صبح صادق >>  نگاه >> یادداشت
تاریخ انتشار : ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۱  ، 
کد خبر : ۳۵۸۹۸۷

روز بسیار مهم!

اولین تأثیر دور دوم انتخابات مجلس را باید در مشخص شدن تکلیف یک ششم کرسی‌های مجلس دانست که به لحاظ کمی وزن بالایی داشته و در کیفیت مجلس دوازدهم بسیار اثرگذار است. مجلسی که نقش و تأثیر آن با تغییر اوضاع داخلی و خارجی کشور اهمیت دوچندانی یافته است.  
پایگاه بصیرت / گروه سیاسی/ حسین عبدالهی فر

شماره معکوس برای برگزاری دور دوم انتخابات مجلس به منظور تعیین تکلیف 45 کرسی از 22 حوزه انتخابیه در 21 اردیبهشت‌ماه شروع شده است. در حالی که برخی جریان‌ها، گروه‌ها و شخصیت‌های سیاسی تلاش می‌کنند تا این رویداد مهم و تأثیرگذار را کم اهمیت جلوه دهند، دلسوزان کشور و وفاداران به انقلاب اسلامی معتقدند اهمیت این دور از انتخابات اگر بیشتر از دور اول نباشد، کم اهمیت‌تر نیست.  صرف نظر از اهداف و انگیزه سیاسی دسته اول که در دور اول انتخابات مجلس دوازدهم سعی در دلسردسازی مردم داشتند، گروه دوم در بیان علل خود در خصوص اهمیت دور دوم انتخابات و رویداد 21 اردیبهشت به مواردی اشاره می‌کنند که از جمله مهم‌ترین آنها عبارتند از:
1ـ اولین تأثیر دور دوم انتخابات مجلس را باید در مشخص شدن تکلیف یک ششم کرسی‌های مجلس دانست که به لحاظ کمی وزن بالایی داشته و در کیفیت مجلس دوازدهم بسیار اثرگذار است. مجلسی که نقش و تأثیر آن با تغییر اوضاع داخلی و خارجی کشور اهمیت دوچندانی یافته است.  
2ـ اهمیت مشارکت نیز در این دور از انتخابات مجلس به دلیل اوضاع جدید منطقه و به عبارت دقیق‌تر جهان افزایش یافته است. این وضعیت جدید ناشی از تحولات و تغییرات زیادی است که از جمله آنها می‌توان به تغییر شرایط مقاومت در منطقه با عنایت به عملیات وعده صادق، اوج‌گیری اعتراضات ضدصهیونیستی با ورود دانشجویان و دانشگاه‌های جهان، موفقیت فراجا در برخورد با پدیده بی‌حجابی و اجرای طرح نور، قرارگرفتن مشارکت مردم در جهش تولید که در قالب شعار سال مطرح شده است، لزوم افزایش رضایتمندی مردم به منظور افزایش مشارکت در انتخابات به منزله وظیفه خاص مجلس دوازدهم، اجرای برنامه هفتم توسعه و... اشاره کرد.
3ـ سومین دلیل ناشی از تأثیرات سیاسی و گرایش‌های حاکم بر مجلس دوازدهم است که حداقل از سه فراکسیون اکثریت انقلابی، اقلیت اصلاح‌طلب و مستقلین برخوردار بوده و گرایش 45 کرسی باقی مانده می‌تواند بر تقویت هر یک از این فراکسیون‌ها تأثیر داشته باشد؛ به ویژه آنکه اکثریت مطلق نامزدهایی که به دور دوم راه یافته‌اند، از تفکرات انقلابی برخوردار هستند.
4ـ اهمیت چهارم را باید در تأثیری مشاهده کرد که بر انتخاب هیئت رئیسه مجلس خواهد داشت. این تأثیر زمانی مشخص‌تر می‌شود که از کم و کیف رقابت‌ها بر سر ریاست مجلس اطلاعات دقیق‌تری در دست باشد.
5ـ دلیل پنجم به بالا بودن ارزش رأی در دور دوم باز می‌گردد که ناشی از رقابت تنها دو نفر در هر حوزه انتخابیه است. در مرحله دوم برخی نمایندگان با اختلاف حتی یک رأی وارد مجلس می‌شوند؛ به همین دلیل ارزش رأی و همچنین رأی نیاوردن در این دوره بسیار بالاست. 
6ـ ششمین دلیل به نقش نمایندگان کلان شهرها، به ویژه تهران اشاره دارد. نمایندگان تهران به دلیل نقش فرامحلی، موقعیت سیاسی ناشی از فهرست‌های انتخاباتی نقش بسیاری در روند مسائل مدیریتی و اداره آن دارند. این تأثیر زمانی روشن‌تر می‌شود که به نگرانی رهبر معظم انقلاب اسلامی در هشدار نسبت به حرکت‌های افراطی برخی از منتخبان مردم توجه بیشتری صورت گیرد.

نظرات بینندگان
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات