صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۹:۵۵  ، 
کد خبر : ۳۵۹۴۳۷

نشریه اخبار و تحلیل‌ها دوشنبه ۲۴ اردیبهشت‌ ۱۴۰۳

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی): قضیه تنباکو که یک حرکت عظیم مردمی در کشور بود، عنصر دینی داشت؛ مرجع تقلید حکم کرد، مردم بر طبق حکم او به‌خاطر ایمان دینی عمل کردند و یک خیانت بزرگ را که برای سال‌های متمادی پدر این ملت را درمی‌آورد، از سر این ملت دور کردند.(۱۳۹۵/۱۰/۱۹)
 
▼ حرف روز
از نقش واقعی تا نمایشی؟!
با برگزاری مرحله دوم انتخابات مجلس دوازدهم، خانه ملت نمایندگان خود را شناخت. مؤلفه‌های تحلیلی بسیاری درباره مجلس آینده، ترکیب هیئت‌رئیسه، بافتار سیاسی فراکسیون‌ها و ساختار تخصصی و فنی کمیسیون‌های آن وجود دارد که در جای خود تأمل در آنها حائز اهمیت بوده و می‌تواند به کارآمدی مجلس آینده و رفع پاره‌ای از نگرانی‌هایی که آرام آرام در رسانه‌ها و فضای مجازی در حال نضج و نشر است، کمک کند. جالب است که برخی از پایگاه‌های اینترنتی و رسانه‌های متعلق به جریان فکری و سیاسی موسوم به «اصلاحات» که هر چه از آنها در دوره زمامداری دولت و مجلس‌شان دیده شده، نگاه ابزاری به زنان و نمایش سیاسی درباره نیمی از جامعه بوده است، این روزها به بهانه راه‌یابی ۱۴ نماینده خانم به مجلس دوازدهم، آن را در مقایسه با دوره‌های گذشته نزولی خوانده و ابراز نگرانی کرده‌اند! (اصلاحات نیوز)
در پاسخ به این نگاه، لازم است به چند نکته توجه داشته باشیم:
۱ـ جالب است که تعداد زنان این دوره پس از مجلس دهم با ۱۷ نماینده زن و مجلس فعلی(یازدهم) با ۱۶ نماینده خانم، در مقایسه با ادوار دیگر بیشتر است. در مجلس ششم که اصلاح‌طلبان اکثریت داشتند، ۱۳ زن نماینده داشت. مابقی دوره‌ها تعداد نمایندگان خانم زیر این اعداد (در دوره اول تا سوم مجلس ۴ زن، دوره چهارم ۹ زن، دوره پنجم ۱۴ زن، دوره ششم ۱۳ زن، دوره هفتم ۱۳ زن، دوره هشتم ۸ زن، دوره نهم ۹ زن، دوره دهم ۱۷ زن و دوره یازدهم ۱۶ زن) بوده است. پس ابراز نگرانی وجهی ندارد مگر اینکه نمایشی و سیاسی باشد!
۲ـ این جریان سیاسی، به ویژه در حوزه زنان به شکل کاملاً ابزاری برای رأی‌آوری و پر کردن سبد رأی خود نگاه می‌کند. کافی است در این باره به مواضع خانم‌هایی، همچون فرزانه ترکان، فاطمه دانشور و الهه کولایی درباره نگاه ابزاری به زنان در جبهه دوم خرداد و درخواست پول برای قرار گرفتن نام‌شان در لیست شورای شهر پنجم رجوع شود.
۳ـ سلوک سیاسی این طیف همواره این طور بوده است؛ زمانی که خودشان در دولت و مجلس قدرت را در دست داشته‌اند و می‌توانستند به انتخاب مدیر زن دست بزنند، از این موضوع اجتناب کرده‌اند؛ اما زمانی که رقیب سیاسی‌شان به ویژه نیروهای انقلابی بر مصدر کار قرار می‌گیرند، شروع به مرثیه‌سرایی برای بی‌توجهی به زن می‌کنند! 
البته اقدامات جریان غرب‌گرا علیه حقوق زنان به موارد مذکور خلاصه نمی‌شود و شرح آن از حوصله این مطلب خارج است. گفتنی است، مرحوم زهرا شجاعی، رئیس مرکز امور مشارکت زنان در دولت اصلاحات، پیش از این با افشاگری درباره استفاده ابزاری اصلاح‌طلبان از زنان گفته بود: «اصلاح‌طلبان موقع انتخابات از زنان استفاده می‌کنند و بعد کاری برای‌شان نمی‌کنند.»    
فتح‌الله پریشان
 
 
▼ گزارش روز
مقاومت بهترین راه است
«زیاد نخاله» دبیرکل جهاد اسلامی: «بدون جنگیدن، کماکان تحت اشغال خواهیم بود و نبرد غزه فرصتی برای تمام رزمندگان در مقابله با دشمن صهیونیستی است. غزه، صحنه امتحان ما و ملت ماست که از وجود اشغالگران در سرزمین‌مان رنج می‌بریم. با وجود شهدا و فداکاری‌هایی که ملت فلسطین انجام داده، مقاومت بهترین گزینه برای ما به‌ حساب می‌آید.»
تجربه کشورهای مسلمان در بیش از نیم قرن گذشته اثبات می‌کند، راه حل صلح و سازش برای آنان سرابی بیش نبوده و فرجامی جز خسارت و حقارت برای کشورهای سازشکار نداشته است. کشورهای عربی مصر، سوریه و اردن زمانی که سازش با رژیم صهیونیستی را به جنگ‌ با دشمن ترجیح دادند، افزون بر تضییع اقتدار و استقلال خود، مجبور شدند بخشی از خاک خود را به رژیم صهیونیستی واگذار کنند.
کشورهای لیبی و سودان نیز زمانی که به سمت سیاست کاهش تنش با غرب حرکت کردند، دچار بحران، جنگ داخلی و شکل‌گیری دولت‌های موازی شدند؛ اما مقاومت در برابر سیاست‌های مداخله‌جویانه استکبار همواره با موفقیت بالایی همراه بوده است. گروه کوچکی، مانند حزب‌الله لبنان‌ با تکیه بر اندیشه مقاومت، رژیم صهیونیستی را از لبنان اخراج و در جنگ نابرابر ۳۳ روزه در ۲۰۰۶ بار دیگر رژیم را با شکست مواجه کرد. پیروزی مقاومت فلسطین در جنگ‌های متعدد ۵۵، ۲۲، ۱۱، ۶، ۲ روزه در برابر رژیم صهیونیستی و مقاومت مردم یمن در برابر ائتلاف جهانی در جنگ‌ حدود ده ساله، از دیگر نمونه‌های موفق گفتمان مقاومت است. نمونه عینی و آخر نیز عملیات غرورآفرین «طوفان‌الاقصی» است که آمریکا و رژیم صهیونیستی با یک جنگ ‌جهانی و همه‌جانبه علیه مردم مظلوم فلسطین در باریکه‌ غزه پس از ۲۲۰ روز، هیچ موفقیت و دستاوردی جز جنایت علیه بشریت به دست نیاوردند.
امروز مردم کشورهای منطقه به فهم مشترکی از مقاومت رسیده‌اند،‌ اگرچه برخی حکام اجازه‌ ورود ملت‌ها به عرصه مقاومت را نمی‌دهند. حماس با تکیه بر گفتمان مقاومت به دنبال انتقال پیام سنجیده گروه‌های مقاومت به برخی کشورها و حکام منطقه بود که به ملت فلسطین پشت کرده و وارد روند عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی شده بودند. بنابراین، عملیات طوفان‌الاقصی فراتر از پاسخ به جنایات صهیونیست‌ها علیه فلسطینیان، یک واکنش جدی به روندها در منطقه برای پروژه عادی‌سازی و علنی‌سازی روابط کشورهای عربی با رژیم صهیونیستی است. مقاومت جانانه مردم غزه، پیمان ابراهیم را کاملاً تحت‌الشعاع قرار داده و روند عادی‌سازی را دچار سکته کرده است. در نهایت، نگاه برخی دولت‌های منطقه به موضوع عادی‌سازی با رژیم را واقع‌بینانه‌تر کرده و آنها را نسبت به پیامدهای مخرب سازش هوشیار کرده است. ملت مظلوم‌ فلسطین در ۷۵ سال گذشته از مسیر گفتمان سازش و قراردادهای کمپ دیوید و اسلو، ثمره‌ای جز تحقیر، ظلم و آوارگی ندیده است؛ اما امروز با تکیه بر مقاومت و ایستادگی، صدای مظلومیت و حقانیت خود را در جهان طنین‌انداز کرده است. رهبر معظم انقلاب فرمودند: «مقاومت هزینه دارد، ولی قطعاً هزینه آن از سازش کمتر خواهد بود.»      
مصطفی علیجان‌زاده
 
 
▼ خبر ویژه
وحشت صهیونیست‌ها از تغییر تاکتیک حزب‌الله
«ایهود یعاری» خبرنگار شبکه ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی در گزارشی ادعا کرد، حزب‌الله رویکرد جنگی خود را در جنگ علیه اسرائیل تغییر داده و باعث شده است شرایط جدیدی در طول مرز با لبنان برای ارتش اسرائیل به وجود‌‌ آید. حزب‌‎الله با تشکیل تیم‌های ۳ و ۴ نفره در نزدیکی خط مرز برای دیده‌بانی و شناسایی اهداف اسرائیلی است. در چارچوب این راهکار جدید، حزب‌الله به جای استفاده از موشک‌های ضد زره که طی ماه‌های اخیر به طور کامل به آن تکیه داشت، اکنون از ابزار پهپادی استفاده کرده و آن را از مناطق نزدیک مرز به هوا پرتاب می‌کند، به همین خاطر سامانه‌های پدافندی اسرائیل قابلیت شناسایی و رهگیری آنها را پیدا نمی‌کنند. در همین حال حزب‌الله موشک‌های کوتاه‌برد و میان‎برد را در دستور کار خود قرار داده و بر خلاف شلیک موشک‌های ضد زره، نیروهای شلیک‌‎کننده قدرت پنهان شدن را بعد از شلیک دارند. 
 
 
▼ اخبار 
آماده‌‌ایم مذاکره کنیم!
رئیس شورای راهبردی روابط خارجی با بیان اینکه رژیم صهیونیستی سلاح‌های هسته‌ای دارد که متأسفانه با کمک اروپایی‌ها و آمریکا آن را به دست آورده است، گفت: «از سال ۱۹۷۴ در رژیم گذشته خواهان منطقه عاری از سلاح‌های هسته‌ای بودیم و هنوز هم هستیم.» «کمال خرازی» افزود: «راه‌حل این است که اسرائیل که تنها دارنده سلاح هسته‌ای است، خلع سلاح شود که اگر نشود، منطقه عاری از سلاح‌های هسته‌ای محقق نخواهد شد و رقابت هسته‌ای در این منطقه تشدید خواهد شد. اگر اسرائیل کشورهای دیگر را تهدید کند، کشورهای دیگر که ساکت نمی‌توانند بنشینند و به همین دلیل من در مصاحبه خود اعلام کردم اگر اسرائیل ایران را تهدید کند، ما ممکن است در دکترین هسته‌ای خود تجدیدنظر کنیم.» خرازی همچنین خطاب به آمریکایی‌ها بیان کرد: «شما بودید که از برجام خارج شدید و شما هم امروز آمادگی ندارید به میز مذاکره برگردید. برای چه می‌گویید دیپلماسی بهترین راه است؟ ما آمادگی داریم مذاکره کنیم.»
 
۲۴ راهبرد دشمن علیه ملت ایران!
فرمانده‌کل انتظامی جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه موضوع عفاف و حجاب مربوط به امروز و دیروز نیست؛ بلکه سرسپردگان استکبار از سال‌ها پیش برای این بخش برنامه داشتند، گفت: «سندی از یک افسر اطلاعاتی دشمن به دست آورده‌ایم که گوشه‌ای از راهبردهای دشمن در اندلسی کردن ایران را نشان می‌دهد؛ در این سند ۲۴ راهبرد نوشته شده است و ادعا می‌کردند که در صورت پیاده کردن این سند، استحاله فرهنگی در جامعه ما صورت می‌گیرد.» «سردار رادان» کشف حجاب زنان در خیابان‌ها را اولین راهبرد سند مذکور بیان کرد و افزود: «در اظهارات‌شان می‌گفتند که چادر بر سر زن ایرانی به‌مثابه یک پرچم است و زیاد شدن این پرچم‌ها نشانه شکست‌ناپذیری انقلاب اسلامی خواهد بود.» وی خطاب به مردم ادامه داد: «به شما نوید می‌دهم که خاکریزهای دفاعی دشمن در جنگ نرم که با هدف استحاله فرهنگی و اندلسی کردن ایران گرفته شده بود، یکی پس از دیگری در حال سقوط است.»
 
به‌هیچ‌وجه قصد ریاست مجلس ندارم
«حجت‌الاسلام نبویان» درباره مجلس آینده گفت: «برای من این نکته بسیار مهم است که مقام معظم رهبری سه بار به مجلس دوازدهم که هنوز تشکیل نشده است، تذکر داده‌اند و فرموده‌اند که باید وحدت داشته باشید. با وحدت است که می‌توان مشکلات را حل کرد. چون برای مقام معظم رهبری حل مشکلات مردم مهم است. طبیعی است که با اختلاف نمی‌شود. مقام معظم رهبری دستور دادند و این دستور برای ما واجب است که آن را رعایت کنیم. به دوستان انقلابی می‌گویم اطاعت از دستور مقام معظم رهبری واجب است. واجب شرعی است و تخلف از دستور ایشان حرام است.» منتخب اول مردم تهران با تأکید بر اینکه به‌هیچ‌وجه قصد ریاست مجلس را ندارد، گفت: «از همه گروه‌های انقلاب مانند امنا و ائتلاف برای تشکیل «فراکسیون واحد» در مجلس دوازدهم دعوت شده و در این فراکسیون ریاست قالیباف، متکی و ذوالنوری مطرح است.»
 
پیروزی در این جنگ غیر ممکن است
«ژنرال دان حالوتس»، رئیس سابق ستاد مشترک ارتش رژیم صهیونیستی اذعان کرد: «سربازان این رژیم، در غزه و شمال فلسطین اشغالی در حال کشته شدن هستند.» حالوتس که فرمانده سابق نیروی هوایی ارتش رژیم صهیونیستی بوده، با بیان اینکه علت این مسئله، نداشتن هدف در عملیات نظامی رژیم صهیونیستی در غزه است، گفت: «حتی اگر ما به صورت کامل غزه را نابود کنیم، هرگز نخواهیم توانست تصویری از پیروزی ارائه کنیم.» وی با اشاره به اینکه عملیات طوفان‌الاقصی در هفت اکتبر، تصویری از شکست رژیم صهیونیستی است، تصریح کرد: «ما باید به هر قیمتی برای آزادی ۱۳۲ اسیر خود تلاش کنیم؛ حتی اگر همان گونه که حماس می‌خواهد، هزینه سنگینی پرداخت کنیم.»
 
 
▼ اخبار کوتاه
سفیر جمهوری اسلامی ایران در عراق درباره وضعیت نیروهای ضد انقلاب در اقلیم کردستان عراق گفت: «کسانی که دست‌شان به خون آلوده نیست، می‌توانند به داخل ایران برگردند و با تدابیری که در نظر گرفته می‌شود و پس از مدتی قرنطینه، زندگی عادی خود را آغاز کنند.» «محمدکاظم آل صادق» افزود: «در مورد آنهایی که مایل هستند از عراق خارج شوند، ما اعلام آمادگی کردیم که خدمات کنسولی از جمله گذرنامه به آنها بدهیم که بتوانند به خارج از عراق سفر کنند.» وی گفت: «کسانی نیز که می‌خواهند در اردوگاه‌ها بمانند، می‌توانند در این اردوگاه‌ها که با هماهنگی سازمان ملل طراحی شده، مستقر شوند.»
 
سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه اعلام کرد: «در سومین هفته اردیبهشت، ۱۱ ناشر سود سنواتی و جاری سهامداران خود را از طریق اطلاعات سامانه سجام برای بیش از ۵۰۰ هزار سهامدار واریز کردند.» اطلاعات منتشر شده در خصوص جزئیات واریز مطالبات سهامداران در هفته سوم اردیبهشت امسال نشان می‌دهد، در این بازه زمانی، ۱۱ ناشر بیش از ۱۹۱ میلیارد تومان سود جاری، سنواتی و حق تقدم را از طریق اطلاعات سامانه جامع اطلاعات مشتریان (سجام) واریز کرده‌اند.
 
«حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه کشورمان درباره مناسبات تهران و قاهره اظهار داشت: «در چارچوب توافق رؤسای‌جمهور ایران و مصر، ما مذاکرات رو به جلویی با آقای سامح شکری در مسیر ارتقای روابط قاهره و تهران داریم. گام‌های مشترکی برداشته‌ایم و این مسیر درست را مشترکاً ادامه خواهیم داد.» نگاه راهبردی به گفت‌وگو و همکاری‌های منطقه‌ای طیف گسترده‌‌ای را در جهان اسلام و جهان عرب، از جمله مصر شامل می‌شود.
 
روزنامه صهیونیستی «هاآرتص» اعلام کرد، داده‌‌هایی از ارتش اسرائیل به دست آورده است که نشان می‌دهد، شماری از نظامیان اسرائیلی، از جمله یک افسر با درجه سرگردی و یک سرهنگ دوم پس از ۷ اکتبر به خودکشی دست زده‌اند، اما ارتش اسرائیل ترجیح داده است نام آنها را هم در زمره کشته‌شدگان جنگ قرار داده و توضیحات بیشتری در مورد جزئیات این خودکشی‌ها در اختیار رسانه‌ها قرار ندهد.
 
«سیدابراهیم رئیسی» رئیس‌جمهور در جلسه هیئت دولت از خدمات و زحمات «سیدمحمد حسینی» در سمت معاونت پارلمانی رئیس‌جمهور قدردانی و بر استفاده از تجربیات و توانمندی‌های وی در سنگرهای دیگر در دولت مردمی تأکید کرد. «سیدمحمود حسینی‌پور»، استاندار سابق مازندران و دبیر فعلی ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی از مهم‌ترین گزینه‌های جایگزینی حسینی است.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات