحتی در دسترس قرار بگیرند، به گونه‌ای که بدون نیاز به نرم افزار و روش‌های خاص مردم به راحتی بتوانند از آنها استفاده کنند.
پایگاه بصیرت / نگین باقری

(روزنامه آرمان – 1396/05/31 – شماره 3399 – صفحه 5)

* دولت دوازدهم در حوزه ارتباطات باید چه اهداف و برنامه‌‌هایی را دنبال کند؟

** به نظر می‌رسد که حداقل در یک دهه اخیر تحولات حوزه ارتباطات از توسعه زیرساخت‌های صرف به سمت توسعه کاربرد ارتباطات و فناوری اطلاعات پیش رفته است، به این ترتیب که تلاش کشورها بر مبنای استفاده بیشتر از کارکردهای ارتباطات و فناروی اطلاعات یا دولت الکترونیک بوده است. شاید اولین اولویت دولت دوازدهم در بخش ارتباطات توجه به دولت الکترونیک باشد، با این فرض که بپذیریم هنوز توسعه ایجاد نشده و هنوز نیازمند کار و تلاش بیشتر در این زمینه هستیم. از سوی دیگر، موردی که در دولت قبل کامل نشد، شبکه ملی اطلاعات بود. باید شبکه ملی اطلاعات با رویکردی که پاسخگوی نیازهای کشور باشد، توسعه پیدا کند. با وجود این، باید مراقبت کنیم تا بحث تحریم ها، تردیدها، کاربردها و امنیت در حوزه ارتباطات و فناروی اطلاعات حفظ شده و ارتقا یابد.

از این رو ایجاد شبکه ملی اطلاعات نیز باید یکی دیگر از اولویت‌ها باشد. مطلب دیگر ساماندهی مجدد پروانه‌های اپراتوري مثل fcp- pap- mvno است که طی چهار‌ساله گذشته صادر شده، در حالی که ممکن است در آینده صدور چنین پروانه‌های متعدد، موازی و پر هزینهای موجب شود که بخش ارتباطات دچار بحران شود. از این رو این بخش هم نیازمند بازنگری است و باید مورد توجه قرار گیرد. موضوع چهارم همکاری و تعامل بیشتر با سازمان فضای مجازی و شورای عالی فضای مجازی است. مساله بعدی توجه به تولید محتوا در مجموعه کشور است که البته وزارت ارتباطات یکی از سازمان‌هایی است که در این مورد نقش دارد.

باید در این زمینه برای اینکه پیام رسان‌ها و جست‌و‌جوگرهای داخلی را توسعه داده و کاربرد استفاده از محتوای داخلی را افزایش دهیم با کمک سایر دستگاه‌ها در این زمینه سرمایه‌گذاری بیشتری کرده و اعتبارات بیشتری را اختصاص دهیم. در نهایت باید حمایت از بخش خصوصی صورت گیرد تا شاهد تغییرات جدی و اساسی در بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات باشیم. وزیر جدید ارتباطات بر اساس همین الزامات برنامه خود را تنظیم کرد و به مجلس فرستاد، آن‌چنان که این برنامه مورد توجه قرار گرفت و نهایتا منجر به رأی اعتماد به او شد.

* وزیر ارتباطات جدید اساسا باید در رابطه با فیلترینگ فضای مجازی به ویژه شبکه‌های اجتماعی چه رویکردی داشته باشد؟

** رویکردی که وزیر ارتباطات جدید باید به فضای مجازی داشته باشد، رویکرد مدیریتی است. تجربه نشان داده که فیلتر کردن، مقاومت کردن و بستن سایت‌ها پاسخگو نیست، بلکه فضای مجازی باید مدیریت شود، آن‌چنان که به تدریج محتوای خوب و مورد نیاز جامعه در فضای مجازی گردش پیدا کند و در کنار آن پیام رسان‌های داخلی تقویت شوند؛ پیام رسان‌هایی که ساده باشند و به راحتی در دسترس قرار بگیرند، به‌گونه‌ای که نیاز به نرم افزار و روش‌های خاص نداشته باشند تا مردم به راحتی بتوانند از آنها استفاده کنند.

من فکر می‌کنم این رویکرد در فضای مجازی می‌تواند کمک کند که ما فضای مجازی سالمی داشته باشیم. با توجه به اینکه امروزه شبکه‌ها و رسانه‌های اجتماعی دو ابزار اصلی اطلاع‌رسانی جامعه هستند، بدون تردید جز این روش نمی‌توان با آنها برخورد کرد، چرا که گستردگی فضای مجازی در میان مردم بسیار است و تنها راه برای مقابله با آسیب‌های شبکه‌های اجتماعی فرهنگسازی است، در غیر این صورت فیلتر کردن با تبعات منفی رو به روست.

* فعالان عرصه ارتباطات و فناوری اطلاعات چالش‌های جدی اشتغال‌زایی در این زمینه را ناهمسویی برخی مصوبه‌ها و آییننامهها، موازی کاری دستگاه‌ها و کاستی در قوانین حمایتی می‌دانند. در این باره چه اظهارنظری دارید؟

** سال هاست که کشورهای دنیا با رویکرد توجه به ارتباطات و فناوری اطلاعات، توسعه جامعه اطلاعاتی و فضای کسب و کار و اشتغال تغییر کرده‌اند. امروزه فضای اشتغال از کارهای سخت به سمت کارهای نرم رفته است. با وجود این، بخش ارتباطات می‌تواند در حوزه‌های مختلف ایجاد شغل کند، آن‌چنان که مدیریت، نگهداری، برنامه نویسی و ایجاد کانال نیازمند اشتغال‌زایی است. امروزه بیش از 16‌هزار دفتر خدماتی پیشخوان دولت، پلیس + 10، اطلاعات پلیس و... ایجاد شده که همگی اشتغال ایجاد کرده‌اند. به ویژه در بخش تولید، فروش و پشتیبانی نرم افزارها و سخت افزارها اشتغال‌زایی خوبی شکل گرفته است.

* آیا وزير آينده باید مرجعيت سياستگذاری شورای عالی فضای مجازی را در اين حوزه قبول کند ؟

** در این زمینه توجه به قانون از همه مهم‌تر است. قانون تکلیف را مشخص می‌کند. اگر تعامل بین این دو حوزه تقویت شود، به نظر می‌رسد که بهترین راه حل است. پیش‌بینی ما این است که حتما در دوره جدید تعامل بیشتر خواهد بود.

* وضعيت کنونی وزارت ارتباطات را در حوزه بين الملل و سياست خارجی چگونه می‌بينيد؟

** وضعیت کنونی ما نسبتا خوب است. در حوزه زیر ساخت‌های تلفن ثابت و همراه شرایط خوبی داریم. در حوزه کاربرد، مهارت‌ها و سواد اطلاعاتی در حالت متوسط هستیم و باید آنها را تقویت کنیم. از سوی دیگر، جزو کشورهایی هستیم که در رتبه بندی آی تی در سطح متوسط قرار داریم و در جایگاه بین‌الملل چه از نظر سیاسی و چه از نظر اجتماعی ارتباطات خوبی با اپراتورهای دنیا داریم. منتها اگر بتوانیم بخش کاربری و مهارتی را در کشور تقویت کنیم به کشور توسعه‌یافته در این حوزه ارتقا پیدا خواهیم کرد. به اعتقاد بنده مجموعه آی سی تی به بلوغ رسیده و می‌تواند تعامل خوبی در این عرصه داشته باشد. با وجود این، وزیر ارتباطات جدید فردی است که داخل مجموعه بوده و شناخت خوبی از حوزه‌های مختلف دارد و می‌توان ، خیلی خوب هماهنگی ایجاد کند، اما حوزه فناوری حوزه پر چالشی است؛ آن هم به دلیل تغییراتی که هر روز در این حوزه ایحاد می‌شود. اگر این حوزه به روز نشود و سریع با تحولات جهانی همسو نباشد دچار چالش می‌شود. این در حالی است که آقای جهرمی با ویژگی‌های که دارد، می‌تواند بر این چالش غلبه کند.

* عملکرد دکتر واعظی را به عنوان وزیر ارتباطات دوره قبل چگونه ارزیابی می‌کنید؟ از دیدگاه شما نقاط ضعف و قوت کارنامه کاری ایشان چگونه بود؟

** ارزیابی عملکرد آقای واعظی سخت است، اما من معتقد هستم عملکرد ایشان دو رو داشت. یک رو ایجاد انسجام در وزارت ارتباطات بود که توانست بخش‌های جدا شده و حاکمیت وزارت ارتباطات را برگرداند، روی دیگر نقطه ضعف ایشان در ارتباط با مخابرات بود. آقای واعظی در دوران مسئولیت خود در این حوزه آن‌طور که باید هماهنگ نبود. این عدم هماهنگی به مجموعه آسیب رساند.

http://www.armandaily.ir/fa/news/main/195261

ش.د9602184

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات