صفحه نخست >>  عمومی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۶:۴۸  ، 
کد خبر : ۳۵۹۴۰۴

بیم و امیدهای مجلس دوازدهم

مرحله دوم انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در تاریخ ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ برگزار و عملا پرونده این دور از انتخابات بسته شد
پایگاه بصیرت / گروه سیاسی/ دکتر عزیر غضنفری

مرحله دوم انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در تاریخ ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ برگزار و عملا پرونده این دور از انتخابات بسته شد. اما این انتها، علی‌القاعده آغاز مقطع تازه‌ای از خدمت به مردم و پیش‌برد منافع ملی ایران اسلامی در قوه مقننه به حساب می‌آید. حال که مجلس جدید به زودی افتتاح و فعالیت خود را شروع می‌کند، بهترین کمک به آن، آسیب‌شناسی رفتار سیاسی منتخبین و شناخت قوت ها و ضعف‌های آنان محسوب می‌شود تا با اصلاح کم و کسری ها، مجلس آینده در ریل صحیح و اصولی خود قرار گیرد.

  مهم‌ترین آسیب مجلس آینده آن‌چنان که در رفتار برخی منتخبین آن ظاهر شده و حتی آثار و پیامدهای آن به سمت رسانه‌های داخلی و خارجی نیز کشانده شده، بگو مگوهای سیاسی بی‌حاصل و در نتیجه آن، بردن کشور به سمت حواشی و دوری از مسائل اصلی کشور و مردم است. رهبر معظم انقلاب اسلامی ۱۷ اسفند ماه در دیدار با اعضای مجلس خبرگان رهبری در تذکری مهم، سخنان اختلاف‌ انگیز، دعوا راه‌ انداختن‌ها و ستیزه‌ گری‌های دشمن‌ پسند را موجب تلخ شدن شیرینی تشکیل مجلس جدید خواندند و فرمودند:" منتخبان مجلس جدید مراقبت کنند و نگذارند شیرینی تشکیل مجلس در کام مردم و فضای سیاسیِ با طراواتِ کشور تلخ شود، ضمن اینکه اگر مجلس دچار دعوا و ستیزه و مقابله و جبهه‌ بندی‌های گوناگون شود، از کار اصلی خود باز می‌ماند."

در اولین روزهای پس از انتخابات ۱۱ اسفند مناقشات سیاسی برخی منتخبین، آن‌قدر پر رنگ به فضای عمومی کشور کشیده شد که اگر تذکر رهبر حکیم انقلاب اسلامی آن هم کمتر از یک هفته پس از برگزاری انتخابات نبود، معلوم نبود منتخبین بنا داشتند این مسير نادرست و این مجادله مشمئزکننده را تا به کجا ادامه‌ دهند. این در حالی است که عمده منتخبین مجلس جدید از یک خاستگاه اعتقادی و سیاسی برخوردار هستند و انتظار می‌رفت و می‌رود که آنان در یک فضای سازنده و چارچوب تشکیلاتی، مباحث مربوط به مجلس آینده را دنبال کنند، به گونه‌ای که این جر و بحث‌های خسته‌کننده، ذهن و فکر مردم را درگیر خود نسازد و آرامش را از جامعه نستاند.

ترکیب هیأت رئیسه آینده مجلس و یا رؤسای کمیسیون‌های تخصصی آن ممکن است برای همه یا برخی منتخبین مجلس دوازدهم دارای جذابیت و اهمیت باشد، اما برای مردم فاقد اهمیت و جذابیت است؛ مخصوصا طرح آن در فضای رسانه‌ای و عمومی کشور قضاوت و ارزیابی مردم را به جریان سیاسی پیروز انتخابات تغییر می‌دهد. بیان این نکته ضروری است که یکی از فوائد و نتائج انتخابات عیان شدن بلوغ سیاسی و آزمون کارآمدی جریان‌های سیاسی است. مناسب است که منتخبین مجلس مدام این پرسش را از خود بپرسند که تصویر ساخته شده از مجلس دوازدهم، تاکنون چگونه در ذهن مردم نقش بسته‌ است؟ نمایندگان منتخب در همین دوران کوتاه باقی‌مانده تا آغاز مجلس آینده کاری کنند تا برچسب "مجلس حاشیه‌ها و دعواهای سیاسی" را با متانت و بردباری و ارائه راهکارهای منطقی، از خود برهانند و خود را مهیای خدمت واقعی و بی‌وقفه به مردم کنند.

هم اینک مجموعه‌ای از مسائل ریز و درشت حل ناشده، خاصه در بخش معیشتی، پیش روی مردم قرار دارد. دولت سیزدهم و مجلس یازدهم از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی مدال انقلابی‌گری و کارآمدی را دریافت کرده‌اند؛ با این حال راه‌های طی نشده و اقدامات بر روی زمین باقی‌مانده فراوانی هست که محتاج تصمیم‌گیری دولت کنونی و مجلس آینده است. اما متأسفانه از منظر مردم، رفتار برخی منتخبین به شیفتگان قدرت بیشتر شباهت دارد، تا آن‌که خود را به مثابه تشنگان خدمت آراسته باشند.  زمان به مانند سرعت برق و باد می‌گذرد و مسؤلین در قوای سه‌گانه، خاصه مجلس تازه نفس دوازدهم، باید از هر فرصتی برای گشودن گره‌هایی که در کار و زندگی مردم افتاده است، استفاده کنند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات