صفحه نخست >>  عمومی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۹:۴۱  ، 
کد خبر : ۳۵۹۷۱۷

سنوار به رویای شکست ناپذیری صهیونیست ها پایان داد

سنوار نماد ناکامی و شکست رژیم صهیونیستی است. مردی که معادلات بین المللی را به نفع محور مقاومت تغییر داد. سنوار با طراحی عملیات طوفان الاقصی توانست به رویای شکست ناپذیری صهیونیست ها در 70 سال گذشته پایان دهد
پایگاه بصیرت / گروه بین المللی

سنوار نماد ناکامی و شکست رژیم صهیونیستی است. مردی که معادلات بین المللی را به نفع محور مقاومت تغییر داد. سنوار با طراحی عملیات طوفان الاقصی توانست به رویای شکست ناپذیری صهیونیست ها در 70 سال گذشته پایان دهد. حالا او تبدیل به کابوسی برای صهیونیست ها شده است و اسم او نماد شکست پذیری صهیونیست ها در جامعه بین المللی مطرح می شود. رسانه های غربی از سنوار بعنوان معمار رویدادها معرفی می کنند. یحیی سنوار خواب و خوراک صهیونیست‌ها را چند ماهی می‌شود به هم ریخته است؛ مردی که اگر اسرائیل می‌دانست اینگونه آنها را به مرداب می‌کشد هیچ وقت در جریان "وفا الاحرار" او را در سال 2011 آزاد نمی‌کرد؛ رهبر حماس در غزه که آمریکا و اسرائیلی‌ها در‌به‌در دنبال وی هستند و می‌دانند تا امضای او نباشد هیچ آتش‌بسی اجرایی نمی‌شود و به تبع آن اسیرهای اسرائیلی‌ رها نخواهند شد. 

چند روز بعد از عملیات «توفان الاقصی» اسم یحیی سنوار جهانی شد. هر روز اسرائیلی‌ها از وی گزارش و یادداشت می‌نویسند. حتی سراغ بازجوی صهیونیست او رفته‌اند تا بتوانند اطلاعاتی از وی منتشر کنند. 20 سال را در زندان‌های اسرائیل بود و زبان ‌عبری را براحتی صحبت می‌کند. آخرین تصویری که از او منتشر شد توسط اسرائیلی‌ها بود که معتقدند در خان‌یونس بوده و این شهر را زیر و رو کردند ولی اثری از سنوار نیافتند.

اکنون آمریکایی‌ها نیز برای پیدا کردن سنوار بسیج شده‌اند تا بتوانند اسرائیل را متقاعد کنند جنگ را پایان بدهد. مقامات کنونی و پیشین آمریکا به شرط آنکه نام‌شان فاش نشود به پایگاه خبری میدل‌ایست‌آی گفتند این کشور تلاش‌های خود را در سرتاسر منطقه برای یافتن سنوار ۶۱ ساله گسترش داده است. 
یکی از مقامات آمریکایی که حق اجازه گفت‌وگو در این باره را ندارد، به شرط آنکه نامش فاش نشود، گفت دولت جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا حتی احتمالاتی را بررسی می‌کند که شاید سنوار به شبه‌جزیره سینا در مصر رفته و از آنجا احتمالا به لبنان یا سوریه نقل مکان کرده است.

کاخ سفید، پایگاه خبری میدل‌ایست‌آی مستقر در بریتانیا را به «جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی آمریکا ارجاع داده اما ظاهرا او اطلاعاتی را درباره یحیی سنوار به اشتراک نگذاشته است. مقامات کنونی و پیشین آمریکا به اطلاعات خاصی اشاره نکردند اما گفتند یک عامل بحث‌برانگیز این است که اطلاعات آمریکا درباره محل استقرار سنوار ناکافی و قدیمی است. به گفته این مقامات، دولت بایدن تقریبا همیشه یک ماه از یافتن محل استقرار سنوار عقب است. 

"بروس ریدل" مقام سابق سیا که پیش‌تر به 4 رئیس‌جمهور ایالات متحده پیرامون امنیت ملی مشاوره داده است، به میدل‌ایست‌آی گفت عدم شفافیت درباره آخرین مکان سنوار "بسیار بد" است. او در پاسخ به زمان‌بندی مربوط گفت: "یک ماه به این معناست که شما به اطلاعات آنی و لحظه‌ای حتی نزدیک هم نیستید".

مقامات مذکور همچنین گفتند: "کشف موقعیت مکانی سنوار فوریت و جایگاه جدی در جامعه اطلاعاتی ایالات متحده پیدا کرده است، زیرا دولت بایدن معتقد است این اقدام می‌تواند اسرائیل را تحت فشار قرار دهد تا با اعلام «پیروزی کامل» به جنگ خاتمه دهد". 

سنوار با تاکتیک‌های پیچیده اسرائیل را وارد مرداب غزه کرد و اکنون تنها اوست که باید امضای آخر را برای آتش‌بس بزند. برخی اسرائیلی‌ها اعتقاد دارند جنگ غزه پایانی ندارد و باید فعلا در آن بمانند. یک نظامی ذخیره ارتش رژیم صهیونیستی از لشکر ۹۸، کماندویی که در حال حاضر در جبالیا مستقر است، به نشریه وال‌استریت‌ژورنال گفت حماس با شدت بیشتری حمله می‌کند و روزانه سلاح‌های ضدتانک بیشتری را به سوی سربازانی که در خانه‌ها پناه گرفته‌اند، همچنین خودروهای نظامی اسرائیل شلیک می‌کند. 

"جوست هیلترمن" رئیس "برنامه خاورمیانه و شمال آفریقا در گروه بین‌المللی بحران" نیز به وال‌استریت‌ژورنال گفت: "حماس در همه جای غزه هست. حماس تا شکست فاصله زیادی دارد". نتیجه استنباطی این است که به نظر می‌رسد رژیم صهیونیستی از دستیابی به هدف نتانیاهو برای پیروزی کامل فاصله دارد. به گفته مقامات نظامی فعلی و سابق رژیم صهیونیستی و برآوردهای اطلاعاتی ایالات متحده، چه اسرائیل به حمله در رفح ادامه دهد یا خیر، حماس به احتمال زیاد باقی خواهد ماند و در سایر مناطق این باریکه به حیاتش ادامه می‌دهد. حماس از تونل‌ها، مبارزان و انبارهای تسلیحاتی خود برای گذار مجدد به یک نیروی جنگی چریکی استفاده کرده است. این تغییر بازتاب بخشی از بازگشت به ریشه‌های این گروه به‌‌عنوان گروهی است که مخالفت با اشغال نظامی رژیم صهیونیستی در کرانه باختری و غزه را در طول نخستین انتفاضه در دهه ۱۹۸۰ سازماندهی کرد. به گفته تحلیلگران امنیتی و شاهدان در غزه، در جنگ کنونی، این به معنای استفاده از تاکتیک‌های هدفمند و ضربه و گریز و عملیات در قالب گروه‌های کوچک‌تر مبارزان است. 

در شرایطی که صهیونیست‌ها به حمله «تمام‌عیار» علیه رفح هم تهدید می‌کردند، مبارزان مقاومت عقب نکشیدند و «موسی ابومرزوق» از مقام‌های ارشد حماس هفته گذشته در مصاحبه با کانال ام‌بی‌سی مستقر در دوبی گفت: «اسرائیل به حمله به رفح تهدید می‌کند و می‌گوید آنها باید عملیات‌شان را آنجا پایان دهند. چه کسی جلوی شما را گرفته است؟ بفرمایید! حمله‌تان را انجام دهید و کارتان را تمام کنید». طبق گزارش وال‌استریت‌ژورنال، زمانی که رژیم صهیونیستی سال گذشته بعد از عملیات توفان الاقصی به شمال غزه حمله کرد، مقامات نظامی تل‌آویو گفتند به آنها دستور داده شده مناطقی از شمال نوار غزه را از عوامل حماس پاکسازی کنند، بدون اینکه برنامه‌ای وجود داشته باشد که چه کسی کنترل آنها را بعد از عقب‌نشینی صهیونیست‌ها به دست می‌گیرد. اسرائیل اوایل سال جاری بسیاری از نیروهای خود را از شمال غزه بیرون کشید، زیرا به عملیات در مرکز و جنوب غزه روی آورد و دریچه‌ای برای حماس ایجاد کرد تا نفوذ خود را مجددا تقویت کند. 

نیویورک تایمز: سنوار معمار رویدادهاست
 به گزارش نیویورک‌تایمز، حامیان و مخالفان حماس همگی بر این باورند شاید سنوار بر تمام اقدامات حماس کنترل نداشته باشد اما مذاکره‌کنندگان حماس بدون اجازه او حق اعطای هیچ امتیازی را ندارند و شخص سنوار در سرنوشت مذاکرات تاثیرگذار است. به گزارش این روزنامه آمریکایی، با توجه‌ به اینکه حملات رژیم صهیونیستی بخش اعظم راه‌های مخابراتی غزه را تخریب کرده، یک روز طول می‌کشد تا مذاکره‌کنندگان حماس به سنوار پیغامی بفرستند. رژیم صهیونیستی تمام غزه را به امید یافتن سنوار جست‌وجو کرده، اما «صلاح‌الدین العواوده» عضو حماس و تحلیلگر سیاسی که در زندان‌های رژیم صهیونیستی با سنوار آشنا و دوست شد، به نیویورک‌تایمز گفت: «هیچ تصمیمی بدون مشورت او گرفته نمی‌شود. او رهبر عادی نیست، بلکه شخصی قدرتمند است که معمار رویدادهاست. او مدیر یا رئیس نیست، او رهبر است». مقامات آمریکایی بر این باورند سنوار احتمالا در تونل‌هایی زیر شهر خان‌یونس مستقر شده است؛ اطلاعاتی که با ادعای رژیم صهیونیستی مبنی بر اختفای او در رفح در تضاد است. رژیم صهیونیستی ادعا می‌کند سنوار به همراه اسرای صهیونیست در رفح ساکن است و از این ادعا برای توجیه حمله خود به آخرین پناهگاه فلسطینیان استفاده می‌کند. 

حماس: سنوار در سلامت کامل است
روزنامه تایمز اسرائیل به نقل از ۲ مقام آگاه نوشت: یحیی سنوار، رهبر حماس در نوار غزه، برخلاف تصورات قبلی در رفح نیست اما هنوز مکان دقیق او شناسایی نشده است. آخرین برآوردهای اطلاعاتی رژیم صهیونیستی ادعا می‌کند رهبر حماس در تونل‌های زیرزمینی در منطقه خان‌یونس، حدود ۸ کیلومتری شمال رفح است. 
ارتش اشغالگر یک ماه پیش از خان‌یونس عقب‌نشینی و چند روز پیش پیشروی خود را به سمت حومه شهر رفح آغاز کرد. 
رژیم صهیونیستی به صراحت اعلام کرده هدفش از جنگ در غزه «دستگیری یا کشتن سنوار و معاونش محمد ضیف است». به نوشته این روزنامه، ارتش رژیم صهیونیستی با وجود ادعاهای مکرر مقامات صهیونیستی مبنی بر اینکه سنوار و ضیف تحت تعقیب هستند هنوز آن ۲ را پیدا نکرده است. 
در همین زمینه، «سامی ابوزهری» ضمن خطاب تلویحی به رژیم صهیونیستی اعلام کرد سنوار و ضیف در سلامت هستند و مقاومت به لطف وجود رزمندگانش همچنان قدرتمند است. 



نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات