تاریخ انتشار : ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۸:۰۹  ، 
کد خبر : ۲۹۰۱۴۸

سردی روابط اتحادیه اروپا و رژیم صهیونیستی

(روزنامه جمهوري اسلامي ـ 1394/09/17 ـ شماره 10474 ـ صفحه 6)

تصمیم رژیم صهیونیستی در تعلیق تعامل دیپلماتیک با اتحادیه اروپا در مساله گفت وگوهای به اصطلاح صلح با طرف فلسطینی نشانگر افزایش شکاف میان این رژیم و دولت‌های اروپایی است؛ شکافی که طی ماه‌های گذشته نمود بیشتری یافته است.

به گزارش «ایرنا» تاختن مقام‌های تل آویو بر اتحادیه اروپا و تعلیق همکاری‌های رژیم صهیونیستی با این اتحادیه در زمینه گفت وگوهای سازش با فلسطینیان، سرآغاز دور تازه سردی روابط دو طرف را به تصویر می‌کشد.

بیستم آبان اتحادیه اروپا اعلام کرد روی کالاهایی که در شهرک‌های یهودی نشین کرانه باختری، شرق بیت المقدس و بلندیهای جولان تولید می‌شود برچسبی مخصوص زده خواهد شد تا مشخص شود این کالاها در این مناطق تولید شده است. این تصمیم به این دلیل اعلام شد که اتحادیه اروپا همراستا با سازمان ملل متحد، اشغالگری رژیم صهیونیستی در مناطقی واقع در کرانه باختری، نوار غزه، شرق بیت المقدس و بلندی‌های جولان را به رسمیت نمی‌شناسد و آن را مغایر قوانین بین‌المللی می‌داند.

در این پیوند، نهادهای حقوق بشری و مدافعان حقوق مردم فلسطین در غرب همواره بر رهبران اروپایی فشار وارد کرده‌اند که اتحادیه اروپا باید در برابر اشغالگری رژیم صهیونیستی در مرزهای پس از 1346 اقدامی عملی انجام دهد. به همین دلیل، اتحادیه اروپا قانونی را تصویب کرد تا با الزام به برچسب زدن کالاهای تولیدی در شهرک‌های یهودی نشین، به شهروندان خود حق انتخاب خریدن یا نخریدن این کالاها را بدهد.

در برابر، همانگونه که انتظار می‌رفت «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در کوتاه زمانی به اقدام اتحادیه اروپا در تحریم کالاهای ساخته شده در شهرک‌های صهیونیست‌نشین واکنش نشان داد و تلاش کرد با فرافکنی، این اقدام را نمادی از نژادپرستی اروپایی‌ها و هم ردیف «هولوکاست» نشان دهد.

در ادامه چنین واکنش هایی، نتانیاهو هشتم آذرماه در بیانیه‌ای اعلام کرد تمام مراوده‌های دیپلماتیک خود با اتحادیه اروپا را در مساله گفت وگوهای صلح با طرف فلسطینی به حالت تعلیق درمی آورد. بر پایه این بیانیه، نتانیاهو دستور داده است مشارکت موسسه‌های اتحادیه اروپا در هر موضوع مربوط به روند دیپلماتیک با فلسطینی‌ها مورد ارزیابی قرار گیرد و تا زمان تکمیل این ارزیابی، تعلیق در روابط دیپلماتیک با اتحادیه اروپا ادامه خواهد داشت.

اتحادیه اروپا در کنار آمریکا، روسیه و سازمان ملل متحد عضو چهاروجهی است که از آغاز هزاره نو میلادی تلاش داشته گفت وگوهای سازش بین رژیم صهیونیستی و طرف فلسطینی را با هدف تشکیل دولت فلسطینی در چارچوب طرح «دو دولت» به پیش برد. نتانیاهو با این اقدام تلاش دارد اتحادیه اروپا را از این گفت وگوها کنار بگذارد.

هرچند پس از بیانیه نتانیاهو، اتحادیه اروپا اعلام کرد که به تلاش‌های خود برای دستیابی به صلح بین فلسطین و رژیم صهیونیستی ادامه می‌دهد اما اقدام این اتحادیه در برچسب زدن به کالاهای ساخته شده در شهرک‌های یهودی نشین مناطق اشغالی پس از 1346 و واکنش رژیم صهیونیستی به این اقدام نشان از شکل گیری شکافی تازه در روابط تاریخی دو طرف دارد.

با توجه به این که در جهان کنونی افکار عمومی بیش از هر زمان دیگری از ابزارهای تاثیرگذاری بر سیاست‌های کلان برخوردار است و به دلیل گسترش روزافزون طبقه متوسط جدید در سطح جهانی، مسایل مربوط به حقوق بشر بیش از هر زمان دیگری به خواسته‌های نخستین بیشترین تعداد مردم جهان تبدیل شده است، می‌توان گفت چشم پوشی سیاستمداران غربی بر سیاست‌های نژادپرستانه رژیم صهیونیستی دشوارتر از هر زمان دیگری شده است.

مساله دیگری که به عاملی تسریع‌کننده در این زمینه تبدیل شده، گسترش تروریسم و افراط گرایی به ویژه در برخی کشورهای خاورمیانه عربی است. در زمینه ریشه‌های گسترش تروریسم تکفیری و عوامل پشت پرده آن بحث‌های بسیاری مطرح شده و این مساله از لایه‌های گوناگونی برخوردار است اما در این میان یک مساله بنیادین به عنوان ریشه مشکلات ساختاری در خاورمیانه وجود دارد که همگان بر آن توافق نظر دارند و آن وجود رژیم صهیونیستی و اشغالگری این رژیم در سرزمین فلسطین است.

سیاست‌های نژادپرستانه این رژیم و تلاش مسئولان آن برای ناکام گذاشتن طرح‌های صلح به واسطه توسعه طلبی‌های سرزمینی صهیونیست‌ها به ناامیدی بیش از پیش جوامع اسلامی در خاورمیانه نسبت به احقاق حقوق مردم فلسطین منجر شده است. این امر ریشه بسیاری از سرخوردگی‌های مردم خاورمیانه عربی از حاکمان خود است که نمود آن را در شورش‌های گوناگون و شکل گیری گروه‌های مقاومت در گوشه و کنار جهان اسلام می‌بینیم و نمونه اخیر آن را می‌توان خیزش‌های اخیر جهان عرب دانست.

سیاستمداران غربی نیز به خوبی به این واقعیت آگاهند و می‌دانند تا زمانی که رژیم صهیونیستی دست از اشغالگری و نژادپرستی برندارد ثبات در خاورمیانه ایجاد نخواهد شد؛ امری که پیامدهای امنیتی آن کشورهای اروپایی را نیز دربرمی گیرد. اقدام اتحادیه اروپا در قبال کالاهای تولید شده در سرزمین اشغالی در چنین چارچوبی قابل تحلیل است و انتظار می‌رود در سال‌های پیش رو چنین فشارهایی بر رژیم صهیونیستی تشدید شود.

در این میان، رژیم صهیونیستی نیز همانند دهه‌های گذشته همچنان همه تلاش‌های پنهان و آشکار خود را به کار می‌برد تا مانع از تسری و گسترش چنین فشارهایی از مبدا کشورهای اروپایی شود. البته تحولات سال‌های اخیر نشان می‌دهد بر خلاف خواسته این رژیم، روندهای یادشده درباره گسترش ابزارهای نفوذ افکار عمومی بر سیاستمداران و گسترش طبقه متوسط جدید در سطح جهانی حلقه فشارها بر رژیم صهیونیستی را تنگ‌تر از پیش خواهد کرد.

موافقت با تغییر عضویت فلسطین در سازمان ملل متحد از «نهاد ناظر» به «دولت ناظر غیر عضو»، عضویت فلسطین در بیش از 15 نهاد بین‌المللی وابسته به سازمان ملل، موافقت پارلمان بسیاری از کشورهای اروپایی با تشکیل کشور فلسطینی، برافراشته شدن پرچم فلسطین در سردر سازمان ملل متحد و اقدام اخیر اتحادیه اروپا نشان از روند گریزناپذیر و رو به جلوی احقاق حقوق مردم فلسطین در سطح بین‌المللی دارد.

به همین دلیل و با وجود اشتراک نظرهای بسیاری که میان کشورهای اروپایی و رژیم صهیونیستی وجود دارد، شواهد نشان می‌دهد که در ماه‌ها و سال‌های پیش رو باید منتظر افزایش بیش از پیش شکاف میان کشورهای اروپایی و رژیم صهیونیستی و در پی آن افزایش فشارهای بین‌المللی بر این رژیم در جهت پایان دادن به اشغالگری باشیم.

ش.د9404867

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات