صبح صادق >>  نگاه >> یادداشت
تاریخ انتشار : ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۷:۰۶  ، 
کد خبر : ۳۵۸۹۸۸

واکنش مناسب به کدها!

پایگاه بصیرت / مهدی عامری/ گروه سیاسی
در زندگی مؤمنانه رفتار و گفتار باید مبتنی بر حجیت شرعی باشد و این حجیت از کتاب و سنت یا از طریق خود فرد کشف می‌شود یا این مهم را به مراجع تقلید می‌سپارد. در امور سیاسی نیز حجیت افعال مبتنی بر اوامر و نواهی و احکام ولی فقیه است؛ از این نظر تذکرات و توصیه‌های ایشان برای مؤمنان مهم تلقی می‌شود. به همین دلیل گاهی نقل قول‌های برخی افراد از جانب رهبری بین دغدغه‌مندان انقلاب نگرانی و بعضاً بگومگو ایجاد می‌کند. در مواردی که افرادی از جانب رهبری نقل قولی مطرح می‌کنند، چه باید کرد؟ 
اصل اولی در این امور مراجعه به بیانات واضح رهبری است و آنجا که قول صریح از ایشان موجود است، جای هیچ کد و اخبار در گوشی و کدبازی نیست. به ویژه آنکه این کدها با تصریحات رهبری تعارض و تناقض داشته باشد. هر چند این نقل قول از سوی افراد انقلابی و صادق رخ داده باشد، چرا که ضمن عدم نقض صداقت و امانت فرد مذکور، ممکن است وی در برداشت خود خطا کرده باشد. 
در مواردی این نقل قول‌ها تنافی با گفتار و رفتار رهبری ندارد که مؤیداتی از رهبری درباره آن می‌توان یافت یا نه. اگر این مؤیدات با وجود جست‌وجو کشف نشود، افراد می‌توانند با توجه به گوینده‌اش نسبت به قبول یا رد آن تصمیم بگیرند. چه بسا وثاقت شخصی‌ـ چه از جهت حقیقی و چه حقوقی‌ـ برای افرادی چنان مبرهن و ثابت شده است که از بیان او برای ایشان یقین حاصل می‌شود؛ اما ممکن است همین فرد در جمع دیگری تا این حد موثق و معتمد نباشد و حرف او برای آنها یقین‌آور و در نتیجه حجت نباشد. اینجاست که هر گروه باید به وظیفه شرعی خود عمل کرده و بر مبنای حجیت اقدام کنند. 
در مواردی هم که این کدها و نقل قول‌ها مؤید دارد و قابل جمع با بیانات صریح رهبری است، تکلیف معلوم است. در ماجرای اخیر آنچه رخ داد، از همین نوع بود. در بیانات اخیر رهبری به طور واضح و شفاف بر وظیفه حکومت دینی بر حفظ شعائر و ظواهر شرعی در جامعه و برخورد با مظاهر علنی معصیت و خلاف شرع، از جمله روزه‌خواری و بی‌حجابی تأکید شده بود. از سوی دیگر ایشان بارها درباره کارها و اقدامات خلاف قاعده و قانون هشدار داده بودند، از جمله اقداماتی که در حرم امام خمینی(ره) و حرم حضرت معصومه(س) یا سفارت عربستان و انگلستان و تحصن هسته‌ای در برابر مجلس اتفاق افتاده بود، ایشان به طور علنی ابراز ناراحتی کرده و از این امور نهی کرده بودند و تأکید ایشان در فرمان آتش به اختیار نیز کار فرهنگی تمیز مبتنی بر قانون و قواعد بوده است. 
حال در توئیتی هم بر مذمت بی‌حجابی و هم مذمت کارهای بی‌قاعده اشاره شده بود که هر دو مورد با سیره رهبری قابل جمع است. 
نکته مهم دیگری که باید به آن توجه ویژه داشت، این است که حفظ وحدت و همدلی در جامعه به ویژه بین نیروهای انقلابی از تأکیدات مکرر و خطوط قرمز برجسته رهبری است. اگر با کمی دقت می‌توان مطلبی را حمل بر وحدت کرد، به یقین به فرموده رهبری این امر واجب شرعی است و نباید دو دستگی و تفرقه و دوقطبی‌های موهوم راه انداخت که بر فرض اشتباه نقل قول‌ها، این اشتباه بزرگ‌تری برای مقابله با آن است. 
حتماً این گونه است که افراد فعال در دفتر و پایگاه رهبری به اندازه سایر نیروهای انقلاب دغدغه انقلاب و رهبری را دارند و از تقوا و ایمان حداقلی برای گرفتن مناصبی چنین مهم برخوردارند و تحت نظارت‌هایی هستند که در حفظ امانت مهمی که در اختیارشان است، مراقبت لازم را داشته باشند؛ از این رو بهتر است در مواجهه با این اتفاقات مهم‌ترین اصل، حفظ وحدت و دوری از تفرقه باشد و حاشیه‌سازی‌های فرعی ما را از اهداف مهم و واقعی دور نکند.
نظرات بینندگان
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات