صبح صادق >>  راهبرد >> خبر ویژه
تاریخ انتشار : ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۷:۱۱  ، 
کد خبر : ۳۵۸۹۸۹
بازخوانی آثار عملیات وعده صادق در گفت‌و‌گوی صبح صادق با ناصر ابوشریف، نماینده جنبش جهاد اسلامی فلسطین در ایران

ایران محبوبِ جهان عرب است

پس از عملیات «وعده صادق» در همه جای دنیا سخن از قدرت‌گیری فزاینده ایران بود؛ به گونه‌ای که در صبح عملیات وعده صادق «لری جانسون»، تحلیلگر سابق سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا می‌گوید[...]
پایگاه بصیرت / احسان بهاری/ گروه سیاسی

پس از عملیات «وعده صادق» در همه جای دنیا سخن از قدرت‌گیری فزاینده ایران بود؛ به گونه‌ای که در صبح عملیات وعده صادق «لری جانسون»، تحلیلگر سابق سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا می‌گوید: «ایران ساعت‌ها قبل از حمله ۱۴ آوریل تاریخ حمله خود را اعلام کرده است و به آمریکا و چندین کشور همسایه گفته که قرار است چه کاری انجام دهد و این نشانه قدرت‌نمایی ایران است.» اما این نکته را که ثمرات و بازتاب عملیات وعده صادق در روحیه‌بخشی به مردم و نیروهای مقاومت فلسطین به چه میزان بوده است، باید کسی بگوید که با مردم فلسطین ارتباط نزدیکی دارد؛ از همین ‌رو برای بررسی اهمیت این عملیات در نگاه مردم فلسطین پای سخنان «ناصر ابوشریف»، نماینده جنبش جهاد اسلامی فلسطین در ایران نشستیم.

 رابطه ایران و نیروهای مقاومت فلسطین به چه صورت است و دشمنان برای بر هم زدن این ارتباط چه کارهایی انجام می‌دهند؟
جمهوری اسلامی ایران هم‌پیمان مردم فلسطین است و با پیروزی انقلاب اسلامی مواضع خود را به صورت کامل و واضح بر همگان روشن کرد که دشمنان ما و فلسطین یکی است. انقلاب اسلامی دشمن اصلی ما و منطقه را «رژیم صهیونیستی» معرفی و مشخص کرد این رژیم برای آمریکا و کشورهای اروپایی تنها یک دوست نیست؛ بلکه یک پروژه غربی و آمریکایی در منطقه است که این مسئله در چند ماه اخیر و  پس از حمایت‌های بی‌چون و چرای آمریکا و اروپا از رژیم صهیونیستی روشن شد، با اینکه مردم دنیا شاهد ظلم آشکار صهیونیست‌ها علیه مردم فلسطین بودند.  هدف اصلی پایگاه غرب در منطقه ـ که همان رژیم صهیونیستی است ـ ایجاد شکاف و اختلاف بین امت‌های مسلمان، ممانعت از پیشرفت و قدرت‌گیری مسلمانان در تصمیم‌گیری است؛ به گونه‌ای که این موارد را به وضوح در دولت‌های عربی منطقه می‌بینیم. دولت‌های عربی با اینکه شاهد ظلم و جنایت صهیونیست‌ها علیه مردم بی‌گناه فلسطین هستند، سکوت می‌کنند و قدرتی برای تصمیم‌گیری و مقابله با این غده سرطانی ندارند. امام خمینی(ره) با نامگذاری غده سرطانی بر صهیونیست‌ها نشان دادند، صهیونیست‌ها نه فقط دشمن فلسطینیان، بلکه دشمن انسانیت و مردم هستند؛ فلسطینیان نیز مبارزه با رژیم صهیونیستی را یک جنگ وجودی و ماهیتی و مرگ و زندگی می‌بینند، نه صرفاً یک مبارزه برای پیروزی؛ از این رو وجه اشتراک جمهوری اسلامی و نیروهای فلسطینی در همین دیدگاه و مبارزه با صهیونیست‌هاست. تأکید می‌کنم که ایران شریک مقاومت است. این ایران بود که در زمینه‌های پیشرفت و توانمندسازی و ایجاد مقاومت و آموزش نیروها همیشه یار و یاور فلسطینیان و نیروهای مقاومت بوده است. 
 
 آیا شهدایی که ما از آنها به شهدای «طریق‌القدس» یاد می‌کنیم، ارتباطی با نیروهای مقاومت فلسطینی داشتند؟
فرماندهانی که شهید شدند، از فرماندهان مطرح نیروهای قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بودند. این عزیزان ارتباط مناسبی بین نیروهای فلسطینی و ایرانی برقرار کردند. مهم‌ترین آنها «حاج قاسم سلیمانی» بود. از سال 1998 که سردار سلیمانی فرمانده نیروی قدس شدند، نظارت کامل بر برنامه نیروهای مقاومت در سوریه، عراق، یمن، لبنان و فلسطین داشتند. رابطه نیروهای مقاومت فلسطین با سردار زاهدی نیز یک رابطه دوستانه و همکاری بود. از آنجایی که شهید زاهدی در مسائل لبنان، سوریه و محور مقاومت اطلاعات کاملی داشت، رزمندگان نیروی مقاومت فلسطین از رهنمودهای او در گسترش همکاری نیروهای مقاومت منطقه استفاده می‌کردند.  
 
 چرا برخی از دولتمردان کشورهای عربی به خواست رژیم صهیونیستی و کشورهای غربی و آمریکا عمل می‌کنند و از حمایت مردم فلسطین دست می‌کشند؟
اینکه دولتمردان کشورهای عربی به ضرر فلسطینیان قدم برمی‌دارند، دلیل بر همکاری امت مسلمان عربی با آنها نیست. مردم کشورهای عربی همراه و دلسوز مردم فلسطین هستند، اما حکومت‌های عربی را می‌توان منصوب‌شدگان کشورهای اروپایی، آمریکایی و رژیم صهیونیستی دانست. چنانکه در هنگامه بحران عربی این وضعیت را به وضوح دیدیم که چگونه آمریکا و کشورهای اروپایی برای برهم زدن این اتحاد آستین بالا زدند و بحران‌هایی را در مصر، لیبی و تونس ایجاد کردند. این نشان می‌دهد این دولتمردان کمربند امنیتی رژیم صهیونیستی هستند که هیچ تصمیمی را نمی‌توانند بنا بر خواست مردم کشورشان بگیرند؛ بلکه خواست کشورهای غربی را پیاده‌سازی می‌کنند. دلیل این مدعا این است که 89 درصد مردم کشورهای عربی و اسلامی خواهان برقرار نشدن ارتباط با رژیم صهیونیستی هستند. آنهایی هم که خواهان برقراری ارتباط هستند، ابتدا خواهان احقاق حقوق مردم فلسطین هستند؛ اما دولتمردان عربی بی‌توجه به این درخواست‌ها به نیروهای صهیونیستی کمک می‌کنند و با این رفتار می‌خواهند که از نیروهای مقاومت اثری باقی نماند. شما ببینید در این هفت ماه که نیروهای مقاومت و نیروهای مردمی فلسطین با جان و دل با صهیونیست‌ها مبارزه کرده‌اند و با اینکه شرایط بد غذایی و بهداشتی در بین مردم فلسطین موج می‌زند، دولتمردان عربی چکار کردند؟ آنها حتی یک لیوان آب هم بدون اجازه صهیونیست‌ها به فلسطینیان نداده‌اند. این نشان‌‌دهنده ذلت‌مداری حکومت‌های عربی است. این دولتمردان حتی اخلاق اسلامی را هم رعایت نمی‌کنند و تمام تلاش‌شان حفظ صندلی قدرت‌شان است. این افراد اگر لازم باشد که کشورشان را بفروشند تا صندلی‌شان را حفظ کنند، این کار را می‌کنند. 
 
 حمایت انقلاب اسلامی ایران از فلسطینیان و حمایت آمریکا و کشورهای غربی از رژیم صهیونیستی به چه صورت است؟
اولاً انقلاب اسلامی ایران یک سری مواضع دینی، استراتژیکی و در کل راهبردی دارد. ایران معتقد است رژیم صهیونیستی غاصب سرزمین‌های اسلامی است و به جنایت و کشتار مسلمانان دست می‌زند و این کشتار و جنایت از سال 1917 میلادی در کشور فلسطین وجود دارد. محققان یهودی نیز بر این مطلب صحه می‌گذارند. نویسنده یهودی «ایلان پاپه» در کتاب «پاکسازی نژادی» خود و نویسنده یهودی دیگری در کتاب «سرقت اموال فلسطین» هر دو بر این مسئله معترف هستند که رژیم صهیونیستی غاصب است و به جنایت و کشتار مردم فلسطین دست می‌زند. درباره مسائل راهبردی و استراتژیکی، جمهوری اسلامی ایران صهیونیست‌ها را یک غده سرطانی می‌داند که منطقه را تهدید می‌کنند. این روزها آمریکا می‌گوید صهیونیست‌ها باید ابر قدرت منطقه باشند و این سخن را بدون هیچ خجالت و شرمی بیان می‌کند؛ صهیونیست‌هایی که در این مدت حدود هفت ماه بیش از35 هزار نفر را در فلسطین قتل عام کرده‌اند. آمریکا می‌خواهد رژیم صهیونیستی ابر قدرت منطقه باشد و در کشورهای منطقه هرج و مرج و جنگ داخلی شکل بگیرد. این موضوع را در طول سال‌هایی که پشت سر گذاشته‌ایم، شاهد بوده‌ایم. متأسفانه، برخی از رسانه‌های عربی در همکاری با رژیم صهیونیستی و با موجه‌سازی چهره صهیونیست‌ها سعی در مخدوش کردن چهره ایران دارند. بنده معتقدم در پشت پرده این بازی رسانه‌ای ابزارهای غربی مسلط است. مطمئناً این اقدامات موقتی است، چرا که قدرت ایران و تفکر ایران روز به روز در بین مردم منطقه بارز و درخشان می‌شود. شما ببینید پیش از جریان‌های سوریه شرایط به گونه‌ای بود که نویسندگان عرب چهره مخدوش و نامفهوم از ایران را برای عرب زبانان توصیف می‌کردند؛ از همین رو اقبال چندانی به ایران نبود، اما وقتی مردم عملکرد و نوع رفتار ایران را در مقابل دشمنان منطقه دیدند، نظرشان به ایران برگشت. در کشور فلسطین خیلی سال بود که 83 درصد مردم از عمکرد ایران راضی بودند؛ 70 درصد راضی و 13 درصد به شدت همراه و راضی، اما امروزه این میزان به 90 درصد رسیده است؛ چرا که مردم عملکرد و چهره واقعی ایران اسلامی را دیده‌اند. 
 
 واکنش و نگاه مردم فلسطین به عملیات وعده صادق چطور بود؟
عملیاتی که ایران انجام داد، یک عملیات کاملاً پیچیده و فراتر از برنامه‌های جهانی بود. عملیاتی به این شکل موجب خوشحالی مردم غزه و جهان شد. حالا برخی از افراد که من آنها را پیرمردان ترسوی عقل از دست داده معرفی می‌کنم، می‌گفتند اقدام ایران یک نمایش بود. آنها خبر ندارند که این واکنش چه جنبه جهانی داشت و ایران برای اینکه به امروز برسد، چه هزینه‌ها و وقت‌های زیادی را صرف کرده است! خوبی این عملیات این بود که کاملاً ایرانی بود، از تصمیم‌گیری، نظارت، طراحی و اجرا که این نشانه عزت و استقلال ایران است. چند دهه قبل و در دوران پیش از انقلاب وضعیت ایران به گونه‌ای بود که نصف مستشاران ایرانی خارجی بودند، اما امروز تمام مستشاران ایران ایرانی هستند و این خود یکی از عزت‌های انقلاب اسلامی ایران به شمار می‌آید. مسئله‌ای استراتژیکی که امروز ایران اتخاذ می‌کند، یک صبر استراتژیکی است؛ از این رو با محاسبات دقیق وارد میدان می‌شود و با ایجاد پروژه‌های مشترک ایرانی‌ـ فلسطینی و ایرانی‌ـ حزب‌الله لبنان همیشه در مقابل پروژه‌های غربی ایستادگی می‌کند. برای نمونه، در سال 2006 و در درگیری حزب‌الله لبنان، جمهوری اسلامی مانع از تشکیل خاورمیانه جدید شد که زاده تفکر شوم غربی‌ها بود. همچنین در سال‌های بعد، ایران با برنامه هرج و مرج سازنده غربی‌ها به شدت مبارزه کرد. این در حالی است که غربی‌ها در این پروژه سعی داشتند هرج و مرج را در کشورهای منطقه راه بیندازند تا از طریق آب گل‌آلود ماهی بگیرند. آنها برای این پروژه 6 میلیون دلار هزینه کرده بودند. جمهوری اسلامی ایران همیشه با عقل، حکمت و محاسبه پیش می‌رود و همین علت پیروزی ایران است. در عملیات وعده صادق نیز شاهد این حکمت و محاسبه بودیم. شبی که عملیات وعده صادق اجرا شد، فلسطین اولین شب آرام خود را ‌گذراند؛ آن شب همه فلسطینیان خوشحال بودند و شهید ندادند و در عوض شب وحشت صهیونیست‌ها بود و آنها آرام و قرار نداشتند.  جالب اینجاست با اینکه رژیم صهیونیستی بر سر مردم فلسطین بمب و موشک منفجر می‌کند، به جای اینکه فلسطینی‌ها بترسند، صهیونیست‌ها بیشتر می‌ترسند. صهیونیست‌ها می‌دانند که فلسطینی‌ها اگر یک شهید بدهند، ده‌ها برابر بیشتر قدرت می‌گیرند تا صهیونیست‌ها را از بین ببرند. این در تاریخ بشری بی‌نظیر است. در این روزها با اینکه حمایت همه‌جانبه و 26 میلیون دلاری کشورهای غربی و آمریکا پشت صهیونیست‌ها وجود دارد، اما می‌‎بینید که چطور در مقابل نیروهای فلسطینی و ایرانی مستأصل شده‌اند. فردای عملیات وعده صادق، چند نفر از وزرای رژیم صهیونیستی گفتند که اگر صهیونیست‌های حاضر در فلسطین اشغالی جلسات دولت رژیم صهیونیستی را ببینند، چهار میلیون صهیونیست از این کشور فرار خواهند کرد. 
 
وضعیت امروز نیروهای مقاومت منطقه را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
دشمنان از هر سلاحی برای نابودی فلسطینیان استفاده می‌کنند. آنها می‌خواهند منطقه را به شکلی دربیاورند که خودشان حکومت کنند، اما نمی‌دانند که منطقه به برکت عزت و استقلالی که انقلاب اسلامی به آنها داده است، در مقابل این برنامه‌ها می‌ایستد. شما یمن را ببینید. هفت سال در جنگ بود و تمام شاکله‌های اقتصادی، سیاسی و اجتماعی خود را از دست داد؛ اما دوباره احیا شد و امروز به مثابه یک تهدید جدی در مقابل غرب است. همچنین نیروهای مقاومت حزب‌الله تمام قد در مقابل کشورهای غربی، آمریکا و صهیونیست‌ها برنامه دشمن را به کل به هم ریخته‌اند یا نیروهای مقاومت عراق که در مقابل نیروهای آمریکایی ایستاده‌اند. نیروهای فلسطینی هم با مبارزاتی که از خود نشان دادند، برای مردم جهان روشن کردند که حقوق بشری در عالم نیست. وقتی روزانه 180 زن می‌خواهند وضع حمل کنند، حقوق بشر کجاست؟ 10 هزار نفر مفقود شده‌اند و خبری از آنها نیست. در اینجا حقوق بشر کجاست؟ دو سوم شهیدان فلسطینی کودکان و زنان هستند؛ در همه این اتفاقات حقوق بشر کجاست؟ کار حقوق بشر در این روزها پاکسازی چهره کریه صهیونیست‌ها و اجازه دادن به اشغالگران صهیونیستی است که از خودشان دفاع کنند! کشورهای غربی و آمریکا هیچگاه حرف درستی نمی‌زنند. آنها از آزادی مطبوعات سخن می‌گویند، اما حرفی را می‌زنند که به نفع خودشان باشد. صهیونیست‌ها چرا باید در منطقه باشند؟ آیا آنها تمدنی در منطقه داشته‌اند که امروز ادعای تمدن می‌کنند؟ تا جایی که تاریخ نوشته و مکتوب کرده است، تمدن ایران، فلسطین، عراق، سوریه و... بوده، نه صهیونیست‌هایی که امروز به مردم منطقه زور می‌گویند. 
 
خاطره‌ای از شهدای کنسولگری به یاد دارید؟
بنده در شب قدر همراه شهید زاهدی در مشهد بودم و صبح وقتی با وی خداحافظی می‌کردم، نمی‌دانستم شهید خواهد شد؛ فکر می‌کردم او می‌رود و استراحت می‌کند، اما او با همتی که داشت، از همانجا راهی سوریه شد. سردار زاهدی آن شب یک شب روحانی و سراسر عبادت را سپری کرد، لذا با پیامبران محشور خواهد شد. با شهید سید رضی و شهید حاج رحیمی ارتباط و دوستی داشتیم.
نظرات بینندگان
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات