صبح صادق >>  راهبرد >> یادداشت
تاریخ انتشار : ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۶:۲۹  ، 
کد خبر : ۳۵۸۹۸۱

بازنده تمام عیار!

پایگاه بصیرت / محسن ردادی/ گروه سیاسی

عملیات «وعده صادق» موجب شد تا معادلات تا حد زیادی به هم بریزد. ایران به عنوان کشوری مسلمان، تنها نظامی را دارد که در حال حاضر به این شکل و در آن سطح رژیم صهیونیستی را هدف قرار داده است.
به صراحت می توان گفت برخلاف همه تلاش های ضد ایرانی و مقاومت،  نگاه به ایران مثبت تر از همیشه شده است،  اما سوال این است که این نگاه مثبت آیا می‌تواند نویددهنده احیای دوباره انقلاب در منطقه ما باشد؟
لازم است در اینجا یک سیر تاریخی را مورد توجه قرار دهیم و مسئله را به زمان محمدرضا پهلوی برگردانیم. در خلال جنگ شش روزه، پهلوی‌ها تنها دولت نفتی منطقه بودند که تحریم نفتی رژیم صهیونیستی و غرب را نپذیرفتند و اتفاقاً با پول قابل توجهی به آنها نفت فروختند تا در مضیقه قرار نگیرند. همین امر موجب شد تا نام ایران با خیانت به مردم منطقه و فلسطین ممزوج شود و نوعی بدبینی فراگیر علیه ایران به وجود آید. اساساً وقتی صدام حسین قصد توجیه تجاوز خود به خاک ایران را داشت یا می‌خواست سایر کشورهای عربی را با خود همراه کند، بر همین موضوع انگشت می‌گذاشت تا بتواند از طریق روانی و تبلیغاتی فضا را به نفع خود کند. 
مضاف بر آنکه در ماجرای بهار عربی در منطقه و درگیری‌های سوریه با توجه به تبلیغاتی که از سوی آمریکا و برخی کشورهای عربی ضد ایران انجام شد، کشور ما مخالف اعراب منطقه شناخته شده که هیچ وقت با آنها همراهی نکرده است! ضمن اینکه اختلاف مذهبی ما به عنوان کشوری شیعه با سایر مسلمانان جهان که سنی‌مذهب هستند، بهانه خوبی برای وهابیت بود تا این شکاف مردم منطقه با ایران را دوچندان کند. 
اما به یکباره وضعیت تا حد زیادی تغییر کرد. عملیات وعده صادق و هدف قرار دادن مواضع صهیونیست‌ها در اراضی اشغالی، نشان داد ایران کشوری است که صادقانه از فلسطین دفاع می‌کند. در حال حاضر، نگرش به ایران و جمهوری اسلامی از سوی مردم منطقه تا حد زیادی تغییر کرده است و با دید مثبت به آن می‌نگرند. امید است که همین موضوع باعث شود ایران و انقلاب اسلامی در نظر مردم مسلمان منطقه اجر و قرب بیشتری پیدا کند. 
در حوادث اخیر این سیاست رژیم صهیونیستی و برخی کشورهای عربی  که تلاش بسیاری کردند تا سیاست‌های ایران را تماماً بر محور فرقه‌گری و مذهب‌گرایی تقلیل دهند هم شکست خورد ؛ اما حقیقت این است که جمهوری اسلامی در عمل هیچ‌گاه چنین کاری نکرده است و کافی است به حمایت ایران از گروه‌های مقاومت فلسطینی نگاه کنیم. حماس یا جهاد اسلامی به عنوان دو گروه مهم مسلمان در فلسطین سنی‌مذهب هستند، با این حال ایران کمک خود به آنان را با جدیت تمام پیگیری می‌کند و حامی آنهاست. ایران نمی‌خواهد به شکل سطحی با موضوع برخورد کند، برای همین  خود را درگیر فرقه‌بازی‌های موجود نمی‌کند؛ بلکه هدفش راهبردی‌تر و بلندمدت‌تر است.

نظرات بینندگان
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات