صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۰ فروردين ۱۳۹۱ - ۰۸:۵۴  ، 
کد خبر : ۲۳۷۹۹۴

آخرین تحولات سوریه


 مهلت شورای امنیت به طرف های درگیر برای توقف خشونت ها در سوریه تا 6 صبح 24 فروردین عملیات مسلحانه دولت و شورشیان باید متوقف شده باشد.
شورای امنیت سازمان ملل با صدور بیانیه ای از طرف های درگیر در سوریه خواست تا به اقدامات مسلحانه خود تا ۱۰ آوریل پایان دهند و نیروهای خود را از مناطق مسکونی خارج کنند. ارتش سوریه در برخی از شهرها از جمله درعا، با شورشیان مسلح درگیر است. درگیری های مسلحانه شورشیان سوری که توسط برخی کشورهای خارجی از جمله عربستان، قطر و فرانسه حمایت می شوند، جان بسیاری از مردم غیرنظامی را گرفته است. به گزارش الجزیره، شورای امنیت در نشست روز پنج شنبه خود بیانیه ای را در این باره تصویب کرد. این شورا درحالی که از دولت سوریه خواسته است تا دهم آوریل (22 فروردین) فعالیت های مسلحانه خود را در این کشور متوقف و نیروهایش را از مناطق مسکونی خارج کند، از مخالفان مسلح دولت سوریه نیز خواست تا 48 ساعت پس از توقف فعالیت های نظامی دولت، تمام اقدامات مسلحانه خود را به طور واضح متوقف کنند و نیروهایشان را از مناطق مسکونی بیرون ببرند. با این حال در این بیانیه ای که سوزان رایس، نماینده آمریکا و رئیس دوره ای شورای امنیت، قرائت کرد دولت سوریه را تهدید کرد در صورت اجرا نکردن این طرح، اقدامات جدی علیه این کشور انجام دهد. به گزارش بی بی سی، مقامات ترکیه به تازگی مدعی شده اند که ۲۳۰۰ نفر از شهروندان سوریه به ترکیه پناهنده شده و در اردوگاه های مرزی اسکان داده شده اند.
 تاکید چین و روسیه در مخالفت با مجازات سوریه
در همین حال روسیه و چین در این نشست هم تاکید کردند که با هر نوع تلاش برای تحمیل مجازات و تحریم علیه سوریه از سوی شورای امنیت مقابله خواهند کرد. گفته می شود لحن بیانیه شورای امنیت سازمان ملل بنا به درخواست روسیه تا حدود زیادی تعدیل و از تندی آن کاسته شد. شورای امنیت از طرف های درگیر در سوریه خواست تا با سازمان ملل و نهادهای وابسته به آن همکاری کامل داشته باشند و به صورت فوری و بدون هیچ پیش شرطی اجازه دهند کمک های بشردوستانه و خبرنگاران به مناطق مختلف سوریه وارد شوند. اگرچه این بیانیه الزام آور نیست اما می تواند زمینه های صدور قطعنامه های الزام آور را فراهم کند.
 حمایت مجدد از طرح عنان
در این نشست بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل نیز ضمن محکوم کردن خشونت ها در سوریه، گفت: «با وجود این که دولت سوریه با طرح کوفی عنان، نماینده مشترک سازمان ملل و اتحادیه عرب موافقت کرده اما خشونت ها در این کشور هم چنان ادامه دارد و وضعیت روز به روز بدتر می شود.» بان کی مون از شورای امنیت خواست تا در حمایت از طرح عنان متحد باشند و تاکید کرد که در سوریه حقوق بشر در مواردی به شدت نقض شده است. وی همچنین از مقامات سوری خواست تا با طرح عنان به طور کامل همکاری کنند و گفت: «ما از بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه می خواهیم تا با درایت رفتار و حق ملتش را رعایت کند و نیز از مخالفان می خواهیم تا هرچه زودتر خشونت ها را در این کشور پایان دهند و طرح عنان را اجرا کنند.» دبیرکل سازمان ملل در پایان تاکید کرد که مسئله سوریه باید به صورت سیاسی حل و فصل شود تا دموکراسی در این کشور به صورت مناسب برقرار شود.
 مهلت عنان به ارتش سوریه و شورشیان
کوفی عنان نیز که از طریق ویدئو کنفرانس در این نشست شرکت کرده بود، اعلام کرد که نباید در مقابل وضعیت کنونی سوریه سکوت کرد. وی تاکید کرد ارتش سوریه و مخالفان باید تا ساعت 6 صبح روز دوازدهم آوریل (24 فروردین) اقدامات مسلحانه خود را به صورت کامل متوقف کرده باشند و این در صورتی خواهد بود که دولت سوریه نیز در روز دهم آوریل این طرح را اجرا کرده باشد. کوفی عنان گفت: «از دولت سوریه و رهبران مخالفان این کشور می خواهم تا به طور واضح به نیروهای خود دستور دهند اقدامات مسلحانه خود را در همه نقاط کشور متوقف کنند تا دیگر دلیلی برای ادامه این گونه اقدامات در سوریه وجود نداشته باشد.»
 ضعف اتحادیه عرب و لزوم حضور ناظران بین المللی
کوفی عنان که به نمایندگی همزمان از سازمان ملل و اتحادیه عرب، تلاش می کند بحران در سوریه را به سمت تحقق آرامش در این کشور ببرد، به ضعف اتحادیه عرب در نظارت بر آتش بس اشاره کرد و گفت: «نظارت بر آتش بس به وسیله ناظران کنونی اتحادیه عرب ممکن نیست و باید یک هیئت ناظر بین المللی در سوریه مستقر شود تا بتواند واقع گرایانه آن چه را که در این کشور اتفاق می افتد گزارش دهد.» وی همچنین اعلام کرد که دولت سوریه وعده داده خشونت ها به سرعت پایان یابد و کمک های بشردوستانه به این کشور وارد شود. کوفی عنان افزود: «دولت سوریه تعهد داده که ما می توانیم از تمام بازداشتگاه های این کشور دیدن کنیم و روزنامه نگاران نیز می توانند با آزادی کامل وارد سوریه شوند.» احمد فوزی، سخنگوی کوفی عنان نیز اعلام کرد که دولت سوریه از آغاز خروج نیروهایش از 3 شهر این کشور خبر داده که این اقدام در راستای اجرای طرح کوفی عنان بوده است.
 ساز مخالف فرانسه
در حالی که شورای امنیت و دبیرکل سازمان ملل از لزوم حمایت از طرح عنان سخن گفته اند، آلن ژوپه، وزیر خارجه فرانسه، نسبت به موفقیت طرح کوفی عنان در سوریه ابراز تردید کرد. ژوپه گفت: «ما به موفقیت طرح کوفی عنان در سوریه خوش بین نیستیم و بشار اسد همواره جامعه جهانی را فریب می دهد.» فرانسه از جمله کشورهایی است که گفته می شود از شورشیان مخالف دولت سوریه حمایت مالی و تسلیحاتی می کند. ژوپه بار دیگر دولت سوریه را متهم کرد و گفت: «روند کنونی جاری در سوریه نشان دهنده این است که عملیات خشونت آمیز در این کشور هم چنان ادامه پیدا خواهد کرد و دولت به تعهدات خود برای متوقف ساختن اقدامات نظامی پای بند نخواهد بود.»
افشاگری 5 خبرنگار مستعفی الجزیره درباره نحوه پوشش اخبار سوریه
یک رسانه ترک زبان در گزارشی از افشای سیاست های خبری الجزیره از زبان ۵ خبرنگار مستعفی این شبکه تلویزیونی درباره سوریه خبر داد. به گزارش خبرگزاری مهر، شبکه خبری NTV ترکیه در گزارشی تحت عنوان "زلزله سوریه در الجزیره" اعلام کرد که ۵ تن از خبرنگاران این شبکه تلویزیونی به دلیل سیاست های نادرست این رسانه خبری در قبال سوریه از سمت خویش استعفا کرده اند.در این گزارش آمده است: به دنبال اعتراضات خبرنگاران الجزیره در ماه مارس نسبت به سیاست های این شبکه خبری در قبال سوریه این اعتراضات وارد مرحله جدیدی شده که نحوه اطلاع رسانی الجزیره را زیر سوال برده است.بنا بر اعلام خبرنگاران مستعفی الجزیره، اخباری که این افراد درباره سوریه و لیبی بر زبان می آوردند به صورت مونتاژ و نوشتاری سانسور می شد و سپس در اختیار افکار عمومی قرار می گرفت."علی الهاشمی" یکی از این خبرنگاران در این رابطه می گوید: «من ۵ ماه پیش خبر بمباران مرز لبنان توسط نیروهای سوریه را تکذیب کردم که این اقدام باعث شد مسئولان شبکه خبری الجزیره مرا تحت فشار قرار دهند تا در نهایت مجبور به استعفا شوم»."احمد موسی" تهیه کننده برنامه خبری الجزیره نیز اظهار داشت: «بسیاری آرزو دارند در الجزیره کار کنند اما این باعث افسردگی من می شود. اخباری که در مورد سوریه و لبنان در الجزیره منتشر می شود به طور کامل تحت مونتاژ و سانسور قرار می گیرد»."خالد ابوصلاح" یکی دیگر از نیروهای مستعفی الجزیره که خبرنگار این رسانه در شهر حمص بود می گوید: «مسئولان الجزیره از من خواستند کودکی که در جریان اعتراضات و درگیری های شهر حمص توسط گروه های مسلح زخمی شده یا مردم غیر نظامی که در این شهر کشته می شوند را طوری پوشش خبری دهم که گویی توسط نیروهای ارتش سوریه کشته شده اند».گفتنی است این ۵ خبرنگار از کارمندان دفتر الجزیره در بیروت بودند.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات