صبح صادق >>  دیدگاه >> یادداشت
تاریخ انتشار : ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۶:۴۷  ، 
کد خبر : ۳۵۸۹۸۶

تحریم سیاست شکست خورده

پایگاه بصیرت / اکبر معصومی/ گروه سیاسی
سفر رئیس‌جمهور کشورمان به سریلانکا و افتتاح ابرپروژه اومااویا که به دست مهندسان ایرانی ساخته شد، اهمیت فراوانی دارد که در مرحله اول به معنای به چالش کشاندن سیاست‌های تحریمی 45 ساله آمریکاست. پروژه اومااویا به عمق ۶۱۸ متر معادل ۱/۵ برابر ارتفاع برج میلاد در عمق زمین حفر شده است. این تونل در سال ۲۰۲۰ یکی از چهار پروژه منتخب جهان شد.
سال ۲۰۱۰ دو شرکت ایتالیایی به دنبال اجرای پروژه اومااویا بودند، اما با توجه به پیچیدگی این پروژه توان اجرای آن را نداشتند و از انجام آن سر باز زدند. پس از آن بود که مهندسان ایرانی ابرپروژه اومااویا را در دست گرفتند. 
در همین زمینه، کارشناسان معتقدند بهره‌برداری از سد و نیروگاه برقی اومااویا در سریلانکا گویای این واقعیت مهم است که مهندسان و متخصصان ایرانی در آن سوی مرز‌ها شناخته شده‌اند و نشان می‌دهد ایران میان پنج کشور دنیا در زمره برترین سازندگان توربین نیروگاهی جهان قرار دارد. اینکه ایران بیش از ۹۱ درصد قطعات مورد نیاز صنعت نیروگاهی اومااویا را بومی‌سازی کرده و در نتیجه توان فنی ایران در حوزه‌های شبکه آبیاری، زهکشی، تونل و سدسازی بسیار افزایش یافته، سندی است ناظر بر توانایی و ظرفیت گروه‌های فنی و مهندسی ایران که خوشبختانه امروز توانسته‌اند چنین پروژه بزرگی را در سریلانکا اجرا کنند.
این موفقیت در حالی اتفاق افتاده است که غرب با محوریت ایالات متحده 45 سال است که با تحریم ایران به دنبال عقب‌ماندگی ایران است. حال پس از این همه تحریم و تلاش برای عقب‌ماندگی ایران، مهندسان کشورمان در حال اجرای ابرپروژه‌های بین‌المللی هستند. نکته‌ای که نشان می‌دهد تحریم‌ها نه تنها اثرگذار نبوده است، بلکه انگاره «ما می‌توانیم» را به یک گفتمان تبدیل کرده است. موفقیت مختصصان ایرانی در رسیدن به دانش هسته‌ای، ساخت موشک‌های نقطه‌زن و هایپرسونیک، نهادینه شدن علم مهندسی که در سدسازی خود را نشان داده و... نمونه کوچکی از «ما می‌توانیم» است که امروز خود را نشان داده است. 
با روی کار آمدن دولت سیزدهم و کنار رفتن نگاه برجامی در سیاست خارجی، گسترش تجارت ایران با سایر کشورها و در نتیجه ناکارآمد کردن تحریم‌ها، محور اصلی سیاست خارجی بر مبنای اقتصاد شده است؛ از این رو قاره آفریقا از اهمیت بسیاری برخوردار است. این قاره با دارا بودن ۱/۳ میلیارد نفر جمعیت و ۵۴ کشور، یک فرصت بزرگ در حوزه روابط تجاری و اقتصادی است. ایران می‌تواند به‌واسطه نیاز این قاره به سوخت و انرژی، فناوری و مکانیزاسیون در تولید محصولات کشاورزی، سرمایه‌گذاری و طراحی و ساخت امور زیربنایی ازجمله معدن، سد، راه‌سازی و پروژه‌های عمرانی، اورهال کردن پالایشگاه‌ها، استخراج گاز، بازار مصرف مناسب مواد غذایی و محصولات صنعتی، تجاری و مصرفی و نیازما به کشت فراسرزمینی همراه با توانمندی کشورمان در صادرات خدمات فنی و مهندسی در این قاره، حضور پیدا کند.
از آنجایی که نگاه غرب به تجارت با قاره آفریقا بیشتر بر مبنای تفکر استعمارگری و غارت منابع این قاره است، ایران می‌تواند با در نظر گرفتن شئونات اسلامی و انسانی، مسیر تجارت با این قاره را هموار کند و این امر موجب استقبال بیشتر کشورهای آفریقایی خواهد شد.
نظرات بینندگان
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات